Sivu 19/23

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 07 Touko 2018, 08:00
Kirjoittaja PolarSeaBlue
Pitäähän ne venttiiliohjurikumitkin taas vaihtaa, kun purin venttiilit irti läppäystä varten.
Jostain syystä imuventtiilien kumit oli paljon napakammin kiinni, kuin pakoventtiilien :o
Niitä sai oikein kunnolla ao. pihdeillä kiskoa irti, kun pakoventtiilikumit tuli ylös hyvin kevyellä nyppäisyllä.
Onneksi noin päin. Pakoventtiilien kumeistahan se öljy ei tule palotilaan, kuin korkeintaan kone sammuksissa...

Hitsi, kun löytyis tähänkin "Valve Stem Seal Retainerit", kuten OPC:n Z20LEH-koneeseen. Eipä ole löytynyt!
Vakavasti mietiskelen sitä liimaa niihin kumeihin? Olikohan edes tarpeeksi ylhäällä/esillä se ohjurin yläpää Z18XE:ssä, että siihen pystyis kierteitä tekemään?
Jos ei liimaa tai kierteitä laita, luulis että kuivana paikalleen lyötynä istahtaisivat tiukemmin asemiinsa?

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 07 Touko 2018, 12:00
Kirjoittaja 1,2sorsa
Koneistamolla voivat tehdä hienokierteen ohjurin pintaan.

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 08 Touko 2018, 06:48
Kirjoittaja blex84
Kierrepakalla voi tehdä ne kun on vaan sopiva että vetää vaan kevyet naarmut ulkopintaan. Eli kierre pakkaan hitsaa vaikka pitkän hylsyn ja pyöräyttää räikällä sitten.
Tämmösen näin Oulussa korjaamolla jota lainasin Itelle kun 1.6 16veessä hyppi kumit irti

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 08 Touko 2018, 07:14
Kirjoittaja PolarSeaBlue
Jep, kierrepakkoja kyllä olisi valmiiksi laatikollinen. Pitänee hitsauttaa sopiva vaikka johonkin tulppahylsyyn...
Kansi on nyt pesussa koneistamolla ja voisin tietty kysäistä, mitä homma kustantais heillä?

Epäilyttää esim. tuo Loctite 480. Sillehän ei luvata lämmönkestoa kuin +100° C
Ainakin pakoventtiiliohjureissa reilusti enemmän lämpöä. Eli voi olla tämä liima yhtä tyhjän kanssa?

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 09 Touko 2018, 19:39
Kirjoittaja PolarSeaBlue
Noudettu koneistamolta kansi ja öljypohja:
-öljypohjan pesu koneessa
-kannen tasohionta, myös imu- ja pakolaippapinnat
-pakokanavien perusteellinen rassaus puhtaaksi (imukanavat olivatkin valmiiksi puhtaat)
-kannen pesu koneessa
-venttiiliohjurien yläpäiden kierteytys (M8x1.0mm)
YHT: 100.00€

Valurautaisten ohjurien ulkohalkaisija on n. 10mm, mutta yläpäähän on alun perin työstetty ohjurikumia varten n. 5.2 mm:n korkuinen kavennus (Ø 8 mm)
Venttiilinvarren halkaisija ja ohjurin reikä ~5mm, joten seinämänvahvuus tuossa vain 1.5mm
Kierteytettäessä riski murtumiin, kun on noin ohut valurautaseinämä työstettävänä.
Nyt tuli aika karheat kierteet (M8 x 1.0mm) sinne... Testikumi ei kuulemma noussut enää ylös, kuin kiertämällä :)

Kumin huulen ainakin meinasin rasvata asennuksessa, mutta pohdinnassa nyt, laittaako uudet OEM GM/Opel-kumit hitaasti painaen, lyömällä vai kiertämällä? Reilusti öljyttynä vai kuivana?

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 09 Touko 2018, 19:49
Kirjoittaja 1,2sorsa
Mä varmaan kiertäisin.kun on kierteet :D

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 10 Touko 2018, 11:49
Kirjoittaja PolarSeaBlue
Juu, suoraan lyömällä varmaan kierteet rouhaisee murusiks ne neljä pientä, hentoa kumiolaketta sieltä gummiholkin sisältä...

Lähtipäs muuten kivasti ja nopeesti toffeelaikalla tiivistesilikonien jäämät öljypohjan laippapinnalta!
Nyt jatkuu venttiilien karstanpoisto ja sen jälkeen pääsee läppäämään ne.

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 22 Syys 2018, 23:52
Kirjoittaja PolarSeaBlue
Tämä projekti ollut "telakalla" helteisen kesän ajan. Nyt vielä kelien salliessa aktivoiduin ja laitoin ulkosalla vetoakseleiden uudet stefat. 55/45 mm sylinteriputkeen sorvautin Lohjan koneistamossa millin lisää sisähalkaisijaa ja pyysin heftaamaan kiinni hylsyyn. Työ odottaessa kustansi 10 € ja työkalu KM-446 oli valmis stefojen paikalleenlyöntiin. Se kuljettajanpuoleinen oli hankala jo irrottaessa ja tämä "erikoistyökalu" auttoi suuresti uuden stefan paikalleenlyönnissä. 400 mm:n jatkovarsi oli tuon hylsyn jatkona...Ehkä milli tai kaks olis saanu olla enemmän ulkohalkaisijaa...Stefan ulkohalkaisija on 54 mm ja työkalulle OD Ø 56-57 mm olis ollut vielä käyttökelpoisempi.
Kuva

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 23 Syys 2018, 00:06
Kirjoittaja PolarSeaBlue
F17 vaihdelaatikossa pitäisi olla 1.6 litraa öljyä, mutta 5.5 dl joutui lisäämään pakkivaloplugin kautta, ennenkuin tämän tarkistuspropun reiästä alkoi valua öljyä ulos! Vuotanut siis vuosien saatossa etenkin apukuskin puoleisen vetoakselistefan kautta. Todennäköisesti tällä on ajeltu kaikki 250 tkm ilman vaihteistoöljyn lisäilyjä/tarkistuksia? Tämän verran oli magneetissa metallihilettä!
Kuva

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 23 Syys 2018, 00:27
Kirjoittaja PolarSeaBlue
Eliminoidakseni kaikki mahdolliset öljyvuodot, vaihdoin myös kytkimen työsylinterin, jossa kytkinakselin stefa on integroituna.
Luk-merkkisen kytkinlevyn, asetelman ja työsylinterin tilasin Saksasta (kuten alkuperäiset ovat). Työsylinteri on nykyään tämän näköinen...
Ei ole enää metallista mutkille väännettyä hydrauliputkea, vaan muovinen klik-klik patentti. Kytkinakselin spoorituksen/stefan suojelemiseksi löytyi muoviputkilo, jollaisen saa kukkakaupasta leikkoruusuja ostaessaan :D :D
Kuva

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 26 Syys 2018, 08:22
Kirjoittaja PolarSeaBlue
Sylinterinkannessa venttiiliohjaimien yläpäähän tuli kunnon kierre (M8x1.0), johon ruuvasin ohjurikumit käyttäen Fairya liukasteena.
Paksuseinämäisellä kumiletkun pätkällä (paineenkestävä, kudosvahvistettu bensaletku) sain ne ruuvattua perille asti. Yhtään ei tarvinnut lyödä!
Kansi venttiileineen on nyt kasassa.
Kuva

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 29 Syys 2018, 15:12
Kirjoittaja PolarSeaBlue
Alakerta alkaakin olla kohta kasassa. Ja kansi on myös asennusvalmis. Öljypohjan liimaus menossa. Uudet pultit tuli runkolaakerikansiin sekä kiertokankien laakerikansiin.
Yllättävän alhainen kiristystiukkuus annetaan noille kiertokankien pulteille :o 25 Nm + 30° !
Tarkistin sen monesta lähteestä... Eikä kierrelukitteesta puhuta mitään! Kai ne sitten noinkin pysyy kiinni ?

Vauhtipyörän stefankin jo löin paikalleen, mutta huomasin tilanneeni väärän osan (GM# 55355235 Opel 5614844). Tämä stefa on liian korkea, eikä painu päätytasoon kyllin syvälle. Jää ylemmäksi, kuin kampiakselin pään laippapinta, johon vauhtipyörän tasopinnan tulisi suoraan vastata.
Pitää tilata tähän malliin kuuluva stefa (GM# 90352112 Opel 614830)
Alkuperäisessä stefassa oli numerosarja 90 325 571

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 29 Syys 2018, 20:11
Kirjoittaja Juho M-P
Kiertokangissa taitaa olla M8 kierre. Eipä se 10.9 pulteilla paljoo enempää kestäkkään. Onhan niissä huebokierre joten pysyvät paremmin paikallaan.

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 29 Syys 2018, 22:37
Kirjoittaja PolarSeaBlue
Tulkitsin, että huebokierre = hienokierre?...
Kiertokangen laakerikansien pultit on 10.9 Torx M8 x 1,25mm x 41,0mm

Re: Astra G 1.8 Caravan Sport -02 [Z18XE] nyt alakerta

Lähetetty: 29 Syys 2018, 22:38
Kirjoittaja 1,2sorsa
Orkkis numero kääntyy isommaksi.
Ja momentti kuullostaa ihan oikealta