Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
J4rde
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Joulu 2017, 18:29

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja J4rde »

Tervehdys!

Täällä uusi palstalainen. Alla lokakuun alussa tullut ja tähän mennessä 5800 km ajettu Insignia GS Innovation OPC line (1.5 bensaturbo manuaali).

Kokemukset kaiken kaikkiaan hyvinkin positiivisia. Kyseessä nyt toinen peräkkäinen Opel. Sitä ennen VAG:n tuotteilla 15 vuotta putkeen. Edellinen Astra K HB, 1.4 bensaturbo man. (ehdin ajamaan 56 tkm) meni vaihdossa. Siinä havaittu tuota kuuluisaa nykimistä, mutta tässä uudessa Insigniassa ei ainakaan toistaiseksi (vaikka ilmeisesti lähes samasta moottorista on kysymys).

Bensan keskikulutus nyt alusta lähtien ajotietokoneen mukaan 7.4 sekalaisessa ajossa painottuen kuitenkin kaupunkiajoon. Matka-ajossa nyt talvirenkailla kulutus ollut 6.3 - 6.5. Talvirenkaina 17" Contin kitkat.

Adaptiivinen vakkari tosiaan on yliherkkä huonolle säälle. Voisi kuvitella tehtaalla olevan helppo muuttaa toimintatapaa päivityksellä niin, että adaptiivinen vakkari toimisi kuljettajan niin halutessa normaali vakkarin tapaan, jos keliolosuhteet ovat liian haastavat. Se aika paljon lieventäisi tuota pettymystä nykyiseen huonon kelin toimimattomuuteen, kun niitä meillä täällä Suomessa kuitenkin riittää.

Toinen helppo korjattava luulisi olevan nuo kojetaulun näytön käännöskukkaset. Lisäksi navigaattorin kartoista olisi pitänyt olla päivitykset verrattuna Astra K:n karttoihin, joilla on ikää jo kaksi vuotta, mutta eipä ollut. Tähän kyllä pitää saada tehtyä päivitys takuu-aikana veloituksetta.

Ledmatrix valot toimivat hyvin, mutta koskaanhan valotehoa ei tunnu olevan liikaa. Mainokset kyllä yliampuivat raakasti. Astran vastaavat olivat tehoiltaan paremmat.

Pissapojan toiminta on asiallista, mutta pesunestesäiliön koko on kyllä tosi pieni.

Taittuvatko teillä muilla peilit automaattisesti, kun auto pysäköidään ja ovet menevät tai laitetaan lukkoon? Minulla ei mene, vaikka auton asetuksista sellainen on päälle asetettu.

Muuten auto on HUDeineen, webastoineen ja vetokoukkuineen toiminut hyvinkin moitteettomasti ja vienyt toistaiseksi perille varmasti ja tyylikkästi. Mielestäni kohtuu hinnalla paljon autoa.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Peilit kääntyy kauko-ohjaimella lukittaessa/avattaessa, mutta kahvan napista en ole saanut toimimaan.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Jape76
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 219
Liittynyt: 13 Helmi 2013, 13:07

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Jape76 »

J4rde kirjoitti:Toinen helppo korjattava luulisi olevan nuo kojetaulun näytön käännöskukkaset.
Aika jännä että tuo vaivaa tässä uudessakin mallissa.
Insignian A:n faceliftissä oli myös sama vaiva (2014), mutta se korjattiin jo saman vuoden syksyn tuotantoon. Omassa on (2015) on korjatut ja järkevät tiedot.

Eiköhän tuohon ole päivitys tulossa. Suomi on ilmeisesti niin pieni markkina, ettei oikolukua ole heti teetetty. Eipä tuo iso homma olisi..
VW Tiguan eHybrid -21
ex. Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.4 A 110 kW -18
ex. Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 125 kW -15
ex. Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0 CDTI 118 kW -11
ex. Opel Astra Wagon Enjoy 1.9 CDTI 88 kW -08
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Loka 2017, 14:19

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Eikä tuon vakkarin toimimattomuus todellakaan rajoitu huonoon keliin. Tänäänkin vielä hyvän sään vallitessa pääsin VT6 Joensuusta etelään päin 25 km kunnes lopetti toiminnan taas siitä syystä ettei havainnut tarpeeksi liikennemerkkejä. Kamera oli kyllä puhdas ja liikennemerkit täysin luettavissa. Nyt ei palautunut edes autoa sammuttamalla. Vasta n. tunti tästä eteenpäin heräsi sammutuksen yhteydessä henkiin. Paluumatkalla kun lumipyry oli alkanut ei varmaan tarvitse edes kertoa toimiko vai ei. :banghead:

Myyjän mukaan asialle ei ole mitään tehtävissä, ja maahantuojan mukaan toimii kuten kaikki vastaavat autot, eikä näin ollen siinä ole mitään vikaa. Minusta kyllä 40k€ maksavassa autossa on perustavanlaatuista vikaa, jos ei siinä ole toimivaa vakionopeudensäädintä.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Nopeudenrajoitin kuitenkin toimii? Se kuitenkin kompensoi vakkarin puutetta aika hyvin, paitsi että tietty joutuu pitämään jalkaa kaasulla. Mutta silti on aivan älytöntä, ettei normivakkari voi toimia, jos ACC on pois pelistä. Tämä koskee tietysti Inkkua kuten muitakin eri merkkisiä ACC:lla varustettuja autoja, missään ei taida vakkari toimia jos tutka tukossa.
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Loka 2017, 14:19

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Ainakin nopean guugletuksen ja myös tuttavien puolelta olen ymmärtänyt, että Vaggilaisissa tutkassa on lämmitys, eikä siihen kaiketi ole ohjelmoitu jotain näin käsittämätöntä liikennemerkin tunnistustarvetta kuin tähän. Voin toki olla väärässäkin, kertokoon totuuden ne ketkä ovat omistaneet. Volvossa taasen alkaa toimia normaalivakkarin tavoin jos menee tukkoon. Muista en osaa sanoa.

Juuri tuo liikennemerkkien näkemisen tarve on sellainen juttu, mitä en voi ymmärtää enkä hyväksyä sitten millään. Meillä kuitenkin riittää tiestöä jossa niitä ei edes ole tarpeeksi tiuhaan, merkit voivat olla likaisia, lumessa tms. Tai sitten kamera ei vain huomaa niitä, mitä myös tapahtuu usein kun seuraa, mitä merkkejä tuo milloinkin huomaa. Ja vielä vähemmän uskon selityksiin ettei sitä voisi poistaa/säätää matkaa vaikka 200 kilometriin, jos siihen kerran tälläinen bugi on kerta saatu ohjelmoituakin. Tähän kun vielä lisää sen että tuo ajotieturi uskoo sen 15 sekuntia näkemäänsä liikennemerkkiin navin sijasta niin voi kysyä vain että MIKSI?

Ja samaten en ymmärrä miksi auto on vähintäänkin sammutettava häiriötilanteen jälkeen, eikä sekään aina auta. Eihän tuossa olisi mitään jos se nappia painamalla lähtisi takaisin päälle ja "laskenta" alkaisi alusta. Kuten se toimii siis. esim. sutimisen yhteydessä.
dfl
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Tammi 2016, 14:39

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja dfl »

otj kirjoitti:Nopeudenrajoitin kuitenkin toimii? Se kuitenkin kompensoi vakkarin puutetta aika hyvin, paitsi että tietty joutuu pitämään jalkaa kaasulla. Mutta silti on aivan älytöntä, ettei normivakkari voi toimia, jos ACC on pois pelistä. Tämä koskee tietysti Inkkua kuten muitakin eri merkkisiä ACC:lla varustettuja autoja, missään ei taida vakkari toimia jos tutka tukossa.
Itsellä tällä hetkellä ajossa Mondeo mk5 ja siinä normivakkari toimii tutkan umpeuduttua loskasta. Automaattisesti se ei kuitenkaan hyppää normaalitilaan, vaan se pitää valita valikosta. Onko Insigniassa tosiaan niin, että vakkari ei toimi huonolla kelillä ollenkaan?
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Loka 2017, 14:19

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

On. Eikä myöskään silloin jos ei onnistu tunnistamaan liikennemerkkiä muutaman kilometrin aikana.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tällainenkin ACC bugi EHKÄ korjattavissa päivityksellä, jos ja kun huomaavat tehtaalla tuon kömmähdyksen.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
SuperbTPM
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Syys 2017, 21:28

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja SuperbTPM »

Joo on tosiaan vittumainen tuo ACC, ei tarvi kummoinen lumisade olla niin pois käytöstä helahoito. Luulis 40K€ saavan toimivan vehkeen, mutta ei.. Mulla lämmitettävä tuulilasi, eli lasi on aina puhdas, mutta ei ole vaikutusta asiaan. Tutka ilmeisesti kadottaa "näkyvyyden"jos vähänkin sataa lunta tai sitä pölisee.
J4rde kuinka ihmeessä oot saanut noin alas kulutuksen? :o Meikäläisellä keskikulutus pikkusen vajaa 9L/100km vaikka puolet ajosta on maantietä, ja ihan rajoitusten mukaan ajan. Nokian 9 nastoilla ajan. Kaupungissa kulutus on reilusti yli 10L/100km!!! Ihmetyttää, että vaikka alamäkeen nostan jalan kaasulta ei bensansyöttö katkea vaan"tippuu" 5-6 litraan, esim ensimmäisen korimallin Mokassa syöttö katkeaa samantien ja kulutus on kokonaisuudessaankin reilusti pienempi, tottakai on pienempi autokin, mutta silti. Liikkeessä lupailivat, että kyllä se siitä asettuu kun kilometrejä kertyy, mutta pikkusen tympäsee liki kolmen litran heitto tehtaan ilmoittamaan lukemaan.

Taitaa olla kuitenkin kuskissa vikaa, kun edellisen auton kanssa sain kulutuksen yli 2 litraa ilmoitettua pienemmäksi, mutta tämän ooppelin kanssa en ole vissiin vielä tavoille oppinut. Jos joku voisi vaikka vinkkiä heittää, kuinka autoa pitäis ajaa :D
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Loka 2017, 14:19

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Kyllä se tutka hyvin näkee pölisevän lumen läpi, siitä ongelma ei johdu. Vaan siitä että sen tutkaanturin eteen kerääntyy lopulta lunta/alijäähtynyttä vettä sen verran ettei se näe. Ja kuten jo mainitsinkin niin ongelmat ei lopu suinkaan tuohon vaan se on kaikkinensa suunniteltu ja ohjelmoitu niin ala -arvoisesti ettei se toimi juuri koskaan. Itse ainakin vaadin myyjäliikkeeltä että se tulee kuntoon, eli toimii käytännössä aina. Ei tähän hintaan ja tänä vuonna voi myydä autoa jossa ei vakionopeudensäädin toimi ja vedota johonkin sääjuttuihin.

Kulutus on kyllä kova. Mulla maantiellä rauhakseen pääsee 6,5 paikkeille. Kaupungissa mennään sitten 12 kieppeillä. Alamäessä jos vauhti alittaa olisko 35 niin moottorijarrutus loppuu ja kulutuslukema hyppää 3-4 litran tasolle. Eli teoreettisesti jos autolla valuu alamäkeä 30kmh 100 km niin menee se 4 litraa. Muuten mulle tuo kulutus olisi kyllä yks hailee, mutta ku tässä (katastrofaalisessa) hankintapäätöksessä se säästö oli yksi tekijä niin harmittaa sekin. Kuitenkin minun 24 vuotta vanha 350 heppaiseksi laiteltu Saab 9000 2,3 litraisella motilla vie ihan samat, omamassa eroa taitaa olla alta 100 kiloa. Niin joo, ja siinä toimii myös vakionopeudensäädin...
Ekitheman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Loka 2017, 14:19

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Mutta jottei menisi pelkäksi kehumiseksi niin toki Saabini on muuten rikki :lol:

Tuohon kulutuksen tippumiseen vielä, niin itsellä alussa 1-2k km kohdilla se vaikutti tipahtavan sen 0,3 litraa kun tiettyä testilenkkiä käytin. Talvella testaaminen ei ole ollut enää mahdollista ku on lunta siinä tiellä sen verran paljon eikä varmasti vakkarikaan kestäis päällä sitä lenkkiä näin talvella. Kuitenkin epäilen ettei enää pienentymistä ole oleellisesti tapahtunut. J4rdella tais olla manuaali, mikä varmaan osaltaan vaikuttaa reippaasti kulutukseen.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Tuosta vakkariasiasta nyt vaan joukolla pommittamaan maahantuojaa, että vaativat tehdasta tekemään siihen päivityksen. Alkaa jo harmittaa, että tuli koko ACC otettua, mutta kun kesäkelillä se toimi niin hyvin... Ainut vaan, että turvaväliä pitää vähän turhan lyhyenä, tosin kesäolosuhteissa aivan riittävänä.
SuperbTPM
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 20 Syys 2017, 21:28

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja SuperbTPM »

Vakkarin tutkahan sijaitsee taustapeilin takana?? Mulla on lasi aina puhdas kun lämmitettävä tuulilasi on päällä, ei siinä kyllä ole mitään mikä haittaisi näkyvyyttä, mutta olen vaan huomannut että heti kun lunta pöllyää tai sataa on se pois käytöstä. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta kun acc on pois pelistä ei myöskään automaattinen hätäjarrutus ole käytössä? En tietenkään ole viitsinyt kokeilla loppuun asti, mutta oon vaan huomannut, että järjestelmä ei varoita kolarista kuten tekee normaalisti silloin kun tutka havaitsee edessä olevan auton.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Muistelisin että tuo tutka on maskissa Opel-logon alapuolella?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Vastaa Viestiin