Sivu 1/4

Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 15 Syys 2014, 09:07
Kirjoittaja Hyrtsi
Olen omistanut kyseisen vm.-10 olevan Insignian nyt n. kolmisen viikkoa ja tyytyväinen olen ollut kaikinpuolin, minusta kokoluokassaan markkinoiden sporttisin peli.
Mutta mites tuon turbon tehot alakierroksilla, onko muilla samojan havaintoja. Minusta se ei oikein kunnolla vastaa kaasupolkimen liikeisiin alle 2000 kierroksen, mm. paikkallaan kun painaa, tuntuu ettei kierrokset oikein nouse. Ei aivan tunnu 180 heppaiselta. Kun kierroksia on reippaammin, niin sitten turbon mukaan tulo tuntuu selvemmin ja tehojankin löytyy, mutta mielestäni ei aivan kaikkea luvattua.
Eli onko ominaisuus vai oisko jotakin tarkistamisen aihetta. Onhan ne testeissäkin hieman moittineet alaväätöä. Tuo kaasun reagoimattomuus hieman mietityttää.

Tehoboksikin on saatavilla, (http://www.jpro.fi/tuotteet.html?id=499/3315) onko tästä kellä kokemuksia?

terv .Opel-mies

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 16 Syys 2014, 07:25
Kirjoittaja kimmopa1
Minulla on n.vuoden ollut farkku 1.6t insignia, mittarissa nyt 159tkm. Olen huomannut saman ongelman vai onko ominaisuus... lämän kun iskee tiskiin niin hepat potkii hetken tyhjää ennen kuin jotain tapahtuu.
Edellisessä autossani, 2.8l c vectrassa tuntui olevan ihan sama ongelma, turbon viive. Tästä jo aikanaan joku autolehti testissään kirjoitteli.

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 20 Joulu 2014, 11:12
Kirjoittaja janska
Itselläni nyt ollut viikon verran 1.6 turbo insignia ja samaa oiretta havaittavissa. Lastutin auton eikä se vaikuttanut tuohon ongelmaan. Välillä tuntuu että on vähän sellasta epätasasta tuo kiihtyvyys ja tosiaan paikallaan kun painelee kaasua niin ei tunnu kauhiean virkeältä. Kaasuun vastaaminen on hidasta. Voisko tuo sitte olla ominaisuun kun aika monella näyttäs olevan samaa vikaa ?

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 20 Joulu 2014, 22:30
Kirjoittaja Juho M-P
Pieni moottori ja turbo. Sehän on ihan selvä että voimaa ei ole ilman ahtopainetta.
Ja nykymoottorit on varsinkin tehottomia kun kakkua ei voi antaa ennenkuin ahtopainetta on. Muutenhan seos palaisi rikkaalla ja maailma saastuisi.

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 21 Joulu 2014, 09:00
Kirjoittaja pepper
Noin pieneltä koneelta ei kannata ihmeitä odottaa, mikään ei voita kuutioita...

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 30 Joulu 2014, 12:01
Kirjoittaja rookie``
Joo no halpalastujen tai tehoboxien kanssa ongelma ei välttämättä häviäkkään. Tuo kaasun vastaamattomuus on aikalailla ominaisuus, mikä pätee kaikkia opelin uusiakin koneita, paitsi diisseleitä. Siinä on kai vähän ajateltu perus tavista käyttäjänä, eihän kukaan "normaali" ihminen osaisi ajaa autolla, mikä kiihtyy samantien kun kaasua avaa. Voi olla myös mukavuuskysymys ettei meno töki kaupunkiajossa tai ylä- ja alamäissä. Vanhat kunnon 8- venttiiliset on mukavempia ottamaan kierroksia, niissä nyt tietysti on vähemmän pyöriviä osiakin, eli ne kierrokset laskeekin nopeammin.

Joku mittatilauslastu/-ohjelmointi olis parempi vaihtoehto, muussa tapauksessa on sitten teknisistä ominaisuuksista kiinni, kuten ahtimen siipien/ pesien säädöistä, niissäkin elektroniikkaa on jonkinverran muistaakseni, tosin miksei tätäkin ongelmaa saisi ratkaistua säätämällä.. onhan vag- puolellakin saatu alavääntö- ongelmia korjattua pelkällä lastulla 1.8 turbovehkeissä.

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 30 Joulu 2014, 14:51
Kirjoittaja PTT-56
Mullakin vekku 2,8 t bsr:n lastulla eikä mulla ole juurikaan viivettä.
Olen kokeillut muitakin turbo autoja ja niissä sitä viivettä on enemmän.
Niissä ei ollut twinskroll ahdinta.(vai mikä se oli).

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 04 Tammi 2015, 20:37
Kirjoittaja janska
Joo korjaan nyt vielä tuota kommenttiani. Eli tehoa tuli toki lisää, mutta tuo kaasun reagointi lähinnä ihmetyttää. Voi toki olla juurikin joku mukavuus ominaisuus että on helpompi liikkeellelähdöissä yms.

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 04 Tammi 2015, 21:11
Kirjoittaja Jartsa
neljä kierrosta hukkaporttia kireemmälle niin rupeaa kaasuunvastaavuus olemaan sitä mitä pitää ja ehkä ohjelmoidussa voi kiristää enemmänkin.

EDS käskee ohjelmallaan kiristämään 5-8mm,neljä kierrosta on noin 5mm. A16LET moottorissa on todella löysä tuo tehdasasetus.


itsekin olen juurikin tuota lepsuutta alhaalla ihmetellyt ja nyt tuon hukkaportin kiristin. Nyt voi sanoa että se on sellainen kuin kuuluu olla.

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 04 Tammi 2015, 23:05
Kirjoittaja VecculiOoppeli
Liekö toimii sama kikka astrassakin, täytynee testata.. :)

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 10:01
Kirjoittaja janska
Ok ;) tuhannesti kiitoksia "jartsa"lle vinkistä. -> kiristelemään ;)

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 19:24
Kirjoittaja janska
Nyt on kiristelty tankoa about 7mm ja kyllähän tuo äkkiseltään tuntui paremmalta, mutta ehkä aavistuksen voisi vieläkin tiukata. Täytyy tunnustella vielä kun pääsee kunnolla ajamaan.

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 20:13
Kirjoittaja rookie``
Miksei ne tee tuota merkkihuollossa :D Tai jos asiakas valittaisi muuten vakiosta autosta, että vastaa huonosti kaasuun, niin en usko et merkkihuollon äijätkään ei tee muuta kun pyörittelee peukkuja ja lukee vikakoodit. Varsinkin jos kyse on vanhoista äijistä...

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 21:27
Kirjoittaja janska
Eipä ne merkkihuollossa voi noita mennä säätelemään ellei ole tullut tehtaalta käskyä niin toimia. Ainakaan takuun piiriin kuuluviin autoihin. Tietysti jos autossa ei enää takuu ole voimassa ja asiakas vartavasten pyytää niin tekemään niin kyllä kai nekin sen tekee.

Kävin tossa äsken vielä kaupoilla pyörähtämässä ja vaikutti siltä että yläkierroksillekin tuli mukavasti lisää henkeä. Tarkkaillaan tilannetta :food:

Re: Insignia 1.6 turbo Cosmo tehot

Lähetetty: 08 Tammi 2015, 12:27
Kirjoittaja janska
Eilen meni hetkeksi vikatilaan... P0234 eli liian suuresta ahtopaineesta herjasi. Täytyy varmaan kelloa löysätä aavistus. Edelleen on hetkittäin sellasta aaltoilevaa/nykivää tuo kiihdyttäminen ihan kevyelläkin kaasulla. Onkohan noista menny noita kellon säätöventtiileitä ? Vai vittuilisko by-pass venttiili ?