Insignia ilmastointi ongelma

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eihän se auton diagnostiikka tunnista magneettikytkimen vikaa, koska kytkentäkaavion mukaan se saa ohjauksen releen kautta. Näin ollen magneettikytkimen katkosta ei voida tunnistaa automatiikalla, vaan se on koestettava itse. Paineanturin, lämpötila-anturin kytkennät menevät suoraan ohjauselektroniikalle, niin niiden viat kuten katkokset on diagnostiikan piirissä. Toki tietenkin myös magneettikytkimen releen ohjauspiiri.

Nyt olisikin sitten vielä yksi asia selvitettävänä.
Eipä tullut katsottua kumpi kompuran tyyppi autossa oli. Nimittäin ainakin autodocin mukaan tässä vm -12 2.0 CDTi Insigniassa voisi olla joko PXE16 (hihnapyörä 120 mm) tai CVC (hihnapyörä 110 mm) kompura. Näihin on eri magneettikytkimet.
Voisin hommata tuon jo valmiiksi :yes:

Ei näytä esim, tämä sivu https://opel.7zap.com/en/car/ alustanumeron perusteella löytävän mitään osaluetteloa ilmastoinnille :o
Eikä tämäkään https://oeparts24.com/catalogues/opel
Näinpä en sitten tiedä tässä vaiheessa kumpaa magneettikytkintä tilaisi...
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Varaosanumero 22913889.
Näyttäis olevan PXC16 ja 120mm hihnapyörällä.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kadett90 kirjoitti: 18 Kesä 2023, 11:41 Varaosanumero 22913889.
Näyttäis olevan PXC16 ja 120mm hihnapyörällä.
Kiitos tiedosta.

Pitää varmaan tilata, koska luultavasti tuo on rikki. En usko, että magneettikytkimen ja auton johtosarjan liitoksessa olisi vikaa, kun päälle päin näytää hyvältä. Lisäksi näitä magneettikytkimiä on käsittääkseni mennyt kompuroista.

Saa nähdä ehtiikö toimitus Autodocilta Juhannuksen jälkeiselle keskiviikolle, kun silloin on aika pajalle :roll: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Itse olen ratkaissut tämän aina kompuran vaihdolla, koska se vaiva on kumminiin jokseenkin sama, jos magneettikytkintä pöydällä ropaa. Eli ilmastointikorjausten ongelma on se, että helppoa tapaa aineiden poistoon ja palautukseen järjestelmään en ole vielä keksinyt. Ilmeisesti, jotain painepullovirityksiä on, johon aineet saa vapautettua, mutta ei niitä sinne takaisin saa käymättä ilmastointihuollon koneella.

Eli aina kun kompuran irrottaa tuo kylmäainehallinta pitää jotenkin toteuttaa ja se että siihen ei ole kunnollista tee se itse tason ratkaisua on ankeaa.

Civicin kompuran vaihdoin ja se ei ollut Motonetissa panttilaite, joten nyt minulla on kompura, jossa on jonkinlainen magneettikytkinvika, mutta muuten se toimii. Siinä yksilössä voisi harjoitela noita magneettikytkinremontteja.

Vai voisiko magneettikytkimen vaihtaa irrottamatta itse kompuraa (ja samalla kylmaaineita) autosta?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13557
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Yleensä onnistuu kun irroittaa apulaitehihnan ja kompressorin roikkumaan letkujen varaan
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

1,2sorsa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 22:49 Yleensä onnistuu kun irroittaa apulaitehihnan ja kompressorin roikkumaan letkujen varaan

Tätä asiaa olen pohtinut, en ole vielä toteuttanut. Tuo on hyvä vinkki ja jos se noin onnistuu, niin hyvä. Toinen erinomainen ratkaisu olisi löytää joku tee se itse hintaystävällinen paukkupullototeutus, jolla aineet saa talteen ja palautettua, mutta sellaista en ole vielä löytänyt.
Akmodan
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2020, 20:11

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Akmodan »

petrisa kirjoitti: 18 Kesä 2023, 13:16
kadett90 kirjoitti: 18 Kesä 2023, 11:41 Varaosanumero 22913889.
Näyttäis olevan PXC16 ja 120mm hihnapyörällä.
Kiitos tiedosta.

Pitää varmaan tilata, koska luultavasti tuo on rikki. En usko, että magneettikytkimen ja auton johtosarjan liitoksessa olisi vikaa, kun päälle päin näytää hyvältä. Lisäksi näitä magneettikytkimiä on käsittääkseni mennyt kompuroista.

Saa nähdä ehtiikö toimitus Autodocilta Juhannuksen jälkeiselle keskiviikolle, kun silloin on aika pajalle :roll: .

Moi!

Kiinnostaisi tietää mikä tässä oli lopputulema? Terv. nimim. omakin vm.13 kulkine lämpimänä




Paineet tsekattu mekaanisella mittarilla, lisäksi käytetty autoa testerin nokassa, tulosten perusteella epäilisin magneettikytkimen vikaa.
Vai onko tässä erillistä relettä joka antaa tuolle jännitteen? Eri lähteet antaa melko ristiriitaista tietoa (KR29 osassa kuvista, en ole paikallistanut)
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Magneettikytkinvika on helppo todeta - liitin irti ja etsimään todennäköisesti kolmesta karvasta - maa, tasainen 12v virransyöttö ja se kolmas, josta tulee käsky (5v??) kun ilmastointia yritetään laittaa päälle. Itsellä tätä varten hakusassa jotain tällaista:

https://www.elfadistrelec.fi/fi/mittaka ... p/14044277?

Ajatuksena siis se, että ne voisi työntää liittimiin nurjalta puolen ilman liittimien avausta ja saisi tutkittua millaisia jännitteitä missäkin piuhassa milloinkin menee ja voisi sitäkautta selvittää onko vika laitteessa vai laitteen saamassa signaalissa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Magneettikytkimessä ei ole kolmea johtoa vaan kaksi, johon rele kytkee 12 Voltin jänniteen ilmastoinnin ollessa päällä.
Releelle tulee taas ohjaus moottorin ECU:lta.
Sen sijaan paineanturi on aktiivinen, johon tulee käyttöjännitepiuhat sekä signaalipiuha. Signaalin voi toki mitata mittarilla, mutta paineanturin antaman painetiedon voi tarkistaa OpCom:lla, aivan kuten itse tein. Sen totesin silloin olevan kunnossa, joten aloin tutkia magneettikytkintä ja sen relettä.

Kompuran magneettikytkin oli rikki (käämi poikki). Korjattiin vaihtamalla kokonaan uusi kompura.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja tikola »

Niin muuten saattaa olla, kun muistelen omaani tarkemmin, eli kaksi karvaa sinne vain tulee. Senhän voi toisiaan ulkoisella akulla testata, eli tarjoaa 12v akulta ja katsoo loksahtaako se vai ei. 9 kertaa 10:stä vika on magneettikytkimessä - tai 99 kertaa sadasta - siis niissä tapauksissa kun masiina ei lähde päälle ollenkaan. Se on kuitenkin autossa aika alhaalla erilaisille olosuhteille altiina oleva mekaaninen osa, jolla on vielä talvisaikaan pitkiä jaksoja ettei sitä käsketä ollenkaan. Jumittumisen edellytykset ovat siinä tapauksessa korkealla.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei siinä mitään ulkoista akkua tarvita, kun magneettikytkintä testaa (kunhan auton oma akku on paikallaan).

Konehuoneen sulake/rele kotelosta irroittaa magneettikytkimen releen (en muista numeroa, mutta sähkökeskuksen kaaviosta sen näkee) ja kytkee hyppyjohdolla releen kannan liittimet 30 ja 87 yhteen. Sitten seuraa, että loksahtaako magneettikytkin kompurassa :wink: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Akmodan
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2020, 20:11

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Akmodan »

petrisa kirjoitti: 04 Elo 2023, 10:19 Ei siinä mitään ulkoista akkua tarvita, kun magneettikytkintä testaa (kunhan auton oma akku on paikallaan).

Konehuoneen sulake/rele kotelosta irroittaa magneettikytkimen releen (en muista numeroa, mutta sähkökeskuksen kaaviosta sen näkee) ja kytkee hyppyjohdolla releen kannan liittimet 30 ja 87 yhteen. Sitten seuraa, että loksahtaako magneettikytkin kompurassa :wink: .

Hitsi, kehtaisitko mitenkään osoittaa tietämättömälle mistä se rele löytyy fyysisesti :lol:

(en jostain syystä ole paikantanut sitä erilaisista sähkökuvista tai rele/sulakelistauksista)
Akmodan
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2020, 20:11

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja Akmodan »

Ja tarkennetaan vielä sen verran että kulkine on vuosimallia 2013 (pellin alla A20DTH 118kW)
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Insignia ilmastointi ongelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Pitäisi olla tuo vasemman ylänurkan rele.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin