M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
guruman
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 141
Liittynyt: 10 Huhti 2003, 03:00

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja guruman »

Robertx...voitko korjaa mun m32 vaihteiston,se jurisee 5 ja6 vaihteella...olet selvästi ammattilainen...kuntoonhan se pitää saada... :bonk:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kiitos vaan, mutta ei kiitos. Seuraa tätä topiccia loppuun asti. Sitten viet auton pajalle / korjaamolle, jossa on tarvittavat työkalut vaihteiston irrotukseen ja purkuun.
Uuden sivuakselin laakerin ja tarvittaessa myös shimmejä saat ebaystä.
Tässä topicissa käsitellään foorumilaisen PolarSeaBlue auton M32 -6 vaihteiston sivuakselin päätylaakerin vaihtoa. Olen yrittänyt teoria ja jossain määrin tietotasolla häntä auttaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ströbä
OCF Member 2021
Viestit: 434
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Ströbä »

Sanoivat aikoinaan huollossa Magneetissa (tätä nykyä Länsiauto Vantaa) ettei m32:een pysty vaihtamaan öljyä. Vain tarkastamaan öljymäärän...
Olin että joopa joo. Tähän lootaan pitää vaihtaa öljyt ainaskin kerran vuoteen.n25tkm. Itellä menty 180tkm, josta virittettynä 100tkm. eikä toistaiseksi onkelmia. Tää ny ei liittyny aiheeseen, mutta ehkä edesauttaa tulevia proggiksia.

Miettikää kun loota on irti niin kannattaako vaihtaa kampiakselin stefa...suosittelen jos on enempi ajettu.
Astra Z20LEH x2
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ilman muuta kannattaa laatikkoöljyt vaihtaa. Opelin huolto-ohjelmassa öljynvaihtoa ei ole... ei kyllä ole muihinkaan laatikoihin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 689
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Kuutosen hammaspyörä oli silmin nähden vielä jokseenkin kunnossa?
Laakeri on tuossa akselin päässä melko tiukasti kiinni. Kymmenkunta milliä kun vetää ulos kuutosen hammaspyörän alta, tulee kylliksi tilaa askarrella itse vioittunut laakeri pois.
Kuva
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Näyttäis kunnossa olevan... eivät ole hampaat kuluneet ja ovat kaikki tallessa. Eipä noista hammaspyöriä ole mennyt.
Varmasti on laakeri tiukasti kiinni, niin pitää olla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa yhden korjaamon kuvia:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 432&type=3

Ebaystä löytyy 0,90mm ja 0,85 mm shimmejä tuohon laatikkoon... viittaisi siihen , että alkuperäinen on tosiaan 1,00 mm.

Tuolla sivulla on yhdessä kuvassa merkattu kopan päälle tussilla ne simmien paksuudet:
http://www.gse-getriebeservice.de/getriebe-m32.html

Lisäksi on todettava, että korjauksen kanssa ei kannata viivytellä. Sivuakselin päätylaakerin ulkokehän vaurioituessa kärsii hyvin nopeasti se koko päätykoppa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Löytyi ainakin 1 uudentyyppinen (2012) laatikko, jossa ei kuitenkaan päätylaakeri kestänyt. Ongelma siis mahdollisesti jatkuu , vaikka on uudet öljykanavatkin.
http://opel-turbo.de/c20let/showthread. ... -angepasst
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
PolarSeaBlue
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 689
Liittynyt: 14 Syys 2007, 13:14
Paikkakunta: Siuntio

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja PolarSeaBlue »

Näköjään nuo facen kuvat Warren G:n pajalta, jossa hän korjaa noita 3-5 auton viikkovauhtia.
On siellä melkoisen totaalisia tuhoja joissakin laatikoissa.
Tussimerkinnät saksalaisen pajan yhdessä päätylohkossa saivat ajatuksen laukkaamaan nyt sillain, että jos yhdeltä akselilta kovin paljon vähentää shimmipaksuutta, kaksi muuta päätylaakeria alkavat loogisesti ajatellen "kantamaan" enemmän kuin aikaisemmin. Ehkä se ei ole ongelma, koska ne ilmeisen harvoin vioittuvat.
Uskon, että mulla 0,15 mm:n vähennys tältä yhdeltä akselilta on sopivan maltillinen ja yhdessä öljykanavan avarruksen kanssa toimii seuraavat 70 tkm.

Tuon alemman linkin kuvassa näin nyt ekaa kertaa "new design" laatikon. Aika mielenkiintoista. Tommosesta siis sais Suomessa pulittaa n. 4300€

Uuden kampeliakselistefan vein minäkin varmuuden vuoksi pajalle, jos tarvetta ilmenisi, mutta saattaa nyt jäädäkin käyttämättä, kun ei pahempia vuotoja havaittu.
4x Astra (G, 2x H & K): B16SHT, 2 kpl Z18XE & Z20LEH + Insignia A14NET
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jeps... jos laakerivika pääsee siihen asti, että myös päätykoppa vaurioituu , niin kalliiksi alkaa tulla korjaus... jossain mainittiin päätykopan hinnaksi 300 euroa.

Jos/kun alunperin siinä sivuakselin päätylaakerin kehän alla on se 0,1 - 0,2 mm liikaa shimmiä, niin korjamalla se oikeaksi niiden muiden akseleiden päätylaakerien pintapaine normalisoituu. Tuskin yhden laakerin esijännityksen korjaaminen kuormittaa niitä kahta muuta liikaa.
Vois ainakin olettaa, että se 0,15 mm vähennys olisi lähellä oikeaa. Toivottavasti toimii. Pelkkä laakerinvaihto jokatapauksessa ei toimi... tai toimii sen muutama tuhat kilometriä.
Mielenkiintoista siinä new design laatikossa ovat isot öljykanavat ja siitä huolimatta samat ongelmat jatkuvat.'

Arvelen, että "suunnittelupöydällä" tehty useamman kilon painonsäästö tuon vaihteiston kohdalla loppujen lopuksi sitten kostautuu... rakenne on hankala säätää ja kasata oikein, eikä sitten näytä kestävän. Oishan Opelilla toimiva F40-6 - laatikko , jonka aivan hyvin vois laittaa turboihin ja dieseleihin. Toki on isompi ja painavampi, mutta ainakin kestää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
keppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 02:00

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja keppis »

Kuten aiemmin kirjoitin, itselläni tuo operaatio myös edessä, maahantuojan pestessä kätensä asiasta. Heidän mukaansa on normaalia, että laatikko hajoaa 120tkm ajetusta autosta, mutta ei siitä enempää. Huoltoliike olisi väkisin halunnut tehdä korjauksen, veloitus olisi tosiaan ollut vajaat pari tonnia. Anyway, olen nyt googletellut tuota juttua enemmänkin ja törmään tuohon WarrenG pajaan jatkuvasti. Äijä on siis keksinyt tavan, jolla hän pääsee käsiksi noihin akseleihin laatikon ollessa yhä paikallaan autossa? Onko kukaan tutkinut tätä tarkemmin? Tuohan nopeuttaisi kuitenkin sitä päätylaakerin vaihtoa aika lailla, koska luultavasti tässäkin omassa laatikossa on kyse siitä yhdestä laakerista, oireiden perusteella. Yksi shimmi pois ko. laakerikupista ja kädet ristiin. Hävittäväähän tuossa on toistaiseksi se oma aika ja muutaman kympin laakeri.

Eli, tuo onnistunee kuitenkin laatikon ollessa yhä kiinni autossa, ainakin tuon Warrenin kuvien perusteella? Se miten paljon silti pitää purkaa, tarina ei kerro, mutta hänen mainossivuillaan hän lupaa tehdä sen alle 400£, joten ihan hirveää parin päivän purkuoperaatiota ei voi kyllä olla ko. operaatiossa..

Ideoita? :)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vaihteiston sivuun pitää saada sen verran tilaa, että saa sen vaihteiston kopan irti. Voi olla, että kuskinpuolen eturenkaan irrotus ja hyvät työkalut riittävät. Toki se laakerin ulkokehä pitää saada siitä kopasta irti ulosvetäjällä ja sitten sen 1 mm shimmin tilalle 0,90 tai 0,85 shimmi.
Tuohan on kiinni moottoritilan koosta ja moottorin koosta... välttämättä ei kaikissa onnistu.
Kannattaa tutkia ja suunnitella.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

keppis kirjoitti:. Heidän mukaansa on normaalia, että laatikko hajoaa 120tkm ajetusta autosta, mutta ei siitä enempää.
:)
ja vitut tuota ei usko kukaan
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

lmb-58 kirjoitti:
keppis kirjoitti:. Heidän mukaansa on normaalia, että laatikko hajoaa 120tkm ajetusta autosta, mutta ei siitä enempää.
:)
ja vitut tuota ei usko kukaan
Kuluttajariitalautakunnan päätösten mukaan ei ole esimerkiksi normaalia , että vaihteisto hajoaa 160 tkm ajetusta autosta. Kyllä laatikon pitää kestää hyvinkin reilut 300 tkm. Itsellä C2-Vectrassa M32-6 - laatikko , mittarissa 244 tkm , eikä ole ongelmia.
Kannattaa siis lukea kuluttajariitalautakunnan päätöksiä ja ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
keppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 02:00

Re: M32-6 vaihdelaatikon sivuakselin laakerin vaihto?

Viesti Kirjoittaja keppis »

Asia on sielläkin käsittelyssä, dokumentit on lähetetty ja odotellaan. Valmistaudun vaan silti jo itsekin tähän operaatioon tässä, jos maahantuoja tulisi vaikka 30% vastaan, ja silloinhan huolto on pakko tehdä merkkiliikkeessä, niin maksettavaa jää silti ihan homona..

Eli, tänään mittailin ja tutkin tuota kopan irti ottoa paikalla ollessaan. Osaako joku, joka on kyseisen vaihteiston avannut kertoa, onko siellä näitä ohjuriholkkeja sen kannen ja vaihteiston välissä? Toisin sanoen, minkä verran tuon päätykopan pitää tulla täsmälleen suoraan ulos, ilman että kääntää yhtään alas? Tuo mahtuisi mittausten mukaan tulemaan suoraan ulos noin 6cm, ja jos moottoria lonkottaa 3cm alaspäin vasemmalta(minkä mahtuu laskemaan, ennenkuin apurunko stoppaa) mahtuisi se koppa tulemaan jo 7,5cm suoraan taaksepäin. Sen jälkeen on käännettävä noin 30-astetta alas.

Räjäytyskuvassa ei näkyisi sellaista putkiohjuria, joita näissä joskus on, mutta onko jollain ihan faktatietoa? Ennenkuin minulla on koppa puoli-irti eikä mahdu lähtemään pois, ja sehän tarkoittaa sitten hieman enemmän ongelmia, kun taitaa olla vielä ilman tiivistettä kasattu tehtaalla..
Vastaa Viestiin