Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Kävin iltapäivällä verstaalla ihmettelemässä avattua laatikkoa. Kuviakin tuli räpsittyä jonkun verran. Laitan niitä myöhemmin nähtäville.
Toiselta pajalta oli luvassa lainaksi kaksikyntinen vetäjä, jonka kynnet toivon mukaan sinne ulkokoolin alle mahtuu? Todella hoikat ne kynnet pitääkin olla.
Tukea ulosvetoon oli meininki ottaa laakeripesää kiertävästä reunuksesta, koska kopan pohjalla keskellä valu on äärimmäisen ohut. Siitä vetäjän keskikara tunkeutuisi läpi saman tien, vaikka fyllipalaa käyttäisikin. Toisaalta hyvä, että se kooli siellä vielä tiukasti istuu, ettei ole lähtenyt pyörähtelemään. Kipeetä se koolin liukupinta oli kyllä saanut, näkyy ihan hyvin kuvissakin.
Ne päätykopan kiinnityspultit olivat kuulemma verrattain löyhästi kiinni (arvio 40-50 Nm)
Tiivisteliiman jäänteitä ei saumapinnassa havaittu. Nähtävästi tuotantolinjalla saavat sen "steriileissä oloissa" öljynpitäväksi vaikka on ihan metalli metallia vasten?
Tämä selvä. Hyvä, että saavat ulosvetäjän lainaksi. Toivottavasti tosiaan mahtuvat sinne alle. Siellä on kaiketi myös sitten ne shimmit vastassa.
Ajattelinki, että jostain muualta kuin siitä kopan laakeripesän keskeltä on tukea saatava. Onkos sulla sitten myös uusi kooli / laakeripesä ?? Selkeästi siis joko ollut ilman öljyä, tai liian suuri esijännitys.
Tarkasti ovat sitten kopan reunat työstäneet.
Tuossa jotain kiristysmomentteja... valitettavasti ei sen kopan. https://drive.google.com/file/d/0B66Ek2 ... sp=sharing
Tämä on erittäin mielenkiintoista touhua. Ymmärtääkseni joku / jotkut foorumilaiset ovat laakerin vaihtaneet tai aikeissa vaihtaa, mutta siis vain laakerin , eli ilman shimmien sovitusta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Robertx kirjoitti: Onkos sulla sitten myös uusi kooli / laakeripesä ??
Tuo tilaamani Timkenin laakeri NP854792 / NP430273 kostuu siitä sisemmästä osasta eli varsinaisesta kartiorullalaakerista ja toinen numero on sille pakkauksessa mukana olevalle ulkokoolille.
-> http://www.ebay.co.uk/itm/M32-Gearbox-M ... 1252038347
Se laakerin ulkokooli on suoraan sovitettu sinne valuun jyrsittyyn laakeripesään. Ne shimmit löytynevät sieltä ulkokoolin ja alumiinikoppaan työstetyn laakeripesän välistä.
Niitä täytyisi muistaa varoa, kun sovittelee ulosvetäjän kynsiä ulkokoolin alla oleviin pikkupoteroihin.
Niinpä tietysti... enpäs ajatellut loppuun asti. Sehän on itseasiassa kartiorullalaakerin irrallinen ulkokehä. Se on tosiaan suoraan sovitettu sinne ja jossain videossa se naputettiin paikalleen... shimmejä ei näkynyt siinä videossa. Oletettavasti ovat tosiaan shimmit sitten sen ulkokehän alla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Laakerin ulkokehää varten sopiva ulosvetäjä oli sitten vissiin löytynyt.
Pyysin, että verstaalla avartavat hieman tuota öljykanavaa eli viilaamalla tai Dremelillä vinguttamalla milli tai pari pois korkeutta tuosta about sentin levyisestä kynnyksestä ja 0,1 mm:n edestä shimmejä veks.
Sitten kalikat pakettiin ja peukkuja...
Hyvä niin, että sopiva ulosvetäjä löytyi. Öljykanavaa on tosiaan hyvä avartaa. Eipä tuossa juuri vaihtoehtoja ole, kuin ottaa pari shimmiä pois ( jos ovat 0,05 mm paksuja) , ja koppa kiinni.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Joo, jos sinne väliin laitetaan liimaa tai moottorisilikonia, niin kasvaahan se hieman... sen kun tietäisi tarkasti, kasvaako yhden vai 2 shimmiä. Ainakin yhden.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Tässä sitä riittää paljon arvuuteltavaa, kun täsmällisiä tietoja on kovin nihkeästi tarjolla.
Kuka esim. tietää kumpaan suuntaan öljy virtailee tuon kuvassa nuolella merkityn kynnyksen yli?
Heittääkö laakeri tuosta öljyä ulos, vai liruuko sen kautta voitelua sisään sinne laakeripesään?
Liikkuu sitten kumpaan suuntaan tahansa, luulisi öljyn vaihtuvan liukkaammin, kun kynnystä on hieman madallettu?
Faktoja on tosiaan niukalti tarjolla. Arvelen, että öljyä valuu se kanavan kautta laakeripesään. Siihenhän on lisätty tuolla ensimmäisen sivun kuvassa se ohjainpelti... ilmeisesti estämään öljyn valumisen kanavasta pois , eli lisäämään öljyn virtausta laakeripesään päin. Niin itse tulkitsen muutoksen.
Kynnyksen madaltaminen parantanee voitelua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ohjainpeltiä vaille se nyt jää, mutta öljykanavan kynnystä madalletaan huomattavasti, ellei jopa kokonaan pois.
Ulkokoolin alta paljastui 1 millin shimmilevy (tasan 1,00 mm)
Sovittiin asentajan kanssa, että hiotaan siitä 0,15 mm pois ja sillä siisti.
Lieneekö tehtaan jäljiltä vai onko laatikkoa jo aikaisemminkin korjattu?
Auto ollut taannoin hyvän aikaa Länsi-Auton omistuksessa, jos ovat jo silloin joutuneet sen laakerin uusimaan?
Muutoin täydellisen näköisessä huoltokirjassa ei tämmöisestä kuitenkaan ole merkintöjä. Itse en huomannut mitään viitteitä siitä, että laatikkoon olisi koskaan kajottu?
Mutta nyt siis tämmöinenkin tapaus.
Erikoista, että oli vain 1 shimmi. Useammassa saksalaisten foorumien topicissa shimmien määrä on 20 tai enemmän ja niitä 0,005 mm shimmejä on ebayssa myynnissä tuohon laatikkoon. Huoltokirjaan ei merkitä korjauksia, mutta huoltohistoriasta pitäis selvitä. Ihan hyvä ottaa siitä shimmistä siivu pois. Erikoista, jos on merkkiliikkeessä korjattu väärin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i