Sivu 1/2

Ilmamassamittarin poraaminen, dynotestit ajettu

Lähetetty: 04 Loka 2013, 18:23
Kirjoittaja seero
X20dth Vectra. Onkos kukaan täällä harrastanut ilmamassamittarin avartamista lisäsyötön toivossa? Takaseinään poraamalla reikiä saisi kuumalankaa/-kalvoa jäähdyttävän ilmavirran määrää lisättyä jolloin ecu laskee ilmamäärän yli-isoksi ja lisää syöttöä? OP-comilla olisi tarkoitus seurata syötön määrää ja auto kiinni jarrudynamometrissä niin voisi ihmetellä myös näkyykö mahdollinen muutos missään muussa kuin mustana putken päässä. Olisiko jollain kokemusta/tietoa minkäkokoisista rei'istä puhutaan?

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 04 Loka 2013, 22:12
Kirjoittaja rgs1
Siihen kammion perään mahtuu ehkä 5 millinen, jos haluat tehdä tiedettä niin alota 3:sta.

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 07 Loka 2013, 16:12
Kirjoittaja Teuwo
Voihan tuota kokeilla, suhtaudun vain melko suurella varauksella siihen että hommalla saisi erityisesti lisää voimaa.
Syystä se että parhaan tietoni mukaan MAFfia käytetään EGR ja savutuskartan hallinnoimiseen, jälkimmäisen perusteella leikataan syöttöä, mutta sitä ei lisätä karttojen maksimista mihinkään.
Varsinainen kakun määrä päätettäisiin MAP ohjatusti imusarjan painetiedon ja imuilman lämpötilan pohjalta.

Kun MAF signaalin ja imusarjan paineen välillä on riittävän suuri epäsuhta se laukaisee melkoisen varmasti vikakoodin.
(Ecu kuvittelee että ahtoletku on irti tms.)

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 07 Loka 2013, 17:48
Kirjoittaja seero
Parin viikon sisään pääsen varmaan testailemaan (lue: parin viikon päästä "ostetaan" -palstalla kysellään ehjää MAFia). EGR:n alipainepilli on tulpattu ja siellä MAFin kanssa olevan lämpötila-anturin piuhassa oli se joku 10kohm vastus. Autodatasta (enkä muualtaakaan) oikein löytänyt tuon MAP-anturin ohjearvoja, niitäkin tarkotus mitata tässä lähiaikoina. Ilmeisesti kuitenkin siinä kaksi nastaa maa ja käyttöjännite, ja kolmas nasta signaali jossa jännite säätyy paineen mukaan. Kai tuotakin signaalia voisi sitten jotenkin huijata jos ero MAFin antamaan alkaa olla liian iso.

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 07 Loka 2013, 19:00
Kirjoittaja sorkku85
hep ja mainostetaan mulla on sulle ehjä maffi tarjolla jos tarviit

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 07 Loka 2013, 21:39
Kirjoittaja seero
sorkku85 kirjoitti:hep ja mainostetaan mulla on sulle ehjä maffi tarjolla jos tarviit
:lollis: palataan asiaan jos sattuu pora lipsahtamaan

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 08 Loka 2013, 10:32
Kirjoittaja Teuwo
Kannattaa toki kokeilla, mutta MAP signaalin huijaamisessa on se ongelma että jos ecun näkemän MAP arvo heittää tarpeeksi pitkään (luokkaa x. sekuntia) tilatusta arvosta ylös- tai alaspäin, laukaisee sekin vikakoodin, ecun luullessa että hukkis/VNT on jumissa auki tai kiinni tai että käyttölaite on basana tai sen alipaineet hukassa.

Isommalla viriturbolla alarajahälytys voi laueta ihan vaan mehulla pitkällä pintakaasukiihdytyksellä - iso rolli kun ei spoolaa pienen koiran henkäystä muistuttavalla pakokaasumäärällä samalla tapaa kuin vakipilleri.

Toinen ongelma on se että vakio syöttökarttojen tekijällä ei ole mitään erityistä tarvetta tehdä syöttöarvoja sellaisille ahdoille johon vakioauto ei tule koskaan menemään, tai ainankaan sinne jäämään, putoamatta vikatilaan.

Mutta jos ja kun intoa piisaa ja on OP-COM & dyno niin ihan akateemisesta mielenkiinnosta voi toki katsoa missä raja kulkee ja saako siihen mennessä millään tapaa merkityksellistä etua.
Ja siksi toisekseen onhan se hienoa että jampat jaksaa tutkia asioita ihan mielekkäisiin mittauksiin perustuen.

Itse kyllä suositan ihan vaan uudelleenohjelmointia jossa ahtotilausta ja syöttöjä nostetaan ja annetaan mittauksien mitata ihan oikein.

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 08 Loka 2013, 17:38
Kirjoittaja seero
Joo, lisätehoja tässä ei niinkään lähdetä autolta hakemaan vaan enemmänkin tosiaan akateeminen tutkimus kun kerran on laitteet käytössä. Pahitteeksi ei tietenkään olisi jos vaikka moottorin saisi heräämään hieman aikasemmin.

Jos sekä MAP että MAF arvoja saisi samassa suhteessa vääristeltyä, niin minkä tiedon perusteella ecu sitten luulee siellä olevan vikaa? Onko ruiskutuskarttaan sisällytetty sitten joku toleranssialue joissa em. tietojen pitäis pysyä kun kaasuasento ja kierrosnopeus tiedetään ?

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 08 Loka 2013, 19:39
Kirjoittaja aksu8225
itellä oli aikonaa map-anturissa säätövastus jolloin pitopaineen pysty nostaa n.1.3baariin. syöttöä tuli lisää finn-automobilelta tilatulla boxilla. ,yös maffia huijasin ja 152/352 tuli penkitettyä. siistin myös kannen,imusarjan,pakosarjan ja turbon. overboost karkas 1.8baariin ni sen piikin poistin jousikuormitteinen dumppi joka aukes rajulla paineennousulla mut piti paineen alakierroksilla 1.1-1.2bar ja sit nousi sinne 1.3bar kierroksilla....auto vieläki liikenteessä ja mittarissa 630tkm :D

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 08 Loka 2013, 19:44
Kirjoittaja Teuwo
No on MAPille ja MAFfille varmasti jotkut absoluuttiset arvotkin, joista ulosmeneminen tulkitaan mittauksen menettämiseksi tai "epätodennäköiseksi arvoksi" lue älyttömäksi.

Mutta suurin ongelma on siinä että jos ahtoa ja syöttöä ohjataan MAP ja IAT (imuilman lämmön) perusteella ja MAFfilla tarkastetaan että sisään menee ilmaa sen verran että savutusta ei tule niin kohdataan seuraavanlainen problematiikka:

Jos MAP signaalia valehtelee pienemmäksi kuin paine todellisuudessa on ahtojenohjaus kyllä nostaa ahtoja, mutta syöttöjen ohjaus taas ei anna kunnolla kakkua, koska luulee että ahtoa ei ole kunnolla.
Lisäahdosta ilman lisäpolttoainetta ei ole mitään iloa, kuin marginaalisesti nopeammin kuluva turbo.

MAF signaalin huijaaminen isommaksi taas sinällään varmistaa että savutuskartan perusteella syöttöä ei leikata, mutta se ei millään tapaa nosta syöttöä vakiosta.

Näin ollen ilmeinen dilemma on että mieleeni ei tule muuta itsenäistä mittausta kuin löpön lämpötieto joka pitäisi valehdella suuremmaksi kuin on syötön lisäämiseksi tai sitten manipuloida määränsäätäjän solenoidille menevää signaalia suoraan, joka ei ole ihan helppoa.

Aksun systeemissä on semmoinen riski että päästämällä paineet imusarjasta kankaalle, mutta säilyttämällä täysi tälli turbiinilla, voi ahdin karata kierroksille jolla se hajoaa.

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 16 Loka 2013, 19:43
Kirjoittaja seero
Mittalaitteet ja ohjelmat nyt valmiina, ensi viikon torstaina päästään mittailemaan.

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 24 Loka 2013, 17:10
Kirjoittaja seero
+5kw irtosi muutoksilla :) laittelen myöhemmin käppyrät..nyt reissun päälle.

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 25 Loka 2013, 13:32
Kirjoittaja Teuwo
No sepä hyvä.

Käänsitkö OP-COMilla sen muutaman prosentin syöttöä lisää mitä sillä saa?

Edelleen olisi mielenkiintoista nähdä mitä se vastus vaikuttaa syöttöön - luulisi ecukompensoivan jossain vähäisessä määrässä sitä että se luulee imuilman olevan erittäin kylmää.

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 28 Loka 2013, 08:45
Kirjoittaja seero
Sitä nyt ei tässä tullu tutkittua miten se lämpötila vaikuttaa syöttöön. Kaikki mitatut arvot ovat siis pyörätehoja ja aika lähelle varmaan mennään todellista moottoritehoa jos jaetaan 0,9:llä lukemat.

Ensimmäinen veto: 0% säätö op comilla syötölle ja ilmamassamittari normaali. 65 kW@4170 ja 180,4Nm @ 2310
Suurin savutusarvo 1.39, ilmamassamittarilta mitattu suurin ulostulojännite 4,35V. (Tuo jännite tyhjäkäynnillä ~2,2V, isompi jännite=enemmän ilmaa)

Kuva
Kuva

Re: Ilmamassamittarin poraaminen

Lähetetty: 28 Loka 2013, 08:47
Kirjoittaja seero
Toinen veto: +5% säätö op comilla syötölle ja ilmamassamittarille 3mm reikä. 69,6 kW@4570 ja 193,5 Nm @ 2200
Suurin savutusarvo 1.61, ilmamassamittarilta mitattu suurin ulostulojännite 4,59V.

Kuva
Kuva