Z16XEP öljynkulutus
-
- 'Kadett'
- Viestit: 13
- Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34
Z16XEP öljynkulutus
Hyvät Opel-asiantuntijat, käännyn jälleen nöyränä puoleenne autoani koskevassa ongelmassa:
Auto: Astra H 2005 1,6i Twinport 125tkm
Moottori: Z16XEP
Vika: Öljyä kuluu niin paljon, että Ähtäristä kun lähtee ajamaan mittatikun ollessa ylärajassa, niin Loimaalla syttyy jo varoitusvalo mittaristoon ja mittatikku on kuiva. Matkaa välissä noin 240km. Öljynkulutus kaupunkiajossa huomattavasti vähäisempää, mutta silloinkin on tikku ylärajasta->alarajassa noin parin viikon välein. Jatkuvasti pitää öljyä lisäillä. Öljyä on kadonnut tällä tavoin siitä asti kun auton ostin 2010 (ja varmaan sitä ennenkin).
Eilen nostimme kaverini kanssa auton ylös ja tutkisimme alustaa, eikä siellä ole moottorissa massiivisia vuotojälkiä. Maahankaan auto ei tiputa, kun se on öisin tallissa aina samassa paikassa ja asfaltti on puhdas.
Moottori kyllä käy ja toimii ihan moitteettomasti. Löytyy tehoa, ei katko, käynnistyy heti, katsastuksessa päästöt kohdillaan jne.
Jonkinlainen vikaan todennäköisesti liittyvä seikka on se, että viime kesänä auto alkoi nykimään pintakaasulla ajettaessa ja silloin selvittelyjen jälkeen kävi ilmi, että EGR-kanavat olivat noesta tukkeutuneet. Kanavat puhdistettiin ja vika poistui sillä, mutta näin jälkikäteen ajatellen kanavien tukkeutuminen oli todennäköisesti vain oire jostain toisesta viasta. Öljyn suuri kuluminen ja EGR-kanavien tukkeutuminen saattaisivat siis liittyä toisiinsa.
Tässäkohdin kuitenkin loppuu oma tietämys ja jatkotoimenpiteet ovat eri lähteistä kuultuna aina vain arvailuja esim venttiilien suojakumien rikkoutumisista (?) yms. Arvauksen paikkaansa pitävyyden selvittäminen maksaa korjaamolla 400-600€ kun pitää purkaa puolet moottorista ja siksi kysynkin nyt teiltä, että onko jollain ollut samanlaisia vaivoja tällä 1,6i koneella ja onko joku saanut selville, että mistä se johtuu?
Kumarran kiitokseksi jo etukäteen!
Auto: Astra H 2005 1,6i Twinport 125tkm
Moottori: Z16XEP
Vika: Öljyä kuluu niin paljon, että Ähtäristä kun lähtee ajamaan mittatikun ollessa ylärajassa, niin Loimaalla syttyy jo varoitusvalo mittaristoon ja mittatikku on kuiva. Matkaa välissä noin 240km. Öljynkulutus kaupunkiajossa huomattavasti vähäisempää, mutta silloinkin on tikku ylärajasta->alarajassa noin parin viikon välein. Jatkuvasti pitää öljyä lisäillä. Öljyä on kadonnut tällä tavoin siitä asti kun auton ostin 2010 (ja varmaan sitä ennenkin).
Eilen nostimme kaverini kanssa auton ylös ja tutkisimme alustaa, eikä siellä ole moottorissa massiivisia vuotojälkiä. Maahankaan auto ei tiputa, kun se on öisin tallissa aina samassa paikassa ja asfaltti on puhdas.
Moottori kyllä käy ja toimii ihan moitteettomasti. Löytyy tehoa, ei katko, käynnistyy heti, katsastuksessa päästöt kohdillaan jne.
Jonkinlainen vikaan todennäköisesti liittyvä seikka on se, että viime kesänä auto alkoi nykimään pintakaasulla ajettaessa ja silloin selvittelyjen jälkeen kävi ilmi, että EGR-kanavat olivat noesta tukkeutuneet. Kanavat puhdistettiin ja vika poistui sillä, mutta näin jälkikäteen ajatellen kanavien tukkeutuminen oli todennäköisesti vain oire jostain toisesta viasta. Öljyn suuri kuluminen ja EGR-kanavien tukkeutuminen saattaisivat siis liittyä toisiinsa.
Tässäkohdin kuitenkin loppuu oma tietämys ja jatkotoimenpiteet ovat eri lähteistä kuultuna aina vain arvailuja esim venttiilien suojakumien rikkoutumisista (?) yms. Arvauksen paikkaansa pitävyyden selvittäminen maksaa korjaamolla 400-600€ kun pitää purkaa puolet moottorista ja siksi kysynkin nyt teiltä, että onko jollain ollut samanlaisia vaivoja tällä 1,6i koneella ja onko joku saanut selville, että mistä se johtuu?
Kumarran kiitokseksi jo etukäteen!
- Lurttinen
- OCF Member 2018
- Viestit: 7430
- Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Tampere
- Jäsennumero: 1227
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Tuossa ketjussa on jotain juttu asiasta.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=165056
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 0#p1388360 <- varsinkin tuo Robertx:n laittama field remedy.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=165056
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 0#p1388360 <- varsinkin tuo Robertx:n laittama field remedy.
prööt
-
- 'Kadett'
- Viestit: 13
- Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Kiitos linkeistä!
Astra-G 2003...2004,Astra-H 2004 Z16XEP,Z16XEP
Complaint: High oil consumption.
Cause: Defect cylinder head cover causes malfunction of crankcase ventilation. This results in an increased engine oil burning.
Production: Improved cylinder head cover have been introduced in production as of the the following enginenumber 20DH1935 (07.06.2004).
Mitäs tämä maalaisjärjellä tarkoittaa, kun oma autoni on 2005 vuosmallia? Koskeeko tämä vika enää 2005- valmistettuja H astroja?
Astra-G 2003...2004,Astra-H 2004 Z16XEP,Z16XEP
Complaint: High oil consumption.
Cause: Defect cylinder head cover causes malfunction of crankcase ventilation. This results in an increased engine oil burning.
Production: Improved cylinder head cover have been introduced in production as of the the following enginenumber 20DH1935 (07.06.2004).
Mitäs tämä maalaisjärjellä tarkoittaa, kun oma autoni on 2005 vuosmallia? Koskeeko tämä vika enää 2005- valmistettuja H astroja?
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Vuosimalli ei ole sama kuin valmistusvuosi. Vuonna 2004 valmistettu auto voi olla vuosimallia 2005. Parhaiten asia selvää moottorin numeron perusteella.
Yksi helppo tapa testata tuota huohotusongelmaa on nostaa öljytikku pois paikaltaan. Jos huohottaa merkittävästi öljytikun putken kautta on kampiakammiossa liian suuri paine.
Yksi helppo tapa testata tuota huohotusongelmaa on nostaa öljytikku pois paikaltaan. Jos huohottaa merkittävästi öljytikun putken kautta on kampiakammiossa liian suuri paine.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
-
- 'Kadett'
- Viestit: 13
- Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Kokeilin tuota öljytikun tunnustelua tyhjäkäynnillä ja ~3000rpm kierroksilla. Ei mitään huomattavaa imua tai puhallusta.
Olen tässä soitellut muutamiin merkkihuoltoliikkeisiin ja rukoillut, että joku osaisi oireiden perusteella sanoa missä vika olisi. Mitään jackpot osumia ei ole löydetty, vaan venttiilinvarren kumeja ja männänrenkaita on ehdoitettu. Venttiilinvarren kumien vaihto noin 300-400€ ja männänrenkaiden vaihto/korjaus/huolto reilusti yli 1000€.
Öljynkulutus on kuitenkin autossani niin raju (1 litra/250km, kun Ähtäri-Loimaa on 244km ja siinä välissä mittatikku täydestä alarajalle), että kyllä siellä taitaa olla jotain pahasti pielessä Voiko pelkät venttiilin suojakumit rikkoutuessaan aiheuttaa näin suurta vuotoa?
Toisaalta kun tätä vuotoa on jatkunut jo oikeastaan vuosia, niin miten on mahdollista, ettei katalysaattori ole vielä mennyt rikki? Voiko olla mahdollista, että öljyä kun nyt tosiaan kuluu 4L/1000km motarilla niin katalysaattori on näin neljänkin vuoden jälkeen vielä siinä kunnossa, että auto menee päästöjen puolesta katsastuksesta läpi? Katoaako öljy sittenkin jonnekkin muualle? Massautin pohjan auton ostamisen jälkeen ja nyt epäilen, että katsoinko tarpeeksi tarkkaan vuotoja, kun kärryn nostin ylös tässä viime viikolla. Pitäisikö katsoa uudelleen?
Olen tässä soitellut muutamiin merkkihuoltoliikkeisiin ja rukoillut, että joku osaisi oireiden perusteella sanoa missä vika olisi. Mitään jackpot osumia ei ole löydetty, vaan venttiilinvarren kumeja ja männänrenkaita on ehdoitettu. Venttiilinvarren kumien vaihto noin 300-400€ ja männänrenkaiden vaihto/korjaus/huolto reilusti yli 1000€.
Öljynkulutus on kuitenkin autossani niin raju (1 litra/250km, kun Ähtäri-Loimaa on 244km ja siinä välissä mittatikku täydestä alarajalle), että kyllä siellä taitaa olla jotain pahasti pielessä Voiko pelkät venttiilin suojakumit rikkoutuessaan aiheuttaa näin suurta vuotoa?
Toisaalta kun tätä vuotoa on jatkunut jo oikeastaan vuosia, niin miten on mahdollista, ettei katalysaattori ole vielä mennyt rikki? Voiko olla mahdollista, että öljyä kun nyt tosiaan kuluu 4L/1000km motarilla niin katalysaattori on näin neljänkin vuoden jälkeen vielä siinä kunnossa, että auto menee päästöjen puolesta katsastuksesta läpi? Katoaako öljy sittenkin jonnekkin muualle? Massautin pohjan auton ostamisen jälkeen ja nyt epäilen, että katsoinko tarpeeksi tarkkaan vuotoja, kun kärryn nostin ylös tässä viime viikolla. Pitäisikö katsoa uudelleen?
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Itse lähtisin ensin koeajolenkille niin, että kaveri tulee omalla autolla perässä. Lämä tiskiin kiihdytys, niin kyllä siellä takana sinisestä savusta raportoidaan jos se öljy pakoputken kautta katoaa...
jos se motarilla kuormituksessa puhaltaa sitä jostain stefasta tai tiivisteestä ulos niin luulisi olevan öljysumua takapuskurilla asti/lähellä ajavan kaverin tuulilasissa.
Kaverilla petti joku stefa mitsusta ja sitä öljyä roiskui aika reilusti ulospäin, takapuskurin ulkopuolikin oli öljykalvon peitossa maantieajon jälkeen...on varmaan aivan perässäajaneet saaneet tuulilasille osansa.
jos se motarilla kuormituksessa puhaltaa sitä jostain stefasta tai tiivisteestä ulos niin luulisi olevan öljysumua takapuskurilla asti/lähellä ajavan kaverin tuulilasissa.
Kaverilla petti joku stefa mitsusta ja sitä öljyä roiskui aika reilusti ulospäin, takapuskurin ulkopuolikin oli öljykalvon peitossa maantieajon jälkeen...on varmaan aivan perässäajaneet saaneet tuulilasille osansa.
Vectra B -96 x20xev
Kadett E -91 c16nz (ex)
Kadett E -91 c16nz (ex)
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Täältä ääni koeajolenkille... kyllä pitäis rankasti sinistä savua tulla kiihdytettäessä, kun kulutus on noin suuri, jos palotilan kautta öljy koneesta poistuu.
On tuossa tietty sellainen vaihtoehto, että jomikumpi kampiakselin stefa on jo pettänyt ja kampikammion paine poistuu sitä kautta ja öljyt myös.
On tuossa tietty sellainen vaihtoehto, että jomikumpi kampiakselin stefa on jo pettänyt ja kampikammion paine poistuu sitä kautta ja öljyt myös.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Naapurilla sama vika Z18XE1 Zafirassa. Kannus-Oulu-Kannus välillä meni melkein 2l öljyä.
Päästöt, savutus, vuodot, ei mitään vikaa. Oire ilmeni vasta maantiellä lämpimällä moottorilla. Tällöin kuuma katalysaattori hoiti savutuksen pois.
Tässä syynä oli soikeat sylinterit. Ne muistaakseni tarkkuushoonattiin Aution Autossa, Ylivieskassa ja kasattiin uusilla männänrenkailla. Nyt moottori ei vie yhtään öljyä, vaikka mittarissa on jo 350tkm.
Päästöt, savutus, vuodot, ei mitään vikaa. Oire ilmeni vasta maantiellä lämpimällä moottorilla. Tällöin kuuma katalysaattori hoiti savutuksen pois.
Tässä syynä oli soikeat sylinterit. Ne muistaakseni tarkkuushoonattiin Aution Autossa, Ylivieskassa ja kasattiin uusilla männänrenkailla. Nyt moottori ei vie yhtään öljyä, vaikka mittarissa on jo 350tkm.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- 'Kadett'
- Viestit: 13
- Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Joo, koeajolle lähdenkin sitten heti seuraavaksi.
Tosiaan viime viikolla vaihdettiin jakohihna, vaikka kilometrejä vasta 125/150, kun elettiin toivossa että se öljy vuotaisi nokka-akseleiden tai kampiakselin stefasta. Oli kuitenkin ihan putipuhdas sisältä ja jäi stefat vaihtamatta.
Merkillistä miten se syö motarilla paljon öljyä, mutta 0-60km/h paljon vähemmän (silti kuitenkin noin 0,5L/1000km). Jos olisi esim männänrenkaissa vikaa, niin eikö palaisi öljyä ihan koko ajan suuret määrät? Jotenkin liittyy koviin kierroksiin ja kuumaan öljyyn se suuri kulutus.
Tosiaan viime viikolla vaihdettiin jakohihna, vaikka kilometrejä vasta 125/150, kun elettiin toivossa että se öljy vuotaisi nokka-akseleiden tai kampiakselin stefasta. Oli kuitenkin ihan putipuhdas sisältä ja jäi stefat vaihtamatta.
Merkillistä miten se syö motarilla paljon öljyä, mutta 0-60km/h paljon vähemmän (silti kuitenkin noin 0,5L/1000km). Jos olisi esim männänrenkaissa vikaa, niin eikö palaisi öljyä ihan koko ajan suuret määrät? Jotenkin liittyy koviin kierroksiin ja kuumaan öljyyn se suuri kulutus.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 13
- Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Noh käytiin ajamassa noin 30min motaria, mutta ei sieltä mitään savua pakoputkesta tullut, eikä tullut myöskään silminnähtävää määrää öljyä takana tulleeseen autoon. Kiihdyttelin pari kertaa 120->70->120km/h mutta ei siinä ollut eroa.
Jo alkaa mukavasti tämä kesä, kun 125tkm ajettussa autossa ilmenee moottorissa vika, minkä korjaaminen maksaa varmaan tuhansia euroja. En olisi halunnutkaan tehdä mitään kesälomalla.
Tässäkohtaa vissiin on se aika, kun autoa kannattaa vaihtaa.... Niin taisi tehdä tämän auton edellinenkin omistaja, sillä öljysyöppö tämä on ollut koko sen ajan kun se minulla on ollut. Paras aina vaihtaa pois juuri ennen ku hajoaa lopullisesti, niin ne muutkin tekevät Sitte jännittää, että onkohan siinä uudessa autossa joku vielä kalliimpi pommi kytemässä
Jo alkaa mukavasti tämä kesä, kun 125tkm ajettussa autossa ilmenee moottorissa vika, minkä korjaaminen maksaa varmaan tuhansia euroja. En olisi halunnutkaan tehdä mitään kesälomalla.
Tässäkohtaa vissiin on se aika, kun autoa kannattaa vaihtaa.... Niin taisi tehdä tämän auton edellinenkin omistaja, sillä öljysyöppö tämä on ollut koko sen ajan kun se minulla on ollut. Paras aina vaihtaa pois juuri ennen ku hajoaa lopullisesti, niin ne muutkin tekevät Sitte jännittää, että onkohan siinä uudessa autossa joku vielä kalliimpi pommi kytemässä
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Ok. Siinä tapauksessa taitaa tässäkin katalysaattori poistaa sen savutuksen.
Kun kerran ei ulospäin vuoda, niin eipä ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin , että polttaa sen öljyn.
Venttiilinvarren tiivistekumit tuskin noin uudessa ovat kypsät... ennemminkin sitten jo alunperin mittavirhe / toleranssi liian suuri sylintreissä tai männänrenkaissa.
Eipä se syy kuitenkaan selviä konetta avaamatta... joko kunnostat tai pistät kiertoon.
Ei se autonvaihtokaan ilmaista ole... toki saattaa sattua sitten parempi yksilö kohdalle.
Kun kerran ei ulospäin vuoda, niin eipä ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin , että polttaa sen öljyn.
Venttiilinvarren tiivistekumit tuskin noin uudessa ovat kypsät... ennemminkin sitten jo alunperin mittavirhe / toleranssi liian suuri sylintreissä tai männänrenkaissa.
Eipä se syy kuitenkaan selviä konetta avaamatta... joko kunnostat tai pistät kiertoon.
Ei se autonvaihtokaan ilmaista ole... toki saattaa sattua sitten parempi yksilö kohdalle.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Pikaisen Googletuksen perusteella näyttäisi olevan muillakin samantyyppistä ongelmaa.. Tämän linkin viimeisessä vastauksessa on on löydetty jokin
paikka apukuskin puolelta mikä vuotaa...hyvin ainakin piilossa jonkun johtokasan takana...
http://www.astraownersnetwork.co.uk/arc ... 31584.html
Onkohan tuo Cam Cover gasket sitten venttiilikopan tiiviste...?
Sylinteripaineet kannattaisi myös mitata..
paikka apukuskin puolelta mikä vuotaa...hyvin ainakin piilossa jonkun johtokasan takana...
http://www.astraownersnetwork.co.uk/arc ... 31584.html
Onkohan tuo Cam Cover gasket sitten venttiilikopan tiiviste...?
Sylinteripaineet kannattaisi myös mitata..
-
- 'Kadett'
- Viestit: 13
- Liittynyt: 20 Heinä 2012, 09:34
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Heh, aloin miettimään, että missä ihmeessä siinä koneessa on johtoja apukuskin puolella kun siinä on jakopää ja apulaitehihna, mutta sitten hoksasin menneeni vanhanaikaiseen Apukuskin puoli on tuolla englanninmaalla toisella puolella
Tänään olisi tarkoitus piakkoin nostaa auto ylös, tutkia öljyvuodoilta sieltä johtojen takaa ja sitten putsata moottori putipuhtaaksi ylhäältä alas. Sen jälkeen jos kävisi ajamassa 100km Helsinkiin päin ja U-käännöksen jälkeen toiset 100km takaisin ja taas auto ilmaan ja katotaan, että paljonko katosi öljyä ja onko missään jälkiä siitä, että olisi ulos vuotanut. Tai vastaako kadonneen öljyn määrä ulos vuotaneen määrän suuruutta. Meikäläisen tuurilla se voi vuotaa öljyä sisään ja ulos -.-
Vuotava öljymäärä on kyllä niin suuri, että luulisi auton koko pohjan kiiltävän, mutta elätän toivetta siitä, että moottoritiellä kuumana ulos tihkuva öljy nappautuu ilmavirran mukana matkoihinsa, eikä tartu pohjaan. Toivossa on hyvä elää
Hope for the best but prepare for the worst.
Tänään olisi tarkoitus piakkoin nostaa auto ylös, tutkia öljyvuodoilta sieltä johtojen takaa ja sitten putsata moottori putipuhtaaksi ylhäältä alas. Sen jälkeen jos kävisi ajamassa 100km Helsinkiin päin ja U-käännöksen jälkeen toiset 100km takaisin ja taas auto ilmaan ja katotaan, että paljonko katosi öljyä ja onko missään jälkiä siitä, että olisi ulos vuotanut. Tai vastaako kadonneen öljyn määrä ulos vuotaneen määrän suuruutta. Meikäläisen tuurilla se voi vuotaa öljyä sisään ja ulos -.-
Vuotava öljymäärä on kyllä niin suuri, että luulisi auton koko pohjan kiiltävän, mutta elätän toivetta siitä, että moottoritiellä kuumana ulos tihkuva öljy nappautuu ilmavirran mukana matkoihinsa, eikä tartu pohjaan. Toivossa on hyvä elää
Hope for the best but prepare for the worst.
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Oliskos fiksua teettää puristuspainemittaus?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
pikemminkin ohivuotomittaus, se selvittää paremmin koneen sielun elämää..Timonen kirjoitti:Oliskos fiksua teettää puristuspainemittaus?
tuhmasta päästä nauttii koko ruumis