Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Tämä ohje pätee ainakin X18XE1 moottoriseen, joten miksei X16XEL:ään. Ja Zafiraan myös. Ilmeisesti myös H-Astraan?
Irroita pohjamuovit(jos yhä ehjät)
Irroita ilmansuodatinkotelo
Poista moniurahihna(15mm avaimella käännetään kiristäjää vastapäivään)
Irroita toinen äänitörvi(13mm pultinkanta+pistoke)
Irroita magneettikytkimen pistoke
Avaa 3kpl kompressorin kiinnityspultteja(uros Torx E10?)
Käännä kompressoria niin että näet hihnapyörän pään ja sen keskimutterin(T25 torx)
Avaa keskimutteri iskevällä pulttikoneella, ei ole tiukka, ja poista etummainen kytkin
Avaa levitettävä lukkorengas ja poista hihnapyörä, lähtee nitkuttelemalla ja vetämällä
Avaa iso levitettävä lukkorengas ja poista käämiosa
Käämin etupuolella näkyy musta muovikohouma, väännä se varovasti irti. (kuvassa jo irti)
Alla on lämpösulake(valkoinen pitkula).
Katkaise sulake pois, niin että pääset juottamaan sen johtimiin pätkän uutta.
Sitten vain kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja lämpimiä kelejä odottamaan.
Ja tämän vois laittaa tonne Vinkit&Vihjeet osastolle.
Irroita pohjamuovit(jos yhä ehjät)
Irroita ilmansuodatinkotelo
Poista moniurahihna(15mm avaimella käännetään kiristäjää vastapäivään)
Irroita toinen äänitörvi(13mm pultinkanta+pistoke)
Irroita magneettikytkimen pistoke
Avaa 3kpl kompressorin kiinnityspultteja(uros Torx E10?)
Käännä kompressoria niin että näet hihnapyörän pään ja sen keskimutterin(T25 torx)
Avaa keskimutteri iskevällä pulttikoneella, ei ole tiukka, ja poista etummainen kytkin
Avaa levitettävä lukkorengas ja poista hihnapyörä, lähtee nitkuttelemalla ja vetämällä
Avaa iso levitettävä lukkorengas ja poista käämiosa
Käämin etupuolella näkyy musta muovikohouma, väännä se varovasti irti. (kuvassa jo irti)
Alla on lämpösulake(valkoinen pitkula).
Katkaise sulake pois, niin että pääset juottamaan sen johtimiin pätkän uutta.
Sitten vain kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja lämpimiä kelejä odottamaan.
Ja tämän vois laittaa tonne Vinkit&Vihjeet osastolle.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Ainiin, työsuoritus kesti noin tunnin kun tiesi mitä teki.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
- e0101296
- 'Diplomat'
- Viestit: 1264
- Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
- Viesti:
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Hyvin tehty Juho M-P .. Vinkkeihin kuuluu koska löytyy kuvatkin. Uusi koko rekkule maksaa vähintään satasen.
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Hyvä ohje tosiaan. Tuosta kyllä kaikki näkevät nyt, missä se lämpösulake on. Lukiko siinä lämpösulakkeessa mitään ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Jotain tihrua ja väriraita taisi olla.Robertx kirjoitti:Hyvä ohje tosiaan. Tuosta kyllä kaikki näkevät nyt, missä se lämpösulake on. Lukiko siinä lämpösulakkeessa mitään ??
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
- e0101296
- 'Diplomat'
- Viestit: 1264
- Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
- Viesti:
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Kun termoelementit saa riittäväsi lämpöä niin ekana sulaa merkinnät päältä ja seuraavaksi lakkaa toimimasta ..
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Merkinnät tosiaan yleensä häviävät, kun riittävästi lämpenee... tuli vaan mieleen, että kuinkahan lämpimäksi kela on lämmennyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Taitaa olla alimitoitettu kun hajoilevat. Itse kela oli tosi siisti ja ei minkäänlaisia merkkejä lämmöstä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Saattaa hyvinkin olla alimitoitettu... kyllähän siinä lämpenemisen jälkiä pitäisi näkyä, jos olisi kunnolla lämmennyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Uusi koko rekkule maksaa alle kolmekymppiä.e0101296 kirjoitti:Uusi koko rekkule maksaa vähintään satasen.
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Suomessa 100-250€, Saksassa alle kolmekybää+rahti.Zafira kirjoitti:Uusi koko rekkule maksaa alle kolmekymppiä.e0101296 kirjoitti:Uusi koko rekkule maksaa vähintään satasen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
- e0101296
- 'Diplomat'
- Viestit: 1264
- Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
- Viesti:
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Niin se magnetspule on kolmekymppiä mutta HOKS:
Puhuin koko rekkuleesta jossa on mukana koko kompuran pääty.
Päätylätkä jonka kumiosat korvattiin Ranskalaisen Teckniks-Up firman toimesta sicaflexillä.
Pilalle kulunut keskiosa kuten päätylätkäkin.
Aiheutti infernaalista kolinaa.
Koko päätyosan kun laittaisin kiinni wanhaan kompuraani olisi ehjä varakompura jollekkin
Puhuin koko rekkuleesta jossa on mukana koko kompuran pääty.
Päätylätkä jonka kumiosat korvattiin Ranskalaisen Teckniks-Up firman toimesta sicaflexillä.
Pilalle kulunut keskiosa kuten päätylätkäkin.
Aiheutti infernaalista kolinaa.
Koko päätyosan kun laittaisin kiinni wanhaan kompuraani olisi ehjä varakompura jollekkin
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Onko tätä laitettu vinkkeihin?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- 'Senator'
- Viestit: 501
- Liittynyt: 13 Syys 2004, 03:00
- Paikkakunta: Turku
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Tuli tossa itekkin vaihdettua moinen käämi Astra G:hen. Mielestäni parhaiten pääsee tuohon kompuran päätyyn käsiksi, kun irroittaa puskurin.
Löysin vasta myöhemmin tämän ketjun ja aloin tutkailemaan vanhaa käämiä. Olishan sen vanhankin tosiaan saanut kuntoon vaihtamalla tuon pelkän lämpösulakkeen.
Ongelmaksi lienee kuitenkin muodostuvan, että mistä löytää moisen lämpösulakkeen tilalle? Nuo vakio lämpösulakkeet kun on n.14mm pitkiä ja tuo väli mihin sen tässä tapauksessa pitäis mahtua on n. 9mm.
Vanha lämpösulake oli muuten 187 ´C. Lienee kannattavaa laittaa hiukkasen kestävämpi tilalle kuten esim. 216´C. Tai miten jos juottais ton kohdan oikkariin ja juottais lämpösulakkeen johtoon? Mun mielestä uudessa käämissä oli tehty tällä tavalla. Sillä siinä ei tollaista luukkua ollut, mutta johdon kutistesukan alla tuntui joku kökkäre.
Löysin vasta myöhemmin tämän ketjun ja aloin tutkailemaan vanhaa käämiä. Olishan sen vanhankin tosiaan saanut kuntoon vaihtamalla tuon pelkän lämpösulakkeen.
Ongelmaksi lienee kuitenkin muodostuvan, että mistä löytää moisen lämpösulakkeen tilalle? Nuo vakio lämpösulakkeet kun on n.14mm pitkiä ja tuo väli mihin sen tässä tapauksessa pitäis mahtua on n. 9mm.
Vanha lämpösulake oli muuten 187 ´C. Lienee kannattavaa laittaa hiukkasen kestävämpi tilalle kuten esim. 216´C. Tai miten jos juottais ton kohdan oikkariin ja juottais lämpösulakkeen johtoon? Mun mielestä uudessa käämissä oli tehty tällä tavalla. Sillä siinä ei tollaista luukkua ollut, mutta johdon kutistesukan alla tuntui joku kökkäre.
Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje
Mitä virkaa sillä kokovsulakkeella edes on? Kun se kärähtää, on magneettikykin sökö(ellei ite korjaa sitä). Jos jossain välissä käämi kuumenee ja eristeet sulaa, niin kyllä itse piirin sulake/suojatoiminto hoitaa tilanteen kuten muunmerkkisissä kompuroissa. Luulenpa että itse ongelma on hiukan liian heikko virrankesto yhdistettynä pakosarjan läheisyyteen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)