vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
-
- OCF Member
- Viestit: 21
- Liittynyt: 19 Joulu 2012, 20:26
- Paikkakunta: ylämylly
vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
onko kellään tarkempaa tietoa c mallin 2,2 vectroissa ilmenneistä jakoketjun kiristin ongelmista?? kuulin jotain tietoa vian ehkäisemisestä koskien tiheämpää moottoriöljynvaihtoa (maks 10 000km). kiitos etukäteen!
vectra c2 z22yh 5D 2005
- Undertaker
- 'Diplomat'
- Viestit: 5381
- Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
Jos koneena on z22se niin tässä minun tarina http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 5&t=224147
-
- OCF Member
- Viestit: 21
- Liittynyt: 19 Joulu 2012, 20:26
- Paikkakunta: ylämylly
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
kiitos tiedosta, pitääpä työntää pää pellin alle ja katsoa ostaessa ei ollut tietoa onko vaihdettu vai ei..
vectra c2 z22yh 5D 2005
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
Kannattaa tosiaan selvittää , onko vaihdettu ketjusarja... tietty ennenkaikkea parempi ns. turbon kiristin. Direct on moottorityypiltään Z22YH. Siinä on nokka-akselin toisessa päässä korkeapainepumppu. Korkeapainepumppu saattaa kärsiä löysän jakoketjun aiheuttamasta värinästä. Kannattaa siis olla tarkkana.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
Pakko laittaa tähän tämmöinen vectra c 2.2 direct vm 2004 ajettu 338tkm jakopää koskematon Kyllä näköjään kestää taitaa olla suuri vaikutus noilla öljyn vaihtoväleillä jumiutuuko se kiristin
http://www.nettiauto.com/opel/vectra/5313606
Matti Penttinen kysyi Moro onko jakopäähän tehty remonttia? Vaihdettu ketjusarjaa ja kestävämpää uusittua turbon kiristintä?
Pekka Ahola vastasi Ei ole. Jakopää äänetön, joten ei ole ollut tarvetta.
http://www.nettiauto.com/opel/vectra/5313606
Matti Penttinen kysyi Moro onko jakopäähän tehty remonttia? Vaihdettu ketjusarjaa ja kestävämpää uusittua turbon kiristintä?
Pekka Ahola vastasi Ei ole. Jakopää äänetön, joten ei ole ollut tarvetta.
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
Hieman varauksella on tuohon syytä suhtautua. Myyjä on toinen omistaja... on voitu ketjusarja vaihtaa ensimmäisen omistajan aikana.
Lisäksi saattaa kuitenkin olla kiristin aika finaalissa... jakoketjun löysyys mahdollisesti vaikuttaa värinän muodossa tuohon nokka-akselin toisessa päässä olevaan korkeapainepumppuun.
Alkuperäisessä kiristimessä vian aiheuttaa huono materiaali ja liian lyhyt kara... ns. parannetussa alkuperäisessä kiristimessä on kiristinrungon materiaalia ja karkaisua muutettu, mutta sekään ei ole niin hyvä kuin turbon kiristin.
Lisäksi saattaa kuitenkin olla kiristin aika finaalissa... jakoketjun löysyys mahdollisesti vaikuttaa värinän muodossa tuohon nokka-akselin toisessa päässä olevaan korkeapainepumppuun.
Alkuperäisessä kiristimessä vian aiheuttaa huono materiaali ja liian lyhyt kara... ns. parannetussa alkuperäisessä kiristimessä on kiristinrungon materiaalia ja karkaisua muutettu, mutta sekään ei ole niin hyvä kuin turbon kiristin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
missä vaiheessa GM:llä alettiin jo tehtaalla laittamaan parempaa kiristintä tohon? vai alettiinko ollenkaan?
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
mulla meneekin ennen kesää täydelliseen renmppaan jakoketju, tasapainoakselinketju, laturinhihna sun muut hilppeet, jos ei sitä ennen tule vastaan 2006 tai uudempaa c vectraa 2.0turboa myyntiin
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
Kenttäapuohje: 1532
Vika: Z22SE-moottori - Jakoketju rikkoutunut
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-G 2000...2003,VX220 2000...2003,Speedster 2000...2002,Zafira 2000...2002,Vectra-B 2000...2001 Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE
Valitus: Moottorivikoja rikkoutuneen jakoketjun johdosta.
Syy: Puuttuva tai riittämätön jakoketjun voitelu.
Tuotanto: Parannetut ketjut ja voitelulaitteet otettu käyttöön alkaen seuraavasta moottorinumerosta: 11065400 (maaliskuu 2002).
Apuohje:
Ohje: Tarkasta, koskeeko Asiakastyytyväiskampanja 03-P-24.
Jos asiakastyytyväiskampanja ei koske autoa, menettele seuraavasti:
Jos asiakas valittaa asiasta, tarpeelliset korjaustyöt on tehtävä jakoketjusarjaa käyttäen.
Sarja sisältää parannetun ketjun ja voitelulaitteen.
Mikäli moottori on korjattava, maakohtaiset ehdot on huomioitava ja vastuulliselle
myyntihenkilölle on ilmoitettava.
Ohje: Tämä lyhyttiedote koskee kaikkia Z22SE-moottoreita numeroon 11065400 asti, mikäli
asiakas reklamoi.
Varaosat: Lkm: Osanro: Luettelonro:
Nokka-akselin käyttöosien korjaussarja 1 12577385 56 36 400
Öljypumpun kannen tiiviste 1 90537915 06 46 295
Venttiilikoneiston kannen tiiviste 1 90537319 06 07 494
Tiiviste, öljypumppu sylinterilohkoon 1 24435052 06 46 902
Kampiakselin etutiivisterengas 1 90571925 06 38 199
Kuusiokulmaruuvi, vaimennin kampiakseliin 1 90537363 06 14927
Ohjeajat: TC: h:
U3 153 20 Jakoketjun korjaussarjan asennus, 90 3,0
Astra-G, Astra-G Coupe, Astra-G Cabrio
U3 153 21 Jakoketjun korjaussarjan 90 3,3
asennus, Zafira-A
U3 153 22 Jakoketjun korjaussarjan asennus, 90 3,7
Vectra-B (ei ilmastointilaitetta)
001 Lisätyö Vectra-B (ilmastointilaitteella) 90 1,1
U3 153 23 Jakoketjun korjaussarjan 90 4,7
asennus, Speedster
U3 153 24 Moottorin korjaus 90
Takuukorvausanomuksen voi tehdä alle 6 vuotta vanhoista autoista, joilla on ajettu alle
100 000 km. Maakohtaiset ehdot on huomioitava ja vastuulliseen myyntihenkilöön on otettava
yhteys varsinkin, jos moottori on korjattava.
Valmisteluaika korvataan takuukustannuskorvausohjeiden mukaan.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 01 - Murtunut tai repeytynyt
Vikakoodi:
Kenttäapuohje: 2366
Vika: Z22SE/Z22YH-moottori, jakoketjun kiristin - Kalinaa jakoketjusta
Mallit: Moottorit: Versio:
Vectra-B 2001...2003,Astra-G 2001...2004,Zafira 2001...2004,Speedster 2001...2004,VX220 2001...2004,Zafira-B 2005...2009,Astra-H 2007...2009,Vectra-C 2004...2009,Signum 2003...2009 Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22YH,Z22YH,Z22YH,Z22YH
Valitus: Kalinaa jakoketjusta, usein jakoketju on myös venynyt.
Syy: Juuttunut jakoketjun kiristin.
Tuotanto: Muutettu Z20NET-kiristin otetaan tuotannossa käyttöön MV:n 2009 myötä.
Apuohje:
Huom. Z22SE-moottorit: lue ensin pikaohje 1532.
Jos asiakas valittaa asiasta, vaihda jakoketju ja asenna Z20NET:n
jakoketjun kiristin, osanumero: 12608580 / luettelonumero 48 07 839.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 05 - Lisääntynyt kuluminen
Vikakoodi: Ei mitään
Vika: Z22SE-moottori - Jakoketju rikkoutunut
Mallit: Moottorit: Versio:
Astra-G 2000...2003,VX220 2000...2003,Speedster 2000...2002,Zafira 2000...2002,Vectra-B 2000...2001 Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE
Valitus: Moottorivikoja rikkoutuneen jakoketjun johdosta.
Syy: Puuttuva tai riittämätön jakoketjun voitelu.
Tuotanto: Parannetut ketjut ja voitelulaitteet otettu käyttöön alkaen seuraavasta moottorinumerosta: 11065400 (maaliskuu 2002).
Apuohje:
Ohje: Tarkasta, koskeeko Asiakastyytyväiskampanja 03-P-24.
Jos asiakastyytyväiskampanja ei koske autoa, menettele seuraavasti:
Jos asiakas valittaa asiasta, tarpeelliset korjaustyöt on tehtävä jakoketjusarjaa käyttäen.
Sarja sisältää parannetun ketjun ja voitelulaitteen.
Mikäli moottori on korjattava, maakohtaiset ehdot on huomioitava ja vastuulliselle
myyntihenkilölle on ilmoitettava.
Ohje: Tämä lyhyttiedote koskee kaikkia Z22SE-moottoreita numeroon 11065400 asti, mikäli
asiakas reklamoi.
Varaosat: Lkm: Osanro: Luettelonro:
Nokka-akselin käyttöosien korjaussarja 1 12577385 56 36 400
Öljypumpun kannen tiiviste 1 90537915 06 46 295
Venttiilikoneiston kannen tiiviste 1 90537319 06 07 494
Tiiviste, öljypumppu sylinterilohkoon 1 24435052 06 46 902
Kampiakselin etutiivisterengas 1 90571925 06 38 199
Kuusiokulmaruuvi, vaimennin kampiakseliin 1 90537363 06 14927
Ohjeajat: TC: h:
U3 153 20 Jakoketjun korjaussarjan asennus, 90 3,0
Astra-G, Astra-G Coupe, Astra-G Cabrio
U3 153 21 Jakoketjun korjaussarjan 90 3,3
asennus, Zafira-A
U3 153 22 Jakoketjun korjaussarjan asennus, 90 3,7
Vectra-B (ei ilmastointilaitetta)
001 Lisätyö Vectra-B (ilmastointilaitteella) 90 1,1
U3 153 23 Jakoketjun korjaussarjan 90 4,7
asennus, Speedster
U3 153 24 Moottorin korjaus 90
Takuukorvausanomuksen voi tehdä alle 6 vuotta vanhoista autoista, joilla on ajettu alle
100 000 km. Maakohtaiset ehdot on huomioitava ja vastuulliseen myyntihenkilöön on otettava
yhteys varsinkin, jos moottori on korjattava.
Valmisteluaika korvataan takuukustannuskorvausohjeiden mukaan.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 01 - Murtunut tai repeytynyt
Vikakoodi:
Kenttäapuohje: 2366
Vika: Z22SE/Z22YH-moottori, jakoketjun kiristin - Kalinaa jakoketjusta
Mallit: Moottorit: Versio:
Vectra-B 2001...2003,Astra-G 2001...2004,Zafira 2001...2004,Speedster 2001...2004,VX220 2001...2004,Zafira-B 2005...2009,Astra-H 2007...2009,Vectra-C 2004...2009,Signum 2003...2009 Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22YH,Z22YH,Z22YH,Z22YH
Valitus: Kalinaa jakoketjusta, usein jakoketju on myös venynyt.
Syy: Juuttunut jakoketjun kiristin.
Tuotanto: Muutettu Z20NET-kiristin otetaan tuotannossa käyttöön MV:n 2009 myötä.
Apuohje:
Huom. Z22SE-moottorit: lue ensin pikaohje 1532.
Jos asiakas valittaa asiasta, vaihda jakoketju ja asenna Z20NET:n
jakoketjun kiristin, osanumero: 12608580 / luettelonumero 48 07 839.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 05 - Lisääntynyt kuluminen
Vikakoodi: Ei mitään
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
En löytänyt enää sitä dokumenttia parannetusta kiristimestä. Sen tiedän, että siinä kiristimessä on lovet mutterikannan kulmissa. Veikkaan , että olis ollut saatavilla 2003-2005.Ari-S kirjoitti:missä vaiheessa GM:llä alettiin jo tehtaalla laittamaan parempaa kiristintä tohon? vai alettiinko ollenkaan?
Onko sitten laitettu tehtaalla ... enpäs sitä tiedä.
Jokatapauksessa sen ihan oikean syyn virallinen "löytyminen" on kestänyt tavattoman kauan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
Tossa pari linkkiä missä aika paljon tosta jakopää asiasta.
http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... index.html
http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... index.html
http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... index.html
http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... index.html
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
Eikö se lukenut tuossa RobertX:n laittamassa kenttäapuohjeessa?Robertx kirjoitti:En löytänyt enää sitä dokumenttia parannetusta kiristimestä. Sen tiedän, että siinä kiristimessä on lovet mutterikannan kulmissa. Veikkaan , että olis ollut saatavilla 2003-2005.Ari-S kirjoitti:missä vaiheessa GM:llä alettiin jo tehtaalla laittamaan parempaa kiristintä tohon? vai alettiinko ollenkaan?
Onko sitten laitettu tehtaalla ... enpäs sitä tiedä.
Jokatapauksessa sen ihan oikean syyn virallinen "löytyminen" on kestänyt tavattoman kauan.
Kenttäapuohje: 2366
Tuotanto: Muutettu Z20NET-kiristin otetaan tuotannossa käyttöön MV:n 2009 myötä.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
Siis tuossa Z22SE - koneessa on käytetty ainakin kolmea eri kiristintä. Alkuperäinen, parannettu alkuperäinen ja sitten viimein turbon kiristin.
Ymmärsin Ari-S:n tarkoittavan , että onko parannettua alkuperäistä kiristintä asennettu tehtaalla ja missä vaiheessa.
Ymmärsin Ari-S:n tarkoittavan , että onko parannettua alkuperäistä kiristintä asennettu tehtaalla ja missä vaiheessa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
Mietin tässä että minkähänlainen korjaussarja tuonne on laitettu ja paljonkohan se kestää ajaa?
Tällainen työmääräys:
EI KÄYNNISTY, STARTTI PYÖRITTÄÄ HYVIN.
JAKOPÄÄN KORJAUS-SARJA UUSINTA
JAKOKETJUSARJAN JA TASAPAINOAKSELIN KORJAUSSARJAN ASENNUS
KORJAUSSARJA JAKOPÄÄN Z2
VETOSARJA Z22SE
Mittarissa ollut 72 tkm (2011) ja nyt oli se 104tkm
Samoihin aikoihin oli myös korkeapainepumppu ja paineensäädin vaihdettu.
Tällainen työmääräys:
EI KÄYNNISTY, STARTTI PYÖRITTÄÄ HYVIN.
JAKOPÄÄN KORJAUS-SARJA UUSINTA
JAKOKETJUSARJAN JA TASAPAINOAKSELIN KORJAUSSARJAN ASENNUS
KORJAUSSARJA JAKOPÄÄN Z2
VETOSARJA Z22SE
Mittarissa ollut 72 tkm (2011) ja nyt oli se 104tkm
Samoihin aikoihin oli myös korkeapainepumppu ja paineensäädin vaihdettu.
Ex Vectra 2.2 STW (Z22YH)
Re: vectra c 2,2 jakoketju ongelmat
http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... index.html
Sinne on vaihdettu molemmat ketjusarjat... sekä jakoketjun ketjusarja, että tasapainoakselien ketjusarja.
Kestävyys on aikalailla siitä kiinni, mikä ketjunkiristin sinne on laitettu. Kiristin löytyy siitä jakoketjukopan takapuolelta.
Tuossa juttua kiristimestä:
http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... index.html
Jos sinne on laitettu turbon kiristin (koholla olevan kannan keskusta) kestää arviolta ainakin yli 200 000 km.
Sinne on vaihdettu molemmat ketjusarjat... sekä jakoketjun ketjusarja, että tasapainoakselien ketjusarja.
Kestävyys on aikalailla siitä kiinni, mikä ketjunkiristin sinne on laitettu. Kiristin löytyy siitä jakoketjukopan takapuolelta.
Tuossa juttua kiristimestä:
http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... index.html
Jos sinne on laitettu turbon kiristin (koholla olevan kannan keskusta) kestää arviolta ainakin yli 200 000 km.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i