Commodore A '69 Roadsport A
Commodore A '69 Roadsport A
Pistetään pieni projektikertomus pystyyn kun prokkis näytti täyttävän tänään 5 vuotta, saatana se aika meneekin äkkiä
Eli lähtökohtana Commodore A 1969 2D sedani. Suunnitelmat joilla lähdettiin liikenteeseen olivat simppelit, nokalle sovitettaisiin BMW:n M20 moottori joka jäi edellisen projektin myynnistä yli, tämän jatkeeksi piti pultata M3 6v getrag joka oli hommattuna myös. Peräksi oli tarkoitus laittaa myöskin edellisestä projektista jäänyt volvon 1031 perä missä oli valmiina jo uusi SSF-Pyörän lukko. Etuakselin geometria oli suunniteltu itse valmiiksi Taunuksen olka-akseleille, joille oli tehty jo isot Alconin jarrut ja alumiininavat. Sisälle kuppipenkit, turvakaaret ja Stackin mittaristo mikä odotti paketissa asennustaan ja eikun radalle Roadsport A luokan kapinoihin.
Tämän verran saatiin aikaan ensimmäisenä vuotena. Viimeisten kuvien päiväys osuu 2008 tammikuun loppuun jolloin tämä projekti jäi pienelle tauolle kun "pienenä" väliprojektina vaihdettiin tuohon ex kadettiin 20XEn tilalle saabin 2.3 pata hx40 superilla. Vuoden aikana oltiin siis saatu poistettua commosta suurimmat ruostevauriot, soviteltua volvon akseli Susprog3D:n avulla suunnitellulla nelilinkkisetupilla sekä watti linkillä, soviteltua kone laatikkoineen sekä siirrettyä tulipeltiä 20cm ja tästä pisteestä siis jatkettiin vuoden 2008 syksyllä. Tässä kohtaa oli suunnitelmat saattaneet ehkä vähän lähteä karkaamaan käsistä, mutta ei kuitenkaan paljoa
Tässä kohtaa oli taas mennyt vähän reilu vuosi, vaihdelaatikko oli vaihtunut Sport Getragiin, mittaristo AIM:in MXL Pro:hon, sääntöjen mukainen kehikko oli kyhätty sisään ym pientä hifistelyä, suunnitelmat alkoi karkaamaan jokseenkin reilusti käsistä...
Tässä kohtaa alettiin toteuttamaan "evo 1 aeropack":ia
Tässä kohtaa oli taas mennyt ~vuosi eteenpäin. Aerokitti oli muotoiltu ja maalattu. Muotoiluun käytettiin uretaanilevyä, uretaanivaahtoa, autokittiä(vajaa purkki kun todettiin olevan helvetin kallista tähän hommaan), kyprokkitasoitetta 3-4 20kg säkkiä ja hieman peltiä. Laatikko oli muutettu suorakytkennäksi Hermanssonilla, uudet jarrut tilattu iipeistä ja levyt haettu Sarliinin Kallelta.
2kk tehtiin about koko autosta kuitumuotit. Tämäkin taito tuli opeteltua tämän auton kanssa, ensimmäinen osa minkä kuiduttelin oli konepellin muotti, tämän jälkeen lätkittiin muotit koko autosta. Aivan ilman ongelmia ei selvitty mutta ne pikku ongelmat liittyivät vain huonosti sekoitettuun kovettajaa gelcoatissa.
Taas oli mennyt 6kk. Koko peräpää oli tehty uudestaan, kuitukylkiä sovitettu paikalleen, etuakseliksi vaihtunut Honda S2000 geometria ja olka-akselit sekä navat. Etuakselista rakenneltu jigiä ym pientä.
Ja juuri kun oli peräpää saatu kasaan niin pitihän sinne mennä sitte muuttelemaan about kaikki. Eli töissä tuli säädettyä Mazda RX-7 pyöränkulmat, siinä sitten katellessa rakennetta todettiin että tällainen olisi helppo sovittaa muuhunkin autoon. Tämän jälkeen otettiin magneetti käteen ja todettiin että olka-akselit sekä kaikki tukivarret olivat alumiinia ja osa paikoista varustettu jo tehtaalta lähtiessä kovilla uniball nivelillä. Pikainen googletus ja muutama soitto ja sopiva perä löytyi Japan Importsilta. Eli volvon perä siirtyi sivuun ja tilalle lätkästiin koko RX-7 takakelkka. Viimeisen kuvan kohdalla elettiin elokuuta 2011.
Eli lähtökohtana Commodore A 1969 2D sedani. Suunnitelmat joilla lähdettiin liikenteeseen olivat simppelit, nokalle sovitettaisiin BMW:n M20 moottori joka jäi edellisen projektin myynnistä yli, tämän jatkeeksi piti pultata M3 6v getrag joka oli hommattuna myös. Peräksi oli tarkoitus laittaa myöskin edellisestä projektista jäänyt volvon 1031 perä missä oli valmiina jo uusi SSF-Pyörän lukko. Etuakselin geometria oli suunniteltu itse valmiiksi Taunuksen olka-akseleille, joille oli tehty jo isot Alconin jarrut ja alumiininavat. Sisälle kuppipenkit, turvakaaret ja Stackin mittaristo mikä odotti paketissa asennustaan ja eikun radalle Roadsport A luokan kapinoihin.
Tämän verran saatiin aikaan ensimmäisenä vuotena. Viimeisten kuvien päiväys osuu 2008 tammikuun loppuun jolloin tämä projekti jäi pienelle tauolle kun "pienenä" väliprojektina vaihdettiin tuohon ex kadettiin 20XEn tilalle saabin 2.3 pata hx40 superilla. Vuoden aikana oltiin siis saatu poistettua commosta suurimmat ruostevauriot, soviteltua volvon akseli Susprog3D:n avulla suunnitellulla nelilinkkisetupilla sekä watti linkillä, soviteltua kone laatikkoineen sekä siirrettyä tulipeltiä 20cm ja tästä pisteestä siis jatkettiin vuoden 2008 syksyllä. Tässä kohtaa oli suunnitelmat saattaneet ehkä vähän lähteä karkaamaan käsistä, mutta ei kuitenkaan paljoa
Tässä kohtaa oli taas mennyt vähän reilu vuosi, vaihdelaatikko oli vaihtunut Sport Getragiin, mittaristo AIM:in MXL Pro:hon, sääntöjen mukainen kehikko oli kyhätty sisään ym pientä hifistelyä, suunnitelmat alkoi karkaamaan jokseenkin reilusti käsistä...
Tässä kohtaa alettiin toteuttamaan "evo 1 aeropack":ia
Tässä kohtaa oli taas mennyt ~vuosi eteenpäin. Aerokitti oli muotoiltu ja maalattu. Muotoiluun käytettiin uretaanilevyä, uretaanivaahtoa, autokittiä(vajaa purkki kun todettiin olevan helvetin kallista tähän hommaan), kyprokkitasoitetta 3-4 20kg säkkiä ja hieman peltiä. Laatikko oli muutettu suorakytkennäksi Hermanssonilla, uudet jarrut tilattu iipeistä ja levyt haettu Sarliinin Kallelta.
2kk tehtiin about koko autosta kuitumuotit. Tämäkin taito tuli opeteltua tämän auton kanssa, ensimmäinen osa minkä kuiduttelin oli konepellin muotti, tämän jälkeen lätkittiin muotit koko autosta. Aivan ilman ongelmia ei selvitty mutta ne pikku ongelmat liittyivät vain huonosti sekoitettuun kovettajaa gelcoatissa.
Taas oli mennyt 6kk. Koko peräpää oli tehty uudestaan, kuitukylkiä sovitettu paikalleen, etuakseliksi vaihtunut Honda S2000 geometria ja olka-akselit sekä navat. Etuakselista rakenneltu jigiä ym pientä.
Ja juuri kun oli peräpää saatu kasaan niin pitihän sinne mennä sitte muuttelemaan about kaikki. Eli töissä tuli säädettyä Mazda RX-7 pyöränkulmat, siinä sitten katellessa rakennetta todettiin että tällainen olisi helppo sovittaa muuhunkin autoon. Tämän jälkeen otettiin magneetti käteen ja todettiin että olka-akselit sekä kaikki tukivarret olivat alumiinia ja osa paikoista varustettu jo tehtaalta lähtiessä kovilla uniball nivelillä. Pikainen googletus ja muutama soitto ja sopiva perä löytyi Japan Importsilta. Eli volvon perä siirtyi sivuun ja tilalle lätkästiin koko RX-7 takakelkka. Viimeisen kuvan kohdalla elettiin elokuuta 2011.
Re: Commodore A '69 Roadsport A
About näillä paikkeilla ilmoitin Common American Car Showhun, aikaa oli vähän ja tekemistä oli helvetisti. Ensimmäinen päämäärä oli saada auto rullaavaksi ennen messuja.
Rullaavaksi auto saatiin yllättävän nopeasti, oli muuten melkoinen tunne kun auto oli yli 4 vuoden invaliidikauden jälkeen takaisin omilla tassuillaan. Kalenteri näytti tässä vaiheessa helmikuun loppupuolta ja messuihin oli aikaa reilu kuukausi. Tässä vaiheessa tavoite laitettiin siihen että korihommat olisi suurimmilta osin tehty ja auto saataisiin maalattua edes pohjaväriin, olisihan yksivärinen paljon hienompi messuilla esitellä kuin laikukas peltikoppa...
Common suurimmat peltihommat saatiin tehtyä ja auto saatiin maalarille 30.3. noin viikko ennen messuja.
Maalarilla auto viipyi onneksi vain viikonlopun. Heti maanantaina aloitettiin auton niputtaminen messukuntoon. Kääntyvistä etupyöristä ei ollut vielä tietoakaan tässä vaiheessa. Onneksi tiistaina tuli matkahuollosta viesti että Karpiolan paketti oli saapunut, tiistaipäivä meni ohjausta rakennellessa ja päivän päätteeksi autossa oli kääntyvät etupyörät ja kaikki tarpeellinen oli kasattu messuille varten.
Tässä ollaan tällä hetkellä, messujen jälkeen on tahti ollut hyvinkin epätasaista. Suurimmat puutteet autossa tällä hetkellä on sähköt ja tietty miljoona pientä juttua. Tarkoitus oli ajaa tänä vuonna jo testiä, mutta se idea on haudattu jo viikkoja sitten. Ensi vuosikin näyttää epätodennäköiseltä tulevasta elämäntilanteesta johtuen, mutta kyllä tällä joku päivä vielä sotketaan Roadsportin A luokkaa, se on varma. Niin paljon on viiden vuoden aikana mennyt aikaa, hermoja, rahaa ym että tätä ei voi olla tekemättä loppuun. Kieltämättä alun suunnitelmista ei ole paljon muuta jäljellä kuin Roadsportin A luokka... Pääkaari sekä polkimet taitavat olla ainoat asiat mitkä ovat niillä paikoillaan kuin ne on ensimmäisellä kerralla laitettu, muut on tehty kahteen tai kolmeen kertaan uudelleen. Osia on vaihtunut runsaasti matkan aikana, mutta nyt homma näyttää siltä että tämä on joskus mahdollista saada valmiiksi.
Ilmoitin auton SpeedHunterssiin kun kyselivät sivuilla lukijoiden autoja. Eikä se jäänyt heiltä huomiotta
Juttu SpeedHunterssin sivuilla
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Vetää aika hiljaseksi En meinaa oo vähään aikaan näin monttu auki ollut. RESPEKTIÄ, upea projekti ja tekijä tuntuu olevan melkoinen seppä Paljonko on paino ajokunnossa, noin?
2.0t Re85
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Tekemällä oppii, tän projektin aikana hommannu ja opetellu käyttää sorvia ja jyrsintä sekä kuidutuskin alkaa olemaan tänä päivänä aika helppoa hommaa. Lisäksi luettu paljon kilpa-auton alustaa koskevia kirjoja ym. Sitä yllättäen jaksaa lukea kun on kiinnostavaa luettavaa, varsinkin projektin alussa tuli hommattua kirjatietoa melko paljon
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Näinhän se on, pitää kyllä tosiaan olla hieman tietoakin kun alkaa tuollaista projektia rakentamaan. Sulla näkyy työpaikan puolesta olevan mittauslaitteet, helpottaa varmasti paljon tuossa palikoiden kohdistamisessa ja liimailussa, ei tartte arvailla että onko se suorassa vai ei. Varmaan ei kovin montaa vapaata viikonloppua ole viime vuosina ollut ?
2.0t Re85
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Tätä tuli jonkun aikaa ACS:ssä ihmeteltyä, mutta kuskia ei näkynyt missään. Onko kuski keventynyt auton kanssa samaa tahtia projektin edetessä?
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Mielenkiintoinen projekti.
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Haha, ei ole Onneksi auto punnitaan ilman kuljettajaaEnochian kirjoitti:Tätä tuli jonkun aikaa ACS:ssä ihmeteltyä, mutta kuskia ei näkynyt missään. Onko kuski keventynyt auton kanssa samaa tahtia projektin edetessä?
Juu ei tullu päivystettyä ACSsässä oikeastaan ollenkaan. Torstaina vietiin auto, perjantaina käytiin kiertämässä kavereiden kanssa ja lähdettiin nollaamaan. Maanantaina mentiin muutama tunti ennen sulkemista kiertelemään ja haettiin auto pois.
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Aika huumoriprojekti...
...mikset vaa ostanu raakamalmia ja öljyä ja alkanut suoraan niistä jalostamaan?
...mikset vaa ostanu raakamalmia ja öljyä ja alkanut suoraan niistä jalostamaan?
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Mitäs huumorii täs muka on? Pirun asiallista jälkeä ja tehty enemmän ku foorumin muissa "projekteissa" yhteensä
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: Commodore A '69 Roadsport A
No kyllä siinä saa aika huumorimies olla, että rupee tollaseen projektiin.CaLis kirjoitti:Mitäs huumorii täs muka on? Pirun asiallista jälkeä ja tehty enemmän ku foorumin muissa "projekteissa" yhteensä
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Komppaan edellistä. Kyllä tuossa täytyy olla huumoria mukana kaikelle ikuisuus projekti kettuilulle. Kovasti olen odottanut että näkisin tämän radalla. Pakko olla nopea . Kaikki ooppelit haastamassa mm. Lahtea on hyvä asia. Eniten pidin projektista siitä että tuo iänikuinen (vaikkakin toimiva) volvo perä heivattiin mäjelle ja paikalle pistettiin jotain joka on jo tehtaalla maailman parhaimpien alusta insinöörien nopeaksi suunnittelema. Toivtaan että ensivuonna pääset jo radalle testailemaan. Tuossa on vielä aika säätäminen ennen kuin kierrosajoista on otettu kaikki irti.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Re: Commodore A '69 Roadsport A
No joo jos sen noin ajattelee
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Veeksi kirjoitti:Aika huumoriprojekti...
...mikset vaa ostanu raakamalmia ja öljyä ja alkanut suoraan niistä jalostamaan?
On kyllä hieno projekti, ei voi kun ihmetellä miten toiset saa tollasta jälkeä aikaseks
Oisko kuvaa sieltä acs:stä?
Vaihdetaan H1 xenon-sarja, H7 sarjaan.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=239737
http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=239737
Re: Commodore A '69 Roadsport A
Veeksi, ei kaikki ymmärrä.Veeksi kirjoitti:No kyllä siinä saa aika huumorimies olla, että rupee tollaseen projektiin.CaLis kirjoitti:Mitäs huumorii täs muka on? Pirun asiallista jälkeä ja tehty enemmän ku foorumin muissa "projekteissa" yhteensä
-Janne
Corsa E OPC PP 2018
Corsa E OPC PP 2018