Suomalainen tekniikka muuttaa vanhoja autoja vihreämmiksi ja bioetanolikulkuisiksi meillä, Ranskassa ja Yhdysvalloissa.
E85-bioetanolipolttoaine tai korkeaseosetanoli on enintään 85 prosenttia etyylialkoholia ja vähintään 15 prosenttia bensiiniä sisältävä polttoaine.
Koska sen valmistamisen hiilijalanjälki on jopa 80 prosenttia bensiiniä pienempi ja koska sen käytöstä muodostuu vähemmän hiilidioksidipäästöjä, on se käypä tapa vähentää liikenteen päästöjä.
StepOne Tech on vienyt toimintaansa myös ulkomaille. Nyt jo 80 prosenttia laitteista menee vientiin, tärkeimpänä kohdemaana Ranska.
Siellä biopolttoainevero on niin pieni, että kuluttaja säästää laitteiston avulla merkittäviä summia.
Tänä vuonna yritys tavoittelee nelinkertaista myynnin kasvua, laajentumista Yhdysvaltoihin, sekä moottoripyöriin soveltuvan laitteiston kehittämistä.
Yhtiöllä on jo amerikkalaisia sijoittajia, jotka näkevät laitteiston ja tekniikan potentiaalin maan rajusti saastuttavien V8-moottoreiden päästöjen suitsinnassa.
Yrityksellä on jo valmiina seuraavaksi markkinoille tulevat kalliimmat laiteversiot, joiden lisäominaisuuksilla kuluttaja voi itse säätää polttoainekarttaa, eli toisin sanoen ”lastuttaa” autoonsa lisää tehoa.
Harhaluuloja vasten E85- ja RE85-etanolipolttoaineet käynnistyvät myös kylmänä, eivätkä haurastuta moottorien kumi- tai silikoniletkuja.
Sytytystulppia ei tarvitse vaihtaa, ja säteily- lohko- tai polttoainekäyttöinen lisälämmitin toimii edelleen. Öljynvaihtoväli etanolikäyttöisessä autossa on syytä pitää 10 000–15 000 kilometrin haarukassa.
E85-polttoaine palaa puhtaammin kuin bensiini, mutta ei sellaisenaan sovellu polttoainekäyttöiseen autoon ilman muutamaa piirilevyä ja johdon pätkää.
Polttoaine koostuu lähinnä etanolista, alkoholista siis. Suomessa sitä tuotetaan esimerkiksi sahanpuruista, joten polttoaineen hiilijalanjälki on noin 80 prosenttia bensiiniä pienempi.
Se on noin 104-oktaanista, eli soveltuu ja vastaa suoritusarvoltaan kilpa-autopolttoaineita.
Moni kilpuri käykin nykyään E85:lla, sillä se on kisabensaa edullisempaa, ja sitä saa tankattua Suomessakin noin 150:ltä huoltoasemalta.
RE85 käyttö.
Re: RE85 käyttö.
Näin saat vanhasta autostasi ekologisen 300 eurolla – Suomalainen tekniikka muuttaa autoja vihreämmiksi
Re: RE85 käyttö.
Kylmäkäynnistyksen ongelmattomuudesta voi yrittää keskustella vaimoni kanssa..."Harhaluuloja vasten E85- ja RE85-etanolipolttoaineet käynnistyvät myös kylmänä, eivätkä haurastuta moottorien kumi- tai silikoniletkuja."
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: RE85 käyttö.
^Kyllä kait noi tehtaan alkuperäiset etanoliautot on hierottu hyvin kohdalleen,samaa ei voi sanoa jälkiasennus jutuista
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: RE85 käyttö.
Tuossa jutussahan on virheellistä tietoa. Pääosin kuitenkin kunnossa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: RE85 käyttö.
Olisit nyt toki kertonut, mitä virheitä..
Re: RE85 käyttö.
Jutussa mainitaan, ettei sytytystulppia tarvitse vaihtaa. Se ei aina pidä paikkaansa.
Mikäli autossa on platinatulpat, siis bensakäytössä, niin ne eivät sovellu RE85 käyttöön. Pitää vaihtaa kuparitulppiin. Tämä koskee ainakin ahdettuja malleja, mutta mahdollisesti myös vapareita.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: RE85 käyttö.
Lisään edelliseen.
Tietoni mukaan platinatulppa altistaa etanolikäytöllä detonaatiolle (pre-ignition). Tarkoittaa, että seos syttyy jo hiukan ennen sytytyskipinää.
Tarkkaan en tiedä miten se tulpan materiaali siihen vaikuttaa, mutta ilmeisesti kuumassa tulpassa sen kärkivälissä leimahtaa esisyttyminen johtuen platinasta. Tämä sitten aiheuttaa käsittääkseni vaikeasti havaittavaa nakutusta. Siis erilaista kuin liian aikanen sytytys.
Jotenkin näin...
Voi hyvinkin olla, että tämä ilmiö on vain ahdetuilla. Niissä sitä kuitenkin on. Siinä mielessä tuon artikkelin juttu oli virheellinen ja ahdetut bensiinikoneet eivät ole nykyään mitenkään harvinaisia.
Tietoni mukaan platinatulppa altistaa etanolikäytöllä detonaatiolle (pre-ignition). Tarkoittaa, että seos syttyy jo hiukan ennen sytytyskipinää.
Tarkkaan en tiedä miten se tulpan materiaali siihen vaikuttaa, mutta ilmeisesti kuumassa tulpassa sen kärkivälissä leimahtaa esisyttyminen johtuen platinasta. Tämä sitten aiheuttaa käsittääkseni vaikeasti havaittavaa nakutusta. Siis erilaista kuin liian aikanen sytytys.
Jotenkin näin...
Voi hyvinkin olla, että tämä ilmiö on vain ahdetuilla. Niissä sitä kuitenkin on. Siinä mielessä tuon artikkelin juttu oli virheellinen ja ahdetut bensiinikoneet eivät ole nykyään mitenkään harvinaisia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: RE85 käyttö.
Tässä on laajasti testailtu tulppia: https://www.gencoupe.com/threads/huge-s ... vy.184066/
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Re: RE85 käyttö.
Ihan kiva, jos löytyisi jotain lähdettä asialle..petrisa kirjoitti: ↑12 Tammi 2020, 12:38 Lisään edelliseen.
Tietoni mukaan platinatulppa altistaa etanolikäytöllä detonaatiolle (pre-ignition). Tarkoittaa, että seos syttyy jo hiukan ennen sytytyskipinää.
Tarkkaan en tiedä miten se tulpan materiaali siihen vaikuttaa, mutta ilmeisesti kuumassa tulpassa sen kärkivälissä leimahtaa esisyttyminen johtuen platinasta. Tämä sitten aiheuttaa käsittääkseni vaikeasti havaittavaa nakutusta. Siis erilaista kuin liian aikanen sytytys.
Jotenkin näin...
Voi hyvinkin olla, että tämä ilmiö on vain ahdetuilla. Niissä sitä kuitenkin on. Siinä mielessä tuon artikkelin juttu oli virheellinen ja ahdetut bensiinikoneet eivät ole nykyään mitenkään harvinaisia.
Re: RE85 käyttö.
Mielenkiintoista, kiitos.Iro kirjoitti: ↑12 Tammi 2020, 15:10 Tässä on laajasti testailtu tulppia: https://www.gencoupe.com/threads/huge-s ... vy.184066/
Re: RE85 käyttö.
Kysy Saabfoorumilla vaikuttavalta John Carlsonilta asiasta tarkemmin. Näin hän on ko. palstalla kertonut, mutta varmaan kertoo myös yksityiskohtaisemmin asiasta. Hän on moottorialan ekpertti ja tekee softia niin bensa, etanoli kuin diesel koneisiin. Myös täällä palstalla vaikuttavilla useilla Z20NET koneisissa Opeleissa on hänen softansa. Ja näissä koneissa alkuperäiset platinatulpat vaihdetaan aina biopoweroinnin yhteydessä kuparitulppiin. En usko että tämä toimenpide koskisi vain tätä konetyyppiä vaan on ihan yleinen.Obelixii kirjoitti: ↑13 Tammi 2020, 23:40Ihan kiva, jos löytyisi jotain lähdettä asialle..petrisa kirjoitti: ↑12 Tammi 2020, 12:38 Lisään edelliseen.
Tietoni mukaan platinatulppa altistaa etanolikäytöllä detonaatiolle (pre-ignition). Tarkoittaa, että seos syttyy jo hiukan ennen sytytyskipinää.
Tarkkaan en tiedä miten se tulpan materiaali siihen vaikuttaa, mutta ilmeisesti kuumassa tulpassa sen kärkivälissä leimahtaa esisyttyminen johtuen platinasta. Tämä sitten aiheuttaa käsittääkseni vaikeasti havaittavaa nakutusta. Siis erilaista kuin liian aikanen sytytys.
Jotenkin näin...
Voi hyvinkin olla, että tämä ilmiö on vain ahdetuilla. Niissä sitä kuitenkin on. Siinä mielessä tuon artikkelin juttu oli virheellinen ja ahdetut bensiinikoneet eivät ole nykyään mitenkään harvinaisia.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: RE85 käyttö.
Vaikuttaako vuodenajat RE85 käyttöön?
Re: RE85 käyttö.
Nyt kolmas ooppeli menossa, jossa käytän RE85. Suuttimet oon vaihtanut 30% suuremmmaksi tuotoltaan.
Ongelmana on kylmäkäynnistys, hetken saa sahata kylmänä käyntiin.
Mietin, että jos vetäis moottorin lämpötila-anturin johdon sisäkautta ja siihen painonappi, kun se on pohjassa niin menee ~2kohm vastuksen kautta sarjassa eculle ja kun nappia ei paineta, vastus ohitetaan ja ecu "näkee" anturin normaalisti. Joku on varmaan koittanut tätä jo ? Ideana siis kylmäkäynnistyksessä painaa nappia samalla.
Ongelmana on kylmäkäynnistys, hetken saa sahata kylmänä käyntiin.
Mietin, että jos vetäis moottorin lämpötila-anturin johdon sisäkautta ja siihen painonappi, kun se on pohjassa niin menee ~2kohm vastuksen kautta sarjassa eculle ja kun nappia ei paineta, vastus ohitetaan ja ecu "näkee" anturin normaalisti. Joku on varmaan koittanut tätä jo ? Ideana siis kylmäkäynnistyksessä painaa nappia samalla.
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Opeleita vaan varaosa-autoina ny
Re: RE85 käyttö.
Kokeile ihmeessä! Eihän se vaadi kuin johtoa, napin, vastuksen ja vaihtoreleen. Vielä rajumman ruiskutukseb saa kun vetää anturin piirin auki.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: RE85 käyttö.
Kyllä se auttaa,jotkut laittaneet säätöpotikan.
Kovilla pakkasilla kylmäkäynnistyksen vaatima rikastus on todella suuri,omassa oli 1100cc suuttimet ja sai laittaa hurjat arvot jotta lähti -25asteessa käymään kohtuu sahaamisella.
Aina lähti kuitenkin
Kyllä oli paksu ilma parkkiksella ja kulutus .20-25l/100km kovilla pakkasilla.
Kovilla pakkasilla kylmäkäynnistyksen vaatima rikastus on todella suuri,omassa oli 1100cc suuttimet ja sai laittaa hurjat arvot jotta lähti -25asteessa käymään kohtuu sahaamisella.
Aina lähti kuitenkin
Kyllä oli paksu ilma parkkiksella ja kulutus .20-25l/100km kovilla pakkasilla.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V