Sivu 1/2

Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 08 Tammi 2012, 09:44
Kirjoittaja vectraTBO
Eli eli.

Kokemuksia/mutuja siitä mikä on hyvä paljerako? Pitääkö paikkansa että liian ison paljeraon vuoksi männän ja kannen välissä nakutusriski kasvaa huomattavasti? Jossain luki että raon kasvaessa yli 3mm nakutusriski poistuu mutta samalla tietty menetetään tehoa. Alla lainaus aiheesta Overdrivesta:
Nakutus taipumus vähentyy paljeraon ollessa oikeassa arvossa,seoksen sekoittumisen parantumisen myötä. 1,5 milliä on vähä yläkanttiin oikeestaan mihin tahansa koneeseen,pyrkii jo palamaan välissä!!!!!!
Riippuu tosi monesta seikasta oikea arvo-

-kierrosluku
-männän massa/materiaali
-kiertokangen massa/materiaali
-männän helma välys
-esim BB chevy toimii 0,80mm välysellä,1,00 on vielä hyvä
välystähän täytyy olla kierros venymien/taipumien ja lämpö laajenemisen vuoksi,tullaan muuten toimeen pienemmällä kokonais ennakollakin kun kyseinen välys on oikea. 305 chevyyn katukäyttöön vois ajatella valu osilla 0,80-090:n pintaan.
Jossain luki että 0,10mm X se mitä konetta kierrätetään olis hyvä, esim 8000rpm moottoriin hyvä rako olis 0,8mm?

Kyseessä olis nyt XE/LET ahdettu moottori. Mun moottorissa on nyt paljerakoa noin 2,7mm joka on juuri huonolla alueella mutta puristussuhde on kohdallaan. Miten toimii XE/LET jollain 9-10 puristussuhteella ja 2bar ahdoilla?

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 08 Tammi 2012, 10:29
Kirjoittaja omega16T
Itte oon kuullu että tuo paljerako täytyis olla alle millin tai vaihtoehtoisesti yli 4mm.

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 15 Tammi 2012, 14:22
Kirjoittaja vectraTBO
Taisi tulla aika tynkä tästä topicista :-?

Eikä asian tarvi koskea pelkästään XE/LET konetta, ihan kaikkien koneiden paljeraosta saa heitellä mielipiteitä.

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 26 Joulu 2012, 23:11
Kirjoittaja jezze rs
Eikös Bell ollut sitä mieltä että jossain siellä 0,8mm paikkeilla sen pitäisi olla. Ei ainakaan tehon kannalta paljoa enempää. Toisaalta minähän en noista lehtipuhallin koneista tiedä mitään, että pitääkö se huomioida jotenkin?

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 07 Tammi 2013, 22:32
Kirjoittaja jezze rs
Nyt kun asiaa oman koneen kohdalla miettisin niin eiköhän tuon paljeraon kannata olla turbo koneessa tuota 0,8-1,0 mm suurempi. Muutenhan saattaa ahdistaa männän noustessa ylöspäin juurikin tuolta välistä ja samalla lisätä nakutus herkkyyttä. Vaparissa varmaan auttaa pienemmillä kierroksilla pyörteilyä, mutta ei vastusta kun täytös ei ole tietenkään lähelläkään turbon luokkaa. Kai tämäkin on niitä asioita joita ei periaatteessa voi tietää kuin tekemällä erilaisilla paljeraoilla muuten samanlaisia koneita.

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 08 Tammi 2013, 17:59
Kirjoittaja vectraTBO
Tämä ongelma ratkaistiin jo keväällä höyläämällä lohkosta pois sen verran että paljeeksi jäi 1mm. Penkkiin en kerinnyt eli ei tietoa muutoksesta. Hiukan pirteemmältä auto tuntui kyllä alipaine alueella, persdynolla siis :D

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 10 Tammi 2013, 08:16
Kirjoittaja jezze rs
Juu ihan asian mielenkiintoisuuden tähden nostelin vanhaa postausta. Hyvä jos persdyno huomaa. Se on kuitenkin se kaikkein tärkein dyno hyvänmielen suhteen :D

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 10 Tammi 2013, 08:26
Kirjoittaja Keme
Muuttuiko puristussuhde tossa höyläyksen yhteydessä? Ts. minkähän verran oli vaikutusta puristussuhteen muutoksella ja minkä verran paljeraolla.

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 10 Tammi 2013, 22:30
Kirjoittaja jezze rs
Samaa miettisin jos noinkin paljon vedettiin pois.

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 11 Tammi 2013, 14:59
Kirjoittaja vectraTBO
Kyllähän se muuttui aiemmasta 8:sta hiukan päälle 9:sään. Sitä juuri koitin tossa aloitusviestissä aikanaan kysellä että miten toimii korkeampi puristussuhde esim 2bar paineella. Siksi kai persdynokin sanoo että alipainealueella vastaa kaasuun paremmin mutta painealueen toiminnasta ei tietoa koska ei keritty säätään moottoria ja mitään isompia vetoja ei päässyt kokeilemaan.

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 23 Helmi 2013, 22:32
Kirjoittaja jezze rs
Vähän aikaa sitten tilasin kilpuriin männät niin itse mitoitin nyt paljeraoksi 1mm. Pitäisi vielä aiheuttaa selvää pyörteilyä eli parantaa taludellisuutta ja vääntöä, kuitenkaan hirveästi hukkaamatta tehoja.

Re: Paljerako

Lähetetty: 03 Touko 2014, 11:47
Kirjoittaja Keme
Nostetaan vanhaa topiccia kysymyksellä: Onko kenellekkään osunut silmään mitään juttua TURBO koneen paljeraon hieromisesta? Maksaako vaivaa hieroa esim 0.8mm vai onko taas ihan merkityksetöntä nyppäilyä?

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 12 Tammi 2015, 16:21
Kirjoittaja Keme
Heitetään ny tällekin vuodelle yksi uppaus, jos jollekin olisi tullut jotain havaintoja tämän asian tiimoilta. Se tossa heräs mieleen, että mistä toi (netti)legenda "paljerako alle milli tai yli neljä milliä" on lähtöisin? Mikä sen lähde on? Sillä vaan ihmetelin, ku tossa ois yks kone missä on 12.2 purkat ja snadisti paksummalla pahvilla ne sais nätisti tiputettua noin 11.2 kulmille, sillon paljealue ois jotain 2-3 milliä.

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 12 Tammi 2015, 21:27
Kirjoittaja CaLis
No eipä siihen mitään erinäisiä legendoja kummempia lähteitä taida ainakaan netistä löytyä. Bell totesi vaan kirjassaan että hänen mielestään sopiva arvo tuolle on 0,9mm - 1,1mm. Ei kummempia perusteluja sille, eikä sanaakaan siitä että se voisi olla myös yli 4 mm tai ettei missään nimessä saa olla jotain 4 mm ja 1,1 mm väliltä.

Jos asia todella kiinnostaa niin tuossa Californialaisen yliopiston tutkimuksessa ainakin asiaa ohimennen hieman sivutaan: https://escholarship.org/uc/item/9zq5h4w8#page-2

Tuon lähteistä taas löytyy runsain mitoin mielenkiintosen kuulosia lähes tuoreita tutkimuksia aiheeseen liittyen viiskytluvulta etiäpäin :D Ei vaan taida olla paikallisesta kunnankirjastosta lainattavissa sitä matriaalia...

Re: Paljerako XE/LET?

Lähetetty: 03 Kesä 2015, 10:00
Kirjoittaja jezze rs
Mitä itse kuullut, kokeillut ja nähnyt niin tuo 0,8-1mm on se alue, jossa tuon paljealueen tarkoitus muuttuu hyöduksi parhaiten. Jos menee alle 0,8mm paljeraon alkaa se jo vastustamaan eli rajoittamaan tehoa, joten hyöty poistuu. Vääntökään ei enää lisäänny aiempaan verrattuna. (<- tietoa ainakin yhdessä moottorityypissä) Reippaasti milliä suuremmalla raolla se ei enää tee kunnolla sitä mikä on sen tarkoitus. Toisaalta yli 4mm raolla se ilmeisesti rupeaa lähestymään normaalia palotilaa ja haitat vähenevät. (<-mutua) Se lähteekö nakuttamaan on myös monen muun asian summa, joten vaikea sanoa onko tuolla juurikaan vaikutusta vaikka olisi 2.5mm rakoa. Lisäksi Bell on pelannut melkolailla viritettyjen vehkeiden kanssa, jotka mahdollisesti lähtevät nakuttamaan herkemmin pienestäkin ongelmasta.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen asia/keskustelu.