c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Garretti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Marras 2011, 19:12

c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja Garretti »

Elikkäs tuli tuossa hommattua -79 kadett c, ja tarkoitus olisi vaihtaa siihen pihasta löytyvän sierran 1,6 ohc kone.
Vihdelaatikko tulisi myös samasta sierrasta...., kardaaninhan joudun teettämään, mutta osaako kukaan kertoa noiden pikkulohko ja isolohko c-kadettien perien/taka-akselien eroja...
vai onko kyseessä sama perä/taka-akseli? eli voinko käyttää pikkulohkon perää tuohon tarkoitukseen, kestääkö? vai kannattaisiko metästää jostakin b ascon perä?

Ja mitenkäs tuo boxattu etuakselisto, meinaa olla hieman kiven alla näinä päivinä... joten löytyykö minkäslaisia neuvoja etuakseliston paranteluun?
Mitenkäs tuo boxattu akselisto eroaa pikkulohkoisen akselistosta?... Onko muuta kuin akselia tarkastellessa pikkulohkoisen akseli on "u-profiilinen" ja boxattu on sellainen "neliö", olenko edes oikeilla jäljillä? ja saakos tuon boxauksen tehdä itse, mitenkä se tulisi tehdä; kenelläkään kuvia?, ja sitten meneekös se katastukseta läpi?

Sitten kallistuksen vakaajat joudunko vaihtamaan järeämpiin, etu- ja takavakaimet?

Neuvoja saa antaa tekniikan vaihtoon ja kaikkiin mahdollisiin huomioitaviin seikkoihin, sekä titenkin tämä laillisuus puoli mitä kaikkea joudun uusimaan?
Isommat levyjarrut ja vissii jarrutehostin hommattava jostakin yms...

Olen ensikertalainen tässä asiassa, kokeneemmat siis neuvokoon :D
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

Mutta tuo sierran/taunuksen vanhanajan 1.6 tekniikkahan on erittäin laiska :o En itse lähtisi sellaista vaihtamaan.
Eikös sinne löytyis keulalle jotain fiksumpaa?
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Garretti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Marras 2011, 19:12

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja Garretti »

Laiskahan tuo on mutta sattuis sopivasti löytymään :D
Minkäs moista settiä ehdottaisit?
Yksi vaihtoehtohan vois olla vecculin 1,8 tai 2,0 kone ja ompun tai bemmin laatikko, mutta nuo osien sopivuudet mietityttää ku ei kokemusta ole... halu turvautua tuttuun ja turvalliseen.
Kirjoitelkaahan myös kone+laatikko+perä yhdistelmiä joita olette käyttäny :D
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

Lue nyt tuo vaikka ensin läpi

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=133432

Tuo opelin 2.0 8v versiohan on halpa, löytyy paljon osia sekä halvat varaosat eikä haittaa vaikka jakohihna katkeaa niin ei käy moottorille mitään.
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Voortissa on sentäs pakosarja oikealla puolella.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
CTi
OCF Member 2015
Viestit: 1411
Liittynyt: 01 Marras 2005, 16:51
Paikkakunta: Lahti

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja CTi »

Se hyvä tuossa voortin koneessa on, muuta hyvää ainakaan tuossa 1.6 ei sitte taida ollakkaan.

Lue ajatuksella tuo Takavetoisten tekniikanvaihdot-topicci läpi, selaile sen jälkeen noita muita C Kadett projekteja täältä ja Opel 60&70 Clubilta.
Tekniikka spekulaatioita on sekä niissä, että haulla myös ihan tarpeeks.


Multa löytyy ylimääränen alkuperänen 1.6 Kadetin etuakseli palkki, jos tarvetta.
Garretti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Marras 2011, 19:12

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja Garretti »

No jospa siis luovuttaisiin tuosta voorttin kone ajatuksesta ja pysytään näissä saksalaisissa (opel ja bmw).
Onko kukaan esimerkiksi sovittanu e30 1.6-2.0l konetta kadettiin ja minkälaisella tuloksella?
Vai pistäiskö harkintaan vecculin 8v, 1.8-2.0l koneen?
Suosituksia...
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

paa sinne A vectra GT:n 20SEH 8v kone löytyy myös GSI kadetistakin.. valmiina 130 hummaa ja siihen virinokka niin pääsee jo liikkeelle kadetilla
turha sinne ylipainoista kuutosta laittaa biimeristä
Avatar
spiidi10
'Senator'
'Senator'
Viestit: 848
Liittynyt: 17 Maalis 2009, 09:36
Paikkakunta: Tampere

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja spiidi10 »

Kaverin välikoppa-eskoortiin vaihdettiin 1,3:n tilalle sierran 2,0 ruisku ja jouduttiin vaihtaan koko taka-akseli kun
vaativat takapäähän tuumaa isommat rummut.
"Foortti ei oo auto, eikä piika ihminen"
Edittiä: etupään levyjarruja muuten ei tarvinnu vaihtaa, vanhat kelpas.
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Avatar
spiidi10
'Senator'
'Senator'
Viestit: 848
Liittynyt: 17 Maalis 2009, 09:36
Paikkakunta: Tampere

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja spiidi10 »

Garretti kirjoitti:No jospa siis luovuttaisiin tuosta voorttin kone ajatuksesta ja pysytään näissä saksalaisissa (opel ja bmw).
Onko kukaan esimerkiksi sovittanu e30 1.6-2.0l konetta kadettiin ja minkälaisella tuloksella?
Suosituksia...
Älä helkkarissa bimmeriä... Serkkupoika sano joskus kun suunnittelin 3,0 V6 caprin entisöintiä, et siinähän on hommaa enemmän
kun omakotitalon rakentamisessa...
Usko vaan tota realsantaa. Vaikka E30 koppasia on M10 motillakin joka on nelipyttynen.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=05
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Garretti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Marras 2011, 19:12

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja Garretti »

Osaako porukka kertoa löytyykö suomesta uusia alatukivarsia, kallistuksen vakaimia ja puslia yms. kadetin etupäähän?
Jos ei niin saksan maalta noita on vissii lähettävä metästämään...
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3617
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Garretti kirjoitti:Osaako porukka kertoa löytyykö suomesta uusia alatukivarsia, kallistuksen vakaimia ja puslia yms. kadetin etupäähän?
Jos ei niin saksan maalta noita on vissii lähettävä metästämään...
Jos tuolla vakaajalla meinaat isolohkon etuvakaajaa niin saatavuus taitaa riippua siitä onko jollain nurkissa pyörimässä ylimääräistä, Saksan tarjonnasta sen enempää tietämättä.
Kuten tuolla Takavetoisten tekniikanvaihdot -topicissa lukee niin homma hoituu kyllä sillä pikkulohkon vakaajallakin kun hieman järkeilee asiaa siinä vaiheessa kun uusi isompi kone on paikoillaan, vakaaja kiinni normaalisti alatukivarsista ja jotenkin pitäis saada vakaaja kiinni koriin ilman että ottaa moottoriin kiinni.
Ainakin etuvakaajan heloja saa Motonetistä uutena (vakaajantappisarja tais olla nimeltään).

Yleisesti koko tekniikanmuutosta ajatellen suosittelen etsimään tuolta projektipuolelta topiceja toisten tekemistä muutoksista koska niistä löytyy yleensä hyvin kuvia yms tarinaa. Lisäksi tuota Takavetoisten tekniikanvaihdot -topicia ei voi lukea liian montaa kertaa. Itse kun tein tuota samaa projektia niin taisin jonkun kerran (ja useasti :lol: :oops: ) turvautua kysymään suoraan sellasilta henkilöiltä tuota tekniikanvaihtoa jotka ovat niitä tehneet ja eipä sitä neuvottomaksi jäänyt kertaakaan.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
spiidi10
'Senator'
'Senator'
Viestit: 848
Liittynyt: 17 Maalis 2009, 09:36
Paikkakunta: Tampere

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja spiidi10 »

Ja perkale tämähän oli takavetoseen, turha neuvo...
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Avatar
CTi
OCF Member 2015
Viestit: 1411
Liittynyt: 01 Marras 2005, 16:51
Paikkakunta: Lahti

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja CTi »

spiidi10 kirjoitti: Tuskin kannattaa saksaan lähtee kunhan haet täällä purussa olevan calibran, vectran tai jonkun muun isomman koneen palikat.
Edit. mullakin olis toi f-astra 1,6 kaikki ripustukset vielä tallella mut ei ihan taida riittää. muitakin tällä foorumilla piisaa.
Joku sopii varmasti.
Koitahan ny spiidi taas keskittyä vähän noihin vastauksiis...
Garretti kirjoitti:Osaako porukka kertoa löytyykö suomesta uusia alatukivarsia, kallistuksen vakaimia ja puslia yms. kadetin etupäähän?
Jos ei niin saksan maalta noita on vissii lähettävä metästämään...
Kallistuksenvakaajia ei kauheasti ole tyrkyllä, mutta Vallilan Takomossahan niitä voi teettää, mallin mukaan. Toki, onhan noita leimattu pikkukoneisen vakaajallakin, itekki yhden.

Puslia saa sekä Suomesta, että ulkomailta. Suomessa kumisina yksityisiltä osakauppiailta ja ehkä Astrax Oy:stä, kovempina vauhtiputkien kautta.
Alatukivarsia tais saada vielä ainakin viime talvena ihan asiansa osaavan varaosaliikkeen kautta tilattua, tarvikkeita toki, eli jotain pientä saattaa olla. Sekä tietenki Saksasta samoja.
Avatar
spiidi10
'Senator'
'Senator'
Viestit: 848
Liittynyt: 17 Maalis 2009, 09:36
Paikkakunta: Tampere

Re: c-kadetin päivitykseen hieman apuja

Viesti Kirjoittaja spiidi10 »

CTi kirjoitti:
spiidi10 kirjoitti: Tuskin kannattaa saksaan lähtee kunhan haet täällä purussa olevan calibran, vectran tai jonkun muun isomman koneen palikat.
Edit. mullakin olis toi f-astra 1,6 kaikki ripustukset vielä tallella mut ei ihan taida riittää. muitakin tällä foorumilla piisaa.
Joku sopii varmasti.
Koitahan ny spiidi taas keskittyä vähän noihin vastauksiis...
Garretti kirjoitti:Osaako porukka kertoa löytyykö suomesta uusia alatukivarsia, kallistuksen vakaimia ja puslia yms. kadetin etupäähän?
Jos ei niin saksan maalta noita on vissii lähettävä metästämään...
Kallistuksenvakaajia ei kauheasti ole tyrkyllä, mutta Vallilan Takomossahan niitä voi teettää, mallin mukaan. Toki, onhan noita leimattu pikkukoneisen vakaajallakin, itekki yhden.

Puslia saa sekä Suomesta, että ulkomailta. Suomessa kumisina yksityisiltä osakauppiailta ja ehkä Astrax Oy:stä, kovempina vauhtiputkien kautta.
Alatukivarsia tais saada vielä ainakin viime talvena ihan asiansa osaavan varaosaliikkeen kautta tilattua, tarvikkeita toki, eli jotain pientä saattaa olla. Sekä tietenki Saksasta samoja.
Yritän kovasti. Sillä korjasinkin. :D :D
Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
Vastaa Viestiin