Turbo (SEH-kansi 20XE alakerta)vinkkejä

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
JaneZki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 738
Liittynyt: 25 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kätkänperä E-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JaneZki »

Jep eli kaveri rakentaa tollasta kone on 20XE alkerta ja SEH-kansi ja muut heebelit ja tästä tuli sit kysymyksiä eli osaako kukaan sanoo paljo tua mahtaa olla puristuksia (20XE männät)??? Kestääkö toi ahtoja esim.1-1.5bar??? Minkälainen turbo tohon ois hyvä... Garrett T03 vai joku holsetin????
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
"kalikan raato ja 1.5bar"
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Eikös kannattaisi ihan mitata se puristussuhde niin ei tarvitsisi huhuihin luottaa? :smile:
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

hmmm vaihdas 20ne:n alakerta niin sitten vois olla puristus suhde kunnossa tuossa 20xe ja seh/ne kannessa o joku 10.5
Jani Mukkala
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1077
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Vakiossa 20seh on puristukset 10.0 ja vakiossa 20ne 9.2.Mutta hyvä vaihtoehto on laittaa sinne let:n männät,kestää paremmin kuin vakiot(xe,seh,ne)männät ja saa samalla puristuksia alas.Ja turboksi on hyvä esim. joku uudempi kkk(esim. kkk k03)turbo,on kooltaan pieni muihin vastaavin verrattuna ja eikä maksakaan mitään älyttömiä.

_________________
"ei oo häppee hävitä,hei noppeel"

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-07-12 00:56 ]</font>
JaneZki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 738
Liittynyt: 25 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kätkänperä E-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JaneZki »

Joo no uus idea mistä eile grillijuhlis puhuttiin kaverin kaa oli: 20xe:ssä on takomännät ja vahvistettu alakerta jonkatakia se sinne kuitenkin laitetaan, mutta tarkoituksena oli sorvata joku 4mm välilevy kannen väliin alumiinistä että saadaan puristuksia alaspäin! Jep paljos se kkk k03 pystyy??? turbon pitäis olla sellanen jolla sit joskus myöhemmin irrotetaan 400-600hp koska mantan konepellin alla tilaa riittää myös isolle puhaltimelle.... tällähetkellä turbona ois garrett t4.2 tai jotain sinne päin ollu uudes scenicis (diesel) mutta kai silläkin ny eteen päin pääsee... Onko kkk:lla isompaa turboo??? Onko kukaan kuullu HKS:sän turboista/kokemusta??
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
"kalikan raato ja 1.5bar"
Avatar
caravan-coupe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1042
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkäy

Viesti Kirjoittaja caravan-coupe »

Neljän millin välilevy kuulostaa aika paksulta. Kannattaa laskea tuo puristussuhde ennen välilevyn tekoa. Laita vaan iso turbo ni riittää tuotto eikä ala ahistamaan.
GM_
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja GM_ »

ei kyllä ole tavallisessa x20xe:ssä takomäntiä :smile: Ja varmasti sulaa kun laitat 1,5 bar! let moottorissa on takomännät!
Ja sit kaivat jostakin esiin vanhan gti lehden jossa kerrotaan ne moottoriin tehdystä turbosta (4-2001)

<font size=-1>[ This Message was edited by: GeMoger on 2003-07-12 18:08 ]</font>
JaneZki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 738
Liittynyt: 25 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kätkänperä E-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JaneZki »

ÖÖÖ... sillä välilevyllähän me sitä puristus suhdetta lasketaan!!! Isosta turbosta oon samaa mieltä.... En kai sanonukaan et siin on vakiomännät vaan takomännät. ja ei löydy multa noin vanhaa gti-lehtee.. harmi! Mutta eikös sen koneen pitäis kestää kun saa sillä välilevyllä puristukset johonki 8 tuntumaan joku 1-1.5bar mäntien ainaki pitäs kestää ja sit ku siin on vahvistettu alakertaaki???
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
"kalikan raato ja 1.5bar"
JS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 779
Liittynyt: 08 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja JS »

Pasi&Merja taitaa vaan tarkoittaa tolla laskemisella tyyliä "yks, kaks kolme..."
Eikä "lasketaan alemmas..."

Olipa hankala selittää, tikusta asiaa.... :smile:
JaneZki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 738
Liittynyt: 25 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kätkänperä E-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JaneZki »

Ööö.. nyt ei tajunnu!!!
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2003-07-13 12:48, JaneZki wrote:
Ööö.. nyt ei tajunnu!!!
Siis moottori auki ja mittaa jokaisen sylinterin todelliset puristustilavuudet ja sieltä selville lähtökohdan. Jos luotat tehtaan mitttauksiin ja uskot ettei moottoriin ole aikaisemmin kajottu. Tämän vaiheen voi jättää välistä.

Sitten laske (tee matemaattinen laskutoimitus), jolla saat tarvittavan välilevyn paksuuden selville.

j.h
JaneZki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 738
Liittynyt: 25 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kätkänperä E-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JaneZki »

Ahaa... Ja minkäslainen laskutoimitus pitäs tehdä (ei ollu matikka kovi vahva aine koulus) Eli jos joku viittis kertoo miten se lasketaan ja mistä mittaillaan!
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
"kalikan raato ja 1.5bar"
Jani Mukkala
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1077
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Tuo kkk k03 riittää tehoissa jonnekin n.250hv asti,mutta sitten kun haluaa 400-600 hv niin silloin kannattaa laittaa kyllä joku iso holset tai garret.Kyllä hks tekee/myy jotakin turboja mutta niitä ei taida vaan kukaan myydä suomessa.Ja tuon välilevy homma(saa puristuksia alas)kannattaa tehdä niin että teettää kuparista paksun kannentiivisteen(sen paksuisen kuin tarvitsee)ja samassa on sitten tuo "välilevy" ja kannentiiviste.
Ei ole riemulla rajaa,kun opelilla ajaa!
JaneZki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 738
Liittynyt: 25 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kätkänperä E-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JaneZki »

Missäs tuollasia välilevyjä voi teettäää??? Onko tietoo kestääkö 6262 T6 alumiini siä välis pitäs olla kyl aika kestävää muistaakseni, saisin sellasta töistä mukaani...
"Elämä opettaa, kuolema lopettaa"
"kalikan raato ja 1.5bar"
Jani Mukkala
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1077
Liittynyt: 23 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Tuo välilevy kannattaa tehdä/teettä kuparista niin siinä samalla saa/tulee kannantiiviste,kun muuten jos laitat alumiinista sen välilevyn niin joutuu sen lisäksi laittamaan ja hommaamaan kannantiivisteen mutta kun tekee sen kuparista niin ei joudu ja kupari kestaa paremmin.Ja minä ainakin tekisin tuo "välilevyn" kuparista ja sellainen firma tekee varmaan sellaisen misää on laserpolttokone ja viedä alkuperäinen/vanha kannentiiviste sinne niin ne ottaa siitä mallin sitten.

_________________
"ei oo häppee hävitä,hei noppeel"

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-07-13 17:32 ]</font>
Vastaa Viestiin