Itse tein juurikin moottori swapin omaan MV6:seen Saabista. Aluksi moottorina tuo b234 joka koki valitettavan moottoririkon ja nyt pellin alla karjuu b204.
Swappi itsessään helppo (?) tehdä. Moottori käy omegan laatikkoon suoraan ja näin ollen mitään "välilaippoja" ei tarvitse alkaa jyrsimään.
Pikainen läpileikkaus ko. projektista:
Kahden 3.0 V6 moottorin "räjähdettyä" aloin miettimään hieman kestävämpää moottoria joka tosiaan löytyy Saabista. Moottori kestää vakio alakerrallakin aika huimia tehoja (radalla, ei tieliikennekäytössä).
Suurimmat muutokset jotka jouduin tekemään oli Saabin moottorin johtosarjan yhteen naittaminen Omegan johtosarjaan, tähän onneksi löytyy erittäin päteviä Saabisteja jota auttoivat tämän ongelman kanssa.
Moottorin tuennat oli tehtävä itse sekä niiden katsastus (tästä voin pistää lisää halukkaille yv:tä)
Itse käytin Saab 9000 imusarjaa josta leikattiin läppäkotelo irti ja istutettiin toiseen päähän, on alunperin "väärinpäin" kun kone asennetaan pitkittäin. Toki muun mallisiakin imusarjoja on tarjolla, tämä oli itsellä nopein vaihtoehto.
Öljypohjia on useita eri mallisia, ainakin tuosta 9-tonnarista menee paikoilleen ilman muokkauksia, tosin tulee aika lähelle alapalkkia. Seuraava ö-p on jo menossa hitsarille
jotta saadaan vielä hieman parempi.
Kytkinsylinterin alle piti tehdä spaceri. kytkintä valittaessa kannattaa mittailla hieman kokoeroja (vauhtipyörän ja asetelman kokonaiskorkeus). Omassa kiinni tällä hetkellä Sahcs:n sintteri mutta Aeron kytkin on myös aika hyvin vääntöä kestävä.
Vaihtoon olisi tulossa 9-satkun huomattavasti kevyempi vauhtipyörä mutta on huomattavasti ohuempi eli joudun teettämään toisen spacerin sylinterin alle.
Sitten on sitä pikku näpräämistä mitä joutuu tekemään eli johdotukset, vesiputket, ahtoputket, coolerin ja syylärin tuennat, ahtopainemittari, laajakaistalambdan mittari, yms.
Kannattaa hieman miettiä sitä mistä Saabista ottaa vaihtomoottorin. Perusmoottori on sama mutta pieniä "variaatioita" tosin löytyy imusarjan, pakosarjan, öljytikun ja
muiden pienten nippeleiden osalta.
Kun itse vaihdoin tuon b234:n b204:seen oli yllätyksenä että esimerkiksi moniurahihnaa ohjaavat pyörät ovat erikokoisia. b204 moottorin jakopään kopassa ei ollutkaan
automaattikiristimelle paikkaa samalla kohtaa ja mm. vesipumpun pyörät oli erikokoisia. b234 vesipumpun pyörä on irroitettavaa mallia mutta b204:ssa vesipumpun
pyörä oli hitsattu kiinni eli koppa ja muut "hilkkeet" piti vaihtaa kokonaisuudessaan tuohon b204:seen. Tosin tätä ongelmaa ei tule jos käyttää kaikkia b204:sen osia
semmoisenaan.
Se miksi jouduin osat vaihtamaan oli siinä että modasin rautasahalla/ rälläkällä laturin korvakkoa johon tulee myös AC:n moottori kiinni. Tämä mahdollisti tuon 9000:n
imusarjan ja läppäkotelon käytön. Eli jouduin luopumaan ilmastoinnista mutta sain turbon tilalle, en valita näillä Suomen kesillä...
Projektin helppous oli siinä että vertailu tehot riittävät hyvin ja Saabilta löytyy monta erilaista moottori/ teho variaatiota. Jokaisen oma asia on sitten paljonko ottaa
tehoja ohjelmallisesti irti. Saab foorumilta löytyy erittäin päteviä softaajia... Lisäksi hommaa helpottaa se että jos vertailukohteena käyttää esim. Saab 9000 vs B1 omega,
autot menevät tehoiltaan, painoiltaan, jarruiltaan samoille hoodeille. Ja kuuluvat samoihin ikäluokkiin eli EURO-normien kanssa ei tule ongelmia!
Oma omppu käy ja kukkuu tällä hetkellä E85:lla ja eipä tuolla jalkoihinkaan jää (tämän todisti myös katkera C4 vette kuskikin
)
Anyway, homma ei ole mahdoton vaan yllättävän helppo, ja kaikki muutoset on luvanvaraisia ja "papereissa" ylhäällä...
-T-