Sivu 1/6

b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 19:08
Kirjoittaja mikasti6
saako tähän malliin vaihtaa isompaa moottoria laillisesti ja jos niin minkä. b omega farkku x20se r28 ja 94 vuosimallia. nyt kaivataan tietoa näihin tekniikan vaihtoihin perehtyneiltä.

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 07 Maalis 2011, 22:31
Kirjoittaja (F)ast_tra
Saa vaihdettua minkä tahansa moottorin mitä on B Omegassa käytetty ja joitain muitakin. Ei siinä mitään järkeä kuitenkaan ole, MV6 Omegoita saa jo kahvirahoilla jos semmoisen haluaa.

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 08 Maalis 2011, 00:56
Kirjoittaja Kojootti5
Eipä ole mikään rajoite, että pitäisi olla samasta mallisarjasta. Rajoitteina nämä normaalit teho (+20%), moottorin paino (+25%) ja iskutilavuus (+25%) ja lisäksi vielä päästöluokka. 2.0 pitää alusta muuttaa 3.0 vastaavaks. Ei taida olla juuri muuta kuin etujarrut ja tolpat. 2.0 alustalla et saa yli 136 heppasta leimaan

Moottorivaihtoehtoja on esim let kone ooppelista, rb20det tai rb25det nissanista, saabista b2x4 ja monia muita jotka vaan menee nuihin teho, paino, iskutilavuus ja päästö rajoihin. 98 asti on moottorit tyypitetty yksinään, joten ei ole väliä mistä autosta kone on peräisin. 98 eteenpäin pitää kuulemma olla sitten välitykset jo samat, ja olikohan 00 vai 01 eteenpäin tyypitetty autot kokonaisuuksina jolloin tekniikanvaihto menee aikalailla mahdottomaksi.

Saahan nuita MV6 halvalla, mutta 2.0 turbo b omega on jo hieman kalliimpi varmana. Eikä lasketa niitä dieseleitä nyt mukaan.

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 08 Maalis 2011, 09:30
Kirjoittaja omega16T
(F)ast_tra kirjoitti:Ei siinä mitään järkeä kuitenkaan ole, MV6 Omegoita saa jo kahvirahoilla jos semmoisen haluaa.
Ei herneitä mut itteeni ärsyttää nää tälläiset kommentit yhtä paljon joka kerta. Rahallisesti ei välttämättä olekaan järkeä(riippuen tulevasta tekniikasta), mutta harrastuksen kannalta kyllä paljonkin. Tulee moni asia tutuksi rakentelussa ja samalla tulee oma autokin paljon tutummaksi ihan perusremonttejakin ajatellen.
Perusremontteihin verrattuna tekniikan vaihto sentään palkitsee muutenkin kuin pelkän luotettavuuden kasvamisen ja toimivuuden lisäksi.

Ei muuta ku mieleisen tekniikan hankintaan ja rakentelemaan. Kannattaa tosiaan harkita muitakin tekniikkavaihtoehtoja Opelin omien tekniikoiden lisäksi. On aina mukava nähdä jotain ennen näkemättömiä tai ainakin harvemmin nähtyjä moottoreita asennettuna milloin missäkin Opelin mallissa :peukku:

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 08 Maalis 2011, 21:03
Kirjoittaja mikasti6
lettihän se kiinnostas sovittaa mutta kun niitäkin on jo liikenteessä, alusta vastaa jo onneks mv6, muuta kun eteen satulat ja levyt vaihtaa vielä. tällästä pientä alustavaa kyselyä piti suorittaa. jos kesän aikaan saa tuon maaliin ni syksyllä alkas tekniikkaa sovittelemaan. mikä sit tuleekaan

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 08 Maalis 2011, 21:54
Kirjoittaja omega16T
mikasti6 kirjoitti:lettihän se kiinnostas sovittaa mutta kun niitäkin on jo liikenteessä, alusta vastaa jo onneks mv6, muuta kun eteen satulat ja levyt vaihtaa vielä. tällästä pientä alustavaa kyselyä piti suorittaa. jos kesän aikaan saa tuon maaliin ni syksyllä alkas tekniikkaa sovittelemaan. mikä sit tuleekaan
Liekö suomessa on liikenteessä yhtään farkkuomegaa letillä eikä noita sedaneitakaan taida montaa olla...liekö yhtä enempää, en tiedä. Ulkomaillahan noita löytyy kyllä.
Noo, oli tai ei, niin onhan se silti hyvä tekniikka laittaa b omegaan ja kulkee varmasti raikkaammin kuin yhdelläkään vakiolla tai perusjutuilla piristetyilläkään kutosilla. Mullakin on hommattuna omaan omegaan ilmeisen vähän ajettu 3-litrainen motti ja vain muutaman satakilsaa ajettu manuaaliloota noiden 2,5:n ja automaatin tilalle mutta pikku hiljaa oon alkanu kallistua sittenkin siihen että laittais ahdetun neloskoneen. Tuntuis siltä että se vaan olis taloudellisempi ja ripeämpi vaihtoehto koska tollanen malmikasa tarvii todella paljon vääntöä liikkuakseen kunnolla.

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 10 Maalis 2011, 20:53
Kirjoittaja hercules
omega16T kirjoitti:
(F)ast_tra kirjoitti:Ei siinä mitään järkeä kuitenkaan ole, MV6 Omegoita saa jo kahvirahoilla jos semmoisen haluaa.
Ei herneitä mut itteeni ärsyttää nää tälläiset kommentit yhtä paljon joka kerta. Rahallisesti ei välttämättä olekaan järkeä(riippuen tulevasta tekniikasta), mutta harrastuksen kannalta kyllä paljonkin. Tulee moni asia tutuksi rakentelussa ja samalla tulee oma autokin paljon tutummaksi ihan perusremonttejakin ajatellen.
Perusremontteihin verrattuna tekniikan vaihto sentään palkitsee muutenkin kuin pelkän luotettavuuden kasvamisen ja toimivuuden lisäksi.
Täysin samaa mieltä omega16t:n kanssa näistä "ei mitään järkeä alkaa vaihtamaan" kommenteista :banghead:
Yleisesti ottaen nämä huutelijat eivät ole ensimmäistäkään tekniikan vaihtoa tehneet vaan kuulleet esson baarissa kaverin siskon miehen kaimalta asiasta "faktaa" Ja ei herneitä tästäkään :lollis:
Jos auto on esim. rakenneltu omalle silmälle sopivaksi taikka muuten hyvä pelleiltään jne niin antaa palaa vaan.

Kannattaa vain tosiaan ensiksi selvittää itselle minkä tekniikan aikoo laittaa sinne ja käydä vaikka konttorilla asiasta juttelemassa ettei tule yllätyksiä vastaan.
"Mitäh miksei muka tää b-omega mene leimasta lävitte lotus omegan tekniikalla" :lollis:

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 10 Maalis 2011, 21:03
Kirjoittaja mikasti6
sehän oli jo alusta asti selvää että ei ainakaa mulle mv6:sta. ihan tarpeeks nyttenki tuota v6 moottoria pihassa. lettihän tuo himottaa kyllä viskata. ei varmasti oo siinä kaikkien mielestä järkeä, mutta eipä tuu samanlaista heti vastaan. pitäs vaa se motti jostain kehittää

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 10 Maalis 2011, 21:25
Kirjoittaja timok
hercules kirjoitti: "Mitäh miksei muka tää b-omega mene leimasta lävitte lotus omegan tekniikalla" :lollis:
miksei menis? :lol:

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 19 Marras 2012, 13:57
Kirjoittaja jariz
Onko kellään tietoa paljon RB25DET on painavampi kuin X30XE? Löysin senverran tietoa että toi nissanin kone painaisi vaihdelaatikon kanssa 320kg. Ettei vaan menisi painoraja yli tolla RB25 mottorilla?
Tommosta swappia tässä jonkunaikaa pyöritelly mielessä. Mitä mahdollisia ongelmia tulee vastaan? Näyttäisi saavan kohtuu edukkaasti ebaystä täydellisiä tekniikkapaketteja.
Autona on 94 mv6. Eli ei pitäisi ainakaan päästöt olla ongelma.
Tuola kanssa jotain mietiskelyä (kuva): http://www.omegaowners.com/forum/YaBB.p ... 11954451/0

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 19 Marras 2012, 14:10
Kirjoittaja Kobbel
jariz kirjoitti:Onko kellään tietoa paljon RB25DET on painavampi kuin X30XE? Löysin senverran tietoa että toi nissanin kone painaisi vaihdelaatikon kanssa 320kg. Ettei vaan menisi painoraja yli tolla RB25 mottorilla?
Tommosta swappia tässä jonkunaikaa pyöritelly mielessä. Mitä mahdollisia ongelmia tulee vastaan? Näyttäisi saavan kohtuu edukkaasti ebaystä täydellisiä tekniikkapaketteja.
Autona on 94 mv6. Eli ei pitäisi ainakaan päästöt olla ongelma.
Tuola kanssa jotain mietiskelyä (kuva): http://www.omegaowners.com/forum/YaBB.p ... 11954451/0
Britit tuntuvat puhuvan X30XE koneen olevan 180-185kg kaikkineen oheislaitteineen ja RB25DET taas on parista lähteestä riippuen 230-240kg.

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 19 Marras 2012, 14:14
Kirjoittaja jariz
Eli aika rajoille menee. Mutta eikös omegassa käytettyjä bmw:n kutos dieseleitä voi käyttää verrokkina? Ne tuskin painaa ainakaan vähemmän kuin X30XE?

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 24 Marras 2012, 10:34
Kirjoittaja jariz
Onhan tuo RB25DET tarpeeksi hyvällä päästöluokalla b omegaan?

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 15:04
Kirjoittaja w4hlman
Itteä on alkanut todella himottamaan saabin joko b204 tai b234 koneen laittaminen b omppuun sen helppouden takia: laatikko sopii suoraan, mutta onko kellään tiedossa yhtään tapausta, jossa tämä spekuloitu asia on toteutettu? Olis mielenkiintoista lukea jonkun projektista ennen kuin alkaa itse värkkäämään. Ainakaan täällä ei ole mun silmään osunut vielä yhtään tällaista.. tai sitten oon sokee :lol:

Re: b omega tekniikan vaihto

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 15:09
Kirjoittaja Jarno
Toyotan 1UZ-FE vois olla myös hyvä vaihtoehto Omegan keulille.
http://www.autowiki.fi/index.php/Toyota_UZ_-moottori