dti vectran moottorin vikavalo

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
veku
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja veku »

Olen huomannut tässä vajaan viikon ajan että ajossa tuntuuns."kuolleita" kohtia( auto vectra dti vm 99140tkm).Eli veto on jossain määrin kateissa ,parhaiten ongelman huomaa ohituksissa.Jopa vaimokin mainitsi asiasta...

No eilen sitten ajattelin että kokeilen että onko psi boxilla osuutta ko.asiaan eli auton ollessa käynnissä otin -johdon psi-boxilta pois.Seurauksena oli kierrokset nousivat 1500 kiermin sekä moottorin vikavalo syttyi myös eikä auto vastannut kaasuun mitenkään.No otin (auto edelleen käynnissä) myös psi-boxin + piuhan pois,ei muutosta kierrokset 1500 ja vikavalo palaa.No sammutin auton ja käynnistin auton (ilman psi boxia)uudestaan ja vikavalo ei pala kävin testilenkillä ja autossa oli jopa hieman enemmän noita "kuolleita" kohtia vetoalueella kuin psi boxin kanssa.Laitoin jälleen psi:n piuhat paikolleen ja ed.mainitut kohdat siis hieman pienenivät ajossa.

Kysynkin että mikä aiheuttaa moisen ongelman.ilemesiesti ainakaan psi:llä ei ole osuutta asiaan.
Itselläni tuli ilmamäärämittari(vaihdetttu aiemmin 75tkm:ssä) mieleen mutta oisko vikavalon pitänyt syttyä aiemmin ?
Miten viallinen ilmamäärä mittari oireilee ?
Autolla kyllä pystyy ajamaan ihan normaalisti mutta tuntu kuin 10-20 % tehoista olisi kateissa eli missä vika ?
Näkeekö Opelin testerillä jos ilmamäärä mittari on viallinen..?
Ja paljonko maksaa ed.mainttu mööpeli (esim.osatoimituksessa)

"¤#¤¤%&#"& ja kenties pienimuotoista v....sta


<font size=-1>[ This Message was edited by: veku on 2003-06-21 20:55 ]</font>
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rak »

Tuo aaltoileva veto viittais ilmamassamittariin.

Tecillä näkee massamittarin läpi virtaavan ilmamäärän (tais olla mg/s)ja tämä arvo pienenee kun massamittari alkaa hapettuun, jolloin aivot ei anna tarpeeksi einestä koneelle.
Eli pystyy tutkimaan huollossa.
astra-aleksi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja astra-aleksi »

Tässä itse valittelin astrani samankaltaisista ongelmista...Ilmamassamittarihan (rikkonainen) nuo veto-ongelmat aiheutti. Uusi massamittari maksoi Opelilla 250 eekiä. Ihmetyttää jos 25 tkm sitten vaihdettu, mulle kerrottu komponentin kestoiäksi noin 100 tkm.
Martza
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 28 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Martza »

Isän Dti vectrassa tuli juuri samanlaiset oireet kesken ajon. Syynä jo mainittu ilmamassamittari! Ihmetyttaa vaan jos sulla on vasta se vaihdettu!?
veku
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja veku »

Juu pitänee käydä gm:llä kattoon että onko ilmamäärämittari nyt sitten sökö.. :sad:
Eli siis 65tkm:ä on tällä nykyisellä ilmamäärämittarilla kilometrejä takana.
Taitaa olla kulutus tavaraa nuo massamittarit näissä dti vehkeissa,tuntuisi että niitäkin olisi kehitetty kestävämmäksi ettei joka toisessa huollossa tarvitse niitä vaihtaa.

Onko kukaan kysynyt mitä moinen osa maksaa ns.tarvikkeena vaikka tuskin noita kovin moni valmistaa vaikka varmaan myyjiähintoja on useita ?
pine
'Senator'
'Senator'
Viestit: 730
Liittynyt: 23 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja pine »

En tiedä tarvikkeista, mutta miten muut merkit?? Esim. VAGn vehkeisiin löyty Mersun valikoimista vastaava, mutta HUOMATTAVASTI halvempi korvaava tuote (keskutelua aiheesta http://www.ffp-motorsport.com/bbs/cgi-b ... 1048678670. Miten noita pystyis vertailemaan?
pkh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 393
Liittynyt: 08 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pkh »

Voitteko laittaa autojen tarkat tiedot niin otetaan selvää noista boschin ja muiden osien yhteensopivuudesta.
pine
'Senator'
'Senator'
Viestit: 730
Liittynyt: 23 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja pine »

Astra -98 2.0 16V DI (caravan).

<font size=-1>[ This Message was edited by: pine on 2003-06-23 11:27 ]</font>
pkh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 393
Liittynyt: 08 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pkh »

Ainakaan suoraan sopivaa ilmamassamittaria ei muilla valmistajalla näytä olevan. Pitäisi päästä kokeilemaan, sillaihan se löytyis.
Avatar
MAX
OCF Member
OCF Member
Viestit: 2894
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAX »

On 2003-06-22 15:56, veku wrote:
Juu pitänee käydä gm:llä kattoon että onko ilmamäärämittari nyt sitten sökö.. :sad:
Eli siis 65tkm:ä on tällä nykyisellä ilmamäärämittarilla kilometrejä takana.
Taitaa olla kulutus tavaraa nuo massamittarit näissä dti vehkeissa,tuntuisi että niitäkin olisi kehitetty kestävämmäksi ettei joka toisessa huollossa tarvitse niitä vaihtaa.

Onko kukaan kysynyt mitä moinen osa maksaa ns.tarvikkeena vaikka tuskin noita kovin moni valmistaa vaikka varmaan myyjiähintoja on useita ?
No samanlainen mittari löytyy myös 2.6:sta Vectrasta ja on mulla jälleen paskana. Ajettu alle 20.000 edellisestä vaihdosta ja tämä oli jo neljäs mittari.
Vähän tuo tuntuu oikuttelevan todella alhaisilla kierroksilla mutta nyt on muuten taas auto hieman pirteämmän oloinen. :smile: en ole siksi viittinyt vielä vaihtaa.
Mietittiin tuossa Bosch-huollossa Karjalankadulla että voisihan sitä koittaa jollain puhdistussprayllä suihkauttaa kun ei korvaavaa vehjettä löydy Boschilta ja likaisuus on todennäköisin aiheuttaja alijännitteelle.
Varaosaluettelot (Bosch) eivät muuten tunnustaneet että 2.6:ssa on sama kuin dieselissä: Se on kuulemma ihan Opelin toimesta laitettu myös tuohon kertomatta Boschille.
Katsotaan nyt että vieläkö menee takuuseen mutta aika pahalta tuo vaikuttaa kun takuuhan ei jatka takuuta jostain ihmeen syystä. Luulisi kuitenkin että jos Opel vaihtaa osan takuuseen esim. 4 kertaa tulisi osalle aina joku takuu.
T: Max

Edit:// Bosch:n varaosakundi tiesi muuten kertoa että Opel kehittelee jotain korvaavaa systeemiä noille massa/määrämittareille. Ainakin uusiin kehitysversioihin on siis jo muutosta luvassa.

_________________
Kuva

<font size=-1>[ This Message was edited by: MAX on 2003-06-23 16:12 ]</font>
pine
'Senator'
'Senator'
Viestit: 730
Liittynyt: 23 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja pine »

pkh: mistä noita vertailet? Boschilta kysyen vai joku muu 'tie'?
veku
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja veku »

Juu eli mun auto oli siis dti vectra vm 99(farmari)
Kysyäisin osatoimituksesta tuota "#¤¤"#%%&#& mittaria ja siellä ocf hinta oli sille 182.28 ekee.Kaveri kanssa siellä meinasi että tuo on melkoista kulutustavaraa näissä dtdti kamppeissa.
Maxilla on sitten todellista kulutustavaraa tuo #"¤% ilmamäärä mittari.
Mutta tuntuisi että näitä ongelmapönttöjä olisi kehitetty edes jonkin verran.
Voiko tuo ns. vika jättää tienpäälle ?
Taas huomasin kun kävin postissa että kaikki ei ole tosiaankaan ok, on sellaisia kohtia joissa veto on laimeaa kun vichyvesi ....


Taitaa sama "konsti" tepsiä kun aikoinaan työkaverilla.Hänellä oli sellainen vanha vw caddy diesel ja siinä meni 2 vaihdelaatikkoa 2 vuoden aikana ,heppu meinasi että muutenhan hyvä työauto kun vaan muistaa joka oljynvaihdossa vaihtaa myös vaihdelaatikon :smile:


Pine: Hyvä linkki :smile:
Onneksi sama ongelma on noissa vag konsernin kamoissa.Parempaa ja kestävämpää massamittaria sitä kyllä itsekin kaipais..


<font size=-1>[ This Message was edited by: veku on 2003-06-23 19:23 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: veku on 2003-06-23 19:34 ]</font>
pkh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 393
Liittynyt: 08 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja pkh »

Suhteilla selvittelen. Isän Diesel vectraan jouduttiin kans vaihtamaan ko. osa ja silloin tutustuin mieheen jonka kautta nuo selviää.
PS. säästettiin 400 mummon markkaa kun ei suin päin ooppelilta ko. osaa ostettu.
Jari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 205
Liittynyt: 28 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jari »

Tiedoksi, että noin vuodesta 2000 lähtien
on ilmamassamittarin takuu 2 vuotta merkkiliikkeen huoltopäällikön mukaan. Säilyttäkää osto kuitti. Varaosana ostetun anturin takuulla ei ole mitään tekemistä auton takuun kanssa.

Moottorin merkkivalo ei välttämättä syty, minulla ei ole sytynyt kummallakaan kertaa. Anturi on hajonnut niin päin, että kertoo moottoriin menevän ilmaa tuutin täydeltä. Auto kiihtyy normaalia paremmin ja saattaa lykkätä mustaa sauhua kiihdytyksissä. Pätkittäin anturi antaa oikeaa signaalia ja silloin auto nyykähtää hetkeksi kesken kiihdytyksen. Siitä nykiminen minun tapauksessa.
veku
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja veku »

Juu kysäisin ko. asiaa paikalliselta gm:ltä
Vikamuistin luku 25e +ilmamäärämittari 220e
Takuusta kertoivat sen verran että 1.1.2002 lähtien Opelin varaosilla on ollut 2 vuoden takuu.
No käytän auton jossain vaiheessa techin ääressä niin näkee että on varmasti ko. osa rikki.Ajelen jokatapauksessa autolla kun se toimii "melkein" kun kello :smile:
Vastaa Viestiin