Sivu 1/13

Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 18:22
Kirjoittaja axgt
Nyt on aika esitellä omaa kulkinetta. Tämä topic siis lähinnä esittely, sillä tälle autolle ei suuria muutoksia/rakennelmia tulla tekemään.
Kuvatkin tähän alkuun kesäisiä ja harmittavasti likaisesta autosta.

Pientä pohjustusta:
Nuoresta iästä huolimatta on autoja jo kerennyt olla monenmoisia, mutta ensimmäinen oli täälläkin pienen esittelyn saanut B Vectra pienellä hiplailulla. Parin V6 -Vectran, V40 T4:sen ja parin 700-srj Bemarin jälkeen tiet kohtasivat ko. Turbon kanssa. Tätä yksilöä olen jo kymmenisen vuotta haaveillut, omistihan tämän uudesta asti lähipiiriini kuulunut henkilö. Hän lopulta päätti autosta luopua ja minähän se olin aivan haltioissani, olinhan unelmoinut tästä yksilöstä tosiaan kymmenisen vuotta. Ja nyt jo useamman kuukauden on tämä unelma ollut minulla.

Autosta:
Kyseessä on ensimmäistä vuosikertaa näistä ahdetuista Vectroista, eli 93'. Tämä on yksi yhdeksästä tuona vuonna Suomeen tuoduista Turboista. Värinä Nova Black. Taitaa aika moni olla ko. väriä näistä vehkeistä?
Autoa on säännöllisesti ja hieman tietysti enemmänkin huollettu, ja kiitos tarkan sukulaisen, on lähes kaikki kuitit ja laput tallessa, myös alkuperäinen ostokuitti.
Kuitteja katsellessa tulee vain mieleen, ettei erikoisemman auton omistaminen ja ylläpitäminen todellakaan ole mitään halpaa puuhaa.

Autossahan on vakiona se 204 hevosvoimaa, joka kyllä hyvän väännön kanssa kuljettaa jo mukavasti.

Alustaksi tähän on Tunexin kautta laitettu Bilsteinia ja uretaanipuslaa yms. pientä.

Myöskin kabiiniin on tiensä löytänyt VDO:n ahto- ja öljynpainemittari.


Fiiliksiä tällä hetkellä:
Auton käytin joulukuussa leimalla, ja nyt on pitkästi ajoaikaa aina ensi vuodellekin.
Päästöt yms. oikein hyvissä lukemissa, joka jopa hieman yllätti, sillä jo uudempana oli välillä ongelmia kuulemani mukaan päästöissä.

Voi sitä hymyä kun tuolla oikeasti talvisessa kelissä ajelee tehokkaalla nelivedolla!
Ja nyt kun hyvät nastat alla, niin ei pelkoa mäkiin juuttumisista tms. ikävistä liukkaan kelin ominaispiirteistä. Vaikka ei niitä vanhoilla kitkoillakaan ollut.
Eikä sekään hymyä hyydytä, jos välillä voi pikkaisen maasturi-mersuille ja muille olettajille näpäyttää, kuinka vanha Vectra
jättää satasen ja parin sadan kiloeuron huippuvehkeet.

Iso on ilo tällä autolla päästellä menemään!



Ja nyt pari kesäistä kuvaa bebsien kera! :)

Kuva


Kuva


Viime syksyn satoa:

Kuva
Alla siis kesävanteet, jotka 90-luvun puolelta, lähes siis alkuperäiset. Orkkis Turbon vanteet talvirenkailla.


Kuva
"Hieman" on pölyinen ja likainen kuvissa.


Tämä yksilö pidetään mahdollisimman alkuperäisenä, joten huomattavia muutoksia ei ole luvassa, mutta silti ehdotukset ja kommentit ovat vähintäänkin tervetulleita!

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 18:30
Kirjoittaja G.T.S
Hieno on ja kliini yksilö :yes: Ja jos nyt jotain pitäis tohon laittaa niin ehkän ne savunharmaat vilkkut kylkiin vois olla ihan ok vaihdos... muutenhan tuo on juuri hyvä!

Mites sisusta? siitä kuvia?

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 18:46
Kirjoittaja ata
Olikos tämä se Patrikin entinen auto? Jos on, niin tuttu laitos jo tuolta hamalta 90-luvulta saakka.

Erittäin hieno auto ja tuo on parhaimmillaan juuri tuollaisena alkuperäsenä. Itse olen omassa A-Vectrassa pitänyt nuo oranssit sivuvilkutkin ihan tarkoituksella, ne kun "kuuluvat" siihen juuri sellaisina vaikkeivat maailman kauneimmat olisikaan kun ovat kuitenkin alkuperäiset.

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 18:47
Kirjoittaja _supra_
hemmetin hieno kapine!!!!! :worship: paljonko tuossa nyt sitten on kaakkeja jos saan udella? :)

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 19:11
Kirjoittaja Jani_88
kyllä tolla kelpais päästellä menemään, kerrassaan komia auto :peukku:

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 19:14
Kirjoittaja axgt
Ata:lleNimenomaan kyseinen auto. Vähän samoilla kantimilla noiden vilkkujen kanssa, mutta aika näyttää. Ja saas nähdä, josko taakse liimaisi sen alkuperäisen "turbo"-merkinnän, kun tällä hetkellä irti...




Niin ja vielä gts:lle,
Sisusta ihan alkuperäinen ja ehjä. Siitä ei valitettavasti kuvia tähän hätään.

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 19:43
Kirjoittaja ata
axgt kirjoitti:Ata:lleNimenomaan kyseinen auto. Vähän samoilla kantimilla noiden vilkkujen kanssa, mutta aika näyttää. Ja saas nähdä, josko taakse liimaisi sen alkuperäisen "turbo"-merkinnän, kun tällä hetkellä irti...


Ja Supralle:
Ei nyt tarkkoja tietoja noista tehoista, kun ei ole penkitetty, mutta Tunexin sivuilla ilmoitettu, jotta jopa tuohon mallimerkinnän lukemaan pääsee, jos kaikki kunnossa yms... Ainakin selvästi enemmän siis kuin vakiona. 4-portainen säätö...
Juu, eli Vantaallahan tätä sitten katseltiin syksyllä aluemeetissä.

Mulla on Calibrassa tuo T315-sarja ja siinä on kyllä 12-asentoinen säätö. Tosin täytyy todeta, että välttämättä ei niihin Tunexin merkintöihin pääse dynossa... omassa Calibrassa kun on tuo T315+muutama ylimääräinen Tunexin aikoinaan tekemä viritys ja siitä ei dynossa mitattu kuin 265 hv, mutta onhan siinäkin yli 60 hv yli vakiotehon ja vääntöä oli n. 100 Nm enemmän kuin vakiona. Ja mun autoa ei siis mitattu täysillä sarjan ahdoilla, vaan toiseksi suurimmalla asetuksella, koska suurimmalla ainakin omassa autossa moottori alkoi nakuttaa täysillä säädön ahdoilla.
Toki tuolla nykyisellä "käyttöautolla" itsellä mennään sitten yli noista T315:n lupauksista sekä dynossa että paperilla... mutta T315-Calibra on silti sitä nopeampi...

Vectra A-X Turbo 4x4 on kyllä yksi parhaista "sleeper"-malleista mitä on tehty, moni ei-asiantuntija ei tunne autoa ja sen suorituskykyä, kun taas jonkun Sierra Cossun tietää kaikki. Turbo-Vectra on "susi lampaan vaatteissa" (kun taas Turbo-Calibra on susi suden vaatteissa, erotuksena tavallisesta Calibrasta joka on lammas suden vaatteissa... :D )

Se on hyvä, jos alkuperäinen turbo-merkki on kuitenkin tallessa ja olemassa, vaikkei paikoillaan olisikaan. Voihan sen laittaa joskus jos sille päälle sattuu takaisin.

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 19:51
Kirjoittaja Jani_88
Ata: kuinka paljon noita alkuperäisiä 4x4 turbo vectroja on tehtaalta rullannut? onko tietoa paljonko noita on Suomessa?

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 19:53
Kirjoittaja axgt
Juu, eli Vantaallahan tätä sitten katseltiin syksyllä aluemeetissä.

Mulla on Calibrassa tuo T315-sarja ja siinä on kyllä 12-asentoinen säätö. Tosin täytyy todeta, että välttämättä ei niihin Tunexin merkintöihin pääse dynossa... omassa Calibrassa kun on tuo T315+muutama ylimääräinen Tunexin aikoinaan tekemä viritys ja siitä ei dynossa mitattu kuin 265 hv, mutta onhan siinäkin yli 60 hv yli vakiotehon ja vääntöä oli n. 100 Nm enemmän kuin vakiona. Ja mun autoa ei siis mitattu täysillä sarjan ahdoilla, vaan toiseksi suurimmalla asetuksella, koska suurimmalla ainakin omassa autossa moottori alkoi nakuttaa täysillä säädön ahdoilla.
Toki tuolla nykyisellä "käyttöautolla" itsellä mennään sitten yli noista T315:n lupauksista sekä dynossa että paperilla... mutta T315-Calibra on silti sitä nopeampi...

Vectra A-X Turbo 4x4 on kyllä yksi parhaista "sleeper"-malleista mitä on tehty, moni ei-asiantuntija ei tunne autoa ja sen suorituskykyä, kun taas jonkun Sierra Cossun tietää kaikki. Turbo-Vectra on "susi lampaan vaatteissa" (kun taas Turbo-Calibra on susi suden vaatteissa, erotuksena tavallisesta Calibrasta joka on lammas suden vaatteissa... :D )

Se on hyvä, jos alkuperäinen turbo-merkki on kuitenkin tallessa ja olemassa, vaikkei paikoillaan olisikaan. Voihan sen laittaa joskus jos sille päälle sattuu takaisin.

Juu tosiaan Kehä-kessalle silloin jutusteltiin.


"Susi lampaan vaatteissa" on näiden Vectrojen kohdalla täysin oikea kuvaus. Ei oikeesti monikaan tiedä, mikä peli vanhan opelin sisällä oikeasti on.

Tuon turbo-merkin on Patrik ottanut jo aikoja sitten poies, koska varkausyrityksiä oli enemmän kuin kerran merkin ollessa takapaneelissa kiinni...



Ja Janille:
Ilmeisesti 2304 on lukema turboille. Korjaa ata jos olen väärässä. Suomeen uutena 11, joista 9 vuonna 93. Saksantuonteja en tiedä.

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 19:59
Kirjoittaja G.T.S
Joo ei se savunharmaa vilkku siinä mitenkään pakollinen ole, itelle se vain sopis tohon tummaan sävyyn jotenkin hyvin mutta orkkis tietenkin ihan ok näköinen onhan muuten kokonaisuus todella hieno :thumbsup:

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 20:19
Kirjoittaja Themazgu
suttaa ihmeessä nuo kilvet noista kuvista, jos kerran turpomerkki perästäkin varkauksien takia otettu pois...

tosi hieno on auto. kyllä kelpaisi päästellä. pidä pussihousut lepattamassa! :thumbsup:

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 20:59
Kirjoittaja JukeN
Hieno! Pidä tollasenaan kun on noin alkuperäisessä kunnossa tähänkin asti säilyny ABS-merkkeineen ja nännivilkkuineen. Ja hyvä aloitusviesti! :thumbsup:

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 22:06
Kirjoittaja ata
axgt kirjoitti:Ja Janille:
Ilmeisesti 2304 on lukema turboille. Korjaa ata jos olen väärässä. Suomeen uutena 11, joista 9 vuonna 93. Saksantuonteja en tiedä.
En ole varma tuosta määrästä, mutta suuruusluokka on tuota. Opel Model Range 1899-2000 cd-rom ilmoittaa valmistusmääräksi 2100 kpl, mutta sekin on hieman epäselvää, mikä on Vauxhall Cavalier Turbo 4x4:n määrä tuon lisäksi, niitä on kai tehty jotain 4800 kpl, mutta jäljellä ei ole kovin montaa, jotain alle 500, nyt just ei ole mukana mutta britit selvittivät noita määriä vuosi sitten.

Noista Suomen tuontimääristäkään en osaa sanoa tarkkaan, tiedä sitten olisiko Jarnolla noista parempaa tietoa kun itsellään on ollut Suomi-Vectra Turbo 4x4 pitkän aikaa, joskus on puhetta ainakin ollut. Ei niitä montaa ole kyllä ainakaan tuotu, nuo määrät voivat hyvin pitää paikkansa. Mutta olisihan Turbo 4x4:n hinnalla saanut kaksi tavallista uutta Vectraa. Tosin saahan uuden Insignia OPC:nkin hinnalla kaksi tavallista uutta Insigniaa... ja jää vielä rahaakin. Yhdellä kerholaisella (nimimerkki ASC-400) on Pirkanmaalla ainakin tuollainen vastaava saman värinen Italiantuontiauto ja nimimerkillä EWO-500 oli ainakin myynnissä vastaava myös samanvärinen Suomiauto Siilinjärvellä, ehkä myyty kun ei ainakaan nettisivuilla ole enää myynnissä.

Käytettynä 15.5.2003-28.2.2006 välillä tuotuja Turbo 4x4 Vectroja on ollut varmuudella 3 kappaletta, mutta ehkä enemmänkin jos tullin tietohin ei ole merkitty tarkkaa mallia. Täällä foorumin gallup-osiossa 20 henkilöä on äänestänyt omistavansa A-Vectran C20LET-moottorilla, kaikki eivät välttämättä ole alkuperäisiä tai sama auto on voinut olla useammalla eri henkilöllä ja joku on voinut äänestää huvin vuoksi valheellisesti. Tuo 20 on kuitenkin suurempi lukema kuin vastaavan ikäisiä "late model" M2.8 XE:itä on tuolla äänestetty (12). Tosin niidenkin tuontimäärä Suomeen voi hyvinkin olla vastaavaa pientä luokkaa myös, sen verran vähän niitäkin on silmiin pistänyt.

Tuommoista keskustelua on käyty täällä aiheesta vuonna 2007: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 2&p=954625
Tämä hieno yksilö on yksi noista tiedossa olleista.

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 22:09
Kirjoittaja _Jape_
vectraksi ihan siisti.
jakolaatikon rikkoutumista odotellessa? vai onko joskus korjattu?

Re: Vectra 4x4 Turbo

Lähetetty: 09 Tammi 2010, 01:11
Kirjoittaja Jarno
Useasti törmännyt maahantuonti lukuihin 9kpl -93 ja 2kpl -94 vuosimalleja joten kait se sitten pitänee paikkansa.
Itselläni on toinen noista -94 vuonna tuoduista, se on kuitenkin jo niin raiskattu ettei vedä sun Vectralle mitään vertoja. :thumbsup:
Jonkun lähteen mukaan Turboja Opelin merkillä olisi valmistettu 2404 kappaletta ja Vauxhallin badgellä tuplat.
Cavalier Turbo Owners Registerin mukaan taas Turboja olisi valmistettu yhteensä 2244 kappaletta joista 1004 olisi viety Britteihin.
Tiedä sitte mikä on totuus...