Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Tänne kaikki vitsit, hauskat jutut, netistä löydetyt hauskat linkit, autoihin liittymättömät gallupit ja muu vastaava.
Riisikippo
Minut on bannattu!
Viestit: 5386
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 02:00

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja Riisikippo »

vähän menee taas OT:n puolelle.. :lol:


noille väittelyille on kyllä jo oma topic:

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... +vai+kitka

mua ei ainakaan haittaa että vähentäävät noita nastoja renkaista.. tullu ajeltuu talvella jos jonkinlaisilla nastarenkailla, parhaillaan/pahimmillaan nastat on kulunu niin että niistä ei oo mitään hyötyy ollu.. niin ja en oo ainuttakaan kolaria ajanu.. :wink: sitä kun tietää ite millaset renkaat on alla, osaa kyllä suhtautuu liikenteessä sen mukaankin sitten.. mutta en kyllä kitkoja suosi silti, en ainakaan täällä asuessa.. :lol:
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja TJT »

mimmix kirjoitti:no kun siellä etelässä on ne pääkallokelit ja siellä kaikki ajaa kitkoilla :yawn:

(sun kanssa on aivan helkkarin hankalaa väitellä kun jokainen asia pitää selittää sulle miljoonaan kertaan, etkä itse argumentoi omia väitteitäsi, keskityt vaan pilkkaamaan toisen logiikkaa tms.)
Just :lollis:
Tuo naisen logiikkavertaus johtuu lähinnä siitä, että ensimmäisenä tuosta tuli mieleen kuuluisa "mihin me tarvitaan ydinvoimaloita, sähköhän tulee pistorasiasta"

Kirjoituksistasi sain sen kuvan, että mielestäsi etelässä ei tarvitse olla niin hyvät talvikumit kuin pohjoisessa ja minä olen asiasta eri mieltä.
Otetaanpa pohjoisen talvesta pari viikkoa molemmista päistä pois, niin onko se väliin jäävä aika sitten helpompi huonommilla renkailla kuin ennen?

Missä vaiheessa olen muuten edes väittänyt, että kaikki ajaa etelässä kitkoilla?
Ja minkä takia sun pitää edes väkisin yrittää vääntää jotain väittelyä ja lukea kaikkea kirjoittamaani kuin piru raamattua?

Ja mitä väitettäni en ole argumentoinut kunnolla? Tai ainakaan yhtä hyvin/huonosti kuin sinäkään?

Otetaas vähän takapakkia sinne mistä tämä alkoi:

Itse heitin huumoripohjaisen heiton liikenteen määrästä toisessa kaupungissa, johon sinä älähdit seuraavaa:
Tuo on sitten rasittava narina joka vitun syksy, etelän pojat valittaa kun pohjosessa ajetaan nastoilla...
Ensimmäinen kerta muuten kun kuulen,että tuollaisestakin joku olisi valittanut(eikä kyllä liity kirjoittamaani herjaankaan millään tavalla).

Samassa viestissä sitten kuitenkin itse yleistät:
Kyllähän sitä pärjäis jos ajelis vaan neljän ruuhkassa motaria kotiin tuolla etelän suolassa, mutta kun se ihan oikeesti ei ole ihan koko Suomessa sellasta.
Pikkaisen haiskahtaa, että sun piti vaan päästä väittämällä väittelemään, vaikka mitään aihettakaan ei olisi ollut...

Ehkä meikäläisenkin pitäisi jättää sarkastiset viestit kokonaan pois, kun jotkut ihmiset eivät tunnu sarkasmia ymmärtävän vaikka se löisi päi naamaa.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Avatar
mimmix
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3441
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 02:26

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja mimmix »

joo ihan miten vaan. :)
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn
Avatar
calluman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1293
Liittynyt: 19 Elo 2004, 03:00

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja calluman »

Juu ajetaa vaa näillä perinteisillä nastoilla että saadaan se kitka niihin kitkarenkaisiinkin. :lol: Ei oteta liian vakavasti. Eiköhän niitä housupyykki tilanteita tule joskus millä vaan rinkuloilla. :peukku:
Ehkä vielä joskus....
jarksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3463
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja jarksi »

Itelle ainakin tuntuu nuo nastat olevan se parempi vaihtoehto. Toisaalta taas, en oo koskaan kitkoilla ajanu niin ei oo varsinaista vertailupohjaakaan. :D Kuitenin hallilla on vielä hyväkuntoiset nastanakit odottamassa niin eipä ole vielä ehkä kahteen seuraavaan talveen mitään syytä olla ostamassa uusia. Katsotaan josko laittaisi kitkat alle sitten kun on auto jossa on luistonestoa ja muuta ja talvesta tulee vähäjäinen.. :D

Tuo säännös nastojen määrän vähentämisestä voi olla ihan hyväkin juttu jos vain renkaiden turvallisuus pysyy samana..
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:

www.puustikki.fi
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5469
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Mulle tulee aina näistä nasta vs kitka väittelyistä mieleen ajokoulun kakkosvaihe/liukkaan kelin harjoitus kun olin siellä maaliskuussa 215/35-18 kesäkummeilla. Renkaani piti paremmin lumella ja jäällä kuin pari muuta autoa joissa oli nastakumit, ja niissä oli jopa nastat tallella. Sitten kun mulla meni yksi väistöliike vähän pitkäksi niin ajokouluttaja huusi radiopuhelimeen "liikaa vauhtia, sulla taitaa olla kitkat alla?". :D

Mutta 2001 vuodesta on ajeltu rannikon pääkallokelejä kitkoilla ja hienosti on renkaat pitänyt. Tosin viime talvina kyllä on ollut vähemmän todella liukkaita kelejä. Olen siirtynyt jo käyttämään H nopeusluokan kumia joka on jäykempi rungoltaan ja tietty myös pidon kannalta vähän huonompi. Mutta mitään ongelmia ei ole ollut. Ne Suomen/pohjoisen olosuhteisiin tehdyt Q kumit on vaan niin kamalan velttoja ja tunnottomia renkaita, mun mielestä.

Eli aiheeseen vähentäkööt nastoja niin paljon kuin tykkäävät, tai laittakoon tuplasti lisää. Ei väliä koska en ikinä palaa nastoihin.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
mimmix
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3441
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 02:26

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja mimmix »

Niin talvirenkaan käyttöikähän on harmillisen lyhyt. Ja nastarenkaissa kun ne nastat pysyy nykyään niin hyvin, voi rengas näyttää tosi hyvältä mutta ajo-ominaisuudet olla luokkaa ranteet auki.
Muistan että meilläkin autokoulun opettaja sanoi, että jos hän saisi päättää, kaikki ajaisivat kitkoilla. Silti muodostan oman mielipiteeni oman kokemukseni mukaan, ja olisi ihan fiksua kunnioittaa jokaisen omia mieltymyksiä. Kaikkein ärsyttävimpiä aikoja on nämä syys- ja kevätkelit, kun päivällä on litimärkää, ja myöhällä kun itse ajelen kotiin sen muutaman kymmentä kilsaa mutkaista silloin jo jäätynyttä tietä, ajan vaan mielummin nastoilla.

Mutta se on totta, että on helkkarin hyviä kitkarenkaita ja huonoja nastarenkaita. Pitää vaan löytää sieltä seasta se omia tarpeita parhaiten vastaava rengas.
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn
Avatar
inexx
'Senator'
'Senator'
Viestit: 308
Liittynyt: 08 Loka 2008, 18:47
Paikkakunta: Kajaani

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja inexx »

Niinhän se on, että jos kaikki ajaisivat kitkoilla niin eipä niitä ajo uria pahemmin syntyisi, joilla sitten on hyvä ajaa niillä kitkarenkailla.
Superi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1146
Liittynyt: 10 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja Superi »

inexx kirjoitti:Niinhän se on, että jos kaikki ajaisivat kitkoilla niin eipä niitä ajo uria pahemmin syntyisi, joilla sitten on hyvä ajaa niillä kitkarenkailla.
Nasta-/kitkaväittelyille lienee oma topikkinsa, mutta urien suhteen olet oikeassa. Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, ei uria syntyisi. "Ajo urilla" viittaat varmaan nastojen jäätä karhentavaan vaikutukseen, joka tietyillä keleillä on aivan huomioitava seikka, mutta kyllä nastattomilla pärjää jäälläkin ilman nastarenkaiden rouhinta-apua.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja TJT »

Tuo nastojen tuoma karhennuskin on välillä melko marginaalista, mm. täällä etelässä kun saattaa vasta illansuussa tienpinta jäätyä päivän vesisateiden jälkeen.
Jos siinä 2 tai 3 autoa ehtii nastoilla ajaa edeltä, niin eipä ne paljoa ehdi jäätä karhentelemaan.

Aika hyvin raskas liikennekkin pärjää ilman nastoja muutamia poikkeuksia lukuunottamatta(lumiaurat, paloautot), joissa nastojen käyttö onkin ihan perusteltua.

Itse huomannut myös sen, että jos asfaltin päällä on vain ohut riite, niin ei siihen nastakaan juuri pure.

Vertailupohjaa itsellä on nastojen ja kitkojen välillä ihan riittävästi, sillä ajan molemmilla lähes päivittäin.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
m.k
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3926
Liittynyt: 22 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uutta säännöstä nastojen määrästä pukkaa

Viesti Kirjoittaja m.k »

Meinasin itellekin kokeilla seuraavaksi H-nopeusluokan kitkoja, ei varmaan tarvi hetkeen tosin ostaa kun nyt on uudenveroiset HKPL5 nokiat alla. Töissä en ole suurta eroa huomannut niinkään eri rengastyyppien välillä talvella (nasta vs. kitka) kuin erimerkkisten ja -mallisten autojen välillä. Samoin johonkin autoon tietty rengas ei välttämättä sovi ominaisuuksiltaan lainkaan, kun taas toiseen sama rengas saattaa käydä kuin nenä päähän. Esim. pre-facelift Peugeot 406 on TODELLA tarkka auto, etenkin kesärenkaiden suhteen. Olen myös todennut sen, että H-luokan kitkarenkailla pärjää oikein hyvin myös jäätyneellä asfaltilla, vaikka toki nastarengas pitääkin paremmin. (Auto Transporter T5, renkaat Hankook Icebear vs. Nokian Hakkapeliitta C Van). Lisäksi itse pidän kitkarenkaan etuna ehdottomasti sitä, että voi vaihtaa hyvissä ajoin alle, ja samoin keväällä ei ole kiire kesärenkaiden kanssa. Myös ajo-ominaisuudet H-nopeusluokan kitkoilla ovat huomattavasti lähempänä kesärengasta kuin alemman nopeusluokan nasta- ja kitkarenkailla. Kuitenkin suurin osa kilometreistä kertyy maantiellä, ja ainakin näillä leveysasteilla ne ovat pääsääntöisesti suolattuja ja kovemmilla pakkasilla sitten lumisia. Taajama-alueilla ja sivuteillä ei ole ollut tapana kaahailla kesälläkään, mutta ennakoivan ja varovaisen ajotavan merkitys korostuu talvella - riippumatta siitä onko alla kitkat vai nastat, pysähtymismatka ja auton käytös ovat täysin toista kuin kesällä. Nastarengas on hyvä vaihtoehto esim. vuokra-autoihin ym. autoihin joita käyttää useampi ihminen, mutta jos ostaa omaan autoon kitkarenkaat, niin aivan taatusti niillä tottuu ajamaan kelillä kuin kelillä; riippumatta siitä onko auto etu-, taka- vai nelivetoinen tai juuri mistään muustakaan asiasta. Itselleni rengasvalinta talvella on täysin selvä kun ostan uudet renkaat kaupasta - ne ovat kitkat, mutta toisaalta nytkin on alla nastarenkaat, kun sellaiset tuli vanteiden mukana ja olivat uudenveroiset. Eli en nyt hyviä renkaita ala toisentyyppisiksi vaihtamaan vain siksi, kun niissä on nastat...
Mielipide on kuin persereikä. Meillä kaikilla on sellainen, ja meistä kaikista toisen sellainen haisee pahalta.
Vastaa Viestiin