Opelin 2.2l mylly, huono?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Näinhän se on , että yleisesti ovat ketjuohjaimet muovia, mikä ei ole huono materiaali. Juurikin oikea öljytaso ja öljynvaihto vähintään 15 tkm välein on se oikea juttu.
Topicissa ketju vs hihna on juttua hieman myös muiden valmistajien ketjukoneista.
Jo alunperin paremmalla ketjunkiristimellä varustettuna Opelin Z22SE - kone hyvinkin kestäisi jakopään osalta sen suunnitellun eliniän , eli 300 000 km.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oman kinnerin mylly on lisännyt mystisesti öljynkulutusta (arviolta 2 litraa per 10tkm menee). Tiistaille varattu aika huoltoon niin kurkataan, että vuotaako se jostain.

Mutta mutta, jos se ei vuoda vaan syö sitä öljyä niin voiko moista "ominaisuutta korjata" vaihtamalla orkkis GM dexos2 longlife-öljy toiseen? Moni tuota orkkisöljyä parjaa juurikin sen takia, että sitä mystisesti kuluu verrattuna muihin.

Katselin netistä eri öljyjä ja silmääni pisti tässäkin threadissa mainittu Castrol Magnatec, eli onko kokemusta Z22SE-moottorissa tästä öljystä ==> http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7076493 ?!?? Ainakin spekseissä osuu API SM/CF kohdalle verrattuna orkkisöljyyn mutta mainintaa dexos2 ei näy (mikä lienee joillekin diesel-moottoreille alunperin tarkoitettu). Toinen kyssäri on, että mikä on oikaesti tuon Z22SE-moottorin öljyvaatimukset?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

mobilin 0W-40 on oikeestaan paras öljy tuohon moottoriin.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Täältä ääni myös Mobilin tuotteelle. Itsellä pysyi öljynkulutus pienempänä Mobilin 5W-50 - öljyllä, verrattuna GM Long Life - öljyyn (ei dexos 2).
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
arihamaki
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 26 Loka 2005, 18:46

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja arihamaki »

Meikäläisellä Z22Yh ja öljynkulutukseltaan on aikas hyväs mallissa kun 8000 tkm välein vaihdetaan (on aika lyhyttä ajoa) niin juuri ja juuri huomaa että vähän on tikussa laskenut noilla kilometreillä, ja öljynä käytän mobilin 5W-50
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ilmeisesti näitä öljyjä käytitte?

http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... -0w40.aspx

http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW ... -5w50.aspx

No jos väite pitää paikkaansa, että GM longlife dexos2-öljy lähelle samaa kuin tuo Mobilin ESP liemi niin nuo kaksi on sitä spekseiltään vähän jäykempiä. 5W50-öljystä on edellisen kinnerin osalta hyviä käyttökokemuksia ja jos teknisiltä ominaisuuksiltaan katsotaan niin tuo L61/Z22SE-moottori nyt ei niin hirveästi eroa Saabin B202-turboon. No, tietenki se turbo oli Saabissa ja Opelissa tasapainoakselit; molemmissa on jakopäät ketjulla; hydrauliset nostajat molemmissa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
arihamaki
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 37
Liittynyt: 26 Loka 2005, 18:46

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja arihamaki »

Juurikin tuota 5W-50 käytän, olipas hieno systeemi mobilin sivuilla jolla sai katsoa rekkarinumerolla mitä öljyä... Ihme jos kauppas kalliimpaa, mut sitähän ny täytyy ostaa oli hyvä mainos prkl.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Itsellä tais olla Mobil 1 Rally Formula 5W-50. Liekö tuo Peak Life sitten likimain samaa tai täsmälleen samaa. Jokatapauksessa on kaadettaessa hieman jäykempää kuin GM Long Life.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
matti65
'Senator'
'Senator'
Viestit: 383
Liittynyt: 31 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja matti65 »

Robertx kirjoitti:Täältä ääni myös Mobilin tuotteelle. Itsellä pysyi öljynkulutus pienempänä Mobilin 5W-50 - öljyllä, verrattuna GM Long Life - öljyyn (ei dexos 2).
Ilmeisesti GM löytyy siis erikseenkin "long life" öljyä sillä tuossa GM Dexos2 purkin kyljessä lukee myös että "fuel economy long life"
Omalla kohdalla ei vielä oikein kokemuksia öljyn koneessa pysymisessä koska auto ollut vasta melko vähän aikaa. koneeseen laitoin nyt Dexos2 öljyt ja huoltokirjan mukaan koneessa käytetty erimerkkisiä täyssynteettisiä öljyjä.

"olipas hieno systeemi mobilin sivuilla jolla sai katsoa rekkarinumerolla mitä öljyä"
Testasin tuon ja jostain syystä rekkarin perusteella antoi minulle autoksi 2005 automaatti vaikka kyseessä 2003 manuaali (minkähän kolarikorin vaihdos auton olen mennyt ostamaan....D)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ainakin 4-5 vuotta sitten oli vielä "tavallista" GM Long Life - öljyä, joka ei useamman foorumilaisen mielestä pysynyt koneessa sisällä. Dexos 2 - öljy lienee korvannut sen. Muistaakseni ainakin 1 foorumilainen oli tyytyväinen GM:n Dexos 2 - öljyyn Z22SE- koneessa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jep, muuan vuosi sitten, kun ostin tuon Opelin niin öljy oli GM longlifeä, sitä on parjattu aika paljon. Nykyään tuo on tuota fuel economy longlifeä ja jos oikein olen ymmärtänyt niin tuo on hiukkassuodattimella oleviin dieseleihin käypää öljyä, tai tarkemmin nykypäivän kotkotuksilla oleviin bensa- ja dieselautoihin.

Tuo Peaklife on samaa kuin Rally formula, muistan jostain lähteestä niin lukeneeni.

Kurkkailin aamulla auton alle ja näytti kyllä siltä kuin maassa olisi joku kaikki. Tarkemman syynäyksen ajattelin suorittaa tallissa jättämällä pahvin koneen alle, kun pihalla on hiekka/soramaa auton alla niin siitä ei niin selkeästi näe mitä siihen maahan on valunut.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jeps. Taitaa dieseleihin sopia parhaiten Dexos 2. Yhdessä toisessa topicissa kyseistä öljyä ei suositeltu 2.8 litraisiin turbokoneisiin.
Ok.
Harvemmin vuotaa Z22SE ulospäin, mutta ei toki ole mahdotonta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei ollut pahvin päälle iltaan mennessä tullut kuin ilmastoinnin kondensiovedet. Toisaalta, viimeksi ku vuoti öljypumpun tiiviste oli öljyn menekki samanlaista ja maahan asti ei tullut tippaakaan.

Se tietenkin on jo mahdollista, että tuo kone on alkanut nyt vaan puputtaan tuota öljyä sen pari litraa kymppitonnille, kun onhan tuollakin jo vajaa 194tkm mittarissa, ettei siis mikään ihme jos tuo longlife on jo vähän turhan notkeaa tuolle koneelle. Kohta puoliin on taas öljynvaihto ja ajattelin tästä edespäin alkaa käyttämään Mobilin öljyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Sinänsä öljynkulutus on kaukana sallitusta maksimista, joka on muistaakseni 0,6 l / 1000 km. Kannattaa tietty katsella, näkyykö missään kohti ulkoisia vuotoja ja vaihtaa sitten seuraavaksi Mobilin öljyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
dimebak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Heinä 2008, 19:10
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Opelin 2.2l mylly, huono?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kävin tänään pajalla ja mitään vuotoja ei ollut. Syyksi arvelivat, että venttiilinvarrenkumet on syypää öljyn syöpöttelyyn mutta ei ole kuulemma tarvetta rempata, vielä. Ja eivät haluaisi tehdä vain kumien vaihtoa, kuulemma samalla vaivalla vaihtaisi jakopään ketjusarjan, kun sen joutuu muutenkin käyttämään auki.

Eli eli, kun öljynkulutus on parin litran luokkaa tällä rypsiöljyllä (gm Longlife) niin seuraavassa huollossa siis heilahtaa vähän jäykemmät (ei longlife) öljyt koneeseen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin