HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

teg kirjoitti:
GSi+to4 kirjoitti: No joo, huono nimitys ilmiölle... Bensa räjähtää kyllä silloin ihan että korvissa soi, kai se on riittävä paineisku aiheuttamaan tuhoja.
Mitään pakopaineiskuja ei kuitenkaan synny tai ole edes olemassa, vaan vauriosi johtuvat jostain ihan muusta.
Mihinkäs se paineisku sitten kohdistuu jos pakosarjassa palamaton bensa syttyy hetkellä kun imu- ja pakoventtiili on kumpikin osittain auki? :roll: Vai meinaatko ettei palamaton bensa voisi räjähtää pakosarjassa? Kuitenkin kun nämä keinut on suhteessa heikkotekoiset ja ilmeisesti väsytetty löysillä jousilla niin uskoisin että jo hyvin pienikin terävä kuormitus riittää katkomaan nämä keinut?

No jokatapauksessa kannattaa siis ilmeisesti panostaa ainakin venttiilijousiin tätä moottoria viritettäessä... :hammer: Ainakin olisi yksi looginen selitys tuolle keinu ongelmalle materiaalin heikkouden lisäksi.
teg
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 27 Elo 2002, 03:00

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja teg »

..
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

teg kirjoitti:
GSi+to4 kirjoitti: Mihinkäs se paineisku sitten kohdistuu jos pakosarjassa palamaton bensa syttyy hetkellä kun imu- ja pakoventtiili on kumpikin osittain auki?

Ei ainakaan keinuvipuun. Enimmäkseen pakoputkeen ja/tai ahtimeen.
"Enimmäkseen pakoputkeen....", no kerro sitten ihmeessä meille hölmöille miksi sitten tälläinen paineisku ei voisi vaikuttaa nyt esimerkiksi osittain avonaisen pakoventtiilin kautta osittain avonaiseen imuventtiiliin (eli siis rasitukset kummassakin venttiilissä on keinun varassa tällaisessa tapauksessa), ja miksi tuollainen heikohko keinu menee sitten poikki kun paukauttaa putkessa? Ja mielestäni jos korvat alkaa tinnittää tälläisen "pienen" palotapahtuman jälkeen niin saattaa olla että tuollainen huokoinen keinukin saattaa jo ottaa kipeätä. Kaipa tuollainen pystyisi jo vähän avaamaankin venttiileitä joka taas aiheuttaisi keinulle rasitteita? Tarkemmin jos muistelee niin on aika usein on tulppia pimentynyt kun paukauttanut putkessa, mistäs tämä sitten voisi johtua jos nämä satunnaiset palotapahtumat pakosarjassa ei sitten voi vaikuttaa sylinterissä saakka?

Ps. Pakopaine-käsittellä ei tarkoiteta pakoputkessa satunnaisesti syttyviä polttoaineseoksia :)
Sitä sanoinkin aikaisemmin että on huono nimitys... ajattelin kaipa jotenkin että pakosarjassa on pakopainetta ja kun tapahtuu palamattoman bensan syttyminen siellä niin saadaan pakopaineisku :lol:
teg
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 27 Elo 2002, 03:00

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja teg »

...
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Kyllä se paukku siellä pakosarjassa/putkessa voi aikaansaada myös keinun katkeamisen. Paineisku on erittäin voimakas. Ja sitä iskua ei kovin helposti taiteta lerpoilla jousilla.

Ns. jälkikäteen turbotetut tai jälkiasennusruutalla olevat vehkeet ovat monesti olleet herkkiä räjähtelemään kun kiekkarajoitin astuu peliin. Säätötapoja on nimittäin useita ja yllättävän harvalla rajoitin on todella pehmeä. Vrt. tehdastekoiseen, joissa ongelmia ei juurikaan esiinny.

Tehdaspeli alkaa turista, mutta jälkkäriruutalla vehkeet yleensä paukkuvat melkoisesti. Siis taas on säätäjän syytä olla tarkoin kartalla, mitä oikein tekee.

Melkein sama juttu niillä, jotka käyttävät paukkua esim. lähdössä. Joskus vaikutta siltä, kuin kone olisi räjähtämispisteessä ja oikein säädetty vaan turisee eleettömästi.
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

kosunen kirjoitti:Ns. jälkikäteen turbotetut tai jälkiasennusruutalla olevat vehkeet ovat monesti olleet herkkiä räjähtelemään kun kiekkarajoitin astuu peliin. Säätötapoja on nimittäin useita ja yllättävän harvalla rajoitin on todella pehmeä. Vrt. tehdastekoiseen, joissa ongelmia ei juurikaan esiinny.
Rajoitin ei ole ollut edelleenkään omassa tapauksessa ongelmana vaan hajonneet tulpat yms sytty ongelmat jotka aiheuttaneet pätkimistä ja paukkumista. Alle baarin paineille ei ole ollut ongelmia kipinän kanssa mutta kun nälkä kasvaa syödessä niin... Useimmiten tosiaan menneet poikki ihan 5tuhannen kierroksen tuntumassa jolloin ei luulisi olevan jousetkaan rajoilla mutta kuten sanoit niin vaatii sitten ilmeisesti reilusti jäykemmät vieterit.

Eikös muuten vahvin kipinä vaadita juurikin vääntökäyrän huipulla vai muistanko nyt ihan väärin taas?
teg
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 27 Elo 2002, 03:00

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja teg »

...
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Kyllä se on vaan mahdollista. Tuon asian kanssa painiskeltiin jo 15v ensi kerran ja ihmeteltiin mitä tapahtui. Vaikka se paukku tulee pakopuolelta, niin venttiili iskee mäntään sellasella voimalla että. Ja sen jälkeen kimpoaa takaisin istukan suuntaan. Joissain vehkeissä jopa istukkarengas on saattanut antaa periksi, ts rengas lähtenyt irti pesästään.

Toki en ole tutkinut millään laitteella mitä siellä todellisuudessa on tapahtunut kys. hetkenä, mutta jälkeenpäin ollut melko selvät jäljet mistä päätellä lopputulos. Mutta lopetetaan turha jauhanta asiasta, koska ei tämä johda yhtään mihinkään. :no: :no: :bye:
teg
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 27 Elo 2002, 03:00

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja teg »

...
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

teg kirjoitti:No niin arvelinkin, ettei mitään faktaa varsinaisesti ole vaan ns. MUTUa ;)
Ja sinulla kun tuntuu olevan pelkkää faktaa niin kerrotko paljon sait maksimi paineeksi kun mittasit noita räjähdyksestä aiheutuvia paineiskuja? Kaikkea eivät oppikirjat kerro...
Thuuning
'Senator'
'Senator'
Viestit: 491
Liittynyt: 07 Kesä 2005, 04:27
Paikkakunta: Oulu

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja Thuuning »

CTi kirjoitti:
teukka77 kirjoitti:
MaJal kirjoitti:Niin onko noita keinuja nyt sitten kahta eri tyyppiä? Tuolla http://www.produkte24.com/cy/swag-autot ... gross.html näyttäisi kuvassa olevan jöötimpää matskua tuo keinu?

Edit... Waste casting ja cast iron näyttäis olevan materiaalivaihtoehdot :lol:
Huomattavasti kestävemmän näköinen keinu :D
Samalla tavalla nekin napsuu poikki. Olivat muistaakseni tuplat painavampia, mutta yhtä huokosen näkösiä katkenneena.

Joo meikäki pistää pientä kokemuksen sanaa tänne eli nuo "laihemmat" keinut löytyy c20ne koneen orkkis kannesta ja nuo paksummat möhkäleet taas 20se koneen kannesta. (ainakin ite oon sellasia löytöjä teheny ja kaikkihan sen jo tiesi eikä sitä edes kysytty :lollis: )

Olen myös kuullu juttua että nuo laihemmat keinut on paremmat turbokäytössä koska ovat kevyemmät... Itellä ollu kumpiakin keinuja sarja ja voin sanoo että ku ne möllykät sain käsiin sieltä 20se koneen kannesta nii ei saakeli ainaki tuplasti paino enemmä niinku tuosa edellä jo mainittiin.

Mut toisaalta kyllä vaikutti kestävemmältä (omasta mielestä, itelle kyl sit lopulta laitoin ne kevyet ja "kehutut") muuta en sit tiedä koska en ole nähnyt kumpiakaan rikkinäisenä niinku muutaku kuvista :D

:hypocrite:
teg
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 27 Elo 2002, 03:00

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja teg »

...
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Mitäs jos rakentelisit näitä turbomoottoreita ihan rauhassa jonkin vuoden ja palataan sitten uudestaan tähän aiheeseen? Katsotaan sitten miten ne mielipiteet muodostuu kokemustesi kautta :o .
teg
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 244
Liittynyt: 27 Elo 2002, 03:00

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja teg »

...
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: HOX POX! Turbotetun 20ne:n speksejä

Viesti Kirjoittaja motorsport »

teg kirjoitti: Jos venttiili oli kiinni tämän ns. paukun tullessa, ja se aukeaa sen voimasta, kimpoaa männästä takaisin kiinni, niin ei se keinua riko. Eihän siellä nokka ole vastassa (koska venttiilinhän kuuluisi olla kiinni!) vaan seeti. Jos taas venttiili oli auki paukun tullessa, vaikuttaa sama (lähes) sama paine venttiilin molemmilla puolilla ja voima ei riitä venttiiliä liikuttamaan. Eli kyse lienee jostain muusta.
Entäpä jos ja kun venttiilin/laahaimen/nokan välille syntyy välystä tällaisessa jousien sakkaamistilanteessa. Eikö ole muka mahdollista laahaimen pomppaaminen väärään asentoon, isku vastapalloon nokan ramppia vasten tms tilanne johon laahain ei ole suunniteltu ? Entä ehtiikö tuollaisessa sakkaustilanteessa hydraulinen välyksentasain nostaa laahaimen toista päätä väärään asentoon ?

Sitä on paha sanoa, mikä merkitys pakopaineella on tuohon sekoamiseen, mutta sitä tapahtuu tuhoisin seurauksin. Se on ainoa fakta ja muu ehdottomuus menee tässä jo vähän liian pitkälle (mielipide). Asentakaa suurnopeuskamera venttiilikoppaan, 100hz loggaus pakopaineille ja muille suureille niin saatte lopullisen totuuden tästä aiheesta. Forumilla hölisemällä nää ei ratkea.
Vastaa Viestiin