Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Omasta -98 Astrastani hajosi moottorin ohjausyksikkö (ECU), joka on korjaamon mukaan mahdollista vaihtaa vain merkkihuollossa. Merkkihuollossa hinta olisi n. 1150 eur + 1-2 tunnin työveloitus. En ihan mielelläni olisi näin hinnakkaaseen vaihtohommaan alkanut ja siksi jäinkin miettimään vaihtoehtoja ja sainkin lopulta hyvän vinkin täältä keskustelupalstalta sekä linkin eBayn sivulle, jossa englantilainen kaveri myy näitä edulliseen hintaan. Kerron tässä oman kokemukseni, jos jollekin muullekin olisi tästä hyötyä.
Osoitteesta http://shop.ebay.co.uk/merchant/mechani ... Z1QQ_fromZ löytyy tämän kauppiaan tiedot ja myytävät kohteet. Ymmärtääkseni ECUja löytyy Opel/Vauxhall -malleihin - mainostaa Vauxhall-merkillä, mutta Suomessa samat mallit on myyty tietysti Opel-merkkisinä.
Vanha ohjausyksikkö kannattaa ensin purkaa pois, jotta osaa varmasti tilata oikeanlaisen (itse laiton vanhan yksikön kyljessä olleet numero -ym. koodit mukaan tilaukseen varmuuden vuoksi. Vm. -98 Astrassa se on pultattu moottorin akunpuoleiseen päähän, uudemmissa Astroissa se on ilmeisesti akun takana olevassa mustassa muoviboksissa. Muista Opeleista en tiedä mistä löytyy. Myyjä pyysi lähettämään myös auton rekisterinumeron sekä ulkomaisen auton kyseessä ollen myös auton rungonnumeron (chassis number), joka löytyy vaikkapa rekisteriotteesta. Näiden perusteella osaa kuulemma ohjelmoida ohjausyksikön samanlaiseksi kuin alkuperäinen.
Laitoin tilauksen torstaina ja paketti tuli heti maanantaina, eli todella nopeasti. Toimituksen hinta oli n. 165 eur + postikulut 35 eur (eBayssa hinnat tietysti puntina). Paketissa oli itse ohjausyksikkö, virtalukon ympärille tuleva ajonestolaitteen tunnistin sekä ajonestolaitteen tunnistusta varten 2 sirua vaihdettavaksi molempiin avaimiin. Lisäksi mukana oli asennusohje kuvien kera.
Työvaiheet:
- Virta-avaimen musta osa avataan ja vanhan sirun tilalle vaihdetaan uusi.
- Ratin alla olevat suojamuovit irroitetaan, jotta virtalukon ympärillä oleva ajonestolaitteen tunnistin saadaan vaihdettua. Tuo palikka vedetään vain ulos virtalukon ympäriltä (ei kiinnitetty mitenkään erityisesti, vain joidenkin klipsien kanssa). Virtajohto pitää tietysti irroittaa liittimestä. Uusi tunnistin vaihdetaan tilalle ja ruuvataan suojamuovit takaisin.
- Uusi ohjausyksikkö pultataan kiinni. Yksikköön tulee kiinni 2 scart-liittimen näköistä piuhaa. Ohjeen mukaan ylempi kiinnitetään ensin, sitten odotetaan muutama minuutti ja kytketään alempi. Akku pitää siis olla kytkettynä, että saa virtaa.
Sitten vain startataan - itsellä lähti käyntiin välittömästi ja moottori hyrräsi alusta alkaen hienosti. Ohjeen mukaan saattaa alussa käydä vähän aikaa karkean tuntuisesti. Ohjeen mukaan sitten ajetaan muutamien kilometrien lenkki, jonka aikana - jos mahdollista - kiihdytetään ensin n. 100 km/h nopeuteen, sitten löysätään kaasu ja annetaan mennä lähes pysähdyksiin. Tämä tekee kai jonkinlaisen kalibroinnin ohjausyksikölle, jonka jälkeen kaikki on valmista.
Toimitetut osat olivat selvästi käytettyjä - tosin hyvin puhdistettuja ja lähes uuden näköisiä. Ohjausyksikkö oli nähdäkseni otettu auki takakannesta, sisälle oli tehty temput ja tietysti ohjelmoitu se oman autoni mukaiseksi. Oman kokemukseni puolesta voin vilpittömästi suositella - työaikaa meni tällaiselta tumpelolta (joka edellisen kerran tehnyt autoremppaa kai 10 v. sitten) yhteensä noin tunnin verran. Rahaa säästyi yli 1000 euroa verrattuna siihen, että olisin korjauttanut merkkiliikkeessä. Auto on ollut sen jälkeen käytössä reilun viikon ja toiminut moitteettomasti.
Käsittääkseni vaihdon pystyy samalla ajatuksella tekemään myös niin, että metsästää vastaavat osat vaikkapa autopurkaamolta. Purkaamot itse asiassa myyvätkin tällaisia paketteja (ohjausyksikkö, avaimet, virtalukon ympärille tuleva yksikkö), mutta hinta näyttää yleisesti olevan 250-300 eur, eli halvemmalla se ei käy niin. Lisäksi voi olla aika epävarmaa, onnistuuko löytämään juuri oikeanlaisen yksikön. Tämä englantilainen kaveri antaa lisäksi 3 kk:n takuun sillä ehdolla, että lähettää hänelle paluupostissa rikkinäisen ECUn ja ajonestolaitteen yksikön.
Tässä tämä tarina, toivottavasti joku muukin löytää tästä avun. Suuri kiitos vielä kaverille, joka vinkkasi tästä itselleni!
Osoitteesta http://shop.ebay.co.uk/merchant/mechani ... Z1QQ_fromZ löytyy tämän kauppiaan tiedot ja myytävät kohteet. Ymmärtääkseni ECUja löytyy Opel/Vauxhall -malleihin - mainostaa Vauxhall-merkillä, mutta Suomessa samat mallit on myyty tietysti Opel-merkkisinä.
Vanha ohjausyksikkö kannattaa ensin purkaa pois, jotta osaa varmasti tilata oikeanlaisen (itse laiton vanhan yksikön kyljessä olleet numero -ym. koodit mukaan tilaukseen varmuuden vuoksi. Vm. -98 Astrassa se on pultattu moottorin akunpuoleiseen päähän, uudemmissa Astroissa se on ilmeisesti akun takana olevassa mustassa muoviboksissa. Muista Opeleista en tiedä mistä löytyy. Myyjä pyysi lähettämään myös auton rekisterinumeron sekä ulkomaisen auton kyseessä ollen myös auton rungonnumeron (chassis number), joka löytyy vaikkapa rekisteriotteesta. Näiden perusteella osaa kuulemma ohjelmoida ohjausyksikön samanlaiseksi kuin alkuperäinen.
Laitoin tilauksen torstaina ja paketti tuli heti maanantaina, eli todella nopeasti. Toimituksen hinta oli n. 165 eur + postikulut 35 eur (eBayssa hinnat tietysti puntina). Paketissa oli itse ohjausyksikkö, virtalukon ympärille tuleva ajonestolaitteen tunnistin sekä ajonestolaitteen tunnistusta varten 2 sirua vaihdettavaksi molempiin avaimiin. Lisäksi mukana oli asennusohje kuvien kera.
Työvaiheet:
- Virta-avaimen musta osa avataan ja vanhan sirun tilalle vaihdetaan uusi.
- Ratin alla olevat suojamuovit irroitetaan, jotta virtalukon ympärillä oleva ajonestolaitteen tunnistin saadaan vaihdettua. Tuo palikka vedetään vain ulos virtalukon ympäriltä (ei kiinnitetty mitenkään erityisesti, vain joidenkin klipsien kanssa). Virtajohto pitää tietysti irroittaa liittimestä. Uusi tunnistin vaihdetaan tilalle ja ruuvataan suojamuovit takaisin.
- Uusi ohjausyksikkö pultataan kiinni. Yksikköön tulee kiinni 2 scart-liittimen näköistä piuhaa. Ohjeen mukaan ylempi kiinnitetään ensin, sitten odotetaan muutama minuutti ja kytketään alempi. Akku pitää siis olla kytkettynä, että saa virtaa.
Sitten vain startataan - itsellä lähti käyntiin välittömästi ja moottori hyrräsi alusta alkaen hienosti. Ohjeen mukaan saattaa alussa käydä vähän aikaa karkean tuntuisesti. Ohjeen mukaan sitten ajetaan muutamien kilometrien lenkki, jonka aikana - jos mahdollista - kiihdytetään ensin n. 100 km/h nopeuteen, sitten löysätään kaasu ja annetaan mennä lähes pysähdyksiin. Tämä tekee kai jonkinlaisen kalibroinnin ohjausyksikölle, jonka jälkeen kaikki on valmista.
Toimitetut osat olivat selvästi käytettyjä - tosin hyvin puhdistettuja ja lähes uuden näköisiä. Ohjausyksikkö oli nähdäkseni otettu auki takakannesta, sisälle oli tehty temput ja tietysti ohjelmoitu se oman autoni mukaiseksi. Oman kokemukseni puolesta voin vilpittömästi suositella - työaikaa meni tällaiselta tumpelolta (joka edellisen kerran tehnyt autoremppaa kai 10 v. sitten) yhteensä noin tunnin verran. Rahaa säästyi yli 1000 euroa verrattuna siihen, että olisin korjauttanut merkkiliikkeessä. Auto on ollut sen jälkeen käytössä reilun viikon ja toiminut moitteettomasti.
Käsittääkseni vaihdon pystyy samalla ajatuksella tekemään myös niin, että metsästää vastaavat osat vaikkapa autopurkaamolta. Purkaamot itse asiassa myyvätkin tällaisia paketteja (ohjausyksikkö, avaimet, virtalukon ympärille tuleva yksikkö), mutta hinta näyttää yleisesti olevan 250-300 eur, eli halvemmalla se ei käy niin. Lisäksi voi olla aika epävarmaa, onnistuuko löytämään juuri oikeanlaisen yksikön. Tämä englantilainen kaveri antaa lisäksi 3 kk:n takuun sillä ehdolla, että lähettää hänelle paluupostissa rikkinäisen ECUn ja ajonestolaitteen yksikön.
Tässä tämä tarina, toivottavasti joku muukin löytää tästä avun. Suuri kiitos vielä kaverille, joka vinkkasi tästä itselleni!
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Tämähän on hyvä vinkki. Voisikohan modet laittaa tämän vaikka tuonne Vinkit ja Vihjeet osioon?
PS. Sellaisen voisin itse lisätä, että vanhemmista (80-luvun lopun ja 90-luvun alun) Opeleista työ ECU löytyy todennäköisesti hanttarin puolen jalkotilasta kickpanelista eli oikean jalan vierestä.
PS. Sellaisen voisin itse lisätä, että vanhemmista (80-luvun lopun ja 90-luvun alun) Opeleista työ ECU löytyy todennäköisesti hanttarin puolen jalkotilasta kickpanelista eli oikean jalan vierestä.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
VUODEN VINKKI! säästin tonnin tekemällä tämän itse, mulla meni 2 tuntia...tutkin ja hutkin, mutte ens kerralla varmaan se tunti.
Kiitoksia Jukalle ja muille vinkkaajille. Oli muuten nopea palvelu ja kaikki toimii. Iso kiitos tälle sivustolle, kannatti tulla katsomaan vinkkejä.
Kiitoksia Jukalle ja muille vinkkaajille. Oli muuten nopea palvelu ja kaikki toimii. Iso kiitos tälle sivustolle, kannatti tulla katsomaan vinkkejä.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
onko tietoa mistä ko.firma löytyy?..linkki ei vie enää perille
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Tämmöinen pulju ainakin löytyy: ECUS-TO-GO-LTD-VAUXHALL-SPECIALISTilma kirjoitti:onko tietoa mistä ko.firma löytyy?..linkki ei vie enää perille
EDIT:
Lisätään vielä toinen: ecu-testing-ltd
Mitä järkeä on tehdä töitä tässä yhteiskunnassa? Raataa pienellä palkalla ja polttaa itsensä loppuun. Tehköön ne töitä, jotka haluavat, niin minä elän yhteiskunnan tuella ja vapaa-aikaa riittää... Ei raha ole kaikki kaikessa, elää voi muutenkin.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Ne jotka päätyy vaihtamaan käytetyn ecun vanhan tilalle on hyvä tietää, ettei Autotek Elelctronics nimiseen firmaan kannata luottaa.
Olen kahdesti kokeillut ja hukkaan meni rahat. Tilasin yhden ecun ja käytin yhtä ecua huollossa, jos olisivat osanneet jotain enemmän, kuin minä, mutta ei... Tuo huollettava ecu kävi kolme kertaa reissussa ja mitään ei tapahtunut vian suhteen, rahaa paloi yli 400€ kaikenkaikkiaan. Plus tuo yksi tilattu ecu, joka ei ollutkaan adaptoinnin sallivassa tilassa. 80€. Jos korjaus olisi onnistunut olisivat antaneet vain 3kk takuun. Eli en suosittele kokeilemaan.
Edellämainitut tuntuvat olevan asiansa osaavia, mutta tällainen varoituksen sana tästä omasta kokeilusta ja oppirahoista, jotka hommaan meni.
Olen kahdesti kokeillut ja hukkaan meni rahat. Tilasin yhden ecun ja käytin yhtä ecua huollossa, jos olisivat osanneet jotain enemmän, kuin minä, mutta ei... Tuo huollettava ecu kävi kolme kertaa reissussa ja mitään ei tapahtunut vian suhteen, rahaa paloi yli 400€ kaikenkaikkiaan. Plus tuo yksi tilattu ecu, joka ei ollutkaan adaptoinnin sallivassa tilassa. 80€. Jos korjaus olisi onnistunut olisivat antaneet vain 3kk takuun. Eli en suosittele kokeilemaan.
Edellämainitut tuntuvat olevan asiansa osaavia, mutta tällainen varoituksen sana tästä omasta kokeilusta ja oppirahoista, jotka hommaan meni.
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
- bomberfighter
- 'Admiral'
- Viestit: 132
- Liittynyt: 04 Syys 2006, 19:49
- Paikkakunta: lappeenranta
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
itse ostin romikselta ecun, ajonestoyksikön ja avaimiin sirut. Vaihtoon meni n. 30min kun olin ne aiemmin jo tutkinut. Hintaa tuli postikuluineen 140€. Parasta oli että auto ei ollut pois ajosta 2vkoa..
OPEL CALiBRA 2.5 V6 24V
OPEL EXät:
CORSA 1.2i 16V 100 EDITION
kadett D 1.2S
astra 1.8 16V
corsa A 1.2S
ascona C 1.6S
ascona C 1.8
kadett D 1.2S, elämäni ensimmäinen auto v. 95
OPEL EXät:
CORSA 1.2i 16V 100 EDITION
kadett D 1.2S
astra 1.8 16V
corsa A 1.2S
ascona C 1.6S
ascona C 1.8
kadett D 1.2S, elämäni ensimmäinen auto v. 95
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Miettikääpä,että mitä ne tekee sillä sun auton rekisterinumerolla??? Ei mitään,mutta sillä saa osotteen selville ja osotteesta yleensä löytyy myös auto... Ja jos ne on sen ecun laittanu sulle,ja sit sen sirun niin onko helppo käydä keikkaa opeli kun ei tarvii rikkoo kun virtalukko??? Yhteis työ kyllä pelaa näillä rosvoillakin rajan yli... Myyvät vaan sit sun auton sirun ja rek. numeron jollekkin ryssälle yms. ja oho kun opeli hävis...
Kuulostaa nimittäin vähän turhan hyvältä...
Kuulostaa nimittäin vähän turhan hyvältä...
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
No ketä kiinnostaa -98 pikku-Opelin keikkaminen ???? kamoissa oleva nisti ehkä ottaa huviajelulle siinä missä -88 Sunnyn, mutta mitään taloudellista arvoa noilla ei ole siinä määrin, että kannattaisi järjestää jotain rajojen yli ulottuvia salaliittoja omaisuuden viemiseksi.
Eli suosittelen realismia vainoharhaisuudessakin.
Jukalta kyllä hieno ketjun aloitus. Tälleeen netin pitäisi edelleen toimia... enemmän tietoa, vähemmän bullshitia.
Eli suosittelen realismia vainoharhaisuudessakin.
Jukalta kyllä hieno ketjun aloitus. Tälleeen netin pitäisi edelleen toimia... enemmän tietoa, vähemmän bullshitia.
-
- OCF Yhteyshenkilö
- Viestit: 6807
- Liittynyt: 01 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Lahti City
- Viesti:
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
motorsport kirjoitti:Jukalta kyllä hieno ketjun aloitus. Tälleeen netin pitäisi edelleen toimia... enemmän tietoa, vähemmän bullshitia.
Juuri näin!
T:K.Vilén
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Moi.
Tein juuri kuten kaima eli tilaisn ecun ja roippeet netistä ja juuri asensin.
Kaikki toimii mainiosti ja aikaa meni asennukseen tunnin verran.
Itse maksoin tuosta setistä 270 puntaa, eli vuodessa on hieman hinnat nousseet.
Jos minulla olisi ollut toinen auto ajossa olisin kuitenkin luultavasti yrittänyt korjauttaa ECU:n, koska tässäkin on tai tulee varmaan sama vika mitä näissä ECUissa nyt yleensä on. Selkeästi kyllä tämänkin ECU oli ollut perästä auki, eli jotakin sisuskaluille on tehty. Mutta laiskana miehenä(lisäksi en tiedä ECUn ongelman laajuutta, koska samalla kun ecu vikaantui meni sulake -> kallis, iso ja/tai korjaamaton vika?) en jaksanut olla ilman autoa, joten tilasin ebaystä.
Tässä setissä oli mukana ECU, transponderi ja siru avaimeen.
http://www.ecuelectronics.co.uk/ ja kauppa löytyy myös Ebaystä:
http://stores.ebay.co.uk/Ecu-Test-Repai ... -and-Sales
-jukka
Tein juuri kuten kaima eli tilaisn ecun ja roippeet netistä ja juuri asensin.
Kaikki toimii mainiosti ja aikaa meni asennukseen tunnin verran.
Itse maksoin tuosta setistä 270 puntaa, eli vuodessa on hieman hinnat nousseet.
Jos minulla olisi ollut toinen auto ajossa olisin kuitenkin luultavasti yrittänyt korjauttaa ECU:n, koska tässäkin on tai tulee varmaan sama vika mitä näissä ECUissa nyt yleensä on. Selkeästi kyllä tämänkin ECU oli ollut perästä auki, eli jotakin sisuskaluille on tehty. Mutta laiskana miehenä(lisäksi en tiedä ECUn ongelman laajuutta, koska samalla kun ecu vikaantui meni sulake -> kallis, iso ja/tai korjaamaton vika?) en jaksanut olla ilman autoa, joten tilasin ebaystä.
Tässä setissä oli mukana ECU, transponderi ja siru avaimeen.
http://www.ecuelectronics.co.uk/ ja kauppa löytyy myös Ebaystä:
http://stores.ebay.co.uk/Ecu-Test-Repai ... -and-Sales
-jukka
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Mulle saapii tarjoilla viallisia ecu, ajonesto, siru paketteja.
Ajan kanssa pitänee hommata itellekki nuo ohjelmointi / resetointilaitteet.
Ajan kanssa pitänee hommata itellekki nuo ohjelmointi / resetointilaitteet.
Ecu, mittaristo ja TCM-korjaukset
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Optimoinnit, immo off, ym.
http://www.sercap.fi
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Hei
Pitäisi vaihtaa vm-00 Vectraan sekä ECU että ABS hydrauliyksikkö.
Miten päin asennus kannattaa tehdä, eli kumpi ensin / molemmat yhtäaikaa ja sitten testiajot etc.?
Palikat (ECU, ajonesto, siru, ABS yksikkö) tulossa romuttamolta.
Pitäisi vaihtaa vm-00 Vectraan sekä ECU että ABS hydrauliyksikkö.
Miten päin asennus kannattaa tehdä, eli kumpi ensin / molemmat yhtäaikaa ja sitten testiajot etc.?
Palikat (ECU, ajonesto, siru, ABS yksikkö) tulossa romuttamolta.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Ei kai näitä tarvikkaan ohjelmoida mitenkään,kun ecu ja ajoneston palikat ovat peräisin samasta autosta .jp_olli kirjoitti:Mulle saapii tarjoilla viallisia ecu, ajonesto, siru paketteja.
Ajan kanssa pitänee hommata itellekki nuo ohjelmointi / resetointilaitteet.
Todennäköisesti tinaavat vain ecusta juotokset uudelleen ja homma on valmis.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Nostellaanpa taas tätä kullanarvoiseksi havaittua keskustelua. Tietääkö joku tänä päivänä toimivaa ja luotettavaa (englantilais)puljua, josta tilata tämä surullisen kuuluisa ECU? Nämä tässä linkatut osoitteet eivät ole enää toiminnassa.
KIITÄN SUURESTI JO ETUKÄTEEN!
KIITÄN SUURESTI JO ETUKÄTEEN!