c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12740
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

eli olen laittanut jo jonkin aikaa sitten turbo calibraan erillisen mittarilla olevan säädettävän bensanpaine säätimen, niin kuuluko sen vakio bensanpainesäätimen mikä on siinä bensatukin päässä alipaineletku tukkia siitä? jos sais kuvia ja tietoa siitä toimenpiteestä, jos joku ymmärsi mitä tarkoitan:D yritin etsiä mut en haulla löytäny aihetta...
Avatar
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1389
Liittynyt: 12 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Mää ainakin vaan haarotin sen alipaineletkun molempiin. Muistaakseni siitä ei haittaa ollut vaikka ei olis tukittu
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12740
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

ok...itellä on haarotettu toiseen alipaineletkuun se säädettävä paineensäädin ja se vakiopaineensäätimen alipaine on käytös siks vaan mietin et pitäiskö se vakion alipaineletku tukkia...
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Joo jos haluaa laskea joskus bensanpaineet vakioksi sen säädettävän kanssa niin kyllä silloin vakioonkin täytyy mennä letku.

Eli ettei käy niin että se vakio pitää 3 baarin painetta yllä tyhjäkäynnilläkin vaikka kuinka yrittäisi painetta laskea. Jos tuo 3bar nyt yleensä on LETin vakio bensanpaine...
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

vedät sen vakiolle menevän alipaine letkun vaan sille säädettävälle eikä mitää haaroituksia.ja jos joskus haluaa vakioksi niin siirtää sen letkun takasin sinne orkkis säätimelle.

3.0-3.5bar on vakiopaine,itellä oli tunexin T315 lastun kanssa 4.8bar
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12740
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

No joo, noudatan jartsan neuvoa ja muutan ton kytkennän tollaseksi miten neuvottiin... Tulee vaan joskus tommosia "turhia" ajatuksia mieleen niin täytyy sit täältä aina kysellä jos on epäselvyyksiä 8) kiitokset vaivan nähneille :thumbsup:
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

tuli muuten mieleen kertoa että mulla rupes sen vakio säätimen alipaineen tulppaamisen jälkeen auto lähtemään hiukan huonommin käyntiin kylmällä koneella. saa liikaa soppaa
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tottakai se saa liikaa kun paineet ei laske alle 3.5 baria missään tilanteessa.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

tiedän sherlock
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kaikki ei tunnu tietävän. Ja jos asennettuna Tunexin virikittiä niin paineet ei alle 4.5 barin laske tolla kytkennällä mitä tässäkin ketjussa ehdotetaan. :bonk:
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

niin miksi pitäisi laskea?
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Jartsa kirjoitti:niin miksi pitäisi laskea?
Kenties sen kylmäkäynnistyksen sekä myös tyhjäkäynnin takia koska noissa kummassakaan ei lienee mitään tarvetta/hyötyä olla painetta tuo 4,5 bar? Kylmäkäynnistyksiin riittänee hyvin kolmekin baria ja tyhjäkäynnille ainakin lämpimässä koneessa riittää 2,5 barinkin paine oikein hyvin. Omien kokemusten perusteella(ei c20let) olen huomannut että hyvin hengittävässä moottorissa saa nostaa bensan paineet aika rajuiksikin huomaamatta tyhjäkäynnissä muutosta mutta vakiomoottorissa käynti muuttuu jo kohtuullisen pienelläkin paineen nostolla huonommaksi.
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

omega16T kirjoitti:
Jartsa kirjoitti:niin miksi pitäisi laskea?
Kenties sen kylmäkäynnistyksen sekä myös tyhjäkäynnin takia koska noissa kummassakaan ei lienee mitään tarvetta/hyötyä olla painetta tuo 4,5 bar? Kylmäkäynnistyksiin riittänee hyvin kolmekin baria ja tyhjäkäynnille ainakin lämpimässä koneessa riittää 2,5 barinkin paine oikein hyvin. Omien kokemusten perusteella(ei c20let) olen huomannut että hyvin hengittävässä moottorissa saa nostaa bensan paineet aika rajuiksikin huomaamatta tyhjäkäynnissä muutosta mutta vakiomoottorissa käynti muuttuu jo kohtuullisen pienelläkin paineen nostolla huonommaksi.
joo jarkkisella on muistaakseni phase 2,ei ihan noin korkeita tarvii.mutta esim omassa aikoinaan oli tuo 4.8bar ja tyhjäkäynnissä,kylmäkäynnistyksessä ei ikinä ongelmia.

Eli jos on moottori jossa käytetään 4.5bar-4.8bar paineita,niin miksi ne pitäisi saada laskettua sen alle koska siihen ei ole missään tilanteessa tarvetta?
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tiedätkö miten polttoaineen paineensäädin toimii?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
anza69
'Senator'
'Senator'
Viestit: 864
Liittynyt: 08 Marras 2005, 16:43
Paikkakunta: Porvoo

Re: c20let bensanpaineensäätimeen liittyvä kysymys

Viesti Kirjoittaja anza69 »

Ainaki omassa se toimii niin, että kun on tyhjäkäynnillä niin bensanpaine on pieni eli noin 2.5 - 3.0 bar. Ja kun rupee polkee niin bensanpaineet nousee ahtojen mukana sen takia että suuttimien kuvio pysyy samana ja bensanpaine vakiona. Sanotaan nyt vaikka, että tyhjäkäynillä on alipaine imusarjassa ja bensanpaineet on säädetty kiinteästi 3.5. Kun lähdet painamaan kaasua ja ahdot nousee vaikka 1.5 bar:iin niin bensaa menee vähemmän koneeseen kun imusarjassa on vastapainetta. Jolloin bensanpainetta pitää nostaa että suuttimesta tule sama määrä bensaa kuin pienillä kierroksilla. Eikös bensan määrää säädetä pääasiassa tolla suuttimien aukiolo ajalla. Itse porasin sen keskireijän siitä vakio bensakiskon painesäätimen kannasta läpi sinne bensatilaan kiskon sisällä. Sitten ne kaikki vedettiin tukkoon hitsaamalla ticillä ja bensanpaineen säätimenä toimii tollanen tuplakalvonen malpässi. Elikkä poistin ihan suosiolla sen vakion pois stkemasta. Sitten vedin paineensäätimelle oman letkun imusarjan kyljestä.
Turbo Colibri 4x4
Gsi Kadett 2.0 16v
Mitsubishi Legnum VR-4 2.5L V6 TWINTURBO 4WD
Mitsubishi lancer 1.6 GLXi
Vastaa Viestiin