a-corsan turbotus(c14nz)=>suuttimien koko??sivu 5.

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
PJR
OCF Member 2015
Viestit: 1279
Liittynyt: 10 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: a-corsan turbotus(1.4l)..mistä suuttimet ja bensapumppu yms?

Viesti Kirjoittaja PJR »

Melkosen suuria tarjoo. Tuo polttoainemäärä/hp luvun ohjearvot mahtaa olla jenkkikoneille suunnaatuja.
Avatar
nikkari_83
'Senator'
'Senator'
Viestit: 363
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 13:36

Re: a-corsan turbotus(1.4l) apua??kaikkee tietoo ja kymysystä...

Viesti Kirjoittaja nikkari_83 »

Eryo kirjoitti:
PJR kirjoitti:
nikkari_83 kirjoitti:ISOMMAT SUUTTIMET : mistä noita ja mihin hintaan?(luulen että tossa ruiskussa on suuttimet tukossa tai elottomat muuten vaan kun auto josta se tulee on seissyt ties kuinka monta vuotta!) elikkä saattaa olla että joudun ne joka tapauksessa uusimaan niin mimmöset kannattas laitella tulevaisuuden virityksiä ajatellen että on sit tapeeks isot?tehoo haen 150-250hv.
Etsivä löytää. Vilkaseppas vaikka tuolta laskin jolla saa selville riittävän tuoton: http://www.witchhunter.com/injectorcalc1.php4. Eli esim. turbo calibran(oliko nämä 250cc/min?) suuttimet vaikka tuolta "Myydään osia" -osastolta tai sitten tuoltakin löytyy näitä.

E: Tuli bongattua ihan faktaakin noista turbon suuttimista: Flow rate - c310cc/min at 3bar, Resistance - 16.9 Ohms, Part number - Bosch 0280150420. Eli näillä mennään vielä pitemmälle, kun 250hp.
Testasin tota laskinta niin se antaa tulokseksi 250hv sen et pitäs olla 533cc suuttimet turbokäytössä. onko oikein ku noin isoo suutinta ehdottaa? :o

mä kun taas laskin ja vieläpä 300hv tehoihin riittävät olis ~493cc...!?!?!et miten mahtaa olla??
tehoohan mä haen 150-250hv mut ei sil mahda mitään jos tuleeki enempi joten suuttimet ym.kalustus sen mukaan et vermasti riittää ainakin 250hv:aan ja ylittekki ettei sit hajoo sen takia että joku osa on mitotettu väärin esim.väärät suutimet ja seokset menee vituillee jne.en paljoo näist tiiä mut säädettävä ruiskukin tos vaihees olis jo asiallinen juttu(kaiken lukemani perusteella konerikkoja tullu just viritellyllä vakioruisku boxilla ja sit vast päätetty sijottaa rahaa sihen kunnon säädettävään ni sama moottori kokoonpano ei ookkaan enää menny rikki ja plussana muutama heppa lisää.bensapumpusta sama että jos kone ei saa tarpeeks menovettä ni eihän se voi käydä kunnolla..!?!?!)
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
Avatar
nikkari_83
'Senator'
'Senator'
Viestit: 363
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 13:36

Re: a-corsan turbotus(1.4l)..mistä suuttimet ja bensapumppu yms?

Viesti Kirjoittaja nikkari_83 »

mäpä laskin ite 250hv mukaan niin anto 410cc suuttimet tarjolle....

osaako joku oikeesti laskee mulle tolla oikeet suuttimet niin et riittää 300 heppaan asti????(tuntuu et antaa lukemat laskijan mukaan)
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
Avatar
Eryo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 219
Liittynyt: 26 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: a-corsan turbotus(1.4l) apua??kaikkee tietoo ja kymysystä...

Viesti Kirjoittaja Eryo »

nikkari_83 kirjoitti:
Eryo kirjoitti:
nikkari_83 kirjoitti:ISOMMAT SUUTTIMET : mistä noita ja mihin hintaan?(luulen että tossa ruiskussa on suuttimet tukossa tai elottomat muuten vaan kun auto josta se tulee on seissyt ties kuinka monta vuotta!) elikkä saattaa olla että joudun ne joka tapauksessa uusimaan niin mimmöset kannattas laitella tulevaisuuden virityksiä ajatellen että on sit tapeeks isot?tehoo haen 150-250hv.

Testasin tota laskinta niin se antaa tulokseksi 250hv sen et pitäs olla 533cc suuttimet turbokäytössä. onko oikein ku noin isoo suutinta ehdottaa? :o

mä kun taas laskin ja vieläpä 300hv tehoihin riittävät olis ~493cc...!?!?!et miten mahtaa olla??
tehoohan mä haen 150-250hv mut ei sil mahda mitään jos tuleeki enempi joten suuttimet ym.kalustus sen mukaan et vermasti riittää ainakin 250hv:aan ja ylittekki ettei sit hajoo sen takia että joku osa on mitotettu väärin esim.väärät suutimet ja seokset menee vituillee jne.en paljoo näist tiiä mut säädettävä ruiskukin tos vaihees olis jo asiallinen juttu(kaiken lukemani perusteella konerikkoja tullu just viritellyllä vakioruisku boxilla ja sit vast päätetty sijottaa rahaa sihen kunnon säädettävään ni sama moottori kokoonpano ei ookkaan enää menny rikki ja plussana muutama heppa lisää.bensapumpusta sama että jos kone ei saa tarpeeks menovettä ni eihän se voi käydä kunnolla..!?!?!)
Tuolla laskimella ku "leikin" niin ainakin se antaa järkeviä lukuja jos käyttää kaavassa vain 8 suutinta ja koot olisi "oikea" luokkaa mitä esim: LET koneeessa olisi vakiona, tuntuu että kaava millä tuo laskin olisi tehty ei muokkaannu jos laittaa 4 vaan pitää vaikona 8 jota ei voi muuttaa ainakaan alaspäin skaalautuvaksi tai sit olen taas ihan väärässä :banghead:
I learned long ago that the most important thing to know before you start an engine is how to stop it.
Avatar
nikkari_83
'Senator'
'Senator'
Viestit: 363
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 13:36

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja nikkari_83 »

uppia..
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Jostain muistaakseni luin joskus että karkea arvio suuttimien riittävyydestä saatiin jakamalla suuttimien tuotto 5:llä ja sitten kerrotaan sylinterien määrällä.. esim

214/5= 42,8hv

42,8x4= 171,2 hv Eli Gsi:n suuttimet riittäisi arviolta n.171hv Jossain oli myös juttua siitä että tuo numero millä jaetaan oli vaparissa pienempi jolloin suuttimet riittäisi hiukan pidemmälle ( olisko ollut vaparissa 4,8 ja ahdetussa 5,6??)

edit. Tuolla sitä oli jotain juttua suuttimien tuotoista http://drive.to/badluck Vasemmasta reunasta ruisku ja sytkäjuttuja ja sieltä suuttimien tuottoja
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
nikkari_83
'Senator'
'Senator'
Viestit: 363
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 13:36

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja nikkari_83 »

up...

eikö kukaan tosiaan tiedä millä kannella saan laskettua puristuksia???
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
Avatar
kadette2
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 239
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 21:59
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja kadette2 »

No mulla ainakin on huomattavasti pienemmät puristukset kun vakio c14nz:ssa kun vaihdoin tuon nykyisen kannen. Se on joku 1,6:sen kansi mutta en muista että oliko nz vai sv... Vois kahtoo siitä sen tyyppinumeron jos joku niitten päälle ymmärtää.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

NZ ja SV kannet on keskenään identtiset, ainoa ero on EGR-kanava, jota SV:n kanteen ei ole porattu.

SV on siis parempi vaihtoehto koska se EGR-kanava voi olla vaivalloinen tukkia.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
nikkari_83
'Senator'
'Senator'
Viestit: 363
Liittynyt: 31 Tammi 2006, 13:36

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja nikkari_83 »

kadette2 kirjoitti:No mulla ainakin on huomattavasti pienemmät puristukset kun vakio c14nz:ssa kun vaihdoin tuon nykyisen kannen. Se on joku 1,6:sen kansi mutta en muista että oliko nz vai sv... Vois kahtoo siitä sen tyyppinumeron jos joku niitten päälle ymmärtää.

ymmärsinkö oikein,sulla on alakertana c14nc niinku mullakin?
ja kantena se joku 1.6:sen??

kun mulla nyt taitaa olla tossa kantena 1.3:sen niin laskeeko puristuksia jos laittelen 1.6:sen kannen???
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
Avatar
kadette2
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 239
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 21:59
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja kadette2 »

Joo, siis mullakin on alakertana c14nz ja kantena todennäköisesti 16sv:n kansi ja puristukset on pienemmät kun vakio c14nz:ssa. En tarkkaan osaa sanoa että paljossako nyt on puristukset kun tuo meidän puristuspaine mittari näyttää vaan semmosia suuntaa antavia lukemia.. :D
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja telwin »

Niin puristussuhde ja puristuspaine on kaksi eri asiaa.
Puristussuhdetta ei voi mitata puristuspaineilla.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

1,6:n kannen palotila on aika iso verrattuna 1,4:n palotilaan, joten ainakaan palotilan kokoa mittaamatta ei kannata sitä laittaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
kadette2
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 239
Liittynyt: 25 Heinä 2006, 21:59
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja kadette2 »

Ok. No jokapäivä oppii uutta... Mistä tuo puristuspaine siis kertoo? Antaako se edes suuntaa puristus suhteesta vai kertooko se moottorin kunnosta vai?

No mutta kuitenkin...
Tuommoset lukemat oli siinä kannessa mikä mulla on paikallaan: R90 090546 81226GEGE.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: a-corsan turbotus(c14nz)=>kansi puristuksien laskemiseen? 8

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Puristuspaine kertoo koneen kunnosta. Harvoin on käytössä mitään viitearvoja oikeasta paineesta, jolloin mittauksella voi lähinnä katsoa että paineet on tasaiset joka pytyssä eikä niiden välillä ole merkittäviä heittoja.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin