vanteet

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
timok
OCF Luisukunkku 2012
OCF Luisukunkku 2012
Viestit: 2197
Liittynyt: 14 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Keski-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja timok »

käykö -95 omegaan vanteet 7,5*17 et 25-30
onko keneläkään kokemuksia sopivuudesta.
rengasliikkeestä tarjotaan et:llä 35! taitaa jäädä aika "sisään"
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

On 2003-04-15 11:09, timok wrote:
käykö -95 omegaan vanteet 7,5*17 et 25-30
onko keneläkään kokemuksia sopivuudesta.
rengasliikkeestä tarjotaan et:llä 35! taitaa jäädä aika "sisään"
käy, itsellni on 7,5" ET35, mutta ei ne mielestäni liian sisään jää, ja ajettavuus on parempi kuin 25:lla.

Lisäksi liian pieni ET luku vaatii vanteelta todella paljon, ihan mitä tahansa vannetta joka on Et25 ei kannata ostaa, ongelmaksi tulee ravistaminen kun vanne elää kiinityskohdasta. steinmetzin vanteet ovat varmaan ihan jees tuossa luokassa.
Avatar
timok
OCF Luisukunkku 2012
OCF Luisukunkku 2012
Viestit: 2197
Liittynyt: 14 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Keski-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja timok »

juu kiitos. täytynee jatkaa vanne kuvastojen selailua!
olishan ne steinmetzin vanteet aikas makeet mut hintakin on sen mukainen.
Kilpakarva
'Senator'
'Senator'
Viestit: 329
Liittynyt: 15 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

On 2003-04-15 11:51, Jerzey wrote:

Lisäksi liian pieni ET luku vaatii vanteelta todella paljon, ihan mitä tahansa vannetta joka on Et25 ei kannata ostaa, ongelmaksi tulee ravistaminen kun vanne elää kiinityskohdasta.
??????? Siis öö tota noin ??????? siis häh ?????? Kenties mulla on jäänyt joku juttu jostain huomaamatta, mutta tämä on kyllä ihan uutta.....
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

On 2003-04-15 16:01, Kilpakarva wrote:
On 2003-04-15 11:51, Jerzey wrote:

Lisäksi liian pieni ET luku vaatii vanteelta todella paljon, ihan mitä tahansa vannetta joka on Et25 ei kannata ostaa, ongelmaksi tulee ravistaminen kun vanne elää kiinityskohdasta.
??????? Siis öö tota noin ??????? siis häh ?????? Kenties mulla on jäänyt joku juttu jostain huomaamatta, mutta tämä on kyllä ihan uutta.....
aina oppii uutta :smile: halpis vanteissa joissa et on kovin pieni saattaa tapahtua/tapahtuu "korkeassa" kiinnitys "palikassa" pienenpientä elämistä joka täristää rattia/persettä ikäänkuin renkaat eivät olisi tasapainossa, autot jotka ovat ertyisen herkkiä taspaino ongelmille, käsittääkseni kärsivät tästä eniten, havaintoja on ainakin eräästä volvosta ja yhdestä Opelista joihin on diagnosoitu tämä "tauti" vanteiden merkkiä en muista mutta joitakin perusmerkkejä ne oli.
tasapainotuskoneessa näyttää ok, alle laitettuna vatkaa, vanteet olivat suorat joka suuntaan ja tärinä häipyi et lukua pienetämällä.

Hullulta tuntuu minustakin, mutta tapahtuu sitä hullumpiakin asioita, molemmissa tapuksissa autot olivat suht painavia, mutta tuskin vaikuttaa asiaan.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Äkkiseltään ajateltuna tuntuisi todennäköisemmältä että pienemmällä offsetilla olevat vanteet aiheuttaisivat vähemmän tärinää. Mitä lähempänä nollaa offset on, sitä pienempi vipuvarsi on napaa vääntämässä, eli keskelle kohdistuvat sivuttaiset voimat ovat sitä suuremmat mitä isompi offset.

Oletko varma ettei tärinä johtunut esimerkiksi siitä, että offset oli liian pieni kyseiseen autoon, tai vanteet muuten sopimattomat?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

On 2003-04-15 17:27, Tuomas wrote:
Äkkiseltään ajateltuna tuntuisi todennäköisemmältä että pienemmällä offsetilla olevat vanteet aiheuttaisivat vähemmän tärinää. Mitä lähempänä nollaa offset on, sitä pienempi vipuvarsi on napaa vääntämässä, eli keskelle kohdistuvat sivuttaiset voimat ovat sitä suuremmat mitä isompi offset.

Oletko varma ettei tärinä johtunut esimerkiksi siitä, että offset oli liian pieni kyseiseen autoon, tai vanteet muuten sopimattomat?
niin, no jos ET on 0 vs. 35 samalla vanteella, on 0 et:llä varustetussa vanteessa "keskiö" 3,5 senttimetriä "pidempi". jos taas et on vaikka 50 on saman vanteen keskiö jo melko kapea, ja liikettä ei pääse syntymään. asiaa on helppo miettiä liioittelun kautta mitäs jos kasvatetaan etluku -95een joka on 7,5" vanteen sisäreunantaso, olisi keskiö jo melko pitkä ja taipumista tapahtuisi varmasti.


Kun vanteen leveyttä kasvatetaan, kasvaa myös keskiön "pituus", ja kun keskiö kasvaa liikaa alkaa se antaa periksi (vrt harjan varsi puolimetrinen katkeaa helposti, kun taas 20cm on todella vaikea katkaista), näin ollen leveä vanne yhdistettynä pieneen et lukuun on paha, asiaa voidaan käsittääkseni, korjata tekemällä vanteeseen kaulus jolloin koko pinnastoa saadaan siirrettyä lähemmäksi vanteen keskiosaa leveyssuunnassa, tai muotoilemalla vanne ikäänkuin koveraksi ulkopuolelta katsottuna, jolloin tukeminen voidaan järkevästi aloittaa sisempää, ja keskiön pituutta ei tarvitse pidentää mielettömästi tai vastaavasti vanteesta ei tarvitse tehdä sika-vahvaa, lue -> painavaa.


<font size=-1>[ This Message was edited by: Jerzey on 2003-04-15 18:10 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jerzey on 2003-04-15 18:14 ]</font>
Vastaa Viestiin