Manta b- Pienoismalli kaverin edesmenneestä autosta.

Keskustelua pienoismalleista, mittakaava vapaa, rakennussarjat, valmiiksirakennetut, radio-ohjattavat ym. sekä Opel-keräilyesineistä
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 553
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Manta b- Pienoismalli kaverin edesmenneestä autosta.

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

Kaverimme täyttäessä 30-vuotta viime syksynä ajattelimme toisen kaverini kanssa tehdä hänelle syntymäpäivälahjaksi pienoismallin entisestä autostaan. Homma alkoi kovalla vauhdilla ja aikaa oli noin yksi viikko. Periaatteessa homma olisi ollut mahdollista saada valmiiksi mutta venähtikin "hieman" pidemmäksi. Kaverimme sai lahjansa 10-kuukautta myöhemmin :lollis: . No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Esikuvana oli Manta b joka oli itseasiassa Ascona b, korinvaihto siis. Tekniikkana 2-litrainen cih Jetronicin ruiskulla. Onneksi Revellin Manta on samalla tekniikalla ja konehuoneeseen ei isoja muutoksia tarvinnut tehdä. Maalia pintaan ja akuksi vaihtui Nissanin akku :P . Pienoismallin akussa käytimme taiteilijoiden vapautta ja laitoimme siihen omat nimemme tylsien ampeerituntien sijaan.


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Esikuvassa oli penkkeinä skottiruutu Recarot joten tähänkin sellaiset tehtiin. Ruudut tehtiin tietokoneella piirtämällä jonka jälkeen ne tulostettiin siirtokuva kalvolle. Sisusta maalattiin uudestaan harmaalla ja mustalla. Väriä harmauteen tuo keltaiset ilmasuuttimien rinkulat :D .

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ulkopuoleen muutokset olivat seuraavat: Uusi väri, takaspoileri, tummennetut takaikkunat, kromattu putkenpää,uudet rekisterikilvet ja Manta gsi sekä Sutii tuning tekstit takaluukun kanteen. Vanteet esikuvassa eivät olleet pienoismallissa olevat Ats:t vaan Bbs hunajakennovanteet. Takaspoileri on tehty muovilevystä liimaamalla, tarkemmat muodot haettiin pakkelilla. Spoilerin ollessa valmiina huomasimme ,että sellaisen olisi saanut valmiina saksalaisesta yrityksestä. Jousituksen madallus olisi liian hankala homma ja sen jätimme tarkoituksella tekemättä.


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Siinäpä ne tärkeimmät taisivat olla,laitelkaahan kommenttia. Lahjan saaja esitelköön itsensä jos haluaa :lol: ..
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Avatar
Omenalimu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1865
Liittynyt: 11 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Omenalimu »

just asiallinen lahja.
Irmscher DTM Edition Coupe -03
pasi_244
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Syys 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja pasi_244 »

Komia onpi juu :D ... Kiitoksia kauhiasti.! . Eipä tässä auta kun ruveta oottelemaan niitä 40v kekkereitä heh.
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 553
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

pasi_244 kirjoitti:Komia onpi juu :D ... Kiitoksia kauhiasti.! . Eipä tässä auta kun ruveta oottelemaan niitä 40v kekkereitä heh.
Mistäs haluaisit sitten seuraavan tehtävän?
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Avatar
mikkis
OCF Member 2016
Viestit: 1438
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja mikkis »

Upea lahja ja erittäin hyvin toteutettu :thumbsup:
Helevetti että on hieno!
Opel Manta B R6 "i300"
Opel Manta B 2.4 "i400"
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

Todella hieno prokkis, pienoismallin muutostyöt on tehty taidolla ja onnistuneesti, sisusta, konehuone ja takaspoileri sekä maalaus ym. ovat kaikki hyvin onnistuineita ja paremman näköisiä kuin tehtaan jäljiltä. Kuvat ovat myös mainiot ja hyvä kun on tuo tehdastekoinen "vakiomalli" vieressä vertailukohtana. Nuo mallit ovat aina hienompia kun niillä on joku todellinen esikuva. Ainoa mitä tuossa olisi vielä voinut tehdä paremmaksi olisi ollut lisätä muutama letku ja johto konehuoneeseen. (ja säistää se vielä likaiseksi, mutta se olisi ollut jo hifistelyä...)

Komea malli tuli!
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
O.P.A
OCF Member 2019
Viestit: 1347
Liittynyt: 03 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kello
Viesti:

Viesti Kirjoittaja O.P.A »

Hieno on! Hatun noston arvoinen suoritus... -(z)-
Insignia Grand Sport 2.0 cdti -18
Astra J 1.4 Turbo - 12
Ascona A Voyage 16V -72 -kesäkulkine-
Commodore A GS -69 -MR-
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 553
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

Kiitokset vaan kehuista!
Kyllä tuohon lopputulokseen oltiin täälläkin ihan suht tyytyväisiä. Se mikä tuossa jäi harmittamaan oli korin maalipinta, maali kun ei tunnu kuivuvan kunnolla. Vielä n.10 kuukauden jälkeen pinta on pehmeä ja esim.sormenjälki jää helposti. Maalikin piti olla hyvää,kallista se ainakin oli. Tuo kun on tehty sekoittamalla automaalikaupassa eikä ostettu valmiina paukkupullona.

Ongelman helpottamiseksi valmis auto laitettiin vitriiniin missä sitä ei pääse koskettamaan ja eipähän pääse pöly tarttumaan kiinni.
Konehuoneeseen oli tarkoitus tehdä jotain yksityiskohtia mutta se vain sitten jäi. Tulpanjohdot tuossa onkin mutta ei puolanjohtoa.. Esikuvassa näkyvä salamatarra konehuoneen oikealla puolella jäi myös puuttumaan.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

s.eskman kirjoitti:Se mikä tuossa jäi harmittamaan oli korin maalipinta, maali kun ei tunnu kuivuvan kunnolla. Vielä n.10 kuukauden jälkeen pinta on pehmeä ja esim.sormenjälki jää helposti. Maalikin piti olla hyvää,kallista se ainakin oli. Tuo kun on tehty sekoittamalla automaalikaupassa eikä ostettu valmiina paukkupullona.

Ongelman helpottamiseksi valmis auto laitettiin vitriiniin missä sitä ei pääse koskettamaan ja eipähän pääse pöly tarttumaan kiinni.
Olitteko poistaneet alkuperäisen maalin mallista ja millaista pohjamaalia käytitte?

Itse olen noita metallimalleja jonkun verran myös ollut muuttelemassa ja Nitromorsilla lähtee ne alkuperäiset maalit helposti paljaalle metallille, siihen sitten sopiva pohjamaali alle ja sitten pintaväri, niin on yleensä onnistunut jotenkin. Jos siellä on se tehtaan alkuperäinen maali alla tai jos pohjamaali puuttuu tai se ei ole sopiva pintamaalin kanssa, niin voi tulla noita kuivumisongelmia. Näissäkin yleensä on paras putsata auto "peltipuhtaaksi" (=tässä valumetallipuhtaaksi) ja sitten pohjatyöt ja primerit ennen pintaväriä.

Itse maalasin kerran yhden muovimallin suoraan polystyreenimuovin päälle ilman primeriä Mastonin paukkupullolla ja se kesti kuivaa varmaan puoli vuotta ainakin... sen jälkeen olen käyttänyt aina primeriä.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 553
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

Alkuperäistä maalia ei poistettu koska projekti oli alunperin tarkoitus tehdä nopealla vauhdilla valmiiksi. Maali karhennettiin kunnolla ja pohjamaalattiin ennen pintavärin maalaamista. Olemme molemmat harrasteneet mallailua pidemmän aikaa ,joten alla olevan alkuperäisen maalin kiehuminen on varsin tuttu ilmiö :lol: .

Vika on pintamaalissa. Kaverini maalasi pari kesää sitten kitaran saman firman maalilla ja ongelmia oli myös sen kanssa. Pintaan jäi sormenjäljet todella helposti mutta seuraavana päivänä kaikki jäljet olivat hävinneet, outoa maalia. Olisi pitänyt vaan käydä hakemassa tavallinen sävytetty paukkupullo Tarjoustalosta.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
EWO-500
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 837
Liittynyt: 26 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: SAWO

Viesti Kirjoittaja EWO-500 »

Samaa maali "ongelmaa" myös 1/1 auton maalauksessa havaittu. Nää jotkut nyky värit ja lakat tekee sitä et jää sormen tms jälki maalipintaan monen kuukauden jälkeen maalauksesta ja uunituksesta. Jäljet kyllä häviää melkein samantien noissa ainakin pois.
Erikois Ooppelit ja niiden varaosat.

http://www.topstarcars.fi http://www.classicopel.fi


EI OLE RIEMULLA RAJAA KUN MANTAN KUTOSELLA AJAA....
Vastaa Viestiin