Penkitetty 3.2 v6

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
Avatar
pasik77
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 29 Syys 2007, 12:21

Penkitetty 3.2 v6

Viesti Kirjoittaja pasik77 »

Tehtaan ilmoittamat tehot 210hv ja 300Nm

Auto on siis vuoden 2004 vectra GTS, 3.2 v6
Renkaat savus penkitettäessä, eli pientä pitovaikeutta. Voinee selittää osan piikikkäästä käyrästä.
Jos on alla roadhogit tai vastaavat paskat nii en kehota menemää penkityksee.

Kuva
Kuva
vectra 2.0t sport -07, astra 1.8 sport-01
Avatar
lowcali
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1806
Liittynyt: 18 Syys 2005, 20:24
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Hyvin on pollet tallissa. Eikö tuossa 3,2:ssa pitäisi olla lähtöjään 218 hv ?

Edit: Eiku tämähän taitaa olla Vectran mylly. Kun ottaa silmät käteen niin tuossa lapussahan lukee "etuveto". sori.
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Mutta mistä johtuu tuo karmea vääntökäyrä? :o
Avatar
repsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 959
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

Beeascona kirjoitti:Mutta mistä johtuu tuo karmea vääntökäyrä? :o
karmea ja karmea. 100nm/l, ihan hyvä arvo. piikikkyys mahtaa johtua imusarjan pituuden muuttumisesta.

näin meidän kesken ; karmea vääntökäyrä (sen puute siis) löytyyp cihipohjaisista vakiona, nettovääntö on noissa ruiskullisissakin vain 80nm/l.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Beeascona kirjoitti:Mutta mistä johtuu tuo karmea vääntökäyrä? :o

100 Nm/l voi tuntua karmealta, mutta se on nykypäivää monissa nykyaikaisissa bensavapareissa.

j.h
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Tässä tapauksessa tarkoitin tuota vääntökäyrän muotoa joka mielestäni on jotain muuta kuin hyvä.
Avatar
Krynx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1883
Liittynyt: 23 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Ala-Temmes

Viesti Kirjoittaja Krynx »

Itsekkin hiukan ihmettelin tuota vääntökäyrää. Hiukan on erikoisen näköinen.
BMW 525tds -99, BMW 316 -86, Opel Omega B 2.5td karvanaamari
gse70
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 633
Liittynyt: 22 Syys 2006, 19:08
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja gse70 »

jpisteh kirjoitti:
Beeascona kirjoitti:Mutta mistä johtuu tuo karmea vääntökäyrä? :o

100 Nm/l voi tuntua karmealta, mutta se on nykypäivää monissa nykyaikaisissa bensavapareissa.

j.h
Kyllä täytyy sanoa, että yhden viikonlopun intensiivisen ajamisen sekä vakioilla CIH (30E) sekä DOHC (C20XE) moottoreilla autoissa, joiden tehopainosuhde on likimain sama (n. 7kg/hv)m, on tuo XE kyllä niin erilainen luonteeltaan verrattuna sihhiin. CIH tarvitsee kierroksia hiukan enemmän siinä missä XE lähtee "jo" 2000 rpm:sta.

Tuo 3.2 V-kuuppa näyttää vääntävän jo tyhjäkäynniltä lähtien sen mitä vakiot kolmelitraset rautakantiset maksimissaan. Ei ole niin paljoa kokemusta, että voisin sanoa mistä tuo "notkahdus" johtuu, mutta samanlaisen ilmiön havaitsee esimerkiksi myös muissa uusissa autoissa (esim. vanha ja uusi Focus). Johtuuko tämä sitten siitä, että tyhjäkäynnillä seoksen tulee olla erittäin laihaa, pienten päästöjen ja kulutuksen saamiseksi? Sen jälkeen soppaa syötetään reilummin... Viisaammat kertokoon.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tyhjäkäynnillä ei käytetä laihaa seosta, useimmissa nykykoneissa ei missään muussakaan tilanteessa käytetä laihaa seosta. Ennen katalysaattoreita käytettiin kevyellä kuormalla laihaa seosta polttoaineen säästämiseksi, mutta katalysaattorikoneet käyvät suurimman osan aikaa stökiömetrisellä seoksella, huipputehoilla rikkaalla.

Mutkat käyrässä johtuu varmaankin muuttuvapituisen imusarjan vaiheista.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
gse70
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 633
Liittynyt: 22 Syys 2006, 19:08
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja gse70 »

Tuomas kirjoitti:Mutkat käyrässä johtuu varmaankin muuttuvapituisen imusarjan vaiheista.
No se voisi selittää tuo F*rdin toiminnankin...
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Muuttuvapituuksinen imusarja on varmaankin yksi mutkien syy.

Onkos tuollaisessa muuttuva imuventtiilinajoitus, se saisi mukavia mutkia aikaiseksi.

C20XE on aikakautensa eliittiä kokoluokassaan.

j.h

Tehomittaus on aloitettu kohtuu alhaalta, joten sekin tuo dynokäyrään omaa sävyä.
Jarzki
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1239
Liittynyt: 04 Syys 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jarzki »

jpisteh kirjoitti:Onkos tuollaisessa muuttuva imuventtiilinajoitus, se saisi mukavia mutkia aikaiseksi.
Mutuna sanoisin että Opeli ei ole käyttänyt koskaan muuttuvia venttiilinajoituksia.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Jarzki kirjoitti:
jpisteh kirjoitti:Onkos tuollaisessa muuttuva imuventtiilinajoitus, se saisi mukavia mutkia aikaiseksi.
Mutuna sanoisin että Opeli ei ole käyttänyt koskaan muuttuvia venttiilinajoituksia.
Onko tosiaan Opelin moottorit tuollaisia muinaisjäännöksiä?

j.h
Avatar
repsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 959
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

jpisteh kirjoitti:
Jarzki kirjoitti:
jpisteh kirjoitti:Onkos tuollaisessa muuttuva imuventtiilinajoitus, se saisi mukavia mutkia aikaiseksi.
Mutuna sanoisin että Opeli ei ole käyttänyt koskaan muuttuvia venttiilinajoituksia.
Onko tosiaan Opelin moottorit tuollaisia muinaisjäännöksiä?

j.h
on.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Onhan Opelilla nykyään moinen systeemi käytössä. Kehitys kehittyy.

Tuossa avatarin kehonsiirtimessä se oli jo 80-luvulla :)
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Lukittu