Omega B tukivarren puslat

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja jariz »

Joopa joo... Testasin nyt niitä bemarin puslia paikalleen. Ei sinnepäinkään oikean kokoiset. Mistähän puslasta "MV6" on ne mitat ottanut? Kai ne täytyy sitten teettää prkl!
saartol
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 20 Helmi 2008, 19:25
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saartol »

saartol kirjoitti:
saartol kirjoitti:STOP STOP...

Nyt sitte ei mikään toimi enää. Muutamaviikko sitten asennettu Motonetin uudet etualatukivarren puslat ja talvirenkailla toimi ihan kohtuudella(205/55/16).

Nyt sitten nakkasin alle vanhat kitkakumit 215/55/16 ja ei pysy tiellä ollenkaan :oops:
Etupää vetelee ihan älyttämästi jokasuuntaan riippuen tien epätaisuuksista tai kaltevuudesta. Jarrutuksessa jos ei pidä ratista kiinni niin sekunnin murto-osassa keula on jalkakäytävällä. Siis käsittämättömästi nykäisee suuntaan ja toiseen. Ilmanpaineita on kokeiltu muuttaa mutta ei vaikutusta.

Tästä sisuuntuneena vaihdatin hankookin 225/55/16 kesäkumit uudet ja sama homma jatkuu EI TOIMI!
:evil: :cry: :no:

Sitten mentiin taas huom kolmannenkerran nelipyöräsuuntaukseen(kahdessa eri liikkeessä) tänäkeväänä ja kulmat oli kunnossa. Mitään vikaa ei ole kukaan löytänyt. Ei renkasliikkeessä eikä kahdessa eri huoltoliikkeessä????

Mikä neuvoksi? :oops:

Oliko ne pahuksen Motonetin puslat sittenkin täyttä paskaa ja niin löysät ettei autoa saa kulkemaan suoraan ollenkaan?
Uusien tutkailujen jälkeen ei mitään vikaa ole löydetty. Rengasliikkeen suositus oli vaihtaa kapeammat renkaat .
Nyt laitatin alle ContiContactPremium2 205/55/16 ja vanteet samat mitkä oli talvikumeilla 7x16 ET39 (Huom niissä toisissa vaneteissa oli ET35)ja homma alko pelittään paremmin. Vetely väheni tai loppu kokonaan! Ajelen kuitenkin jonkin verran jotta saan tuntumaa ja informoin lisää. Hyvältä näyttää tällähetkellä.

Jonkinverran ehkä tuntuu risteyksissä pykimistä takapäässä mutta en nyt ole enää varma onko se renkaista vai perästä vai mistä. Kuulostellaan

Edit 16.4.2008
Nyt uusilla kumeilla meno on ollut kohtuullista, mutta jarrutuksissa auto hyökkäilee mihinmillonkin riippuen tien epätasaisuudesta tai mihin suuntaan rattia kääntää jarrutuksen aikana. Siis vetäisee ihan sikana että jos ei pidä tosissaan ratista kiinni on jalkakäytävällä tai toisella kaistalla alle aikayskikön.

Kun ei korjaamot vikaa löytänyt niin sitten mentiin katsastuskonttorille ja siellä asiaan löytyi heti selitys joka nyt jo alkaa huvittamaan että miksi tätä en heti tajunnut.

PUSLAT MITKÄ VAIHDATIN OLI ASENNETTU VÄÄRÄÄN ASENTOON JA ANTOIVAT PERIKSI TIEN EPÄTASAISUUKSISSA TAI VOIMAKKAISSA JARRUTUKSISSA!!! :evil:

Tämän voi kokeilla esim. siten että laittaa jalan renkaan etu tai taka syrjälle ja voimakkaasti nojaamalla tai työntämällä renkasta huomaa että se liikkuu auton pituusakselin suuntaisesti jopa 3-5cm. Sama tarkistettiin perinteisellä rengasraudalla rungon ja etualatukivarren etummaisen kiinnityksen välistä. Pusla antoi periksi sen mitä kannakkeessa oli varaa eli ei topannut yhtään!!!
HUOM! Käsin rengasta liikuttelemalla kun auto oli nosturilla tätä ei niinkään huomannut!

Vielä kokeiltiin siten että toinen ajoi autoa ja toinen katsoi edestä autoa ja renkaiden asentoa jarrutuksessa. Renkaat kääntyivät voimakkaaseen aurausasentoon ja tästä johtui sekin että joskus voimakkaassa jarrutuksessa eturenkaat volisivat vaikka eivät olleet lähelläkään lukkiutumis tilaa.

Puslat olivat sellaista mallia jossa on "reiät" vastakkaisilla puolilla eli kumia ei ole jokakohdassa. Nämä reiät on asennettava ylös/alas suuntaan ja vastaavasti se kiinteämpipuoli jossa kumia on laitettava tukivarren vääntövoimien suuntaisesti eli keskimäärin vaakatasoon.

Vielä tarkistettiin jarrrut ja apusimpukka eikä mitään vikaa tai löysää mistään löytynyt. :sleep:

ps. kannattaa siis tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa NÄÄ LEGENDAARISET ALATUKIVARREN PUSLAT ENSIMMÄISENÄ JOS AUTO VETELEE!!

Nyt tilasin alkuperäiset puslat jotain ~50€/kpl ja huoltoliike asentaa ne ensiviikolla paikalleen.

Edit 24.4.2008
Lopulta piti vaihtaa kaikki puslat jotta sai auton kulkemaan kuten pitääkin. Ilmeisesti uusissa Motonetin puslissa oli joku valmistusvirhe.
janhama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 113
Liittynyt: 17 Loka 2007, 20:38

Viesti Kirjoittaja janhama »

Hieno homma, että vinkistä oli apua ja homma selkis. 8)
MV6-97
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 16:58

Viesti Kirjoittaja MV6-97 »

jariz kirjoitti:Joopa joo... Testasin nyt niitä bemarin puslia paikalleen. Ei sinnepäinkään oikean kokoiset. Mistähän puslasta "MV6" on ne mitat ottanut? Kai ne täytyy sitten teettää prkl!
Joopa joo... Mä en tiiä mitä puslia oot kokeillu, mutta niinku tuossa oon pari kertaa aikaisemmin sanonu että ne oli reaktiotangon puslat nimeltään, tai niin ainakin bemarimiehet väittää. Ne ei siis oo bemarin tukivarren puslat. Ja ne on mitoiltaan just samat ku omegan etualatukivarren etummainen pusla. Kävin oikein mittaamassa tallilla puslat ku aloin jo epäileen itsekki ku täällä kirjoitellaan ettei oo sinnepäinkään. Mitat oli just samat, pultinreikä, ulkohalkaisija ja leveys.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=05&hl=42 Tuossa toisessa ketjussa katoin väärin tuon että ois nro 3 tuosta kuvasta. Se on ennemminkin nro 8.
http://www.powerflex.co.uk/images/pdf/0903.pdf Powerflexeistä mutuna tuo ykkönen.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Vähän ot:nä mut ajattelin hakee KL:stä W123/124 mesen ohjausiskarin ja katsoa mitä sillä saa aikaan ajettavuuteen. Ei ole paha hintainenkaan :roll:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
BSport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 832
Liittynyt: 06 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja BSport »

BMW Part number 31122226528, tuommosen löysin ku aikani nettiä pengoin.
Tuo on ilmeisesti se pemun takapään ylempi pusla mutta se kävis sitten ompun etupäähän.

Tää Meyle sitten kai tekee jäykemmällä kumilla myös näitä:
http://www.meyle.com/html/uploads/techt ... .04_us.pdf
ok`
'Senator'
'Senator'
Viestit: 403
Liittynyt: 04 Joulu 2006, 13:39
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja ok` »

Tuli lauantaina vaihdettua itselle eteen uudet alkuperäiset puslat. Toimii hyvin, entisissä oli jo pientä kulumaa havaittavissa.. :lol:
"-Keskenään vaihtokelpoiset osat eivät ole keskenään vaihtokelpoisia."
Vectra B2 Sport
Ex: Kawasaki z750 -07 + italian ihme :)
EX EX: MB C280 Sport
EX EX: BMW 325i e36 sedan
EX EX EX: B-omega C30SE
bahama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 23 Kesä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja bahama »

juu ite vaihdoin eilen ja homma parani mukavasti.ei enää vetele mettäliiton puolelle jarrutuksessa.kannattaa tarkistaa asennusesa et menee ne puslat oikeaan asentoon,muute ei pelitä
Avatar
jarhei
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja jarhei »

bahama kirjoitti:juu ite vaihdoin eilen ja homma parani mukavasti.ei enää vetele mettäliiton puolelle jarrutuksessa.kannattaa tarkistaa asennusesa et menee ne puslat oikeaan asentoon,muute ei pelitä
Onko paha homma vaihtaa puslat itse?Pitääkö koko tukivarsi irroittaa ja tarviiko prässiä puslan vaihtoon?
Avatar
-JMV-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 564
Liittynyt: 18 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -JMV- »

jarhei kirjoitti:
bahama kirjoitti:juu ite vaihdoin eilen ja homma parani mukavasti.ei enää vetele mettäliiton puolelle jarrutuksessa.kannattaa tarkistaa asennusesa et menee ne puslat oikeaan asentoon,muute ei pelitä
Onko paha homma vaihtaa puslat itse?Pitääkö koko tukivarsi irroittaa ja tarviiko prässiä puslan vaihtoon?
Ei jos on tarvittavat työkalut, ja pitää irroittaa koko varsi, prässi helpottaa kummasti... :wink: Melkeen kannattaa ostaa uudet varret, niin ei tarvi ähertää noiden puslien kanssa ei kuitenkaan montaa kymppiä enempää maksa...
Opel Omega B2 2,5 V6
Ex:Opel Omega Stw MV6
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No onkohan kukaan nyt sitten laittanut niitä Baijerilaisen puslia Omppuun?
Käyttökokemukset????? :o
MV6-97
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 19
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 16:58

Viesti Kirjoittaja MV6-97 »

En tiiä onko joku laittanu, ite en oo vielä saanu aikaiseksi ku on talon remppa niin pahasti kesken. Otin pari kuvaa puslista jos se auttas todistamaan epäilijöille niiden sopivuudesta keskenään. Toinen on siis mv6 omegan vm-97 tukivarren pusla ja toinen e34 525 bemarin vm-90 reaktiotangon pusla.
http://www.munkuvat.org/kuva/98741
http://www.munkuvat.org/kuva/98743
http://www.munkuvat.org/kuva/98745
Tuossa vielä lainaus btcf foorumilta: "Kaikki E31/E32/E34:n reaktiotankojen puslat ovat vaihtokelpoisia keskenään. Ja jäykin niistä on BMW osa# 31 12 1 136 607 jota käytetään E31 840/850, E32 740/750:ssä"
~D~
'Senator'
'Senator'
Viestit: 365
Liittynyt: 28 Elo 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja ~D~ »

mites jos tollaset puslat bemusta pistää sinne omppuu ni vaikuttaako se lopun lopuksi mitään mihinkään ? olis tuo vaihto homma edessä ni kannattaako hankkia nuo bemun puslat vai omegan omat ?
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Stuke »

Teetin itselle etummaiset puslan polyuretaanista. Kerron pian minkälainen tulee ajettavuudesta.

Edit, todella hyvin toimii nuo uudet puslat.
Puzkis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 22 Huhti 2008, 19:23
Paikkakunta: Somero

Viesti Kirjoittaja Puzkis »

Itse hommasin puslat Fixus-varaosaketjusta. Vaihtoehtoja oli kaksi. Halvat ja vähän kalliimmat. Kuuleman mukaan nämä paremmat ovat jopa Opelin alkuperäisosia paremmat. Kyllä ajomukavuus ihan kivasti parantui ja hinta oli todella edullinen verrattuna alkuperäisosiin. Noin 60e koko etupää kun Opelilla oli 160e. Varmasti ainakin paremmat kuin Motonetin.

Ei tullut tosin heti säädettyä rengaskulmia ja ajoin aika kauan ilman säätöjä ja renkaat tais kulua piloille :/ Koiranluiden vaihdotkin varmaan auttaa asiaa.

Onko muuten Omegassa miten löysä/jäykkä alusta vakiona? Eli tiedän, onko vikaa vai ei :D Ei yhtään ole juna-fiilistä maantiellä, ei tippaakaan :/
Vastaa Viestiin