Turbon parantelusta

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
WainaJarvela
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Loka 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Turbon parantelusta

Viesti Kirjoittaja WainaJarvela »

Olen tässä mietiskellyt välijäähdyttimen asentamista tuohon 2.0T H-Astraani..
Tulisi vissiin inansa lisää tehoa?

Onko lastutuksen lisäksi muita ideoita?
Kaveri mainitsi ohimennen jostain "läpästä" joka
laskee ahdot kun nostaa kaasun..
Eli turbossa olis höökiä jo ENNEN ku laitat kierroksia.
Vai mitä ihmettä? Kaveri on Volvolla töissä, että onkohan jotain ruåtsin
virittelyjä ne? Taisi olla vulva johon oli rakenneltu.
Oon ny ettiny monta tuntia jotain tolkkua siihen,
vailla tulosta kun en tiedä mistä on kyse ja mitä se on ulkomaankielillä.


EDIT: Olikin Calibra johon olivat laittaneet
Astra H Wagon SPORT 2.0T (02/2007) (200hp)
(OPCline, IDS+, Business-pack, Beauty-pack,
Sight&Light, Open&Start, Webasto)
PJR
OCF Member 2015
Viestit: 1279
Liittynyt: 10 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Turbon parantelusta

Viesti Kirjoittaja PJR »

WainaJarvela kirjoitti:Kaveri mainitsi ohimennen jostain "läpästä" joka
laskee ahdot kun nostaa kaasun..
Lainattu täältä
"Vaihtoilmaventtiili eli dumppi (Blow off valve, BOV, Pop off valve, dump valve) on venttiili jonka tehtävänä on tiputtaa painetta
joka syntyy ahtimen kompressorin ja kaasuläpän välille silloin, kun kaasuläppä suljetaan nopeasti."

Pitäisin itse parempana vaihtoehtona bypass-venttiiliä joka kierrättää ilman takaisin ahtimen imupuolelle. Huijaa ilmeisesti vähän vähemään ilmamäärämittaria.
JS
'Senator'
'Senator'
Viestit: 779
Liittynyt: 08 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja JS »

Juu, Bypassihan noista löytyy jo. Ei se mitään höökiä lisää, pysyy vaan paikat nipussa.

Välijäähdytinkin jo löytyy, mikä sen päivittämisen parempaan tietenkään estää...
Tctic
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 165
Liittynyt: 22 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Tctic »

Laita vain suosiolla ensin se lastu ja mieti sitten asiaa uudestaan. Välijäähdyttimellä saat toki lisää tehoa, olettaen, että alkuperäinen on huono, mutta vaivaan nähden hyöty ei ole kovin iso.

Turbossa ei ole mitään hönkyä ennen kuin on koneessa on kierroksia. Bypass vain suojelee turboa paineiskulta joka tulee kun kaasuläppä sulkeutuu ja ilma ei pääse sylinteireihin, tehoon sillä ei ole vaikutusta.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tctic kirjoitti:tehoon sillä ei ole vaikutusta.
Ei tehoon sinänsä, mutta ahtojen nousuun sillä on vaikutusta kun ahtimen kierroksia ei tumpata liialla paineella, eli teho on aiemmin käytössä. Käytännön tilanteessa siis on vaikutusta tehoonkin.
Avatar
WainaJarvela
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Loka 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja WainaJarvela »

Tuomas kirjoitti:
Tctic kirjoitti:tehoon sillä ei ole vaikutusta.
Ei tehoon sinänsä, mutta ahtojen nousuun sillä on vaikutusta kun ahtimen kierroksia ei tumpata liialla paineella, eli teho on aiemmin käytössä. Käytännön tilanteessa siis on vaikutusta tehoonkin.
Kuulemma ahtomittari käyttäytyy erilailla tuon dumpin lisäämisen jälkeen.

Kyllä sen välijäähyn ajattelin laittaa kun takuu menee umpeen.
Eikös teoriassa se säästä polttoainettakin hieman, jos auto liikahtaa kevyemmällä kaasulla???

En viitsisi ensimmäisenä lastuttaa, koska olettaisin ahtimen altistuvan siitä helpommin vaurioille.
Jos ensin dumppi ja isompi välijäähy.. Ja sitten katsotaan vieläkö kumit pysyy maassa. :D
On nimittäin vähän sitä ongelmaa, että lähdöissä ei tule tarpeeksi downforcea ja etupyörät hyppii ilmaan.
Mutta sen ongelman saa varmaan poistumaan, kun välijäähyn takia joutuu puskurit uusimaan..
Jos vielä takapään helmaan jättäisi isommat aukot joihin laittaisi diffuusorit, niin avot. :roll:
Astra H Wagon SPORT 2.0T (02/2007) (200hp)
(OPCline, IDS+, Business-pack, Beauty-pack,
Sight&Light, Open&Start, Webasto)
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Lähdöissähän sillä ei ole mitään merkitystä vaikka olisi minkälaiset korisarjat ja spoilerit. vasta jossain isommissa vauhdeissa alkaa eroa löytymään, jos löytyy.

Lastun kanssa turbo kestää kyllä ihan hyvin, tai miksei se aina jonkun verran ahtimen käyttöikää lyhennä, mutta ei mitenkään ratkaisevasti.
vaki
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 153
Liittynyt: 14 Tammi 2006, 22:06
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja vaki »

:lollis:
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5469
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Toki lähtöön saa downforcea enemmän jos vaikka tekee sen uuden etupuskimen betonista :o

Mutta asiaan. Dumpin lisäämisestä ei ole mitään hyötyä jos autossa on vakiona by pass venttiili, tai saahan sillä kivat äänet. Ja isommasta väljäähdyttimestäkään ei juuri iloa ole jos ajetaan vakio paineilla.

Eli jos tehoa mielit niin painetta kattilaan lisää, silloin sen isomman välijäähdyttimen vaihdostakin on jo hyötyä.

Ja jos nuo etupyörät tuppaa pomppimaan lähdoissä niin kannattanee lähteä iskari/alusta kaupoille.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Onk tääkin joku trolli? :lollis:
Kuva
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Spikey kirjoitti:Onk tääkin joku trolli? :lollis:
Eihän tämä ole (vielä) Hieman isompaa viritystä! :lol:

Vasta sellaista perus esso settiä. :wink:

Jos ne rattaat pomppii lähdöissä niin alusta kuntoon,puslat iskarit jne.
Avatar
WainaJarvela
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Loka 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja WainaJarvela »

Beeascona kirjoitti:Eihän tämä ole (vielä) Hieman isompaa viritystä! :lol:
Itekkin luin tuon treadin läpi.. Kyllähän se vehje on tyypin mukaan pajalla.. Tiedä sitten saako lähellekään odottamaansa tulosta.


Mutta asiaan, koska täällä tuntuu liikkuvan muutamia jotka TIETÄÄ näistä autoista jotain.
Kuten senaattori JS. :yes:
Itse tässä ihmettelen mitä eroa on tolla sportilla ja OPClla noin teknisesti..
Onko turbon koossa eroa tms? Kun koneen kokohan on sama, niin ei se voi
olla että se kannessa oleva OPC sana tuo siihen 23kW lisää!

Olis kiva tietää ihan muutamia eroavaisuuksia, jos joku on niitä tarkastellut. :roll:
Beeascona kirjoitti:Jos ne rattaat pomppii lähdöissä niin alusta kuntoon,puslat iskarit jne.
Mitäköhän vikaa tossa sport-alustasarjassa sitten on? No madallusta on vaan 15mm ja IDS+ on sama kun OPCssa.. Jos tarkoitit vaihtamista uusiin mutta samanlaisiin, niin en nyt viitsisi alle vuoden vanhaan autoon ihan niin hyvää huoltoa tehdä.

Noiden kahden auton käytös vaan on erilaista.. OPC vetelee sivulle, mikä on tietysti myös huono.
Astra H Wagon SPORT 2.0T (02/2007) (200hp)
(OPCline, IDS+, Business-pack, Beauty-pack,
Sight&Light, Open&Start, Webasto)
Avatar
WainaJarvela
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Loka 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

päivittelyä

Viesti Kirjoittaja WainaJarvela »

Tapasin eilen erään tuning-osia maahantuovan yrityksen kaverin ja oli kyllä erittäin valaisevaa keskustella asiantuntijan kanssa.

Suositteli ilmeisesti digituningia eli dynosäätöä lastulle.
Sitten vasta välijäähyn vaihtoa ja viimeisenä vaihtoehtona sitä dumppia.

Mutta kovin pointti tuli ilmi kun kerroin etupään loikkivan hätäsissä lähdöissä:
Jos madallusta on 30-60mm kannattaa asentaa ns koiranluut!

Harmi vaan että mulla on vaan 15mm..

Siitä pääsen seuraavaan triviakysymykseen:

Voiko IDS-järjestelmällä varustettuun autoon vaihtaa alustasarjan?
Eli eikös tuo IDS ole iskarin päässä kuten nuo säädettävät ja siten teoriassa
iskarin pituus ei vaikuttaisi (huom uudelleen säädettyyn) vaimennukseen?

..Kun noissa prkl on nykyään kaikissa tuo IDS!
Astra H Wagon SPORT 2.0T (02/2007) (200hp)
(OPCline, IDS+, Business-pack, Beauty-pack,
Sight&Light, Open&Start, Webasto)
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: päivittelyä

Viesti Kirjoittaja Spikey »

WainaJarvela kirjoitti: Mutta kovin pointti tuli ilmi kun kerroin etupään loikkivan hätäsissä lähdöissä:
Jos madallusta on 30-60mm kannattaa asentaa ns koiranluut!

Itse tässä ihmettelen mitä eroa on tolla sportilla ja OPClla noin teknisesti..
Onko turbon koossa eroa tms? Kun koneen kokohan on sama, niin ei se voi
olla että se kannessa oleva OPC sana tuo siihen 23kW lisää!


Eikähän ne jo alustasta löydy...tarkoittanet varmaan säädettäviä/lyhempiä koiranluita?
Epäilen kyllä että ei se loikkiminen niillä paljon vähene, mutta kannaataahan sitä kokeilla...
Olisikohan syynä juuri se ids ja sen kehittymättömyys

Ja minun ymmärrykseni mukaan OPC:ssä on isompi ahdin, muokattu kansi ja eri ohjelma?
Mutta tämä lähinnä Mutulla ja luetun ymmärtämisen perusteella...
Kuva
Avatar
WainaJarvela
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Loka 2005, 14:38
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja WainaJarvela »

Juu, koko päivän nettiä selannut aiheesta ja kyllähän OPCssa on eri kone, vaikka saman kokonen onkin.. Sportti on Z20LEH eli high power ja OPC on Z20LER eli race tai rally tjsp.

Joo, säädettävät koiranluut oli puheissa. Ei vaan minun autooni kannata, kun madallus on niin pieni.

Muistaako joku, paljonko noissa ahtimissa on eroa? En jaksanut enää etsiä. Jollain saksalaisella sivulla oli nätisti kaikki osat mallin mukaan ja saisi kerralla kaikki specsit, mutta en muista mikä varaosakauppias tms se oli.
Astra H Wagon SPORT 2.0T (02/2007) (200hp)
(OPCline, IDS+, Business-pack, Beauty-pack,
Sight&Light, Open&Start, Webasto)
Vastaa Viestiin