sylinterinkannen virittämisestä yleisiä ohjeita, opel cih, o

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

koska niin monet ovat tällaista täällä ja muualla kysyneet ja jatkuvasti kysytään näistä puhelimitse ja sähköpostilla tuli mieleen kirjoittaa tiivistelmä perusohjeista:

vakioautojen sylinterinkansissa on sarjatuotantosyistä paljonkin parantamisen varaa
seetit ovat vain 3-kulmaisia ja vanhemmissa moottoreissa jopa vain pelkkä leveä 45ast seeti (esim cih)

kuitenkin mitä kapeampi seeti ja mitä lähempänä seetin muoto on pyöreää tai kiristyvää kaarretta eli ns venturiseetiä sitä parempi on virtaus pienillä venttiilin nostoilla eli 2 kertaa jokaisen venttiilin liikahduksen aikana
tiivistyspinnan leveydeksi riittää katukäytössä 1-1,2mm, ja kilpakäytössä 0,8-1,0mm
(superbike moottoripyörissä tiivistyspinnan leveys on vain 0,3-0,5mm! = aavistus lisää tehoa)

vaikutus on suuri, jopa 10% lisää max tehoa ja vääntöä voi vakioon verrattuna tulla lisää pelkällä venturiseetityöllä
puhumattakaan mikä on vaikutus jos samalla muotoillaan kanavia ja ohjurin ohituksia ja palotiloja eli ns portataan kantta
(ported = engl. kanavia on muotoiltu)

kierroskoneisiin ja kilpa-autoihin voidaan myös kasvattaa kanavan poikkipinta-alaa varsinkin imupuolella
pakokanavat ovat autoissa yleensä riittävän tai liiankin isoja vakiona, mutta muotovirheet ja seetit on muutettava sinnekkin

niinpä on hyvin tärkeää että kansipajalla jolla kanttasi teetät on käytettävissään venturiterät seetikoneeseen, ero 3-kulmaseetiin voi olla 5% maxtehossa ja -väännössä muuten samanlaisilla kansilla ja pienillä nostoilla (2mm ja alle) n 20% virtauksessa

ennen seetin koneistusta täytyy ohjurit kunnostaa k-linereilla tai vaihtaa uusiin jos ne ovat kuluneet koska muuten seetikoneelle ei saa suuntaa ja seeteistä ei tule symmetristä

venttiilit tulee hioa tai vaihtaa uusiin
venttiilin seetipintaa voi kaventaa ja venttiilin lautasen yläpinnalle ajaa n 30ast kulman joka lisää virtausta pienillä nostolla

seetin tiivistyspinnan tulee olla mahdollisimman ulkona säteittäisesti ja ns pinnassa eli ei upotettu ts hyödyntää venttiilin koko halkaisija

huom! rosteriventtiileillä täytyy käyttää pronssiohjureita, rautaohjuriin ne leikkaavat kiinni

usein vakio venttiili on liian pieni suhteessa kanavaan ja kunnon seetiä ei saa tehtyä
silloin venttiilit tulee vaihtaa isompiin tai lopputulos jää välttäväksi vaikka kansi muuten portattaisiin hyvin

opelin tapauksessa venttiilien isontaminen koskee erityisesti cih:ta (paitsi 2,2 ja 2,4 kantta) ja ohc:n imupuolta

esim cih 1,7-1,9 kannattaa käyttää vähintään 42/37mm venttileitä vakioiden 40/37 tilalla ja 2,0cih vähintään 44/38 vakioiden 42/37mm tilalla, mielellään 45-46/40mm

ohc 2,0 kannattaa käyttää 44mm imuventtiiliä

dohc kansissa ei ole välttämätöntä isontaa venttiileitä

venttiileitä voidaan isontaa myös isomman tehon saavuttamiseksi varsinkin kireissä katu ja kilpamoottoreissa mutta se on eri asia, silloin haetaan isompaa virtausikkunaa
silloinhan kaikkiin em moottoreihin vaihdetaan isommat venttiilit
seetityö on tällöinkin yhtä tärkeä eli venturiseetit

jos suurennat venttiileitä kanteen jossa on seetirenkaat huomaa että venttiili ei voi olla suurempi kuin seetirengas
vaihdata tarvittaessa suuremmat seetirenkaat
(huom! seetirenkaan vaihto on suhteellisen kallista, n 30-40e/ventt riippuen koneistamosta)

liian isoja venttiileitä (esim cih 48mm) tulee välttää koska kansi halkeaa muuten helposti seetien välistä (varsinkin cih) ja palotilan tai sylinterin seinämä voi olla liian lähellä hyvää virtausta ajatellen

kantta plaanatessa kannattaa ottaa huomioon ohjeet max plaanauksesta, veden kierto ja kansipulttien pituus
pyöristä palotilan reunat plaanauksen jälkeen

ohc kansissa tulee ottaa huomioon venttiilin korkeus kannesta (yläpuolella = nokan puolella) koska hydraulinen välyksen tasaus ei toimi jos korko on väärä, tyhjäkäynti häviää kun venttiilit vuotavat
moottorikoneistamoissa ja kunnon kansipajoissa on em mitat tiedossa eri ohc:n tyypeille

erityisen tarkkana on oltava hiottujen nokkien kanssa jotta geometrisia ongelmia ei tulisi
niiden perusympyrähän on huomattavasti vakiota pienempi
usein niiden ratkaiseminen johtaa muutoksiin jotka ovat niin työläitä ja/tai kalliita että tehdasuusi viritysnokka olisi ollut helpompi/edullisempi ratkaisu loppupeleissä

huomaa myös että venttilinjousissa on oltava riittävä seeti- eli kiinnipaine ja aukipaine nokkaan ja venttiilikoneiston painoon nähden
vain kaikkien lievimmät katunokat opel dohc moottoreissa tulevat toimeen hyväkuntoisilla vakiojousilla
opel ohc ja cih vaativat aina jäykemmät jouset jos nokka vaihdetaan
kilpanokkien kanssa käytettään vielä jäykempiä versioita
laadukas nokka-akselivalmistaja ilmoittaa yleensä sopivan venttiilinjousen
esim Cat Cams eli ent. Crane Cams Euro ja Crane Cams Usa

venttiilikoneistoon saa myös kevyempiä takoalumiini- tai titaaniretainereita esim
vahvempia kiilojakin valmistetasan joihinkin moottoreihin esim Cat Cams ja Crane Cams Usa

huomaa: venttiilinjouset täyttyy asentaa oikeaan ns asennuspituuteen (=jousen pituus venttiili kiinni)
muuten ne voivat jäädä liian löysiksi (liian suuri asennuspituus) tai pohjata max nostolla (liian pieni asennuspituus)
tarkkuus +-0,5mm
laadukas venttiilijousivalmistaja ilmoittaa asennuspituuden
esim Cat Cams ja Crane Cams Usa

ohjurinkumiin/ohjurin päähän tulee max nostolla jäädä min 0,5mm turvavara

venttiilinjousen pohjaamiseen tulee jäädä max nostolla min 2,0mm turvavara (testaa sekä sisä- että ulkojousi!)

imuventtiilillä tulee olla min 1,0mm turvavara venttiilin ja männän välissä mitattuna 5-15ast jälkeen yläkuolokohdan
(= jykk)

pakoventtiilillä tulee olla min 1,2mm turvavara venttiilin ja männän välissä mitattuna 15-5ast ennen yläkuolokohtaa
(= jakk)

em turvavaramittaukset tulee tehdä erikseen jokaiselle venttiilille erikseen!

kannen virtausmittauksiin ja niistä laskettuihin ns teoreettisiinn max tehoihin tulee suhtautua varauksella, ne ovat suuntaa antavia
ne eivät kerro on kanava liian iso = ala/keskivääntö heikko tai onko kanavaa kasvatettu/muotoiltu vain iso virtausarvo mielessä jolloin on melkein varma että ala- ja keskitehossa jäädään max tehon olleessa sama kuin kannella jossa on järkevät muotoiset ja kokoiset kanavat ja suhteelliseen suuri teoreettinen virtausteho

parasta olisi nähdä arvot eri nostoilla esim 2mm välein, eikä pelkästään max arvoa
vertaa erityisesti pienten ja keskinostojen teoreettisia virtaustehoja sillä venttiili menee 2 kertaa, auki ja kiinni, niiden kautta jokaisella liikkeellään

jos virtaus ei putoa ts laske selvästi kun nosto kasvaa kannattaa valita nokka joka nostaa 1-2mm enemmän kuin nosto jolla max virtaus jotta venttiili saadaan äkkiä ja pitkäksi aikaa max virtaukselle
ainoastaan jos kansi virtaa huonosti isoilla nostoilla (=huonosti portattu) täytyy jättää nosto siihen nostoon jolla on maksimivirtaus

yleensä katunokka-akseleilla ja katuimu- ja pakosarjoilla saavutetaan n 85% teoreettisesta maksimitehosta, ts jos kansi virtaa 200hv tuottaa moottori n 170hv

jos imu- ja pakosarjoja mitoitetaan huolella jarrupenkissä ja käytetään kireämpiä nokkia joissa venttiilit ovat enemmän auki yläkuolokohdassa ja puristussuhde on 12,0:1 ja yli, voidaan saavuttaa ja ylittääkkin 100%

esim isot 2,4-2,7l ford ohc ja opel cih rallicross-moottorit tuottavat myös paljon tehoa suhteessa kansiensa virtaustehoon
jotkut erittäin hyvin onnistuneet kilpamoottorit voivat jopa tuottaa yli 100% esim 90 luvun alkupuolen Suzuki Pro-Stock Drag-race mp-moottori (jossa tosin puristussuhde 19:1, bensa 114-118okt jne), kansi virtaa n 240hv, teho n 242-244hv ulostuloakselilta
Pro-Stock kiihdytyskilpa-autot kuulemma jopa tuottavat 30% yli teoreettisen virtauksen koska syke on hierottu kohdalleen ja puristussuhde on suuri ja soppa n 118okt

opel cih-kansiin kannattaa laittaa ns öljypinnan korotin öljyn paluukanavaan, n 1cm korkea putki
tällöin nokat kastuvat joka pyörähdyksellä öljyyn

öljyn tulee olla viritetyssä moottorissa korkealuokkaista, mieluiten synteettistä öljyä, API SH/SJ
ei halpahalliöljyjä, ei synteettisiäkään!
esim castrol 10w60 täyssynt
pennzoil performax 5w40 täyssynt
valvoline 20w50 racing mineraali
pennzoil 20w50 gt performance miner
huomaa kuitenkin moottorin viskositeettivaatimukset, uusimpiin moottoreihin voidaan vaatia 5w30 öljyä (esim honda integra)

nettisivultamme löydät linkit Cat Camsille ja Crane Camsille

_________________
Pete
http://www.prostreet.fi
myynti@prostreet.fi
tel +358-19-469640
gsm +358-400-790019
fax +358-19-469600





<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-05-08 11:33 ]</font>
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

hyviä kansipajoja etelässä ovat vp kuuranne joka asuu kauempana mutta jonka saa kiinni st-motorsista juvanmalmilta sekä sakke ja vittis
viime mainituilla on niin kiire ja pitkät jonot etten laita yhteystietoja tähän

tämä onkin yleinen ongelma, hyvät kannenkaivajat ovat niin harvassa että heille on aina pitkät jonot, jopa puoli vuotta

rahat pois "port and polish" -seppiä onkin sitten melkein joka kylässä
kumimuumi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3519
Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

siis mikä on retaineri :oops: ? onks se se säätöpala ku tulee venttiilijousen kaveriksi?

_________________
Ascona B 'SR'

<font size=-1>[ This Message was edited by: kumimuumi on 2002-05-09 00:36 ]</font>
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Retaineri on venttiilinjousilautanen, eli se pyörylä joka pitää jousen paikoillaan.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Mailman
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 156
Liittynyt: 12 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja Mailman »

On tolla vp kuuranteellakin aikamoinen kiire..Soittelin tossa sille, ni sano,että ei pysty aikaa lupaamaan,mutta käski soittamaan parin viikon - kuukauden päästä uudestaan... eli vähintään 2 viikon jonot.
Mut tekee kuulemma hyvää jälkeä,ja tietää myös mitä tekee.Suosittelen!
kapa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 72
Liittynyt: 07 Touko 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja kapa »

Olen noita Kansisetin tekeleitä nähnyt enkä kyllä suosittele kenellekkään. Valujäljet voi ihan itse poistaa kanavista ilmaiseksi ja koneistukset osaa TAKUULLA tehdä paikallinen koneistamo paremmin. En edes käsitä miten juuri koneistetussa kannessa voi KAIKKI venttiilit vuotaa... Pariin tuollaiseenkin olen törmännyt. Myös tehopuoli on lähinnä säälittävää. Esim: jo useita vuosia sitten rikottiin "äffläisessä" Ford OHC moottorissa 240hv raja, Kansisetin ennätys lienee edelleen 200hv eli ei edes hyvä kopio.
MarkoP
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja MarkoP »

selailin tässä vanhoja juttuja ja tämä pisti silmään..

Mulla kävi kannet vuosi sitten sakella ja olen kyllä ERITTÄIN tyytyväinen toimintaan.
Sakke mittasi venttiilien varret mikrometrillä ja leipoi k-linerit sen mukaan venttilikohtaisiksi.. sillä oli muuten jo silloin venturiseetit käytössä jo jonkin aikaa ennen kuin näin ensimmäisenkään niistä missään puhuvan.
oli tosi asiallinen virtauspenkki yms. vehkeet.
Voin suositella jos vaan saatte sakkea kiinni =)
Yogi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Joulu 2002, 02:00
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Mulla on x16xe missä on vähän muokattu kansi,JR-suod. ja 2" rosteri-putki!
Hyvin toimii kadulla ja radalla!
MANTARIINI
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 189
Liittynyt: 15 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Viitasaari

Viesti Kirjoittaja MANTARIINI »

Kuinka paljon maksaa tol VP:llä tai Sakella cih 2.2 kannen avarrus ilman venttiilien vaihtoo?
Ja mistä sais kiinni ton Saken tai Vp:n? Meinasin lähettää ton kannen jo Kansisetille mut
jos joku osaa tehä paremmin nii ennen mä kanteni sinne laitan ja maksan laadust.
Mikko I
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko I »

Heitetäänpäs Petellä tässä kohtaa kysymys: Millaista venttiilikokoa suosittelet kun yhden sylinterin tilavuus on 415cc ja CIH moottori kyseessä. Lähinnä pakoventtiili kiinnostaa. Vakiokohan on 40/34.
Aluhao
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 180
Liittynyt: 14 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aluhao »

Tässä koneen kasaus alkamassa ja tollanen virikansi tuli hommattua. Pitäis käyttää virtaus mittauksessa niin tietäs millanen se on laadultaa. XR2E aihiosta. Selvästi isommat kanavat kuin vakiot. ventiilit 40/45, varret ja lautaset muotoiltu.

Kyljessä nimmari JR 97. Tunnistaako kukaan tekijää?
Hezzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 776
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

Petelle, onko mitään lisäohjeita/sääntöjä kun rakennetaan konetta ahtimen kanssa(CIH)?

Minkälaista operaatiota kannelle suosittelisit ja minkälainen nokka on hyvä/paras ahtimen kanssa, onko jotain valmiita vai pitääkö tilata mittatilauksena?
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2165
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

jos kansiaihio 1,6-1,9 vakiovenat 40/34mm
vaihda tilalle 42/37mm muotoillut vakiovenat
jos alakerta 1,9-2,0 voi mennä 44/38mm venoihin

jos kansiaihio 2,0 cih (vakiona 42/37mm venat)
tilalle 44-45mm/38-41mm venat
38mm riitää pakovenan kooksi jos seetistä tulee hyvä, riippuu kansiaihiosta, muuten käytä isompaa
alakerta 2,0-2,5l

siis cih joudutaan väkisin isompiin venttiileihin kuin kaavat antavat koska kansiaihion vakioseetialue on väärin suunniteltu
(60-luvun tekniikkaa siis)
"yli-isolla" venalla korjataan em ongelma

jos kansiaihio 2,2/2,4 ja alakerta 2,0 pattipäämännillä tai 2,2-2,5
muotoile vakiovenat tai siirry isompiin 45,5-46/40,5-41mm venoihin

_________________
Pete
http://www.prostreet.fi
myynti@prostreet.fi
tel +358-19-469640
gsm +358-400-790019
gsm +358-41-5132882
fax +358-19-469600

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-12-07 18:25 ]</font>
Avatar
|Niksu|
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1415
Liittynyt: 27 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Ylivieska Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja |Niksu| »

Mitä virityksiä suosittelet tehtäväksi Ascona C:een 1,6 SH koneen kanteen? Olen laittanut jo Simonsin tehoputken ja kohta tulee saman valmistajan peltisarja ja imusarjaa olen ajatellut käyttää jossain hoonattavana. Ja minkälaista yksikurkkuista kaasaria suosittelet minun laittavan koneeseen? Ja paljonkohan näillä virityksillä irtoaa koneesta noin 110-120Hp vai vähemmän? Kiitos paljon jos jaksat vastata tähän
Kuolematon totuus: Miesten ja pikkupoikien ainoa ero on heidän leikkikalujensa hinnoissa.
Owner of Yellow Devil Opel Vectra A Tbo "Jumaliste mikä ämpäriTurbo!
niko . sakko @ kotinet . com
MarkoP
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 123
Liittynyt: 05 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja MarkoP »

Ostin kuukausi sitten G astran jossa on x16xel pannu.
Tänään menee takaisin ooppelille ohivuoto mittaukseen, todennäköisesti venttiilivikainen.. eivät olleet kovin auliita antamaan kantta illaksi lainaan vaikka lupasin hoitaa seetitkin kanteen.
Sanoivat kyllä että voi ottaa yhteyttä kansifirmaan jos kansi menee sinne asti ja saan itse maksaa kaikesta joka menee ns standardi toimenpiteiden yli.
käsittääkseni tuossa on kohtuullisen hyvä "hemi" mallinen palotila, miten on seetien ja venttiilien kanssa?
Eli maksaako vaivaa soitella ja pyytää esim venturi seettiä kapeammalla seetipinnalla ja venttiileihin 30-asteen leikkaukset?

Käsittääkseni tuo ei ole koneen pullon kaula, kun noista on otettu +35hp pelkällä imusarjan vaihdolla.

kiitos vaan vastaajille.
Vastaa Viestiin