3.0E + Y12; tarviiko sääd.nokkapyörää?
3.0E + Y12; tarviiko sääd.nokkapyörää?
Tarkoitus olisi laittaa Monzan 3.0E moottoriin Enemin Y12. Tarviiko tuohon säädettävän nokkapyörän
vai saako kohdalleen ilman?
Toinen vauhtoehto olisi X1:nen, miten sen kanssa?
Käykö kutosiin samanlainen säädettävä nokkapyörä kuin nelos- cihhiläisiin?
vai saako kohdalleen ilman?
Toinen vauhtoehto olisi X1:nen, miten sen kanssa?
Käykö kutosiin samanlainen säädettävä nokkapyörä kuin nelos- cihhiläisiin?
Omega A 3000 -89
Opel Monza GSE -85
Opel Monza GSE -85
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Hmm.. Y12 nokka Noissa on ollut suuria heittoja nokan perusympyrässä, aiheuttaa huonon tyhjäkäynnin ja keskialueen väännön ja nokan luonne on persuuksista. X1 on paljon parempi vaihtoehto kaikin puolin, tosin venttiilin jouset on vaihdettava jäykempiin. Testasin aikanaan Y12/X1 nokat 2,0l koneessa ja erot olivat selkeet X1 tuotti 15hp enemmän tehoa 3-4500 rpm alueella.
Max tehot olivat kutakuinkin samat n.6000 rpm.
Säätöpyörän saa omasta poraamalla kaikki reijät 2mm isommaksi ja lukitus tosiaan tolla vahvike prikalla/pidemmillä pulteilla. Pultit kannattaa vaihtaa vahvuudeltaan 10.9 /kuusiokolo kannaliseksi ja kiristys 25 Nm niin pysyy varmasti paikallaan.
Max tehot olivat kutakuinkin samat n.6000 rpm.
Säätöpyörän saa omasta poraamalla kaikki reijät 2mm isommaksi ja lukitus tosiaan tolla vahvike prikalla/pidemmillä pulteilla. Pultit kannattaa vaihtaa vahvuudeltaan 10.9 /kuusiokolo kannaliseksi ja kiristys 25 Nm niin pysyy varmasti paikallaan.
Ahaa..Päädyin tuohon Y12:seen ihan taulukkojen perusteella, niitten mukaan paras vääntö alkaa jo 2000 rpm, kun taas X1:ssä 2500, eli Y12 lähtisi vääntämään alempaa.
Tarkoitus olisi talven aikana piristää sekä Commoa että Monzaa seuraavasti:
Commoon 3.0 alakerta, mieto virinokka ja kannen kunnostus. Kantena säilyy tuo 2.8:n kansi, kaasareina jatkavat joku aika sitten kunnostetut alkup. tupla-Zenithit (pelaavat tosi hyvin!).
Eli tarkoitus saada lisää vääntöä alakierroksille ja siinä sivussa ~20 hp lisää.
Mitään huimia tehonlisäyksiä ei ole tarkoitus yrittäkään, koska sitten alkaa vanhassa paukkua kaikki muu..Samoin käyttöominaisuudet (kuten tyhjäkäynti) saisivat pysyä niin "normaaleina", kuin mahdollista.
Monzaan taas suunnittelin samaa nokkaa, isoa ilmamäärämittaria ja mahdollisesti avarampaa putkistoa. Samoin perävälitys olisi vaihtumassa tiuhempaan. Mutta voisi Monzaan harkita vakavasti X1:stäkin.
Tuon Y12- nokan hankintaa puolttaa se seikka että täälläpäin olisi ilmeisesti mahdollista hiotuttaa vanhasta nokasta tuollainen kohtuuhintaan. X1:sen profiilia ei ole tarjolla.
Samoin X1:sestä on mainittu että sen tyhjäkäynti alkaa olla jo ontuvaa. Monzassa se nyt ei haittaisi,
mutta Common haluisin säilyttää kaikinpuolin sellaisena että viritystä ei huomaisi.
Eli, summa summarum: Y12 :sta puoltaisi alempaa alkava vääntö, parempi tyhjäkäynti.
X1:stä puoltaisi parempi keskialueen vääntö ja huipputeho.
Olisipa mielenkiintoista päästä vertailemaan noiden kahden nokan ala- ja keskialueen vääntökäyriä.
Huipputehoja kun en ole hakemassa, lähinnä parempaa ajettavuutta normaalikierrosalueella.
No, kunhan nyt ei vääntö pienenisi millään alueella, niin virityksen voisi katsoa onnistuneeksi!
Kiitokset Ksthb:lle arvokkaista kokemuksista, juuri tuollaisia amatööri kaipaa eli kokeiltuja juttuja.
Sanoit että Y12:ssa tyhjäkäynti oli huonoa? Kumma kyllä olen saanut päinvastaista infoa tähän asti..?
Toinen juttu, säädettävästä nokkapyörästä, että 2 mm isompi poraus riittää? Löysin tuossa netistä muutaman kuvan itsetehdyistä sääd.nokkapyöristä, ja niissä oli kyllä niitä reikiä kairattu soikeaksi oikein olan takaa! Mutta liekö ollut "varmuuden maksimointia" sitten. Tuo pari milliä kuulostaisi jo oikein hyvältä, jos vain piisaa. Tuo tieto kovemmista kuusiokolopulteista ja kiristysmomentista oli hyvä, noin teen.
Tarkoitus olisi talven aikana piristää sekä Commoa että Monzaa seuraavasti:
Commoon 3.0 alakerta, mieto virinokka ja kannen kunnostus. Kantena säilyy tuo 2.8:n kansi, kaasareina jatkavat joku aika sitten kunnostetut alkup. tupla-Zenithit (pelaavat tosi hyvin!).
Eli tarkoitus saada lisää vääntöä alakierroksille ja siinä sivussa ~20 hp lisää.
Mitään huimia tehonlisäyksiä ei ole tarkoitus yrittäkään, koska sitten alkaa vanhassa paukkua kaikki muu..Samoin käyttöominaisuudet (kuten tyhjäkäynti) saisivat pysyä niin "normaaleina", kuin mahdollista.
Monzaan taas suunnittelin samaa nokkaa, isoa ilmamäärämittaria ja mahdollisesti avarampaa putkistoa. Samoin perävälitys olisi vaihtumassa tiuhempaan. Mutta voisi Monzaan harkita vakavasti X1:stäkin.
Tuon Y12- nokan hankintaa puolttaa se seikka että täälläpäin olisi ilmeisesti mahdollista hiotuttaa vanhasta nokasta tuollainen kohtuuhintaan. X1:sen profiilia ei ole tarjolla.
Samoin X1:sestä on mainittu että sen tyhjäkäynti alkaa olla jo ontuvaa. Monzassa se nyt ei haittaisi,
mutta Common haluisin säilyttää kaikinpuolin sellaisena että viritystä ei huomaisi.
Eli, summa summarum: Y12 :sta puoltaisi alempaa alkava vääntö, parempi tyhjäkäynti.
X1:stä puoltaisi parempi keskialueen vääntö ja huipputeho.
Olisipa mielenkiintoista päästä vertailemaan noiden kahden nokan ala- ja keskialueen vääntökäyriä.
Huipputehoja kun en ole hakemassa, lähinnä parempaa ajettavuutta normaalikierrosalueella.
No, kunhan nyt ei vääntö pienenisi millään alueella, niin virityksen voisi katsoa onnistuneeksi!
Kiitokset Ksthb:lle arvokkaista kokemuksista, juuri tuollaisia amatööri kaipaa eli kokeiltuja juttuja.
Sanoit että Y12:ssa tyhjäkäynti oli huonoa? Kumma kyllä olen saanut päinvastaista infoa tähän asti..?
Toinen juttu, säädettävästä nokkapyörästä, että 2 mm isompi poraus riittää? Löysin tuossa netistä muutaman kuvan itsetehdyistä sääd.nokkapyöristä, ja niissä oli kyllä niitä reikiä kairattu soikeaksi oikein olan takaa! Mutta liekö ollut "varmuuden maksimointia" sitten. Tuo pari milliä kuulostaisi jo oikein hyvältä, jos vain piisaa. Tuo tieto kovemmista kuusiokolopulteista ja kiristysmomentista oli hyvä, noin teen.
Omega A 3000 -89
Opel Monza GSE -85
Opel Monza GSE -85
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Kaverin vaihtoi yhteen neloskoneeseen kireän E11 nokan tilalle Y12:n. Tehoa ei hävinnyt kovin paljoa, ehkä 15hv mutta käyttömukavuus parani huomattavasti.
Minun mielestä Y12 / X1 on suht samanlaisia. Molemmilla tyhjäkäynnissä on hieman nuottia riipuen toki ruiskusta ja imusarjasta, mutta pelaavat katuautossa.
Pari milliä ei ihan riitä, jotta nokkapyörällä saa kaikki mahdolliset ajoitukset hoidettua. Yleensä se tuppaa jäämään siihen hampaiden väliin se oikea asento... Näin ainakin on itsellä ollut monta kertaa.
Perusympyröiden heittoja ei kyllä itse ole tullut huomattua heittokellolla, en tiedä mistä niitä kuoppaisia nokkia oikein tulee markkinoille.
Minun mielestä Y12 / X1 on suht samanlaisia. Molemmilla tyhjäkäynnissä on hieman nuottia riipuen toki ruiskusta ja imusarjasta, mutta pelaavat katuautossa.
Pari milliä ei ihan riitä, jotta nokkapyörällä saa kaikki mahdolliset ajoitukset hoidettua. Yleensä se tuppaa jäämään siihen hampaiden väliin se oikea asento... Näin ainakin on itsellä ollut monta kertaa.
Perusympyröiden heittoja ei kyllä itse ole tullut huomattua heittokellolla, en tiedä mistä niitä kuoppaisia nokkia oikein tulee markkinoille.
Kyllä se Enem niitä hioo persiilleen, onhan tuo nähty jo kuinka monet kerrat. Asiasta on kyllä huomauteltukin, mutta liekkö hiontakone jo niin vanha jotta heittoa syntyy niin paljon. Mene ja tiedä.
Eräässäkin Asconassa jouduttiin venttiilinvälyksiä suurentamaan juuri siksi, koska välyksenpoistorampin jälkeen nokka lähti "pakittamaan". Valmistajan ilmoittamien välysten kanssa puristuspaineet olisivat lähteneet harakoille jo ennen aikojaan.
Jos en väärin muista, niin mittauksissa ilmeni mm. että venttiilin hivenen auettua 40 ast kampiakselilla ei tapahtunut juurikaan avautumista, joka korjautui kun suurensimme välystä suuremmaksi. Tällä tavoin pääsi ns. pahan kohdan yli ja suoraan kiihtyvälle noston osalle.
Eräässäkin Asconassa jouduttiin venttiilinvälyksiä suurentamaan juuri siksi, koska välyksenpoistorampin jälkeen nokka lähti "pakittamaan". Valmistajan ilmoittamien välysten kanssa puristuspaineet olisivat lähteneet harakoille jo ennen aikojaan.
Jos en väärin muista, niin mittauksissa ilmeni mm. että venttiilin hivenen auettua 40 ast kampiakselilla ei tapahtunut juurikaan avautumista, joka korjautui kun suurensimme välystä suuremmaksi. Tällä tavoin pääsi ns. pahan kohdan yli ja suoraan kiihtyvälle noston osalle.
Mulla oli Y12 nokka edellisessä monzassa. Kantta laskettu ja kanavoitu. Ärsyttävää nykimistä kävelyvauhtia ajellessa jossai taajamassa pintakaasulla lirputellessa. Tyhjäkäynti oli epätasaista..
Mutta olihan siinä sitte kivasti potkua kuitenkin jahka kierrokset alkoivat nousta
Tosin vaihdoin myöhemmin vakionokan takaisin juurikin sen älyttömän nykimisen takia..meni hermot ajaa jossai parkkihallissa ku auto kiikkuu miten sattuu ja kyytiläiset ei pysy penkeillä.
Mutta olihan siinä sitte kivasti potkua kuitenkin jahka kierrokset alkoivat nousta
Tosin vaihdoin myöhemmin vakionokan takaisin juurikin sen älyttömän nykimisen takia..meni hermot ajaa jossai parkkihallissa ku auto kiikkuu miten sattuu ja kyytiläiset ei pysy penkeillä.
Monellaisii takaveto-ooppelei ollunnaa
Joo, mulla ei kyllä hermot kestä kanssa yhtään tuommoista käytöstä, nokka sais kenkää välittömästi moisesta käytöksestä.
Jännä homma, kun toiset sanoo että käy tyhjäkäyntiä ja toiset että ei millään!
Varmaankin on sitten nokissa eroja, kuten Kosunen tuossa aikaisemmin totesi.
Pystyykö tuota "persiilleen hiottua" nokkaa millään opilla erottamaan ennenkuin se on paikoillaan?
Vai onko se vaan luotettava rukouksen voimaan?
Esiintyykö muuten muissa Enemin nokissa samaa, esim X1, vai onko tämä vain Y12:sen ongelma?
Jännä homma, kun toiset sanoo että käy tyhjäkäyntiä ja toiset että ei millään!
Varmaankin on sitten nokissa eroja, kuten Kosunen tuossa aikaisemmin totesi.
Pystyykö tuota "persiilleen hiottua" nokkaa millään opilla erottamaan ennenkuin se on paikoillaan?
Vai onko se vaan luotettava rukouksen voimaan?
Esiintyykö muuten muissa Enemin nokissa samaa, esim X1, vai onko tämä vain Y12:sen ongelma?
Omega A 3000 -89
Opel Monza GSE -85
Opel Monza GSE -85
Kyllähän nuo varmaan säätämällä saa käymään tyhjää. Oisko joku maininnut että kun kiristää ilmamäärämittarin jousta tarpeeksi niin tyhjäkänyti tasaantuu?
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Jep ainut nokka on ollut Y12 josta on löytynyt perus ympyra heittoo reilusti. Mittaamalla perusympyrät ongelmat välttää etukäteen. Suurin sallittu heitto on 0.03mm perusympyrällä.HaKy kirjoitti:Joo, mulla ei kyllä hermot kestä kanssa yhtään tuommoista käytöstä, nokka sais kenkää välittömästi moisesta käytöksestä.
Jännä homma, kun toiset sanoo että käy tyhjäkäyntiä ja toiset että ei millään!
Varmaankin on sitten nokissa eroja, kuten Kosunen tuossa aikaisemmin totesi.
Pystyykö tuota "persiilleen hiottua" nokkaa millään opilla erottamaan ennenkuin se on paikoillaan?
Vai onko se vaan luotettava rukouksen voimaan?
Esiintyykö muuten muissa Enemin nokissa samaa, esim X1, vai onko tämä vain Y12:sen ongelma?
Mikäli nokka hiotaan vakiosta niin tuskin ongelmaa esiintyy. Tärkeä juttu hiotuilla nokilla on muistaa sorvata nostimen öljyuraa ylemmäs suhteessa perusympyrään riittävän öljynpaineen saamiseksi myös kannen takapäähän. X1 sen malli löytyy ainakin R-Koneistuksesta Keravalta.
Omaan Monzaan olen suunnitellut kokeilevani X1 nokkaa 112 ast nokka kulmalla ( tossa 4-koneen X1 mallissahan on nokkien välinen kulma 108 ast joka on liian pieni tasaista tyhjäkäyntiä ajatellen). Tällä muutoksella voisi päästä tyhjäkäyntiä sotkevista haitallisista pulsseista jota sekoittavat ilmamäärä mittarin
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Ksthb kirjoitti:
"Tärkeä juttu hiotuilla nokilla on muistaa sorvata nostimen öljyuraa ylemmäs suhteessa perusympyrään riittävän öljynpaineen saamiseksi myös kannen takapäähän. "
Siis mitä?!:o
Ihan uutta tyhmälle.Kertokaa tarkemmin?
Eli siis ei toimi niin että pistää nokan paikoilleen, uudet nostajat ja välykset kohdilleen ja kärry säätöön?
"Tärkeä juttu hiotuilla nokilla on muistaa sorvata nostimen öljyuraa ylemmäs suhteessa perusympyrään riittävän öljynpaineen saamiseksi myös kannen takapäähän. "
Siis mitä?!:o
Ihan uutta tyhmälle.Kertokaa tarkemmin?
Eli siis ei toimi niin että pistää nokan paikoilleen, uudet nostajat ja välykset kohdilleen ja kärry säätöön?
Omega A 3000 -89
Opel Monza GSE -85
Opel Monza GSE -85