Vikavalo ja vikakoodeja 2,2 DTI:ssä

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Lakas
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 21:04

Vikavalo ja vikakoodeja 2,2 DTI:ssä

Viesti Kirjoittaja Lakas »

Vikavalo syttyi kun moniurahihnasta irtosi säikeitä. Veto häviää tietenkin, mutta kävin luetuttamassa vikakoodit ja kaksihan sieltä löytyi; P0400 Pakokaasujen takaisinkierrätyksen virtaus liian suuri ja 16310A Unknown fault code. Vikavalo hävisi kun nollattiin vikamuisti, mutta pikainen koeajolenkki(2km) sytytti vikavalon kovemmilla kierroksilla mutta sammui tyhjäkäynnillä. Seuraavan kerran käynnistettäessä vikavalo alkoi palamaan taas ja antaa samat vikakoodit.

Soittelin Delta-autolle ja arvio oli että EGR-venttiili on sökö. Hinta 450€

Kysymys: Olisiko apua jos tulppais EGR-venttiilin? Pystyykö tämä EGR vaikuttamaan turbon ahtopaineisiin?

Kertakaikkiaan tämä auto ei vedä ollenkaan, tarvitaaan pitkä suora jotta 100 km/h saavutetaan...

Auttakee ymmärtämätöntä!!!
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1751
Liittynyt: 27 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kälviä city

Viesti Kirjoittaja jamata »

Katoppas alipaineletkut läpi kuulostais et olis vuoto siellä suunnalla.Itellä lähti vahingossa 1 letku irti ja huiput oli kans alle 100km/h ja vikavalo päällä kokoajan.
Skoda Octavia -08
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Miks viedä auto Delta-Autoon?? Siellä kun saa maksaa aina ylimääräistä. Maksaako tuo egr noin paljon?
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
Lakas
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 21:04

Viesti Kirjoittaja Lakas »

Kyllä ne niin väitti puhelimessa.

No me katsotaan ja puhdistetaan sitä EGR-venttiiliä ja tutkitaan nuo letkut vielä tuossa paikallisessa huoltamossa.

Mutta oisko siitä EGR:n tulppamisesta hyötyä tässä tapauksessa?
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1751
Liittynyt: 27 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kälviä city

Viesti Kirjoittaja jamata »

On siitä mutta pitää tehdä vastusviritys muuten palaa vaan vikavalo kokoajan ja haulla löytyy hyvät ohjeet tohon egr hommaan ja itekki voi/kannattaa kattoa ne letkut läpi.Laita auto käyntiin ja vääntele/kääntele niitä ohkasia pikkuletkuja jossakin on 99%varmasti vuoto kun kerta remmin rispaannuttua alko vikavalo palaan.Niin joo se egr:hän toimii alipaineella ja kun on vuoto niin se toimii väärin ja sama juttu turbon siivissä.
Skoda Octavia -08
Avatar
tuikki
OCF Rahastonhoitaja
OCF Rahastonhoitaja
Viestit: 4979
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kokkola
Jäsennumero: 2729

Viesti Kirjoittaja tuikki »

Autetaan nyt miestä mäessä: Linkki

Lueskelet sieltä... ekalla sivulla on jo aika hyvää tietoa...

Tuo EGR:n tukkiminenhan auttaa siis vain jos alipaineet on tukossa ja sattuu se EGR venttiili oleen viallinen...
tuikka.jari (ät) gmail.com
-06 Vectra C2 wagon 3.0CDTI A6 OPC-line, -98 Vectra B1 1.6
EX:-94 Vectra A2 1.8 -08 Astra H Caravan 1.9CDTI OPC-line, -94 Corsa B 1.4SI
Omega B2 Caravan 2.5 Elegance, Astra G Club Caravan 2.0DI
Lakas
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 21:04

Viesti Kirjoittaja Lakas »

Dodii, kiitos vinkeistä.

Eilen sitten tutkittiin noita alipaineletkuja ja egr-venttiiliä. Egr-venttiili toimii, testattiin imemällä. Letkut on kaikki ehyet, laitettiin käyntiin ja sormituntumalla kokeiltiin letkujen päistä imua. Egr-venttiilin puhdistuksen jälkeen tuo Pakokaasun takaisinkierrätys vikakoodi hävisi, mutta tuo Unknown Fault Code jäi.

Sitten huomattiin yksi pieni juttu, kun moniurahihnasta oli irronnut niitä säikeitä ja se oli lyönyt kaksi sähköjohtoa poikki. Ovat samalla linjalla tuon hihnan kanssa. Yhdistettiin ne mutta mikään ei muuttunut. Mahdollisuus on että ne ovat koskettaneet toisiaan ja tullut oikosulku, mutta minne? Sulakkeet ovat kaikki ehjiä.

Vikakoodit kun pyyhkii pois, vikavalo häviää mutta hukkaportin kara ei liiku. Kun sammuttaa, niin vikavalo syttyy uudelleen. Pystyisikö vika olemaan ilmamassamittarissa?

Täytyy lähteä käymään Bosch-korjaamolla ja luetuttaa sillä omalla testerillä nuo vikakoodit. AutoComin testeri ei tunnistanut tuota autoa kuin Zafirana...

Tällaista tällä kertaa!!!
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Lakas kirjoitti: Vikakoodit kun pyyhkii pois, vikavalo häviää mutta hukkaportin kara ei liiku. Kun sammuttaa, niin vikavalo syttyy uudelleen. Pystyisikö vika olemaan ilmamassamittarissa?
Nus nus, se ei liene hukkaportin kara, kun autossa on muuttuvasiipinen ahdin. Olisko siivet niin paskaiset, että olisivat menneet jumiiin?
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
Lakas
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 21:04

Viesti Kirjoittaja Lakas »

Siivet pyörii...
Mikäs kara se on siinä turbon kyljessä joka alipaineella toimii? Nimittäin letkua imemällä se liikkuu...
ramo79
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 305
Liittynyt: 01 Touko 2007, 19:24
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja ramo79 »

se on muuttuva siipinen turbo eli kello vaikuttaa turbon siipiin.
Avatar
tuikki
OCF Rahastonhoitaja
OCF Rahastonhoitaja
Viestit: 4979
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kokkola
Jäsennumero: 2729

Viesti Kirjoittaja tuikki »

Elikkäs siipien asentoa muuttamalla hoidetaan hukkaportin virkaa. Hukkaporttia vehkeessä ei ole kuten jo joku tuossa yrittikin sanoa...

En tiedä tarvitsiko aiemmat neuvot enää tätä selvennystä, mutta itsestä vain tuntui siltä... :roll:
tuikka.jari (ät) gmail.com
-06 Vectra C2 wagon 3.0CDTI A6 OPC-line, -98 Vectra B1 1.6
EX:-94 Vectra A2 1.8 -08 Astra H Caravan 1.9CDTI OPC-line, -94 Corsa B 1.4SI
Omega B2 Caravan 2.5 Elegance, Astra G Club Caravan 2.0DI
Lakas
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 21:04

Viesti Kirjoittaja Lakas »

Okei okei :lol: uskotaan...

Huomenna klo 15.00 Opelin merkkihuoltoon pistokkeen päähän, jospa he tietäisivät vian. Vikakoodina edelleen se 16310A Unknown fault code.

Se mikä tässä mietityttää että mitä ovat ne kaksi ohutta sähköjohtoa siinä turbon vasemmalla puolella, ne oli mennyt poikki kun moniurahihnan riekaleet olivat pieksäneet niitä. Jos ne ovat päässeet koskemaan toisiaan niin oikosulkuhan siitä on tullut. Ahtopaineensäädintä epäilivät Opelin huollossa.
ramo79
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 305
Liittynyt: 01 Touko 2007, 19:24
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja ramo79 »

Lakas kirjoitti:Okei okei :lol: uskotaan...

Huomenna klo 15.00 Opelin merkkihuoltoon pistokkeen päähän, jospa he tietäisivät vian. Vikakoodina edelleen se 16310A Unknown fault code.

Se mikä tässä mietityttää että mitä ovat ne kaksi ohutta sähköjohtoa siinä turbon vasemmalla puolella, ne oli mennyt poikki kun moniurahihnan riekaleet olivat pieksäneet niitä. Jos ne ovat päässeet koskemaan toisiaan niin oikosulkuhan siitä on tullut. Ahtopaineensäädintä epäilivät Opelin huollossa.
Kävin omasta katsomassa niin menevät varmaan alipaineen ohjaukseen mut en äkkiä osannut sanoa mikä systeemi se on kun menee turbon ohjauksen alapuolelle olevalle alipaine systeemille ja siitä ei minun mielestä lähtenyt eteenpäin alipaine letkua.
Lakas
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Maalis 2005, 21:04

Viesti Kirjoittaja Lakas »

No niin, selvisihän se vika!!!

Ruiskutuspumppu rikki, korjausarvio aika mehevä 2000 euroa. Jonkun verran ottaa pannusta :evil: !!! Sanoin kyllä että jos se vika ei siinä olekaan niin minä en sitä pumppua maksa. Olivat kuulema mittailleet ja 99,9 % varmuudella vika on siinä pumpussa.

ETTÄ SELLAISTA!!! :no:
ramo79
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 305
Liittynyt: 01 Touko 2007, 19:24
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja ramo79 »

Eikö yleensä hyydy kokonaan jos pumpun ohjauksessa vika??? Ja menee siitä mitä viimeks katsoin alipaine systeemiä sisälle autoon päin letku... Siis siitä mikä on lähes suoraan laturin yläpuolella turbon ohjauksen alla...
Vastaa Viestiin