Dynotestien tuloksia
Dynotestien tuloksia
Mm. Opelien dynotestien tuloksia:
http://www.rri.se/index.php?DN=29&List=O-R
http://www.rri.se/index.php?DN=29&List=O-R
kurttu
Kaikki käyrät näyttivät tosiaan olevan pyörätehoja ja vääntöjä, joten tuo prosentuaalinen vertaaminen ilmoitettuun moottoritehoon ja vääntöön on hieman typerää.
Esim. Tigran 1,6 16v koneessa (X16XE?) tuon pyörätehokäyrän perusteella voimansiirtohäviöt (pyörännavoista mitattuna ehkä noin 10%) huomioiden moottoriteho olisi kohtuullisen lähellä ilmoitettua tehoa. Itse asiassa tuon Tigran pyörätehokäyrä vastaa aika tarkasti oman C16XE:ni pyörätehokäyrää niin huipputeholtaan kuin huippuväännöltään (Tigra 73kW ja itsellä 76kW). Itselläni mukana on tosin vielä renkaan häviöt, toisin kuin tuossa rototestissä, jossa teho kuvien perusteella mitataan suoraan pyörännavoista. Oma kanteni ei ole ihan vakio ja C16XE:ssä pitäisi tehtaan ilmoituksen mukaan olla vakiona 3hp enemmän, joten tuo Tigran mittaustulos vaikuttaa ihan järkevältä.
Esim. Tigran 1,6 16v koneessa (X16XE?) tuon pyörätehokäyrän perusteella voimansiirtohäviöt (pyörännavoista mitattuna ehkä noin 10%) huomioiden moottoriteho olisi kohtuullisen lähellä ilmoitettua tehoa. Itse asiassa tuon Tigran pyörätehokäyrä vastaa aika tarkasti oman C16XE:ni pyörätehokäyrää niin huipputeholtaan kuin huippuväännöltään (Tigra 73kW ja itsellä 76kW). Itselläni mukana on tosin vielä renkaan häviöt, toisin kuin tuossa rototestissä, jossa teho kuvien perusteella mitataan suoraan pyörännavoista. Oma kanteni ei ole ihan vakio ja C16XE:ssä pitäisi tehtaan ilmoituksen mukaan olla vakiona 3hp enemmän, joten tuo Tigran mittaustulos vaikuttaa ihan järkevältä.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Joo varsinkin turboissa tuntuu oleva potkua luvatusti tai enemmänkin.
Onhan se selvä, että pyörän navoista ei saa sitä tehoa, mitä moottori tuottaa. Mutta noi on kuitenkin keskenään vertailukelpoisia. Jos teho / vääntö on n. 90%, kone antaa sen mitä luvattu. Automaagien tapauksessa n. 80%
Esim. X16XEL tuntuis antavan enemmän kuin luvattu, kun ottaa häviöt huomioon.
Onhan se selvä, että pyörän navoista ei saa sitä tehoa, mitä moottori tuottaa. Mutta noi on kuitenkin keskenään vertailukelpoisia. Jos teho / vääntö on n. 90%, kone antaa sen mitä luvattu. Automaagien tapauksessa n. 80%
Esim. X16XEL tuntuis antavan enemmän kuin luvattu, kun ottaa häviöt huomioon.
kurttu
Onkos muuten opelilla samaa kun monella muulla automerkillä, et auto myydään esim 100kw mallina, ja sanotaan että siinä käytetään 95oktaanista pensaa, mut jossain lukee että luvattu teho saadaan vain min. 98oktaanisella?
Kyllähän tuo ekotykkikin tuntuu vähän erilaiselta ainakin alaväännön puoleen korkeempioktaanisella ajaessa...
Kyllähän tuo ekotykkikin tuntuu vähän erilaiselta ainakin alaväännön puoleen korkeempioktaanisella ajaessa...
Tech1 diagnosoinnit onnistuvat tarpeeseen
Pihassa: e-Golf ja f11 530d Tallissa: Vectra 2000 16v 1991
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin
Pihassa: e-Golf ja f11 530d Tallissa: Vectra 2000 16v 1991
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin
No juu, X20XEV:n ja X18XE:n katsoin. Niissä on nakutustunnistin. Ainakin toi oma XEV tuntuu toimivan hieman paremmin 98:lla (mutua )Simo kirjoitti:Oliko ne sit semmosia koneita joissa on nakutustunnistin tai oktaanivaatimuksena 98?smppa kirjoitti:Paria käppyrää katsoin, niin ne oli testattu 95:lla bensalla...
Jos ei niin mitä väliä sillä on..
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Mitenkäs tuo tarkkuus on määritetty? Onko jonkun auton moottori ensin mitattu moottoridynossa ja sen jälkeen pultattu takaisin autoon kiinni ja menty sitten alustadynamometriin?madi kirjoitti:kyllä oulun tekulla saa ainakin etuvetoiseen ja takavetoiseen 8-9% teho häviön eikä mitää poskettomia +15% lukujen kaunistelua vaan
ja tekun penkki oli mitattu suomen tarkimmaksi vähän aikaa sitten
eikös napa jarrulla saa tosi tarkan tuloksen ei o renkaita välissä häirittemässä
Suoraan navoista mitattaessa pitäisi tosiaan päästä paljon tarkempaan tulokseen. Silloinkin tosin täytyy arvioida vaihdelaatikon hyötysuhde ja laakerikitkat, kun ei niitä pääse millään suoraan mittaamaan (rullaamalla saatu häviöiden mittaustuloshan ei ole lähellekään sama asia kuin häviöt veto päällä).
Mikähän on lähde ja kuka mitannut.madi kirjoitti:kyllä oulun tekulla saa ainakin etuvetoiseen ja takavetoiseen 8-9% teho häviön eikä mitää poskettomia +15% lukujen kaunistelua vaan
ja tekun penkki oli mitattu suomen tarkimmaksi vähän aikaa sitten
j.h
VM teki tehopenkkitestin, mutta sen tulos ei todistamut Oulua tarkimmaksi. Ei ainakaan minun mielestä. "Samoja" tehopenkkejä kuin Oulussa on monessa muussa paikkaa, mutta ne eivät vaan pärjää Oululle:
Ei kukaan viittisi skannata tuota?jpisteh kirjoitti:VM teki tehopenkkitestin
Siihen en ota kantaa mikä tai missä on tarkin,mutta melko vallattomia tehohäviöitä tuntuu joissain penkeissä olevan...
Manuaali takaveto ~15% ja automaattina yli 20%...
Pöyrätehoissa ei välttämättä juurikaan eroa ole,välttämättä,mutta tuommoiset hävikit alkaa kuulostamaan jo hondamiesten jutuilta.