Dynotestien tuloksia

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
Avatar
kurttu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 753
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 10:18
Paikkakunta: Jollimäki

Dynotestien tuloksia

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Mm. Opelien dynotestien tuloksia:
http://www.rri.se/index.php?DN=29&List=O-R
kurttu
turbo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 860
Liittynyt: 22 Elo 2005, 08:25
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja turbo »

Onkohan ihan luetettava? Näyttää kaikkien kohdalla enemmän tai vähemmän alakanttiin :-?
Honda Accord CL7 K20A6
Avatar
kurttu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 753
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 10:18
Paikkakunta: Jollimäki

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Voimansiirron häviöt..
kurttu
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kaikki käyrät näyttivät tosiaan olevan pyörätehoja ja vääntöjä, joten tuo prosentuaalinen vertaaminen ilmoitettuun moottoritehoon ja vääntöön on hieman typerää.

Esim. Tigran 1,6 16v koneessa (X16XE?) tuon pyörätehokäyrän perusteella voimansiirtohäviöt (pyörännavoista mitattuna ehkä noin 10%) huomioiden moottoriteho olisi kohtuullisen lähellä ilmoitettua tehoa. Itse asiassa tuon Tigran pyörätehokäyrä vastaa aika tarkasti oman C16XE:ni pyörätehokäyrää niin huipputeholtaan kuin huippuväännöltään (Tigra 73kW ja itsellä 76kW). Itselläni mukana on tosin vielä renkaan häviöt, toisin kuin tuossa rototestissä, jossa teho kuvien perusteella mitataan suoraan pyörännavoista. Oma kanteni ei ole ihan vakio ja C16XE:ssä pitäisi tehtaan ilmoituksen mukaan olla vakiona 3hp enemmän, joten tuo Tigran mittaustulos vaikuttaa ihan järkevältä.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
turbo
'Senator'
'Senator'
Viestit: 860
Liittynyt: 22 Elo 2005, 08:25
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja turbo »

kurttu kirjoitti:Voimansiirron häviöt..
Niin joo kappas :oops:, luulin niiden laskeneen moottoritehon valmiiks...
Honda Accord CL7 K20A6
Avatar
janne75
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Joissain näyttää olevan mitattu pyörävääntö enemmän kuin ilmoitettu koneen vääntö :roll:
Avatar
kurttu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 753
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 10:18
Paikkakunta: Jollimäki

Viesti Kirjoittaja kurttu »

Joo varsinkin turboissa tuntuu oleva potkua luvatusti tai enemmänkin.
Onhan se selvä, että pyörän navoista ei saa sitä tehoa, mitä moottori tuottaa. Mutta noi on kuitenkin keskenään vertailukelpoisia. Jos teho / vääntö on n. 90%, kone antaa sen mitä luvattu. Automaagien tapauksessa n. 80%

Esim. X16XEL tuntuis antavan enemmän kuin luvattu, kun ottaa häviöt huomioon.
kurttu
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja smppa »

Paria käppyrää katsoin, niin ne oli testattu 95:lla bensalla...
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Simo »

smppa kirjoitti:Paria käppyrää katsoin, niin ne oli testattu 95:lla bensalla...
Oliko ne sit semmosia koneita joissa on nakutustunnistin tai oktaanivaatimuksena 98?
Jos ei niin mitä väliä sillä on..
AksuPaksu
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1805
Liittynyt: 13 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja AksuPaksu »

Onkos muuten opelilla samaa kun monella muulla automerkillä, et auto myydään esim 100kw mallina, ja sanotaan että siinä käytetään 95oktaanista pensaa, mut jossain lukee että luvattu teho saadaan vain min. 98oktaanisella?

Kyllähän tuo ekotykkikin tuntuu vähän erilaiselta ainakin alaväännön puoleen korkeempioktaanisella ajaessa...
-(z)- Tech1 diagnosoinnit onnistuvat tarpeeseen -(z)-
Pihassa: e-Golf ja f11 530d Tallissa: Vectra 2000 16v 1991
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin -(z)-
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

kyllä oulun tekulla saa ainakin etuvetoiseen ja takavetoiseen 8-9% teho häviön eikä mitää poskettomia +15% lukujen kaunistelua vaan
ja tekun penkki oli mitattu suomen tarkimmaksi vähän aikaa sitten
eikös napa jarrulla saa tosi tarkan tuloksen ei o renkaita välissä häirittemässä
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja smppa »

Simo kirjoitti:
smppa kirjoitti:Paria käppyrää katsoin, niin ne oli testattu 95:lla bensalla...
Oliko ne sit semmosia koneita joissa on nakutustunnistin tai oktaanivaatimuksena 98?
Jos ei niin mitä väliä sillä on..
No juu, X20XEV:n ja X18XE:n katsoin. Niissä on nakutustunnistin. Ainakin toi oma XEV tuntuu toimivan hieman paremmin 98:lla (mutua :roll: )
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

madi kirjoitti:kyllä oulun tekulla saa ainakin etuvetoiseen ja takavetoiseen 8-9% teho häviön eikä mitää poskettomia +15% lukujen kaunistelua vaan
ja tekun penkki oli mitattu suomen tarkimmaksi vähän aikaa sitten
eikös napa jarrulla saa tosi tarkan tuloksen ei o renkaita välissä häirittemässä
Mitenkäs tuo tarkkuus on määritetty? Onko jonkun auton moottori ensin mitattu moottoridynossa ja sen jälkeen pultattu takaisin autoon kiinni ja menty sitten alustadynamometriin?

Suoraan navoista mitattaessa pitäisi tosiaan päästä paljon tarkempaan tulokseen. Silloinkin tosin täytyy arvioida vaihdelaatikon hyötysuhde ja laakerikitkat, kun ei niitä pääse millään suoraan mittaamaan (rullaamalla saatu häviöiden mittaustuloshan ei ole lähellekään sama asia kuin häviöt veto päällä).
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

madi kirjoitti:kyllä oulun tekulla saa ainakin etuvetoiseen ja takavetoiseen 8-9% teho häviön eikä mitää poskettomia +15% lukujen kaunistelua vaan
ja tekun penkki oli mitattu suomen tarkimmaksi vähän aikaa sitten
Mikähän on lähde ja kuka mitannut.

j.h

VM teki tehopenkkitestin, mutta sen tulos ei todistamut Oulua tarkimmaksi. Ei ainakaan minun mielestä. "Samoja" tehopenkkejä kuin Oulussa on monessa muussa paikkaa, mutta ne eivät vaan pärjää Oululle:
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

jpisteh kirjoitti:VM teki tehopenkkitestin
Ei kukaan viittisi skannata tuota?

Siihen en ota kantaa mikä tai missä on tarkin,mutta melko vallattomia tehohäviöitä tuntuu joissain penkeissä olevan...
Manuaali takaveto ~15% ja automaattina yli 20%... :roll:

Pöyrätehoissa ei välttämättä juurikaan eroa ole,välttämättä,mutta tuommoiset hävikit alkaa kuulostamaan jo hondamiesten jutuilta. :lollis:
Vastaa Viestiin