moottorin vikavalo astra

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
koira2006
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 21:46

moottorin vikavalo astra

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

terve

tuli tuossa ostettua elämäni ensimmäinen ooppeli eli Astra -98vm 2.0Di.

ongelmana on, että moottorin vikavalo syttyy kesken ajon ja palaa hetken, sitten sammuu.

lisäksi sen saa sammumaan painamalla kaasun pohjaan noin sekunniksi. ajoon en ole vielä sen huomannut vaikuttavan tehohäviönä, mutta olenkin ajanut ko. autolla vasta noin 200km. jääkö vikamuistiin tieto valon ajoittaisesta palamisesta jos käyttäisi liikkeessä tarkistettavana tietokoneella?

lueskelin haulla vanhoja juttuja ja alipaineletkuja tms. oli siellä ehdotettu. kysynkin, tuleeko kenellekkään mieleen, mikä letku noista monista voisi olla kyseessä eli mistä aloittaa.

eikös tuo moottori ole nokkaketjulla? mitä öljyä koneessa olisi hyvä käyttää, sopiiko teboil diamond 5W-40.
-(z)-
Jake77
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 41
Liittynyt: 08 Kesä 2007, 23:18
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Jake77 »

Onko EGR tulpattu? Itellä teki samaa kun kokeilin tulpata EGR:än. 2.0DTI
jatoljamo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 11:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jatoljamo »

Mulla on Dti:ssä saman olonen vika. Vikavalo syttyy välillä ajon aikana enkä ole löytänyt mitään logiikkaa, että se syttyisi tietynlaisessa tilanteessa.
jääkö vikamuistiin tieto valon ajoittaisesta palamisesta jos käyttäisi liikkeessä tarkistettavana tietokoneella?
Kyllä ne jää muistiin vaikka se vikavalo palaa vain hetkellisesti.
Kävin luetuttamassa vikakoodit ja huoltomies sano, että alipaineletkuissa vuoto tai ilmämäärämittari sökönä.

Tossa Di:ssä on kai ilmeisesti samanlainen ilmamäärämittari.

Mulla ei ole EGR:ää tulpattu.
koira2006
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 21:46

täydennystä

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

jatkoa alulle...

tänään moottoritiellä valo pysyi pimeänä noin 50km, kunnes ohituksessa syttyi ja jäi palamaan. moottorin sammutus auttoi, kuunes alkoi taas villkua, seurataan.
jatoljamo
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 13 Tammi 2006, 11:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jatoljamo »

jatoljamo kirjoitti:Mulla on Dti:ssä saman olonen vika. Vikavalo syttyy välillä ajon aikana enkä ole löytänyt mitään logiikkaa, että se syttyisi tietynlaisessa tilanteessa.
Kävin tossa tekee vähä reissua ja seurailin tota vikavaloa. Oli menomatkalla todella mäkinen tie.
Lähes poikkeuksetta kun se valo syttyi, niin oltiin alamäessä. Kun se syttyi tossa tilanteessa se sammui aika äkkiä sytyttyään.

Sitte oli toisenlainen tilanne. Valo syttyi muutaman kerran silloin, kun kiihdytin motarille tai ohitukseen. Vitosvaihteella kun vauhtia oli n.130km/h ja nelosvaihteella suunnilleen vastaavissa kierroksissa (perstuntumalla mitattuna ku ei nopeus jääny mieleen enkä kiekkamittariakaa kerinny kattoon). Tällöin valon samuminen kesti paljon pitempään kuin em. tapauksessa. Pari kertaa piti pysähtyä sammuttaan auto jotta valo sammu.

Auto oireili vielä sillainki varsinki tolla mäkisellä pätkällä, että vakkari päällä nopeus ei pysyny ollenkaan tasaisena. Yleensä se pysyy kyllä ylämäessäki. Eli ilmeisesti oli jonkun verran tehot kadoksissa vaikka ei ollut edes vikavalo päällä.

Olisko kellään vastaavanlaisia kokemuksia tai muuten vaa ideoita, jotta mistä johtus?
Voisko se olla toi ilmamäärämittari?
Onko muutes kukaa ostanu kyseistä mittaria Motonetistä?

Auto on siis Astra Caravan -00 2.0DTI (Y20DTH?)
koira2006
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 10 Kesä 2007, 21:46

samanlainen vika

Viesti Kirjoittaja koira2006 »

Kuulostaa juurikin tutulta...

Itellä 2.0DI, siinä valo pysyy pimeänä esim. maantiellä kun moottori vetää lähes kokoajan. Moottorijarrutuksessa valo syttyy ja sammuu taas kun alkaa vetää.

Kiihdyttäessä voimakkaammin, syttyi ja jäi palamaan, sammutus auttoi.

Eilen oli polttopuukuormattu kärry perässä ja 60 rajoituksella vaihdoin neloselta kolmoselle hieman jyrkempää mäkeä varten ---> heti kun nostin kolmosella kytkimen ja kierrokset nousi, valo syttyi. Työn ja tuskan takana oli päästä mäki ylös, kun Obelixi muuttui polkuautoksi tehojen kadottua.

Kokeilin liikutella kaikkia niitä pieniä alipaineletkuja sammutettuani auton mäen päällä. uudelleen kun käynisti, oli valo poissa.

Olen jostain lukenut ilmamäärämittariin tarkoitetusta puhdistusaineesta, jota suihkutetaan mittarin tuntoelimeen. Onko kenelläkään kokemusta tälläisen tehosta?
Avatar
woof
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Touko 2005, 13:15
Paikkakunta: Kuusamo/Oulu

Viesti Kirjoittaja woof »

juuri sama vika mulla. Korjaaja epäili että mahdollisesti (muistaakseni) imusarjan ylempi tiiviste vuotaa. Saas nähdä, vika ollut jo ainakin vuoden.
jmsaaski
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Joulu 2006, 00:36
Paikkakunta: Espoo

Opel Astra 2.0 DT -99

Viesti Kirjoittaja jmsaaski »

Eilen yhtä äkkiä kun oli muutama sata metriä ajettu sytty moottorin varotusvalo ja tehot hävis kokonaan. Ei ota kierroksia kun vähän alle 4000 vaikka painaa kaasun pohjaan kun vaihde vapaalla. Just hikiseen kulkee 125km/h. Maanantaina saan piuhan päähän auton kiinni niin katotaan josko sieltä selviäis jotain.. Ilmamäärä mittaria kaverikin ekaks lähti veikkaileen..
Auto siis astra 2.0 dt -99
J.Toivanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 10609
Liittynyt: 08 Elo 2005, 20:41
Paikkakunta: Kontiomäki

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

vai oisko katti mennyt?
Saab 9-5 2.0T Linear Pro 2006
Avatar
woof
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Touko 2005, 13:15
Paikkakunta: Kuusamo/Oulu

Viesti Kirjoittaja woof »

mulla on jonku kerran alipaineletkut ollu löysälää/irti..
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9284
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Isäukon '00 Dti Vectrassa oli pitkään samaa vikaa, ja kerettiinpä autoon vaihtaa uusi IMM, mutta turhaan.
Vikavalo siis syttyi aina pienillä kierroksilla ajettaessa, ja auto oli todella hengetön aina 3500rp/m asti, jolloin valo yleensä sammui.

Syyksi paljastui pitkän tutkimisen jälkeen turbon alipainesäätöiselle hukkaportille (meniköhän oikein?) menevä pikku alipaineletku, jonka kumipää oli haljennut muutaman millin matkalta. Letku korjattiin, ja valo ei tuon jälkeen enää syttynyt. Tehojakin tuntui tulevan huomattavasti lisää, joten letku on varmasti vuotanut pitkään.
Matzi
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1051
Liittynyt: 28 Tammi 2006, 20:27
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja Matzi »

Isännän astrassa (2.0 DTI) alkoi sytyttelemään valoa silloin tällöin myös. Lähinnä kiihdytyksissä jne. Ilmamassamittari oli lopussa ja siinä imusarjassa oleva ahtopainetunnistin oli tukossa (pieni reikä siinä anturissa joka oli täynnä sitä EGR:n aiheuttamaa moskaa). Vaihdoin ilmamassamittarin ja tökkäsin sen anturin reiän auki nuppineulalla niin taas toimii. Eli nuo kaksi kannattanee tarkistaa jos moista oiretta.
Avatar
woof
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 126
Liittynyt: 04 Touko 2005, 13:15
Paikkakunta: Kuusamo/Oulu

Viesti Kirjoittaja woof »

minkälainen osa tuo ahtopainetunnistin on? Miten löydän sen :oops:
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Imusarjan kuskinpuoleisessa laidassa on yksi ainut nippeli, johon menee jonkunlainen sähköjohto. Yhdellä ruuvilla kiinni on hän.......
Vastaa Viestiin