F1 - Kubican kolari

Keskustelua kaikenlaisesta moottoriurheilusta.
Avatar
Anzah
'Senator'
'Senator'
Viestit: 989
Liittynyt: 30 Kesä 2005, 17:32
Paikkakunta: Espoo-Heinola

Viesti Kirjoittaja Anzah »

Megaman kirjoitti: Sennan ja Häkkisen törmäykset oli nimenomaan äkkipysäyksiä ja seuraukset sitten ikävimpiä mahdollisia... :-?
Sennan kolari ei ollut äkkipysähdys vaan auto jatkoi osuman jälkeen vielä matkaansa toisin kuin Häkkisellä...

Ja aivan kuten TJT muistit, Senna kuoli siihen ripustukseen, joka tuli ohjaamon seinästä ja kypärästä läpi ja juuri tuotakin asiaa varten on noita kahta asiaa vahvistettu lähes luodinkestäviksi ja kypäriäkin on kisaviikonloppua varten jokaisella kuskilla useita, että varmasti on pintajännitteet kunnossa.

Lisäksi tuolloin -94 ja -95 aikaan ohjaamon sivut oli vielä edelleen todella alhaalla, jopa kuljettajan niskan ja hartiat näki sivusta katsottuna, (nykyään näkyy suunnilleen kypärän laki) ja tuo aiheutti helposti niskavikoja, koska pää pääsi heilumaan sivuille täysin vapaasti. Ja tämä oli eritoten paha tekijä Häkkisen onnettomuudessa Adelaidessa -95...

EDIT: Tuolla vielä mm. kuvia liittyen tapaukseen Senna: http://www.ayrton-senna.com/s-files/start.html
007 ja Pallosalama -(z)-
Avatar
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2352
Liittynyt: 25 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

Anzah kirjoitti:
Megaman kirjoitti: Sennan ja Häkkisen törmäykset oli nimenomaan äkkipysäyksiä ja seuraukset sitten ikävimpiä mahdollisia... :-?
Sennan kolari ei ollut äkkipysähdys vaan auto jatkoi osuman jälkeen vielä matkaansa toisin kuin Häkkisellä...

Ja aivan kuten TJT muistit, Senna kuoli siihen ripustukseen, joka tuli ohjaamon seinästä ja kypärästä läpi ja juuri tuotakin asiaa varten on noita kahta asiaa vahvistettu lähes luodinkestäviksi ja kypäriäkin on kisaviikonloppua varten jokaisella kuskilla useita, että varmasti on pintajännitteet kunnossa.

Lisäksi tuolloin -94 ja -95 aikaan ohjaamon sivut oli vielä edelleen todella alhaalla, jopa kuljettajan niskan ja hartiat näki sivusta katsottuna, (nykyään näkyy suunnilleen kypärän laki) ja tuo aiheutti helposti niskavikoja, koska pää pääsi heilumaan sivuille täysin vapaasti. Ja tämä oli eritoten paha tekijä Häkkisen onnettomuudessa Adelaidessa -95...
Nimenomaan. Ja nykyään käytössä oleva HANS-niskatukikin taitaa kaikesta huolimatta olla ihan oivallinen turvaväline...
*tää on mutua, koska en omaa F1-kokemusta muuta kuin PC:n ja pleikkarin kautta :sleep: *
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Avatar
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3829
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Anzah kirjoitti:
Megaman kirjoitti: Sennan ja Häkkisen törmäykset oli nimenomaan äkkipysäyksiä ja seuraukset sitten ikävimpiä mahdollisia... :-?
Sennan kolari ei ollut äkkipysähdys vaan auto jatkoi osuman jälkeen vielä matkaansa toisin kuin Häkkisellä...
yli 300 km/h auto lähtee lapasesta ja päin ratavallia,kyllä se melkoinen äkkipysähdys oli,jossa irronnut rengas tukivarsineen osui Sennaa päähän,kyllä itse sanoisin,että kokolailla äkkipysähdysksestä oli kysymys.Loppumatka oli kovasta nopeudesta johtuva auton takaisin kimpoaminen,joka jäi varsin lyhyeksi.
Noita on paljon vakavamman näköisiä ilmailunäytöksiä ollut,joista kuskit kömpivät usein itse ulos,koska varsinainen äkkipysähdys on jäänyt puuttumaan,vaikka komponentit ja maa-aines saa näyttävän ropinan aikaan rata-alueelle...ei se nopeus,vaan se äkkipysäys...
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
Avatar
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2352
Liittynyt: 25 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

Megaman kirjoitti:ei se nopeus,vaan se äkkipysäys...
Katsoppas tuo Undertakerin linkki: http://www.riemurasia.net/jylppy/displa ... pos=-21440

Kyllä vois luonnehtia kohtuu helposti äkkipysähdys/nokkakolari termein tuota ensimmäistä kaidepaukkua.
Voisi melkein veikata, että ilman niskatukea olis käynyt nikamien päälle....
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Avatar
Megaman
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3829
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Megaman »

Kuva

Juu,tässä kulmassa mentiin päin ratavallia ja auton keula oli haukannut onnekkaasti ilmaa alleen.eikä keula edes merkittävästi lyhentynyt iskusta,joten onnea oli matkassa.Toi kosketus ratavalliin olis pahimmillaan voinut käydä kuskille kohtalokkaaksi... :-?
Onneksi toi ratavalli ei jatku samansuuntaisena,vaan taipuu törmäyskohdan jälkeen poispäin,muuten romut olis äkkipysähdyksen jälkeen todennäköisesti saanut korjailla tuolta nurmikolta vallin vierestä...

Mutta onni onnettomuudessa,voihan näitä jälkilöylyjä leipoa suuntaan jos toiseen,vaikka loputtomiin... :lol:
Omega A & B...Peugeot 407 Coupe', 206, Peugeot Boxer , C2 VTS, C5 SX 2.0i Break, BX, Xantia, 309, Bombardier Quest 500...Knaus Eifelland...etc...jne...
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Tosiaan senna ajoi kutakuinkin kohtisuoraan seinää päin ja kimposi sieltä sitten takaisin.

Kubican auto taasen tuon ensimmäisen kolahduksen jälkeen jatkoi matkaansa eteenpäin melkoisen pitkän matkaa,joten voinee olettaa ettei ensimmäisessä seinäkosketuksessa tullut läheskään samanmoisia g-voimia,kuin sennan kolarissa(tai samana viikonloppuna kuolleen Razenbergerin mällissä).

Onhan noitten autojen turvallisuutta -94 imolan jälkeen parannettu huomattavasti,mutta oli tuossa Kubicalla tuuriakin mukana roppakaupalla.
Avatar
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2352
Liittynyt: 25 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

juu, onhan näitä "vaatimattomamman" näköisiä napsuja..(missä kuitenkin lopputulos on ollut pahempi)
mm.tämä Schumin Silverstone tälli:

Onneksi ovat kuitenkin kohtalaisen harvinaisia.
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Avatar
Anzah
'Senator'
'Senator'
Viestit: 989
Liittynyt: 30 Kesä 2005, 17:32
Paikkakunta: Espoo-Heinola

Viesti Kirjoittaja Anzah »

Tossa Kubican kolarissa ei muuten kovin kaukaa liippaa, että se auto olisikin lentänyt muurin yli radalle, jossa toiset tulee jo vastaan...

Ja on tuo törmäyskulma kaiteeseen myös onneksi viistompi, kuin Sennalla, kun äsken sitä imolan videota katsoin, mutta kyllä se Ayrtonkin seinään aika viistosti menee ja tuolla aikaisemmin postaamassa linkissäkin oli maininta, ettei Senna siihen törmäykseen itsessään kuollut, vaan visiirin läpi tulleeseen tukivarteen, jossa vielä rengas kiinni: http://www.ayrton-senna.com/s-files/picsf03.html
007 ja Pallosalama -(z)-
Avatar
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 11068
Liittynyt: 19 Marras 2005, 08:57

Viesti Kirjoittaja Veikka »

Joo, ei muuta kuin huippunopeudesta pois 200 km/h kun eivät kerran pysy radallakaan :D
Käykääs allekirjoittamasssa ---> https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970 :D
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Tässä videopätkää tuosta -94 imolan viikonlopusta

Ei kauhean nappiin mennyt koko viikonloppu kun useampi pahannäköinen kolari noitten kahden kuolemaan johtaneen lisäksi.

Btw: huomatkaa mikä on turva-autona vajaan 4 min kohdalla ;)
-Petsku-
OCF Member 2016
Viestit: 3569
Liittynyt: 19 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Petsku- »

Nyt ku alettiin puhumaan näistä pahoilta näyttäneistä onnettomuuksista niin pitää muistaa myös tuo vuoden 1996 Melbournen onnettomuus

EDIT: Ja tieety 5 vuotta myöhemmin samaisessa mutkassa.
Kuva
Vectra C -06 (Käyttis)
Kadett C Coupé -75 (Kesäauto)
Avatar
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5381
Liittynyt: 11 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

-Petsku- kirjoitti: EDIT: Ja tieety 5 vuotta myöhemmin samaisessa mutkassa.
Tuossahan kuoli ratavalvoja.

Ja tuohon aikaisempaan keskusteluun on pakko ottaa sen verran kantaa että eiköhän tolla Kubicalla ollut enempi äkkipysäys tuo seinään ajo kuin Esim Sennalla. Ja tosiaan 90 luvun puolivälissä kuljettajat istuivat niin ylhäällä ohjaamoissa että pää pääsi retkahtamaan ikävästi puolelta toiselle. Tämähän aiheutti Häkkisen loukaantumisen. Senna kuoli sitten eri syihin.
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ata »

No hyvä joka tapauksessa että Kubicalle ei käynyt tuon pahemmin kolarissa. Hurja kolari se kyllä oli. Moottoriurheilu ei tarvitse yhtään ylimääräisiä kuolonuhreja eikä vakavia loukkaantumisia.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Avatar
apusähis
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2946
Liittynyt: 24 Syys 2005, 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja apusähis »

persketti Opeli turva-autona, tuo ei meinaa hyvää :lollis:
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Avatar
CableGuy
OCF Member 2020
Viestit: 3348
Liittynyt: 26 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja CableGuy »

apusähis kirjoitti:persketti Opeli turva-autona, tuo ei meinaa hyvää :lollis:

Just bongasin saman :D
Vastaa Viestiin