Sivu 51/58

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 14 Maalis 2020, 02:38
Kirjoittaja hercules
Jartsa kirjoitti: 13 Maalis 2020, 23:47 @ hercules aika erikoista kun omana aikana kun auto oli mulla niin ei ikinä ollut mitään vikakoodia moottorista.
Vikakoodit taitaa olla selätetty, puhdistin imm:n ja käänsin sille tulevan putken eri asentoon kun siellä saabin t7 imm verkko ja ilma-ohjain.
Onhan tuolle sun jälkeen viimeseen vuoteen aika paljon palikkaa vaihdettu konehuoneeseen.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 14 Maalis 2020, 10:57
Kirjoittaja petrisa
hercules kirjoitti: 14 Maalis 2020, 02:38
Vikakoodit taitaa olla selätetty, puhdistin imm:n ja käänsin sille tulevan putken eri asentoon kun siellä saabin t7 imm verkko ja ilma-ohjain.
Onhan tuolle sun jälkeen viimeseen vuoteen aika paljon palikkaa vaihdettu konehuoneeseen.
Niin, mikä se vikakoodi nyt olikaan?

Joka tapauksessa T8 on tarkka, kun se on ilmamassasäätöön perustuva ja juuri sitä tuo IMM mittaa. Joten nuo imupuolen jutut saattanee vaikuttaakin siihen, ettei laskennallinen ilmamassa ja mitattu kohtaa riittävän tarkasti. Se sitten johtaa ongelmiin.

OpCom on siitä huono ohjelma, ettei sillä saa näkyviin näitä molempia IMM arvoja (laskettu ja mitattu) vaan ainostaan toteutuneen (mitattu). Kaiken lisäksi lukema on massa/aikayksikkö, kun massa/työtahti olisi havainnollisempi. Jotkut "kunnon" testerit näyttää molemmat ja tuolla massa/työtahti arvolla.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 00:00
Kirjoittaja Jartsa
hercules kirjoitti: 14 Maalis 2020, 02:38
Jartsa kirjoitti: 13 Maalis 2020, 23:47 @ hercules aika erikoista kun omana aikana kun auto oli mulla niin ei ikinä ollut mitään vikakoodia moottorista.
Vikakoodit taitaa olla selätetty, puhdistin imm:n ja käänsin sille tulevan putken eri asentoon kun siellä saabin t7 imm verkko ja ilma-ohjain.
Onhan tuolle sun jälkeen viimeseen vuoteen aika paljon palikkaa vaihdettu konehuoneeseen.
tarkotin tuota kun sai pumppu aktiivisena antaa vikakoodia tai ei saa uutta softaa sisään.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 07:54
Kirjoittaja häjy
Moro, ehkä kysymykseni hieman väärässä paikassa...mutta kun infoa kaipaan....
Tuli ostettua kakkosautoksi tää laitos...
Kyseessä z20net koneinen musta GTS Vectra -06 rek. IVI-390 -(z)-
Onko tietoo kenen ex tää ois ja mitä tekniikalle kenties tehty,, tarttis infoa...kivasti kyllä auto vetää/toimii hyvin ja suuttimet näyttäs olevan vihreet...
Kiitos ja anteeksi :bye:

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 10:25
Kirjoittaja hercules
Jartsa kirjoitti: 15 Maalis 2020, 00:00
hercules kirjoitti: 14 Maalis 2020, 02:38
Jartsa kirjoitti: 13 Maalis 2020, 23:47 @ hercules aika erikoista kun omana aikana kun auto oli mulla niin ei ikinä ollut mitään vikakoodia moottorista.
Vikakoodit taitaa olla selätetty, puhdistin imm:n ja käänsin sille tulevan putken eri asentoon kun siellä saabin t7 imm verkko ja ilma-ohjain.
Onhan tuolle sun jälkeen viimeseen vuoteen aika paljon palikkaa vaihdettu konehuoneeseen.
tarkotin tuota kun sai pumppu aktiivisena antaa vikakoodia tai ei saa uutta softaa sisään.
Aa juu.
Ecu siinä oli jotenkin kaput taikka bitti jumissa kun ei normi konsteilla saanu uutta softaa sisään. Normaali käytössä sitä ei huomannut ollenkaan, toki noi z20net ecut vissiin vähän vikaherkkiä kapistuksia kun ei kovin suojaiseen paikkaan sijoitutte niitä.
Vanha ecu löytyy hyllystä ja pitäisi olla ihan toimiva kampe sillä softalla minkä aikoinaan laitoit sinne.
Sai pumpun aktiivisuus johtui taas siitä että uudessa softassa ilmeisesti oli käytetty pohjasoftana sai-pumpullisen auton softaa jonka Carlsson korjasi muokkaamalla softaa ja lähettämällä korjatun pajalle.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 15 Maalis 2020, 11:02
Kirjoittaja petrisa
SAI-pumpullista T8 softaa käytetään Saabin alkupään (vm -03) NG9-3 automaattivaihteisissa.
Pääsääntöisesti JCarlson poistaa tämän paholaisen keksinnön softasta. Mikäli autossa on vakio, BSR, Maptun -softa, niin silloin SAI on mukana. On ollut ilmeisesti pohjana SAI softa jota on muokannut ja unohtanut tuon päälle.

SAI pumpulla ei ole muuta tehtävää kuin pumpata ilmaa pakosarjaan ja saada sitä kautta katalysaattori lämpenemään nopeammin ja puhdistamaan pakokaasuja hiukan nopeammin kylmäkäynnistyksen jälkeen. Täysin turha laitos. Ei näy esim. katsastuksessa mitenkään, kun päästöt mitataan kone lämpimänä, joten voi huoletta poistaa softasta. Vectrassahan tätä ei olekaan, kun ko. koneista on alunperin manuaalit vain. Eikä sitä sitten Saabikaan enää ensialun jälkeen käyttänyt vaikka oli automaattivaihteiset autot.

Mikäli SAI on mukana softassa ja sitä ei oikeasti ole, tulee siitä vikakoodi kylmäkäynnistyksen jälkeen. Ei vaikuta varsinaisesti ajoon ollenkaan, mutta vikavalo jää mittaristoon eikä tietenkään mene katsastuksesta läpi.
Mikäli on jokin muu vika tämän lisäksi, niin se onkin sitten jo eri tarina.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 13 Huhti 2020, 21:32
Kirjoittaja ChiEf
2005 Vectra C Z20NETillä olisi tarkoitus saada kulkemaan RE85:llä. Tarvitaanko suuttimien (Aeron vihreät) ja uuden ionisaattorin lisäksi muita osamuutoksia? Jossain on ollut ohjeena vaihtaa koko Ecu? Eikö alkuperäistä saa ohjelmoitua uudelleen?

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 00:06
Kirjoittaja hercules
ChiEf kirjoitti: 13 Huhti 2020, 21:32 2005 Vectra C Z20NETillä olisi tarkoitus saada kulkemaan RE85:llä. Tarvitaanko suuttimien (Aeron vihreät) ja uuden ionisaattorin lisäksi muita osamuutoksia? Jossain on ollut ohjeena vaihtaa koko Ecu? Eikö alkuperäistä saa ohjelmoitua uudelleen?
Nykysin ei tarvi ecua vaihtaa.
Noilla suuttimien ja idm:n vaihdolla selviää, toki nuo suuttimet taitaa aika nopeasti käydä pieniksi jos tehoa ja viinaa haluaa.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 04:49
Kirjoittaja ChiEf
Missä vaihessa noista alkaa tuotto loppua? Tarkoitus oli ihan Stage 1: llä mennä.

Mistäpäin konehuonetta löytyy tuo IDM? Haluttu osa on ilmeisesti uudempi, numerolla 55 352 173 oleva.

Näyttää olevan tarjolla 05 alkaen, pitää numerosta tarkastaa oisko oikea eksynyt jo suoraan paikalleen.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 10:59
Kirjoittaja petrisa
ChiEf kirjoitti: 14 Huhti 2020, 04:49 Missä vaihessa noista alkaa tuotto loppua? Tarkoitus oli ihan Stage 1: llä mennä.

Mistäpäin konehuonetta löytyy tuo IDM? Haluttu osa on ilmeisesti uudempi, numerolla 55 352 173 oleva.

Näyttää olevan tarjolla 05 alkaen, pitää numerosta tarkastaa oisko oikea eksynyt jo suoraan paikalleen.
"Aero-mallin" suuttimet riittää 210/225 hv (bensa/RE85) Stage1 viritykseen. Siitä sitten eteenpäin onkin jo toinen juttu.
IDM pitää olla se -05 tai uudempi ja ECU:a ei tosiaan tarvitse enää vaihtaa kuten kerrottiinkin jo. Ja se IDM löytyy siitä konehuoneen vasemmasta reunasta akkukotelon vierestä.
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 12:29
Kirjoittaja ChiEf
petrisa kirjoitti: 14 Huhti 2020, 10:59
ChiEf kirjoitti: 14 Huhti 2020, 04:49 Missä vaihessa noista alkaa tuotto loppua? Tarkoitus oli ihan Stage 1: llä mennä.

Mistäpäin konehuonetta löytyy tuo IDM? Haluttu osa on ilmeisesti uudempi, numerolla 55 352 173 oleva.

Näyttää olevan tarjolla 05 alkaen, pitää numerosta tarkastaa oisko oikea eksynyt jo suoraan paikalleen.
"Aero-mallin" suuttimet riittää 210/225 hv (bensa/RE85) Stage1 viritykseen. Siitä sitten eteenpäin onkin jo toinen juttu.
IDM pitää olla se -05 tai uudempi ja ECU:a ei tosiaan tarvitse enää vaihtaa kuten kerrottiinkin jo. Ja se IDM löytyy siitä konehuoneen vasemmasta reunasta akkukotelon vierestä.
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm
Jos tuohon riittävät, niin hetken aikaa pitäis pärjätä. Pointtina lähinnä tuo etanolin käyttömadollisuus, lisäteho tokikaan ei haittana ole..

Kiitos selkeistä kuvista, pitää kaivella esille ja tarkistaa numeron tuosta omasta boksista.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 13:48
Kirjoittaja petrisa
Noihin riittää "satavarmasti" :yes: ja softaamalla etanolille saa lisätehot kaupanpäälle :D

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 26 Huhti 2020, 16:16
Kirjoittaja temetsy
Hyvin palvelleen Omegan pikkuvikojen ja rahtiapinalle ominaisen vapaa-ajan puutteen takia joutui nöyrtymään uuden auton hankintaan ja tuli hankittua farkku vekkuli z20net motilla kun löytyi sopiva naapuripitäjästä.
Vähän laiskalta tuo tuntuu tuon entisen MV6:n jälkeen ja tässä kun on google savuten ihmetelty kaikkia vaihtoehtoja millä tuota sais vähän reippaamman oloiseksi niin tuo BSR:n valmis ohjelma on ihmetyttänyt kovin. Toisaalta lukenut että sillä saatu Saabin puolella tuhoa aikaan ja toisaalla taas kehuttu helppoutta ja toimivuutta :D Kiinnostaisi tietää vähän kokemuksia miten tuo on ihmisillä pelittänyt kun täälläkin ilmeisesti useampi tuon stage 1:n hankkinut. Tarkoitus ei ole mitään rakettia tuosta liiteristä saada kuitenkaan, ainakaan vielä :hypocrite: Olenko vain vanhanaikainen kun tulee heti mieleen käärmeöljy ja motor up noista valmiista lastuista/ohjelmista?

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 26 Huhti 2020, 19:45
Kirjoittaja petrisa
Eipä ole itsellä BSR:stä kokemusta henkilökohtaisesti, vaan ainoastaan Matunista ja JC Performancesta. Nämä Saabin puolelta, mutta kun tämä Z20NET kone on juuri tuo sama kone, joka Saabila vain on tyypiltään B207, niin samat asiat pätevät täysin.

BSR:stä on kokemusta toisten autoista ja niistäkin vain vianetsinnän kautta. Eipä ole jäänyt hyvää kuvaa. Sen verran voin kertoa, että Saabin puolella moottorisoftaajat tietävät BSR:stä kertoa, kun ovat niiden softan "avanneet", että esim. nakutustunnistin ei ole käytösssä :evil:
Aika pelottavaa eikä siis ihme, jos on tulut konerikkoja.

Jokainenhan saa ostaa minkä softan haluaa, mutta itse en tätä suosittelisi vaan päinvastoin. Kehoitan välttämään. Kaiken lisäksi edes hinta tai softan helppous asentamisen ja ostamisen suhteen ei mitenkään puolla BSR:ää. Samalla rahalla ja vaivalla saa Maptunin. JC Performance periaatteessa edellyttää hänen softaajansa luona käymistä, mutta niitäkin löytyy eri puolilta Suomea.

Re: Z20NET viritys

Lähetetty: 26 Huhti 2020, 20:04
Kirjoittaja temetsy
Saabipuolelta juurikin tuota pahaa kuullut, tiedä sitten ovatko korjanneet softansa jo vai ei mutta kovasti tän illan tutkimusten perusteella alan kallistua tuohon maptuniin. Maptunin saa myös ilmeisesti tilattua ja asennettua itse mitä sivuja katselin, hintakin oli about samaa luokkaa BSR:n kanssa. Mieluusti ton vehkeen käyttäisi ihan pajalla ohjelmoitavana mutta en hätäseen löytänyt Turun alueelta noita pajoja jotka JC performancen ohjelmia myisivät.