Sivu 1/24

Megasquirt

Lähetetty: 09 Touko 2007, 23:32
Kirjoittaja -WW-
Tuorein räpellys on Vectra 4x4 johon nakattiin 20XE keulalle ja nyt on kova MS:n säätö käynnissä perjantain leimaa varten. Ihmetyttää vain tuo Autogaugen Led-seosmittari, ymmärtääkö kukaan noiden sielunelämästä? :o

Mittari näyttää kokoajan lähes rikkainta mahdollista seosta, tästä kun vähän säätää VE:stä laihemmalle niin mittari lähtee seilaan LEAN-Optimal-RICH aluetta. Mikähän mättää? Niin ja vakio suuttimet. :o


PS. kansalla on täällä todennäköisesti MS:iä muillakin kuin meillä pirkkalassa. Eli jos kukaan jaksaa tänne nakkailla bensa / sytkä / AFR-seos karttoja niin kai niistäkin jotain hyötyä joillekkin on. :roll:

Re: Megasquirt

Lähetetty: 10 Touko 2007, 01:24
Kirjoittaja omega16T
-WW- kirjoitti:

Eli jos kukaan jaksaa tänne nakkailla bensa / sytkä / AFR-seos karttoja niin kai niistäkin jotain hyötyä joillekkin on. :roll:
tuo taitaa olla sama kuin kaverilta naista pyytäis lainaan...useinkin noita karttoja kysellään mutta koskaan en oo tainnut nähdä niitä kenenkään laittavan näytille :no: :roll:
laitan sulle privalla numeron josta voit kysyä onko saanut jo megan pelaamaan xe:ssä ja siltä varmaan vois karttojakin saada.kirjoittelee täälläkin mutten muista nimimerkkiä.

Lähetetty: 10 Touko 2007, 05:50
Kirjoittaja Astra Rf
Mulla xe siinä vaiheessa että käy nätisti tyhjäkäyntiä... Kunhan saan muut asiat siihen kuntoon että pääsee ajamaan niin sitten aloitetaan säätö jumppa...

Lähetetty: 10 Touko 2007, 10:16
Kirjoittaja Juho M-P
Ne AutoGaugen seosmittarit ei tiedä mistään mitään. Järkyttävän huonolaatusia...

Re: Megasquirt

Lähetetty: 10 Touko 2007, 10:17
Kirjoittaja -WW-
omega16T kirjoitti:
-WW- kirjoitti:

Eli jos kukaan jaksaa tänne nakkailla bensa / sytkä / AFR-seos karttoja niin kai niistäkin jotain hyötyä joillekkin on. :roll:
tuo taitaa olla sama kuin kaverilta naista pyytäis lainaan...useinkin noita karttoja kysellään mutta koskaan en oo tainnut nähdä niitä kenenkään laittavan näytille :no: :roll:
laitan sulle privalla numeron josta voit kysyä onko saanut jo megan pelaamaan xe:ssä ja siltä varmaan vois karttojakin saada.kirjoittelee täälläkin mutten muista nimimerkkiä.
Siis minä niitä nyt en tarvitse, mutta jos joku muu jupuaa MS:n kiinni niin täältä vaan kartat ja toimii. Itseltä tulee kohta varmaa pari kolme karttaa.. :-?
Astra Rf kirjoitti:Mulla xe siinä vaiheessa että käy nätisti tyhjäkäyntiä... Kunhan saan muut asiat siihen kuntoon että pääsee ajamaan niin sitten aloitetaan säätö jumppa...
Täällä on jo ajosäädöissä, tyhjäkäynti, lisärikastus,kylmästartti ja cranking kohillaan. Nyt pitää vaan ne kaasut saada laillisiin rajoihin.

Lähinnnä tämmöstä meinasin mutta karsitaan volvot, fiatit ja fordit pois.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=8

Lähetetty: 11 Touko 2007, 09:12
Kirjoittaja MrX3M
ja laajakaistahan on käytössä? Miksi et ihan megatunesta kato arvoja? mihin olet seosmittarin kytkeny? siis johtoihin megan ulostuloihin vai megan kanssa lambdan johtoihi?

Lähetetty: 11 Touko 2007, 10:42
Kirjoittaja -WW-
MrX3M kirjoitti:ja laajakaistahan on käytössä? Miksi et ihan megatunesta kato arvoja? mihin olet seosmittarin kytkeny? siis johtoihin megan ulostuloihin vai megan kanssa lambdan johtoihi?
2kpl kapeakaistaista lambda, joissa toisessa MS ja toisessa Mittari, mittari ihan sitä varten että näkee seoksen ilman läppäriä ajossakin ettei karkaile laihalle. Ja aikaisemmin on kyllä kapeakaista+mittari ihan hyvin pelannu, tuo vaan ihmetyttää että miksi "sekoaa" kun VE:stä säätää pari prosenttia laihemmalle. Huomaa käynnissäkin kun rupeaa aaltoilemaan. Asconassa ja Tbo Vectrassa seos meni VE:n mukaan.. :-? Seosta ei saa mitenkään pysymään "Optimal" alueella. Joko Rich, tai Lean. Kaikki sytkä osat uusia, eikä ennakkokaan vaikuta. Mikäs muuten vois olla syypäänä siihen kun startatessa potkii välillä taakse päin :-? Jako kohdallaan ja sytkä ok :roll:

Tarvii nyt tota seoksen aaltoilua katsoa ajossa, ei oo viä päässyu ajossa säätelemään..

Lähetetty: 11 Touko 2007, 11:23
Kirjoittaja villeg
-WW- kirjoitti:
2kpl kapeakaistaista lambda, joissa toisessa MS ja toisessa Mittari, mittari ihan sitä varten että näkee seoksen ilman läppäriä ajossakin ettei karkaile laihalle. Ja aikaisemmin on kyllä kapeakaista+mittari ihan hyvin pelannu, tuo vaan ihmetyttää että miksi "sekoaa" kun VE:stä säätää pari prosenttia laihemmalle. Huomaa käynnissäkin kun rupeaa aaltoilemaan. Asconassa ja Tbo Vectrassa seos meni VE:n mukaan.. :-? Seosta ei saa mitenkään pysymään "Optimal" alueella. Joko Rich, tai Lean. Kaikki sytkä osat uusia, eikä ennakkokaan vaikuta. Mikäs muuten vois olla syypäänä siihen kun startatessa potkii välillä taakse päin :-? Jako kohdallaan ja sytkä ok :roll:

Tarvii nyt tota seoksen aaltoilua katsoa ajossa, ei oo viä päässyu ajossa säätelemään..
Ootteko koittanut vaihtaa noita lambda antureita ristiin, jos niissä olis ulostulojännitteessä jotakin eroa. Tarkoitan että jos toinen näyttää että ollaan rikkaalla vaikka oikeasti alettais menemään jo laihalle.

Miten ootte tehnyt ton kierrosluvun tunnistuksen, onko se jakajalta vai vr-anturilla. Mulla oli meinaan omassa 20ne:ssä joskus tuolla spark settingssissä "cranking timing" "time based" ja se potki vastaan startatessa, kun tuon muutti "trigger return" niin lakkas potkimasta. Tämä oli siis toteutettu kärjellisellä jakajalla joka oli peräisin jostakin saabista, josta aiheutui kovaa nykimistä... :o

Nyt jakajana on 18E:stä peräisin oleva ja tuota saabin jakajaa vaivannut ärsyttävä nykiminen on loppunut. (Tosin koko moottori on 18E kun sille 20ne:lle tuli kilsat täyteen)

Pitäis tuosta omasta koittaa saada päästöjä kohdilleen kun se on nyt tyhjäkäynnillä liian laihalla eikä mennyt pääsöistä läpi.

Lähetetty: 11 Touko 2007, 16:25
Kirjoittaja motorsport
ei noilla kapeakaistalambdoilla tee oikein mitään. Kaasun lämpötilojen heitot saa uskomattomia eroja aikaan ja anturi ei oikein pysy seoksen muutoksissa perässä. Oli kuin taivaaseen olisi päässyt kun muutama vuosi sitten hommasin WB-lambdan (PLX-devices).

Lähetetty: 11 Touko 2007, 17:22
Kirjoittaja -WW-
motorsport kirjoitti:ei noilla kapeakaistalambdoilla tee oikein mitään. Kaasun lämpötilojen heitot saa uskomattomia eroja aikaan ja anturi ei oikein pysy seoksen muutoksissa perässä. Oli kuin taivaaseen olisi päässyt kun muutama vuosi sitten hommasin WB-lambdan (PLX-devices).
Hyvinpä on aikaisemminkin kapeakaistalmabdoilla toiminut etten oikein tuohonkaan perustaisi.. :roll:

Lähetetty: 11 Touko 2007, 17:44
Kirjoittaja Jarno
Kapeakaistalambdalla näkee onko seos laihalla vai rikkaalla, laajakaistalambdalla näkee kuinka paljon.
Itse hankin pari vuotta sitten Innovaten wb-ohjaimen ja mittarin, ihan suht tyytyväinen ollut siihenkin.

Lähetetty: 11 Touko 2007, 17:55
Kirjoittaja ZuGu
Tämäkin kysymys löytyy varmaan searchilla mut minkäslainen homma on asentaa toi MS ku aattelin ahtaa koneen niin pitäis vissiin sit laittaa sääd. ruisku..

Lähetetty: 12 Touko 2007, 08:57
Kirjoittaja motorsport
-WW- kirjoitti:
motorsport kirjoitti:ei noilla kapeakaistalambdoilla tee oikein mitään. Kaasun lämpötilojen heitot saa uskomattomia eroja aikaan ja anturi ei oikein pysy seoksen muutoksissa perässä. Oli kuin taivaaseen olisi päässyt kun muutama vuosi sitten hommasin WB-lambdan (PLX-devices).
Hyvinpä on aikaisemminkin kapeakaistalmabdoilla toiminut etten oikein tuohonkaan perustaisi.. :roll:
höpö höpö, sun sulaneilla moottoreilla tms pelletouhuilla en rupeisi pätemään. Opiskele "alaa" esim 10v ja tule sitten sepittämään.

Lähetetty: 12 Touko 2007, 11:46
Kirjoittaja -WW-
motorsport kirjoitti:
-WW- kirjoitti:
motorsport kirjoitti:ei noilla kapeakaistalambdoilla tee oikein mitään. Kaasun lämpötilojen heitot saa uskomattomia eroja aikaan ja anturi ei oikein pysy seoksen muutoksissa perässä. Oli kuin taivaaseen olisi päässyt kun muutama vuosi sitten hommasin WB-lambdan (PLX-devices).
Hyvinpä on aikaisemminkin kapeakaistalmabdoilla toiminut etten oikein tuohonkaan perustaisi.. :roll:
höpö höpö, sun sulaneilla moottoreilla tms pelletouhuilla en rupeisi pätemään. Opiskele "alaa" esim 10v ja tule sitten sepittämään.
En nyt mielestäni ole pätenytkään :lollis:
Se on nättiä kun sulaneet männät yhdistetään joka asiaan, ja valaisisitko hieman pelletouhuista :no: :lol:

Mittarin seilaamista kysyin, kun aikaisemmissa on toiminut ihan normaalisti, mutta tuo sekoilee. Eli sen olen oppinut alle 10v. että tuommoinen autogauge ei sitä laajaksitalambdaa tarvitse. Eihän siinä asteikkoakaan riitä = tarkoitettu 0-1V. Jötta näin.

Lähetetty: 12 Touko 2007, 12:15
Kirjoittaja motorsport
jos nyt palataan v..ttuilemisesta asialinjalle :oops: niin todennäköisesti mittarissa ei ole seilailun syy. Oletko mennyt kytkemään ruiskun johonkin closed loopiin, silloinhan seos seilaa stoikiometrisen seoksen ympärillä tai mihin se targetti nyt on asetettu.

Mutta ihan oikeasti, kapeakaistalamban kanssa mittaileminen sisältää todella paljon epävarmuustekijöitä nimenomaan anturin ominaisuuksien takia. Kannattaa olla ainakin pakokaasunlämpömittari pelissä mukana jos tuollaisen kanssa vielä sinnittelee ja ehdottomasti nelikarvainen lämmitetty anturi. WB-paketteja kun saa mittareineen muutamalla satasella.. Ei ole paljon eroa siihen mitä "laadukkaat" kapeakaistamittari+anturipaketit ovat maksaneet aikoinaan, esim FMI.