Ilmastointi ei puhalla kylmää

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Ilmastointi ei puhalla kylmää

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Elikkä mistä kannattaa ettiä vikaa kun ilmastointi puhaltaa kylmää varsin heikosti ? Juuri ja juuri kylmempää kuin mitä ulkona on, kun pitäis tulla täysin kylmällä niin että sormet on helisemässä kun suuttimen edessä pitää näppejä.
Kiitän mahdollisista neuvoista !
Avatar
-JMV-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 564
Liittynyt: 18 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -JMV- »

Taitaa olla aineet vähissä, eli lähimmälle ilmastointihuoltoon, niin eiköhän tuolla siitä selviä.
Opel Omega B2 2,5 V6
Ex:Opel Omega Stw MV6
Avatar
Juhi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 714
Liittynyt: 16 Huhti 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja Juhi »

käydä vaik täyttämäs(ja huollattamas) se ilmastointiaineen säiliö... n.100euron setti jos vie johki liikkeeseen. Pelkän täytön voi saada jostain huoltopuljusta 20-50 eurolla....

edit: vähänkö olin hidas
edit2: OT: viel 1 viesti niin tulee 500 täytee :peukku:
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Onko sit haittaa jos aineet vähissä vaikka ei ihan heti veis huoltoon, kuluttaako esim. kompuraa ? Miten tarkistetaan esim. kompuran öljyt ?
Avatar
-JMV-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 564
Liittynyt: 18 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -JMV- »

keltanokka kirjoitti:Onko sit haittaa jos aineet vähissä vaikka ei ihan heti veis huoltoon, kuluttaako esim. kompuraa ? Miten tarkistetaan esim. kompuran öljyt ?
Mielestäni kompuran ei pitäisi lähteä päälle, jos aineet lopussa, tai ainakin edellisessä bemarissa näin...
Opel Omega B2 2,5 V6
Ex:Opel Omega Stw MV6
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Kompura lähtee kyl päälle, sen huomaa vaik satasen nopeudestakin kun laittaa päälle. Pikkasen nytkähtää koko auto kun kytkeytyy se kompura. Eli jos sit ainetta olisikin niin mitä muuta vois sit olla pielessä että ei tule niinkään sitä kylmää ilmaa ? Sekin on outo että ilma ei laisinkaan tuoksu sille "kuivalle" ilmastointi-ilmalle, jos nyt näin vois asian ilmaista.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Tulipa viel mieleen tälläinen asia: kuuluko sen tuulettimen käynnistyä johonkin tiettyyn nopeuteen kun kytkee ilmastoinnin ? Eiks ole niin että pitää olla ilmankiertoa kun ilmastointi päällä, muuten kenno jäähtyy ? Tulipa vaan mieleen koska minulla ei käynnisty mitään puhallusta kun ilmastoinnin kytkee.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Riippunee autostakin ja onko manuaali vai automaatti-ilmastointi...

Manuaalisen kanssa joutunet ihan käsin vääntämään puhaltimeen hönkää,vai tarkoititko nyt keulalla olevan lauhduttimen puhallinta?

Kylmäaineet sieltä nyt todennäköisimmin on kuitenkin vähissä,joten niitten lisäyksellä lähtisin liikkeelle.
Avatar
Jacce
'Senator'
'Senator'
Viestit: 560
Liittynyt: 20 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jacce »

Normaalisti jos puhallin 0-asennossa, kompura ei lähde päälle. Vaikka valo syttyy nappulaan se ei tarkoita sitä että kompura kytkeytyy.

Ilmastointilaitteen huono teho voi olla monesta asiasta kiinni. Yleisin syy tähän on kylmäaineen vajaus. Vika saattaa olla myös yhtä hyvin kompurassa, paisuntaventtiilissä tai kuivaimessa.
ECU ja TCU Stage 1-3 ohjelmoinnit vespasta valtamerilaivaan.
040-7049099 J.Aspinen

ex-Corsa E 1.0T -17 Innovation B10XFL
ex-Astra G 2.0 Sport -00 X20XEV
ex-Astra G Coupe 2.0 Turbo -02 Z20LET
ex-Omega A 4.0 24V -91 C40SE
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9284
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Kuinka kylmää ilmaa ilmastoinnista pitäisi suunnilleen tulla?

Itse mittasin toissapäivänä lämmöt täysjäähdytyksellä, ja mittari laski nippanappa alle +10c:n.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
pelzi-88
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 210
Liittynyt: 07 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä, Luhanka

Viesti Kirjoittaja pelzi-88 »

Mulla ei puhalla astra ku vähän kylmempää ku ilman ilmastointia.. Eron nipin napin huomaa.. :( Kai se täytyis huoltoon viedä et tarkenee kesäl :lol:
MV6 power
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

ascona_c kirjoitti:Kuinka kylmää ilmaa ilmastoinnista pitäisi suunnilleen tulla?

Itse mittasin toissapäivänä lämmöt täysjäähdytyksellä, ja mittari laski nippanappa alle +10c:n.
Aika lämpöiseltä kuulostaa.
Jossain +5 asteen hujakoilla oli puhallusilma omassa viime keväänä järjestelmän täytön jälkeen.
Avatar
outo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 16 Huhti 2007, 17:03

Re: Ilmastointi ei puhalla kylmää

Viesti Kirjoittaja outo »

keltanokka kirjoitti:Elikkä mistä kannattaa ettiä vikaa kun ilmastointi puhaltaa kylmää varsin heikosti ? Juuri ja juuri kylmempää kuin mitä ulkona on, kun pitäis tulla täysin kylmällä niin että sormet on helisemässä kun suuttimen edessä pitää näppejä.
Kiitän mahdollisista neuvoista !
Mikäs auto?

Itselläni on Astra G ja siinä oli sama ominaisuus. Tutkiessa asiaa ja saadessani vinkin niin huomasin että lauhduttimessa oli reikä. Tämä reikä yleensä sijaitsee sen etuflektin takana(siis se joka on heti siin edessä vasemmalla kun avaa konepellin). Se kerää paskaa allensa ja vuosien varressa hapettaa alumiinin tms rikki.. Näin mulle kävi..

Ilmastoinnin valo syttyy ja kaikkea, mutta ei se paljoaa "lämmitä" tässä tilanteessa. =)
Avatar
Jacce
'Senator'
'Senator'
Viestit: 560
Liittynyt: 20 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jacce »

ascona_c kirjoitti:Kuinka kylmää ilmaa ilmastoinnista pitäisi suunnilleen tulla?

Itse mittasin toissapäivänä lämmöt täysjäähdytyksellä, ja mittari laski nippanappa alle +10c:n.
Lämpötilan pitäisi sijoittua 4-8'C tuntumaan, riippuu hieman ulkolämpötilasta. Mittaus suoritetaan aeuraavallla tavalla:

a) säädöt kaikista kylmimmälle
b) puhallus kakkosnopeuteen
c) puhalluksen suuntaus keskisuuttimiin
d) sisäilmakierto kytketään päälle.
e) anna auton käydä n.5min ennen mittausta ja mittaa lukema keskisuuttimista
ECU ja TCU Stage 1-3 ohjelmoinnit vespasta valtamerilaivaan.
040-7049099 J.Aspinen

ex-Corsa E 1.0T -17 Innovation B10XFL
ex-Astra G 2.0 Sport -00 X20XEV
ex-Astra G Coupe 2.0 Turbo -02 Z20LET
ex-Omega A 4.0 24V -91 C40SE
Juzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 720
Liittynyt: 11 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Juzu »

TJT kirjoitti:
ascona_c kirjoitti:Kuinka kylmää ilmaa ilmastoinnista pitäisi suunnilleen tulla?

Itse mittasin toissapäivänä lämmöt täysjäähdytyksellä, ja mittari laski nippanappa alle +10c:n.
Aika lämpöiseltä kuulostaa.
Jossain +5 asteen hujakoilla oli puhallusilma omassa viime keväänä järjestelmän täytön jälkeen.
Mulla puhaltaa Mazdassa 0-asteista täysillä.
Vastaa Viestiin