Alut tasapainoon

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Janzu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janzu »

Tattis, nythän se selvisi sitten tuokin. Mä olen ainakin yleensä saanu rengasliikkeissä hyvää jälkeä ja hyvää palvelua, aluvanteita on vähän tullut painotettua mutta ainakin Euromasterilla saivat Commodoren ikivanhat 7x14 Ronalit hyvin painoitettua, ei kyllä varmaan niitä helpoimpia hommia. Lopputulos varmaan riippuu hyvin paljon renkaasta ja vanteesta niinkuin täällä on puhuttu. Nyt pitäsi hommata Vectraan alut ja uudet renkaat, tuli kasapäin hyviä vinkkejä tuossa.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Janzu on 2003-03-18 10:54 ]</font>
Jari83
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Jari83 »

Oli samaa vikaa täällä pohjoisessa (Tornio), tärinän suhteen. Ensimmäisenä alla oli halvat alut (15"), täristi aivan sairaasti vaikka oli hyvät kumit.
Viime kesänä ostin Momon GT-2 16" vanteet vectraan (B-malliin), alut on 7,5" leveät ja et 35. Niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia tärinän kanssa. Kysyin yhdeltä "asiantuntijalta" joka on mukana ralliharrastuksessa, sanoi se näin: "Mitä vähemmän jousittamatonta painoa, sitä parempi ajettavuus". Tämä pitää ainakin Momojen suhteen paikkansa, ne on tosi keveät. Ongelmana on ollut joskus vesisateella se että ne kerää hiekkaa vanteet sisään, koska ne on leveät. Se täristää, mutta se ei ole kun vedellä huuhdella pois. Vanteet maksoi tosi paljon, mutta ei tärise!!

Talvella minulla on OZ-Racing vanteet, nekin on keveät, mutta ne eivät onnistu täällä pohjoisessa. Lumi ja jää ei sulaa koskaan pois niistä kun pakkaskausi on niin pitkä. Peltivanteet saa tulla takaisin ensitalvena.
marttikos
'Senator'
'Senator'
Viestit: 365
Liittynyt: 10 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja marttikos »

Viimeisimmän rengas firman kommentti oli:
"Noi Opelit on tosi herkkiä tuon renkaiden tasapainon kanssa"

Ovat täysin oikeassa! Opelien, varsinkin Kadetit ja Astrat, etupään rakenne on hutera. Tahtoo ravistaa kuka missäkin nopeudessa, yleensä 90-120 välillä. Selvä alustan suunnitteluvirhe.
Kaikki rengasmerkit eivät aivan oikein käy Ooppeliin. Kannattaa kuulostella kokemuksia ja tosiaan tasapainottaa renkaat alla.
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
Janzu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janzu »

No onkohan sitten joitakin vannemerkkejä joita pitäisi välttää jos on uusia hankkimassa? Joistain Fondmetaleista on sanottu että nämä ovat "Opelia varten suunniteltu", tiedä sitten mitä tarkoittaa... Nyt olisi hakusessa hintaluokan 700-800 euroa vanteet ja renkaat (eli halvat). Koko varmaankin olisi 15". Isommissa hyppää renkaiden hinnat aikalailla verrattuna noihin 15":iin. Noita Euromasterin ja Vianorin halpoja vanteita olin vähän ajatellut, mutta jos halvalla ei saa hyvää niin sitten pitää varmaan ostaa jotkut "merkkivanteet".
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

On 2003-03-18 13:14, Janzu wrote:
Nyt olisi hakusessa hintaluokan 700-800 euroa vanteet ja renkaat (eli halvat). Koko varmaankin olisi 15". Isommissa hyppää renkaiden hinnat aikalailla verrattuna noihin 15":iin. Noita Euromasterin ja Vianorin halpoja vanteita olin vähän ajatellut, mutta jos halvalla ei saa hyvää niin sitten pitää varmaan ostaa jotkut "merkkivanteet".
Mitä halpaa on 700-800 euron 15" vanteissa??!?!?! Minulle halvat vanteet ovat Omegan alkuperäiset uudet peltivanteet 40 e..
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
insinöörikö viisas
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja insinöörikö viisas »

en jaksanut lukea kaikkia kommentteja mitä oli jo kirjotettu, mutta tulipa tuossa mieleen et onko otettu huomioon mahdolliset renkaan epämuodostumat......eli jos kummi on vähänkin soikee ni varmaan vaikuttaa renkaan käyttäytymiseen......
Janzu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janzu »

On 2003-03-18 13:21, Opelmeister wrote:
On 2003-03-18 13:14, Janzu wrote:
Nyt olisi hakusessa hintaluokan 700-800 euroa vanteet ja renkaat (eli halvat). Koko varmaankin olisi 15". Isommissa hyppää renkaiden hinnat aikalailla verrattuna noihin 15":iin. Noita Euromasterin ja Vianorin halpoja vanteita olin vähän ajatellut, mutta jos halvalla ei saa hyvää niin sitten pitää varmaan ostaa jotkut "merkkivanteet".
Mitä halpaa on 700-800 euron 15" vanteissa??!?!?! Minulle halvat vanteet ovat Omegan alkuperäiset uudet peltivanteet 40 e..
Noh, kaikkein halvimmillaan uudet alut on luokkaa 300-400 euroa ja renkaat suunnilleen saman verran päälle (195/65/15, Nokian, Michelin tms.), pitäköön sitten halpana kuka mitäkin mutta mun mielestä n. 350 euroa uudet alut ei ole kalliit...
Vastaa Viestiin