Alut tasapainoon

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Iro »

Onko kenelläkään tietoa missäpäin pääkaupunkiseutua olisi sellainen rengasliike joka osaisi laittaa renkaat ihan oikeasti tasapainoon??
Pari firmaa jo koetettu eikä vieläkään hyvä.

Vai pitäiskö tutkia alustan muita ongelmia?
Tasapainotus ongelmat tosin alkoi vasta kun vaihdoin uudet alut ja nastat alle...

Vinkeistä kiitollinen.

Astra-f caravan olis tässä kyseessä

<font size=-1>[ This Message was edited by: Iro on 2003-02-18 13:42 ]</font>
Scy
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 21 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Scy »

Jos kahdessa liikkeessä olet käynyt tasapainottamassa ja koneella ovat laittaneet, niin kyllä alkaisin katselemaan vikaa muualtakin.

Jotkut sanovat myös, että Vectra on erityisen herkkä ja vaikea saada tasapainoon, että pitäisi yleensä tasapainottaa renkaat paikoillaan. Tiedä sitten..
Kvaak.fi - uusi kotimainen sarjakuvaportaali.
Avatar
MAX
OCF Member
OCF Member
Viestit: 2894
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAX »

On 2003-02-18 11:22, Scy wrote:
Jos kahdessa liikkeessä olet käynyt tasapainottamassa ja koneella ovat laittaneet, niin kyllä alkaisin katselemaan vikaa muualtakin.

Jotkut sanovat myös, että Vectra on erityisen herkkä ja vaikea saada tasapainoon, että pitäisi yleensä tasapainottaa renkaat paikoillaan. Tiedä sitten..
Pitää paikkansa, itsellä on ollut eri B-Vectroissa ainakin 8 eri kombinaatiota ja aina hieman ongelmia tasapainoituksen kanssa. Tällä hetkelläkin 17" kitkoilla alla ja hieman joissain nopeuksissa täristelee ja väristelee. Homma ei riipu mitenkään vanteiden laadusta ja renkaiden laadusta vaan jotenkin tuntuisi että erityisen herkäksi Vectra muuttuu lähinnä et:n muutoksen takia. Suurin osa vannevalmistajista tarjoaa vectraan 35 et:llä vanteensa joka on kyllä hienon näköinen kylkilinjaan suhteutettuna mutta turhan ulkona muuten.
Linkistä muuten löytyy mielenkiintoinen juttu B-Vectran etupään ongelmista, joita yhdellä Englantilaisella kaverilla on ollut.
Uskon että moni kamppailee saman ongelman kanssa, itse ainakin. Suunnitteluvika sanon minä :smile: http://home.freeuk.com/steveellis/steve ... ectra.html
T: Max

_________________
Kuva



<font size=-1>[ This Message was edited by: MAX on 2003-02-18 11:43 ]</font>
Scy
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 21 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Scy »

Niinhän sitä sanotaan, että Opelin liukuhihnalta tuleviin vikakappaleisiin lyödään Vauxhalin logo keulaan ja auto myyntiin :grin:

Ei vaiskaan, samoja vehkeitä nämä ovat.

Huolestuttavaahan tuo oli lukea. Itsellä nimittäin oli samanlaisia ongelmia A-Vectran kanssa syksyllä, johon rengasliike möi melkoisen leveät aluvanteet (siis 195-levyisiin kumeihin nähdenkin). Auto tärisi satasen vauhdissa aina välillä eikä uudelleen tasapainotus tuonut juurikaan apua.

Keväällä olisi tarkoitus vaihtaa samat alut tähän B-Vectraan alle ja nyt jo pelottaa mitenkähän ne toimii. Tosin takuu noilla vanteilla on, että käyn tasapainottamassa niin monta kertaa, että saavat kuntoon.

Alla jos tasapainottaa niin kannattaa sitten panna merkki vanteeseen ja keskiöön, jotta seuraavan kerran renkaita vaihdettaessa saa ne samalle kohdalle. Tai muuten joutuu tasapainottamaan uudelleen.

Lieneekö se sitten niin, että Opelin alustassa on tosiaan joku "tärinävika" että leveämmillä vanteilla ottaa vibraatiota :smile:

Kokemuksia muilla A tai B -mallin Vectrojen tärinöistä?
Kvaak.fi - uusi kotimainen sarjakuvaportaali.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Iro »

Viimeisimmän rengas firman kommentti oli:
"Noi Opelit on tosi herkkiä tuon renkaiden tasapainon kanssa"

Mutta jos siellä alustassa olisi vikaa niin mikä mahtaisi olla se ensimmäinen paikka mitä katsoa?
Entäs ne muut vaihtoehdot?

Viimeisimmän tasapainotuskerran jälkeen tuntuu kuin tutina olis siirtynyt oktaavia alemmaksi.
Renkaasta riippuen painoja on 30-65grammaa.



<font size=-1>[ This Message was edited by: Iro on 2003-02-19 10:04 ]</font>
Scy
'Senator'
'Senator'
Viestit: 375
Liittynyt: 21 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Scy »

Itsellä kyllä tutkittiin alustaakin, mutta ei sieltä mitään vikaa tai epätasapainoa selittävää välystä löytynyt. Ilmeisesti kyse on Opelin ominaisuudesta.
Kvaak.fi - uusi kotimainen sarjakuvaportaali.
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1331
Liittynyt: 28 Joulu 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja »

Mulla oli joskus kanssa "selvittämätön" ongelma b-vectrassa tärinän kanssa. Peltivanteella toimi ok..sama rengas+aluvanne ei pelannu mitenkään..vaihdettiin sitten vanne kun epäiltiin siinä olevan vikaa. Eipä ollut..sama tärinä jatkui. Siinä sitten kun kokeiltiin 4-5 erilaista rengasta niin viimein löytyi micheliniltä sellainen rengas joka toimi ko. aluvanteen kanssa. "parasta" oli se että peltivanteella joka ainoa rengas toimi!! En tiedä..eikä tienny kukaan muukaan mikä moiset tärinät aiheutti kun alla oli aluvanne..vanteissa vika ei ollut..eikä renkaissakaan. Joku ihme siinä vaan oli että aluvanne (minkälainen tahansa siis) ei suostunu toimimaan kuin sen Michelinin kanssa!
Kyllä siinä ihmettelemistä meinaan riitti yhdelle jos toisellekin asiantuntijalle ja vähän vähemmänkin asiaa tunteville.

Niin..ja "ihme" kyllä tuo toimiva Michelin oli tietenkin sieltä ihan hintataulukon kärkipäästä..
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Iro »

Mo löytyihän se paikka jossa hommat tehtiin huolella.
Newsseissä oli kehuttu olarin vianoria jota piti kokeilla,pyörittivät kaikki renkaat vanteilla,pari kahteen kertaan ennenkuin tyydytti,renkaissa (gislan NF3) kaikissa pystyheittoa!!
ja sitten uudestaan balanssiin,nyt tuntuu ihan asialliselta,tärinättömältä.

Ainoa murhe taitaa johtua vanteista itsestään, ET 35 ei tunnu olevan sopiva Astraan.
KL
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 03 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja KL »

Olarin Vianor...hyvä! Pistetään mieleen!!! Eipä ole kaukana sitten sinnekään.
Avatar
Vectr@ B
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1587
Liittynyt: 10 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu.

Viesti Kirjoittaja Vectr@ B »

Rengassoppi,suosittelen.Paljon mahdollista tuo Max:n kirjoitus.
Viime kesänä minulla oli vanteet jonka ET oli 36-38,nyt otin uudet ja Et:n 40-42 (en nyt muista tarkalleen..)

Ei tÄristä missään nopeuksissa todella jämäkkä ajaa,mutta tuohon täristämiseen voi olla se 5 eri syytä joten -tapaus kohtaisesti.
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

Kyllähän se niin on, että A-mallin ja B-mallin Vekkuliin saa renkaat tasapainoon, jos rengasliikkeessä on vain ammattitaitoa tehdä tasapainoitus ja asennus kunnolla.

Oli tässä takavuosina sellainen tapaus, että ostelin 15" tuuman pakasta vedetyt vanteet ja renkaat (195/60/15). Renkaiden merkkiä en muuten muista nyt, mutta jotkut paskat olivat, niin asiaan eli yrittivät tasapainottaa ainakin 10 kertaa ja aina renkaat tärytti teki sitten mitä vain ja autosta säädettiin auraukset kohdalleen ja tarkastettiin kaikki nivelet, mutta kun ei niin ei millään loppunut tärinä. No sitten renkasliikkeestä sanottiin, että on niin paskat renkaat, että pitäis olla paremmat, vaikka itse olivat myyneet kyseiset renkaat hyvinä??! No eipä siinä muuta kuin uudet paremmat ja kalliimmat kumit alle ja tietenkin kun vanhat olivat kuluneet, niin niistä hyvitys oli hyvin pieni ja väliraha iso. No tässä vaiheessa ajattelin, että no jos tärinä loppuu, niin ei siinä sitten mitään... Mutta mites kävi, tärinä vaan jatkui ja jatkui. Tässä välissä jo muutama tapahtuma renkasliikkeessä kertoi liikkeen ammattitaidosta. Yhden kerran tulin hakemaan jälleen renkaita tasapainotuksesta, niin yhdessä vanteessa oli joka puolassa jäljet eli oli rengas muksautettu naamalleen maahan ja kun sattui olemaan ulkonevat puolat eli tuli vanteen ulkopuolelle, niin tottakai niihin tuli jäljet... No kun siitäkin aikansa tappeli eli omistaja kävi melkein päälle ym. ym., mutta kun itse oli rauhallinen eikä vetänyt nenään, niin sai uuden vanteen tilalle. No sitten taas kerran kun olin tasapainottamassa, niin kaveri kaato vanteen mun nenän edessä taas naamalleen ja joka puolaan taas jäljet ja taas uutta vannetta tinkimään...
Tasapainotus sitten lopulta onnistui, kun oli vaihdettu kaksi uutta vannetta huolimattoman käsittelyn takia ja ostettu kalliimmat renkaat ja lopuksi vaihdettu renkasliikettä, joka tasapainotuksen teki, niin homma onnistui...
Maksoin muuten itse aika monta tasapainotusta ym. ylimääräistä kulua eli tuli aika kallis rengassatsi paskan liikkeen takia. No nyt vanteissa on talvikummit alla ja yhtään ei täristä eikä mitään, kun on kunnon liikkeessä homma tehty...

Kyseisen palvelun liike on muuten Jyväskylässä ja se on Vianor, joka sijaitsee Vasarakatu 3. Kannattaa miettiä mistä renkaat ja vanteet ja palvelun ostaa...
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

On 2003-03-18 07:37, wille wrote:
Kyseisen palvelun liike on muuten Jyväskylässä ja se on Vianor, joka sijaitsee Vasarakatu 3. Kannattaa miettiä mistä renkaat ja vanteet ja palvelun ostaa...
En tiedä ollaanko me yksittäistapauksia, mutta yritin viime kesänä käydä kysymässä mopooni renkaita. En saanut palvelua ollenkaan!! Kaikki muut asiakkaat vietiin liki kädestä pitäen tarkastelemaan tuotteita ja minua odotutettiin, tai oltaisiin odotutettu vaikka kuinka kauan, mutta poistuin liikkestä. Jopa minun jälkeeni liikkeeseen tulleet saivat palvelua... Eihän tämän kokoinen äijä voi jäädä huomaamatta.

Mutta on JKL:ssä hyviäkin liikkeitä; Teräsrengas ja Euromaster. Palvelu ja hinnat vähintäänkin kohdallaan. Euromasterilla 195/65-15 NRH2+Omegan omat peltivanteet alle asennettuina 285e!!! Lisäksi jouduttiin tekemään oman mokani takia uudelleen tasapainotus, ilmaiseksi!! Toiminta oli erittäin ammattitaitoista, sillä asentaja irroitti pyörän, tarkasti tasapainon, poisti KAIKKI vanhat lyijyt ja painotti uudelleen. Olen nähnyt, kun joissain liikkeissä jätetään vanhat paikalleen ja renkaassa on läjäpäin painoja...

_________________
"Ei tehon tuotto ole vaikeinta, vaan sen kesto.."

<font size=-1>[ This Message was edited by: Opelmeister on 2003-03-18 07:54 ]</font>
Avatar
MAX
OCF Member
OCF Member
Viestit: 2894
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MAX »

On 2003-03-18 07:11, Vectr@ B wrote:
Rengassoppi,suosittelen.Paljon mahdollista tuo Max:n kirjoitus.
Viime kesänä minulla oli vanteet jonka ET oli 36-38,nyt otin uudet ja Et:n 40-42 (en nyt muista tarkalleen..)

Ei tÄristä missään nopeuksissa todella jämäkkä ajaa,mutta tuohon täristämiseen voi olla se 5 eri syytä joten -tapaus kohtaisesti.
Juu, on tuo Rengas-Soppi ainakin asiansa osaava liike joka yllättää myös palvelunsa laadulla. Itse olen käyttänyt kyseistä liikettä jo pitkään ja suosittelen sitä varauksetta jo senkin vuoksi että se on yksi jäsenetuliikkeistämme.
Omat ongelmat renkaiden/ohjauksen tärinästä alkavat paikallistua autoon ja saanpa vielä tänään Rengas-Sopista uudet kesävanteetkin alle kokeiltaviksi. ( et. 43 ) silloin näen onko et:llä vaikutusta
Huomenna on auto menossa Metro-Autoon 60.000 huoltoon ja samalla vikaa etsitään alapallonivelistä/tuennoista sekä ohjausvaihteesta. Infoilen sitten lisää jos jotain ilmenee.

Tärinä muuten muuttui todella tuntuvaksi kun vaihdoin KW:n säädettävän alustan alle( 4-pyöräsuuntaus ja tasapainoitukset tehty ) ja päätin että nyt tuo tärinä laitetaan kuntoon, maksoi mitä maksoi. Vaihdetaan sitten vaikka kaikki liikkuvat ja liikkumattomat osat keulasta :lol:
Omega-B 4.0 24v & Omega-B2 2.5 nokileka
Janzu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Tammi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janzu »

Mitenkähän toi alla tasapainotus käytännössä tapahtuu? En ole ikinä nähnyt moista toimenpidettä? Vaatii varmaankin kalliit laitteet, eli varmaan on sitten kallis operaatio ja ei onnistu ihan joka rengasliikkessä...
wille
'Senator'
'Senator'
Viestit: 470
Liittynyt: 17 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja wille »

Alla tasapainotuksen teki jopa myös tämä surullisen kuuluisa Vianor. Auton etupää ilmaan, jos etuveto ja kone käyntiin ja vaihde silmään ja kaasua ja sitten se vain laittoi sellaisen pyörivän rullan renkaaseen kiinni ja kone näytti sitten missä kohdalla on heittoa. Ei ole pitkä eikä vaikea toimenpide, eikä kyllä tavallista kalliimpi laite, kun ei mitään omia pyöritysjuttuja tartte. Ei pitäs olla tavallista tasapainotusta kalliimpi.
Vianorin alla tasapainotus ei kyllä auttanut, mutta kaippa joku liike joka osaa asiansa tekee sen myös hyvin...

Jyväskylässä sain muuten hyvää palvelua Kumixilta, kun ostin talvirenkaat. Homma kävi nopeasti ja asiantuntevasti ja vanteita ei kolhittu ja tulivat hvyin alle asti. Nuoria kavereita oli tekemässä ja tekivät hyvin homman. Onhan sitten tuo Ari Nuora, miltä saa hyvän palvelun, mutta mun mielestä on aika kallis...


<font size=-1>[ This Message was edited by: wille on 2003-03-18 09:52 ]</font>
Vastaa Viestiin