1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Kierrosherkkyys ei oo vauhtipyörästä kiinni vaan softasta.
Eikä sillä paikallaan polkastessa oo mitään merkitystä. Vaihde päällä kierrosten nousunopeutta rajoittaa ihan muut tekijät kuin vaihtipyörä.
Eikä sillä paikallaan polkastessa oo mitään merkitystä. Vaihde päällä kierrosten nousunopeutta rajoittaa ihan muut tekijät kuin vaihtipyörä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Vauhtipyöränä sopii ohc lättypyörä ja kytkinkin esim c16nz millä tuo vaihtipyörä vähän keveenee halvalla.
1,6 ohc vauhtipyörä 7,7kg +kytkin
Vakio potero 11kg+kytkin 2,3kg =13,3kg
Ja onhan tuommoinen 3kg aina pois autonkin painosta.
1,6 ohc vauhtipyörä 7,7kg +kytkin
Vakio potero 11kg+kytkin 2,3kg =13,3kg
Ja onhan tuommoinen 3kg aina pois autonkin painosta.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Kiitokset vauhtipyörätiedoista. Tuollainen lätty näkyy ebayssä maksavan noin 20€, joten korkealta ei putoa tässä investoinnissa. Ja tuo auton keventyminen on hyvä pointti, ilmastointikamppeet lähtivätkin jo pakosarjaa vaihtaessa mäkeen juurikin turhan painon karsimisen nimissä.
Kansiasiasta mieluusti kuulisin lisää mielipiteitä. Aihe on ajankohtainen sillä, että tarkoitus on vaihtaa uusi katalysaattori, mutta sitä ennen pitää hulvaton öljynsyöminen saada loppumaan. Eli vaihtaakko vain ohjurikumit vai odottaakko kesäseisontaan (tai hankkia toinen kansi) ja tehdä silloin täydellinen kansiremppa + tarvittavat kanavatyöt.
Kansiasiasta mieluusti kuulisin lisää mielipiteitä. Aihe on ajankohtainen sillä, että tarkoitus on vaihtaa uusi katalysaattori, mutta sitä ennen pitää hulvaton öljynsyöminen saada loppumaan. Eli vaihtaakko vain ohjurikumit vai odottaakko kesäseisontaan (tai hankkia toinen kansi) ja tehdä silloin täydellinen kansiremppa + tarvittavat kanavatyöt.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Tekisin kansirempan. Sen yhteydessä voi kiillottaa pakopuelen kanavat. Ehkä se tärkeinnon sen imusarjan kohdistaminen. Itsellä oli 1,6 koneessa pieni pykälä imukanavassa venttiilinnyläpuolella
Tuossa c16xe kannesta vähän kuvia tehtynä
viewtopic.php?f=23&t=264661&start=75
http://aijaa.com/uJ4C5j
Tuossa c16xe kannesta vähän kuvia tehtynä
viewtopic.php?f=23&t=264661&start=75
http://aijaa.com/uJ4C5j
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Käytännössä kaikki pikkulohkojen vauhtikset käyvät ristiin eri moottoreihin. Eroja on kytkimen halkaisijassa. Itsellä on x18xe1 koneessa kiinni e16se mitoilla teetetty kevyt teräsvauhtipyörä 200mm kytkimellä. Ero vakioon on huomattava, moottorin kiihtyvyys ja tietenkin myös hidastuvuus muuttuu todella paljon. Minulla on erilaisia tuohon sopivia vauhtiksia ihan myytäväksi asti.
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Toinen kansi on matkalla aihioksi ja vauhtiksesta kaupat sovittuna, joten seuraavan kyssärin paikka.
Millaisia nokka-akseli vihjeitä väeltä löytyy näihin 1.6/1.8 koneisiin? Millaisia nokkia väellä on käytössä vakio jousilla? Paljonko nostoa voi lisätä mäntiä loveamatta?
Millaisia nokka-akseli vihjeitä väeltä löytyy näihin 1.6/1.8 koneisiin? Millaisia nokkia väellä on käytössä vakio jousilla? Paljonko nostoa voi lisätä mäntiä loveamatta?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Yhtäkään nokkaa en ole mitannut. Osanunerota on ylhällä tuossa speksi taulukossa jonkinverran.
https://dbilas-shop.com/en/engine-valve ... -16v-dohc/
https://dbilas-shop.com/en/engine-valve ... -16v-dohc/
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Tuollanen on itellä peltoautossa 18xe1 pohjasessa koneessa ja erittäin hyvin pelaa, oikein katuystävällinen nokka!!
Portattu kansi, xev kaasuläppä, peltisarja, 50mm pakoputki, 11,4 puristus. Noilla eväillä suunnilleen 170hv.
Vakionokilla melko vastaava moottori penkitetty 146hv 5800rpm ja 197nm jotain 3000rpm, eli vakioillaki saapi ihan mukavan koneen...
http://www.catcams.com/products/camshaf ... ge=english
Portattu kansi, xev kaasuläppä, peltisarja, 50mm pakoputki, 11,4 puristus. Noilla eväillä suunnilleen 170hv.
Vakionokilla melko vastaava moottori penkitetty 146hv 5800rpm ja 197nm jotain 3000rpm, eli vakioillaki saapi ihan mukavan koneen...
http://www.catcams.com/products/camshaf ... ge=english
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Kiitokset Hukkis nokkakokemuksesta. Jotain tuollaistahan sen olla pitäisi, jotta virittäminen ei jää vain tekemisen vaivan tasolle Onko moottorissasi tarvinnut tehdä venttiilitaskuja mäntiin? Vai onko puristusten nosto suoritettu vierailla männillä?
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Kannesta sipastu milli pois, männät muistaakseni 0,4mm dekin alla ja tais olla 0,25mm peltisoiro kansipahvina. Noilla eväillä mittasin suunnilleen 1,5mm mahtuvan nostoa ykk:ssa ilman muutoksia. Tottakai aina pitää mitata kun noita rakentelee...
Hyvin rokkailee c16se moottorinohjauksella, toki säädettävällä ois paljon parempi.
Päästöjä en mitannu, mut en usko siinä olevan mitään ongelmaa noin pienellä overlapilla.
Hyvin rokkailee c16se moottorinohjauksella, toki säädettävällä ois paljon parempi.
Päästöjä en mitannu, mut en usko siinä olevan mitään ongelmaa noin pienellä overlapilla.
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Tuo C16SE moottorinohjaus on kyllä eri vekkuli.
Pitäskö laittaa sellanen X22XE pannuun?
Pitäskö laittaa sellanen X22XE pannuun?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Joskus oli tuo ruisku yli 300 ast. nokalla olevassa 2,0ohc koneessa, siinä piti jo vähän mappia huijata että kävi tyhjää
Megalla kyllä teho nousi yli 20 heppaa, eli ei tuo ihan optimaalinen ole viritetyssä koneessa...
Ja nyt on tuo viimesin 1,8 pikkulohko dohc monipisteruiskuna 1,4 ykspisteruikan boksilla
Megalla kyllä teho nousi yli 20 heppaa, eli ei tuo ihan optimaalinen ole viritetyssä koneessa...
Ja nyt on tuo viimesin 1,8 pikkulohko dohc monipisteruiskuna 1,4 ykspisteruikan boksilla
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Muuta kuva tämän X18XE1 moottorin käpistelyn alla olevista osista. Ihan vaan jos joku muukin vielä joskus pähkii tätä mottia virittävänsä.
Pakosarjaksi hommasin ebay.de:stä Friedrich Motorsportilta 4-2-1 rosterisarja. Istui paikkaansa kuin hansikas, poislukien se, että tämän pakoputken alkuosa oli 2" putkelle ja autossani on 60mm putki (ainakin ennen katia).
Vauhtipyöräksi tuli OPOWERilta teräslimppu ja siihen hammaskehä isolohkon valupyörästä. Kiitokset vielä OPOWERille kaikista hyvistä vinkeistä + mukavasta keskustelutuokiosta komean Corsan äärellä.
Varaosakannesta imukanavan kuvat vakiona:
Ja imukanavat pienen käpistelyn jälkeen.
Ja lähtötilanne pakopuolella.
Ja pakopuoli jälkeen touhuilun.
Nyt kansi ja uudet venttiilit luottokoneistamolla seetien koneistuksessa, tasopinnan plaanauksessa ja tarpeen vaatiessa ohjuriremontissa. On kuitenkin ei kiireellisten kasassa, eli ei tietoa koska noutovalmiina.
Varaosakannen nokka-akseleita en ole vielä ehtinyt tutkimaan sillä silmällä, että olisivatko vielä käypäiset hionta-aihiot. Ainakin painimissa oli kulumaa, joten varmaan nokissakin.
Ecun yritän saada loppuviikosta lähtemään Saksaan saamaan imusarjaan kuulunutta softaa. Toiveissa on Ecun kollahtaminen takaisin omaan postiluukkuun ennen talviloman loppumista, jotta ei tarvitsisi harrasteautoa vielä valjastaa ajoon, vaikka talvesta ei oikein ole tietoakaan.
Vihjeitä ja osaamista saa edelleen jakaa, vaikka tämä moottori alkaakin olemaan nokkien spekan lukitsemista vaille taputeltu. Tai ainakin siihen asti, kunnes pöljäily leviää alamoottoriin
Pakosarjaksi hommasin ebay.de:stä Friedrich Motorsportilta 4-2-1 rosterisarja. Istui paikkaansa kuin hansikas, poislukien se, että tämän pakoputken alkuosa oli 2" putkelle ja autossani on 60mm putki (ainakin ennen katia).
Vauhtipyöräksi tuli OPOWERilta teräslimppu ja siihen hammaskehä isolohkon valupyörästä. Kiitokset vielä OPOWERille kaikista hyvistä vinkeistä + mukavasta keskustelutuokiosta komean Corsan äärellä.
Varaosakannesta imukanavan kuvat vakiona:
Ja imukanavat pienen käpistelyn jälkeen.
Ja lähtötilanne pakopuolella.
Ja pakopuoli jälkeen touhuilun.
Nyt kansi ja uudet venttiilit luottokoneistamolla seetien koneistuksessa, tasopinnan plaanauksessa ja tarpeen vaatiessa ohjuriremontissa. On kuitenkin ei kiireellisten kasassa, eli ei tietoa koska noutovalmiina.
Varaosakannen nokka-akseleita en ole vielä ehtinyt tutkimaan sillä silmällä, että olisivatko vielä käypäiset hionta-aihiot. Ainakin painimissa oli kulumaa, joten varmaan nokissakin.
Ecun yritän saada loppuviikosta lähtemään Saksaan saamaan imusarjaan kuulunutta softaa. Toiveissa on Ecun kollahtaminen takaisin omaan postiluukkuun ennen talviloman loppumista, jotta ei tarvitsisi harrasteautoa vielä valjastaa ajoon, vaikka talvesta ei oikein ole tietoakaan.
Vihjeitä ja osaamista saa edelleen jakaa, vaikka tämä moottori alkaakin olemaan nokkien spekan lukitsemista vaille taputeltu. Tai ainakin siihen asti, kunnes pöljäily leviää alamoottoriin
Re: 1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys
Ecussa ollut nyt muutaman päivän ajan Dbilasin softa, joten ajattelin kirjata omat ensikommenttini tänne.
Ei oikeastaan mitään vaikutusta alavääntöön. 1500 1/min lähtee vetämään kuten ennenkin ja 2500 1/min jälkeen voi vaihdella isompaa pykälää.
3000 1/min kohdasta ylöspäin ehkä hiukan pirteämpi kuin vakiona, 5000 1/min ylöspäin sitten ihan eri peli. Yli 6500 1/min en ole kierrättänyt, koska jakoremmi alkaa olemaan suotta vanhaa vuosikertaa. Aavistuksen ylävireinen minun makuun, kun saisi heräämisen alkamaan tuosta 4000 1/min korvilta, niin olisi vielä parempi. Ja ehkä tätä pitää erityiesti painottaa nokka pähkäilyjä tehdessä.
Mutta summa summarum, kannattiko investointi? Mielestäni kyllä. Tonnin auto tuntuu vaähintää kahden tonnin autolta tämän päivityksen jälkeen
Ei oikeastaan mitään vaikutusta alavääntöön. 1500 1/min lähtee vetämään kuten ennenkin ja 2500 1/min jälkeen voi vaihdella isompaa pykälää.
3000 1/min kohdasta ylöspäin ehkä hiukan pirteämpi kuin vakiona, 5000 1/min ylöspäin sitten ihan eri peli. Yli 6500 1/min en ole kierrättänyt, koska jakoremmi alkaa olemaan suotta vanhaa vuosikertaa. Aavistuksen ylävireinen minun makuun, kun saisi heräämisen alkamaan tuosta 4000 1/min korvilta, niin olisi vielä parempi. Ja ehkä tätä pitää erityiesti painottaa nokka pähkäilyjä tehdessä.
Mutta summa summarum, kannattiko investointi? Mielestäni kyllä. Tonnin auto tuntuu vaähintää kahden tonnin autolta tämän päivityksen jälkeen
X16XE piristystä ralliin
Harrasteralliin olis tarkoitus tehdä astra g kilpa-auto x16xe koneella, mutta mitään kokemusta ei ole ooppeleista.
Sen verran nettiä selasin, että imu ja pakopuolen ku saa kuntoon, niin alkaa rokkaamaan. Ja säädettävä nokkapyörä jne. Nokat?
Kysymys: Mikä kaasuläppä/imusarja yhistelmä olis toimivin ja helpoin toteuttaa.? Käykö jostain ooppelin isommasta koneesta esim. tuo kaasuläppä?
Mistä koneesta moottorinohjaus ja johtosarja? Varmaan siitä mistä tulee kaasuläppä yms osat?
Ulkomailta löytyy valmiita sarjoja, mutta se hinta. Tietenki jotain sais maksaa, mutta yli 1000e tuntuu vähän poskettomalta.
Sen verran nettiä selasin, että imu ja pakopuolen ku saa kuntoon, niin alkaa rokkaamaan. Ja säädettävä nokkapyörä jne. Nokat?
Kysymys: Mikä kaasuläppä/imusarja yhistelmä olis toimivin ja helpoin toteuttaa.? Käykö jostain ooppelin isommasta koneesta esim. tuo kaasuläppä?
Mistä koneesta moottorinohjaus ja johtosarja? Varmaan siitä mistä tulee kaasuläppä yms osat?
Ulkomailta löytyy valmiita sarjoja, mutta se hinta. Tietenki jotain sais maksaa, mutta yli 1000e tuntuu vähän poskettomalta.