Jäähdyttäjän sijoitus + vesipumpuista

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Jäähdyttäjän sijoitus + vesipumpuista

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos syyläri ei mahdu keulalle, niin riittääkö jäähdytysteho kunnon kennolla ja esim. 2:lla flektillä, jos syylärin asentaa siloitetun varapyöräkotelon alle? Flektit kontin pohjan ja kennon väliin (imemään). Ja tietysti kunnon ilmarako (10-15cm) kontin pohjan ja flektien väliin.

Toinen asia nestekierto. Mikä yleensä on auton oman vesipumpun virtausmäärä? Jos tuon oman vesipumpun jättää välistä pois jarruttamasta ja laittaisi 2 kpl kunnon sähköpumppuja, joista kumpikin olisi n. 180 litraa minuutissa pumppaavia? Tai sitten oma pumppu ja 1-2 kpl sähköpumppuja?
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

miksei riittäs.
toki mihin koneeseen tule sekin vaikuttaa jo.

mut iso kenno ja kaks flektiä ni varmasti jäähtyy kunhan ilma pääsee oikeasti kiertään ja vaihtuun paikallaankin.
virtaahan niihin kuluu toki sit vähän reilusti.
tuo sähkömoottoreilla vesipumppu ni tuntus sekin riittävän.
mitäs ne normivesipumput pumppaa? tuskin kovin kauheita on niissäkään tuotto.

ei varmaan väliä tuskin on talvikäyttöön tulossa? eli ei tartte miettiä esim lumen tukkimista siinä järjestelmässä.

kierto varmaan fiksuin että puskurista jostakin ulos ja vähän haukkaa tulevaa ilmaa sekaan niin ajossa pätevä peli ja SE painojakauma tasottuu...
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ok. Tuli vielä mieleen, että onko jäähdyttimille jotain kallistuskulmaa vai voiko ne laittaa lappeelleen ja silti ilmaaminen vielä onnistuu?
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

Jos täysin vaakassa ni ilmaus voi olla hankalaa.

tai sit pitäs olla useita roppuja mistä ilmata.
varmaan paras jos saa jokusen asteen kulmaan.

kiinnikkeethän sen pitää paikallaan ja kyllähän ne kait kestää kulmassa kuin kulmassa olla.

jos opelin omaa syyläriä käyttää ni paisari pitää sit varmaan sijoittaa konttiin tai niin ainakin helpoin koska syyläristä lähtee vakiona se letku. ja silloinhan sen pitäisi olla se ylinkohta syylärillä.
vaikkei silä toki mahda kovin iso merkitys olla muuta kuin ilmauksessa.

miten olet ajatellut toteuttaa putkituksen taakse?
sisältä vai alta? kumi vaiko kupari putkilla?
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Snowman
'Senator'
'Senator'
Viestit: 940
Liittynyt: 28 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Seinäjoki City

Viesti Kirjoittaja Snowman »

kadettiinko suunnittelees syyläriä?
BMW E46 318 Touring "2.8"
BMW E46 328i "3.0" limo projekti
BMW E46 330D Touring -03
BMW E30 Touring 320
BMW E30 Touring 318 "2.0"
BMW E30 Touring 325i 4x4
Saab 9-3 2.0 -01
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ok. Eli jokusen asteen kulmaan siis. Syyläriksi tulee niin iso kenno kuin vain mahtuu, merkillä ei väliä mutta kai se paisari joka tapauksessa sinne kontin puolelle pitää asentaa, koska silloin se ainakin on selkeästi korkein kohta ja olisi sekin pois konehuoneesta pyörimästä.

Kai ne letkut/putket pitäisi ulkokautta vetää, niin ei tarvitsisi jalkojansa pelätä. Katselin tuossa noita kupariputkien halkaisijoita ja ainakin biltemassa max. halk. oli 18mm eli taitaa olla armotta liian pientä rööriä?

Ei tule kadettiin vaan johonkin muuhun :)
B-Na
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4691
Liittynyt: 05 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja B-Na »

Jope kirjoitti:Ei tule kadettiin vaan johonkin muuhun :)
ja taas heräsi mielenkiinto :food:
"Haista hurri vittu" - Lurttinen
GSi+to4
'Senator'
'Senator'
Viestit: 545
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 20:12
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GSi+to4 »

B-Na kirjoitti:
Jope kirjoitti:Ei tule kadettiin vaan johonkin muuhun :)
ja taas heräsi mielenkiinto :food:
Ettei vaan tule joka kulmasta sutivaan -(z)-:iin?
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja smppa »

B-Na kirjoitti:ja taas heräsi mielenkiinto :food:
Mäkin oon jo odotellut Jopelta tonne projekti-osastolle jotain... :ruoska:

Klik
Klik
Klik
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

jotain hullua ja ennennäkemätöntä tässä taas juonitaan.


juu 18mm putki voi olla pikkusen pientä toisaalta se voi kyllä riittääkkin.
toki pumppu päähän ja painetta niin liikkuuhan se tavara mutta lähtisin jostaki 25mm letkusta varmaan liikkeelle.

näppituntumalta vois luulla että sen pitää olla tuolla tuuman paremmalla puolen että toimii ok. tosin mietin sitäkin jo että paljonko menee tavaraa siihen sit mut onko sillä väliä ni on toinen juttu kokonaan.

sit se oman vesipumpun poisto ni onko sillä joku muu etu?
jos ei nii miksei vois sitä käyttää ja sit taakse mahdollisesti toinen pumppu siirtopumpuksi.
ja tosiaan laittaisin niin kenolleen sen kennoin kuin mahdollista vain että saa haukkaamaan ilmaa.
kuitenkin pitää sitä ilmaa päästä tarvittaessa läpi siittä paljon jos tarve vaatii.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

45-50mm ränniä vaan siirtoputkiksi. Pitkissä putkissa on muutenkin virtausvastusta. Paisarin pitäisin konehuoneessa. Ilmaaminen voi olla konstikasta, yleensä tulee aina säätöä näiden custom viritysten kanssa tuon ilman poissaannin kanssa. Voi muutaman eri version joutua tekemään.
Jope
OCF Member 2016
Viestit: 2490
Liittynyt: 01 Touko 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Jope »

smppa kirjoitti:Mäkin oon jo odotellut Jopelta tonne projekti-osastolle jotain... :ruoska:
Eikö täällä saatana pysy mikään salassa :hypocrite: Kurkkaas ny tuolle rojekti-osastolle.
_____________________
Sen takia noita kupariputkia mietin, kun nekin varmaan omalta osaltaan laskisivat lämpötilaa? Hiflexiltä löytyisi sopivaa letkua mutta siinä on aika reilu taivutussäde. Jos laittaisi 2 (18mm:n) kupariputkea rinnakkain, niin pinta-ala olisi 509mm2 ja 40mm:n letkussa se olisi 1257mm2 eli tuon perusteella samaan virtausmäärään saisi jo vetää 3 18mm:n putkea rinnakkain.

Miksi paisari pitäisi olla konehuoneessa, koska eikös se ole sama missä kohtaa linjastoa se olisi (kunhan vain on tarpeeksi ylhäällä)?
veksu
in memoriam
in memoriam
Viestit: 2937
Liittynyt: 19 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Kuivaniemi/ Ii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

2x25mm putkella pääsis jo aika lähelle 980 mm2.
vois jo paineella korjata tilannetta.
paluu sit vaikka 1x40mm ?
toimiskohan se niin.

pitäs alkaa laskeen paineita ja virtauksia ja sit tietää ne pumput millaset tulee.

tulee vaan aika neste syöppö tommosilla letkuilla kun 40mm putkella metrille menee jos 1,2 ltr tavaraa.
äkkiä hupenee 10ltr ylimäärästä letkuihin. ja sit paisarin tilavuuskin pitää vähän kompensoida kun laajentuminen on isompaa kun nestettäkin on enempi.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Miro.Simounen
OCF Member 2017
Viestit: 3231
Liittynyt: 30 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

veksu kirjoitti:
vois jo paineella korjata tilannetta.
Paineellahan sitä muitakii asioita korjaillaan aina.. joo lisää vaan ei oikee pelaa ja PAM :whack:
Vectra C GTS 2.0T "Stage-3"
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Älä mieti Jope niitä huiluja, suosiolla yksi kunnon putki / letku. Paisarisäiliön yläliitäntä otetaan jäähdytysputkiston/kanaviston korkeimmasta kohdasta. Se voi olla termostaattikotelon kansi joissain autoissa tai joissain esim jäähdyttimen yläpääty. Alaliitäntä viedään johonkin alas, josta pumppu imee kuraa koneeseen.
Vastaa Viestiin