Missä olette mittailleet tehoja rullilla?

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

motorsport kirjoitti:Tuollaisilla matalamäen taksoilla ei kyllä yrittäjälle jää voita leivälle. Uudet kunnolliset dynolaitteistot maksaa ihan homona. Ymmärtäisi jos kahdeksalla kympillä saisi ne pari tehovetoa ja sen jälkeen lintta ulos.
53 €/h Matalamäellä taitaa olla vielä kannattavaa yrittäjällekkin, sillä ei veto maksa penkinkäyttäjälle, vaan siihen käytetty aika. Toisaalta ei tuolla veloituksella ainakaan rahastuksesta voida syyttää.
Minusta tuntiveloitus dynossa pitäisi olla selkeästi korkeampi kuin öljynvaihtajan tuntiveloitus, kun huomioidaan ammattitaito ja välineet.

Käsittääkseni Matalamäen dyno on aika edullisesti toteutettu asiallinen laite, siis vanhaan dynoon nykyaikainen tiedonkeruu.

j.h

Dynotuksessa valmistelevat toimenpiteet voivat viedä yllättävän paljon aikaa, vaikka kaikki vermeet olisivat paikallaan.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Beeascona kirjoitti:
Mitenkäs teilläpäin moottorit säädetään? :yawn:
no kun mikkelistä olen niin vastaan omasta puolesta:moottorin antureiden antaman infon perusteella ihan käsin koskematta... :lollis: .no joo mutta asiaan,kyllä se oulussakin aikansa ottaa kun säädetään noita ohjelmoitavia ruiskuja...jaa,mistäkö tiedän?no on tullut vietettyä aikaa oulun tekun penkissä se viitisen tuntia kun nimeltä mainitsemattoman firman omistajan turbo volkkaria siellä säädettiin.kyllä sielläkin oli jo markka aikaan tuntiveloitus 350mk eli sen lähes 60e mutta täytty pisteet antaa sille hemmolle joka sitä hommaa hoiti kun ei kuitenkaan ottanut koko hommasta kuin 2 tunnin hinnan.
eihän tuollaisen vakioruiskulla olevan cihhin säätämiseen voi saada tuon enempää aikaa kulumaankaan ellei sitten aleta tekemään jakajaan sisäisiä muutoksia ja testata eri vaihtoehtoja yms. koska eihän siinä ole juuri mitään säädettävääkään,sytkä hoituu jakajan asennolla ja seos osapuilleen yhdellä ruuvilla.nokan säätö voi viedä jo vähän kauemmin.tietty jos noilla komboilla lähtee kikkailemaan niin parhaan lopputuloksen löytämiseen saa kyllä aikaa kulumaan.
se oulun tekun dynomies(en muista nimeä)oli kyllä pätevän oloinen kaveri ja ja ainakin siihen aikaan siellä kävi ihan mm-rallisarjan tehdas tiimienkin vehkeitä säädettävänä.taisi se kaveri saada nuo n-ryhmän evotkin parhaiten iskuun koko suomessa.
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Beeascona kirjoitti: Oulussa sytkä,seos,ennakko ja nokka säädetään 1-1,5 tuntiin
miksi oulussa muuten pitää säätää sytkä ja ennakko erikseen,täällä päin ne hoituu molemmat kerralla :lollis: :D
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

Ville kirjoitti:Noh, eipä tuossa ole ajateltukaan säätää varsinaisesti mitään vanhaa opelin jakajaa :roll: :roll: :roll: :lollis:
kannatais niin ne kulkis sieläkin päin suomea :wink:
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Avatar
Ville
OCF Sprinttikunkku 2010
OCF Sprinttikunkku 2010
Viestit: 4371
Liittynyt: 01 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville »

Kyllä ne kulkee täälläkin päin, harvemmin vaan nykyään minkään museojakajan voimin...
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

omega16T kirjoitti:
Beeascona kirjoitti: Oulussa sytkä,seos,ennakko ja nokka säädetään 1-1,5 tuntiin
miksi oulussa muuten pitää säätää sytkä ja ennakko erikseen,täällä päin ne hoituu molemmat kerralla :lollis: :D
Seoskartta vaikuttaa sytkäkarttaan ja sytkäkartta seoskarttaan.

Se joka pistää molemmat kerralla kuntoon on kova jätkä ja vielä kovempi jos sen tekee sen käytännössä eikä pelkästään keskusteluforumilla.

j.h
Tomppa/Beeascona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Tammi 2007, 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tomppa/Beeascona »

Ja on kyllä todella kypsää touhua bannata käyttäjä tunnukseni jos itse elvistelee eikä kestä sitä jos joku asiasta mainitsee...

T: Beeascona

Sekä näköjään poistaa kirjoittamani viestitkin.
Avatar
repsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 959
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

jpisteh kirjoitti:
omega16T kirjoitti:
Beeascona kirjoitti: Oulussa sytkä,seos,ennakko ja nokka säädetään 1-1,5 tuntiin
miksi oulussa muuten pitää säätää sytkä ja ennakko erikseen,täällä päin ne hoituu molemmat kerralla :lollis: :D
Seoskartta vaikuttaa sytkäkarttaan ja sytkäkartta seoskarttaan.

Se joka pistää molemmat kerralla kuntoon on kova jätkä ja vielä kovempi jos sen tekee sen käytännössä eikä pelkästään keskusteluforumilla.

j.h

joo näin tekee, mutta ei se niin paljoa vaikuta kun luulisi. ensiksi gasot kohdalleen varovaisilla ennakkokartoilla (kuitenkin kokoajan nakutuskuulokkeet päässä), sitten sytyn hienosäätö samalla bensa-arvoja tarkkaillen. tietysti, jos o tommone samantyyppine dyno ku meitil, niin voi määrätä tietyn pito-rpm-kohdan jolloinka kartan bensa&ennakko syntyy kohtuu nopsasti. useimmissa härveileissä toi hold-rpm on, ja sitä suosittelen käytettäväksikin (ellei ole massiivirullia).
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

jpisteh kirjoitti:
omega16T kirjoitti:
Beeascona kirjoitti: Oulussa sytkä,seos,ennakko ja nokka säädetään 1-1,5 tuntiin
miksi oulussa muuten pitää säätää sytkä ja ennakko erikseen,täällä päin ne hoituu molemmat kerralla :lollis: :D
Seoskartta vaikuttaa sytkäkarttaan ja sytkäkartta seoskarttaan.

Se joka pistää molemmat kerralla kuntoon on kova jätkä ja vielä kovempi jos sen tekee sen käytännössä eikä pelkästään keskusteluforumilla.

j.h
kerroppa mulle sitten kuinka tuo sytkä ja ennakko eroaa toisistaan kun en oikein ymmärrä?mielestäni en tuossa ihmetellyt seoksen säätöä.
Todennäköisesti väärässä.
Tomppa/Beeascona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Tammi 2007, 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tomppa/Beeascona »

Perus ennakko voidaan säätää mihin halutaan ja sen jälkeen rukata max ennakko siihen mihin se halutaan.
Tietenkin olisin voinut alunalkaen puhua perus ja max ennakoista niin olisi ollut ehkä hieman vähemmän :lollis: :lol: :o ,tuntemuksia herättävää...
Lisättäköön tähän vielä että max ennakkoon vaikuttaa sekä keskipako,että alipaine säätö.
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

omega16T kirjoitti:
se oulun tekun dynomies(en muista nimeä)oli kyllä pätevän oloinen kaveri ja ja ainakin siihen aikaan siellä kävi ihan mm-rallisarjan tehdas tiimienkin vehkeitä säädettävänä.taisi se kaveri saada nuo n-ryhmän evotkin parhaiten iskuun koko suomessa.
ja kyseisellä hemmolla on nykyään oma dyno...
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Tomppa/Beeascona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Tammi 2007, 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tomppa/Beeascona »

Jartsa kirjoitti:ja kyseisellä hemmolla on nykyään oma dyno...
Ja jos en ihan väärin muista,niin kyseinen hemmo kävi tässä aikoinaan australiassa pistämässä mitsun tehdastiimin pelit vireeseen kun eivät itse saaneet niitä pelittämään...

Itse en ole omia pelejä käyttänyt tuolla Artolla säädettävänä kun miehellä riittää hommaa noiden isojen poikien autojen kanssa.
Oulusta löytyy toinenkin penkittäjä joka on tehnyt kyseistä hommaa parikymmentä vuotta ja säätänyt puolen suomen autot,joten kokemusta löytyy.
Viekääpäs varsin jollekkin vasta aloittaneelle penkittäjälle joku kaasareihin sylkevä tuplilla kulkeva vehje ja katsokaa että tuleekos se sitten säädettyä vai ei.
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja telwin »

Joo ja se oulun penkittäjä welho osasi jo 20vuotta sitten heti säätää kaikki kaasari vehkeet...vai kenties jo vaippa iässä.
Kait sitä on paraskin säätäjä joutunut asioita opiskelemaan kantapään kautta?
Eipä ne vasta aloittaneet penkittäjät opikkan niitä kaasari vehkeitä säätämään jos niitä ei kukaan säädettäväksi vie...
Ja jos siinä menee aikaa x-tuntia ja veloitus on y€ tunnilta niin tuskin siitä joutuu täyttä hintaa maksamaan jos se on mennyt "opiskeluksi".
Tomppa/Beeascona
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Tammi 2007, 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tomppa/Beeascona »

telwin kirjoitti:Kait sitä on paraskin säätäjä joutunut asioita opiskelemaan kantapään kautta?
On varmasti oppirahat maksettu...
Pointtini oli se että jos hinnastossa lukee"1,5tuntia ja 2-4vetoa",niin tupakoidaanko se 1,5 tuntia,repästään 4 kertaa ja sanotaan ettei tämä toimi,vai säädetäänkö ne koneet oikeasti kohdilleen siihen samaan rahaan.
Ammattimies on aina palkkansa ansainnut,mutta jos veloittaa oikein niin täytyy hommatkin tulla tehdyksi kunnolla.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Tomppa/Beeascona kirjoitti:
telwin kirjoitti:Kait sitä on paraskin säätäjä joutunut asioita opiskelemaan kantapään kautta?
On varmasti oppirahat maksettu...
Pointtini oli se että jos hinnastossa lukee"1,5tuntia ja 2-4vetoa",niin tupakoidaanko se 1,5 tuntia,repästään 4 kertaa ja sanotaan ettei tämä toimi,vai säädetäänkö ne koneet oikeasti kohdilleen siihen samaan rahaan.
Ammattimies on aina palkkansa ansainnut,mutta jos veloittaa oikein niin täytyy hommatkin tulla tehdyksi kunnolla.
mikähän sulla nyt tuossa oikein ahdistaa?jotenkin tuntuis että sulla ei taida olla itselläsi muuta tietoa/kokemusta tehonmittauksesta ja moottorin säädöstä kuin opelin vanhan ruiskun kanssa?korjaa jos olen väärässä.kuten jo kirjoitin yllä niin sen säätäminenhän ei ihmeesti aikaa vaadi kun ei ole juurikaan mitään säädettävää eikä pelkkä tehonmittaus itsessään vie paljoa aikaa miltään autolta millään systeemeillä.varmaankin tuollaisen perusruiskulla ja jakajasytkällä olevan vehkeen säätääkin siinä 1-1,5 tunnissa nokan ajoituksineen ja auton kiinnityksineen jos ei mitään erikoista satu ja hyvä niin...ei siis paha hinta siitä että kaikki on ok.mutta esim.tuplakaasareilla olevan moottorin säätöön menee jo huomattavasti pitempi aika koska siinä vaihdetaan joka vedon jälkeen uudet suuttimet ja taas uusi veto jne.kunnes tulos on ok.se on todella aikaa vievää hommaa.ihan hirveästi mulla ei ole kokemusta noiden ohjelmoitavien säätöön mutta ensi kokemus niistäkin jo n.10 vuoden takaa ja siis tuossa matkan varrella seuraillut niidenkin säätöä taustalta ja jotain siis mieleenkin niistä jäänyt.sanoisin että sellaisen säätäminen on osaavalta mieheltä paljon nopeampaa kaikkine apuvälineineen kuin tuplakaasareiden koska säätöä voidaan tehdä myös vedon aikana.
jääskeläisellä on kyllä kokemusta noiden ohjelmoitavien päälle mutta mies on itsekin reilusti tunnustanut että tuplakaasareiden säädössä nostaa kädet pystyyn koska ei niiden säädöstä ole kokemusta ja yhden miehen päähän kaikkien järjestelmien opiskeleminen on liikaa,muisti on kuitenkin rajallinen.siksi firmaan on palkattu toinen mies joka osaa nuo ns.vanhan liiton systeemit ja erittäin hyvä mies onkin noissa hommissa.aiemmin jääskeläinen tarjosi minullekkin säätöön noita tuplakaasari vehkeitä ja niitä olen jonkin verran säädellytkin ja voin sanoa että se on todella aikaa vievää hommaa pers dynolla http://kalecoauto.com/index.php?main_pa ... ucts_id=41 tehtynä ja aikaa saa varata paljon ihan oikeessakin dynossa.muutenkin tuo tuplien säätäminen alkaa olla jo katoavaa kansanperinnettä joten sekin on hyvä homma että niitä joku vielä osaa/kehtaa säätää edes johonkin hintaan nykypäivänä.eihän tuonne tietenkään kenenkään ole pakko autoansa viedä mutta ompahan yksi vaihtoehto tällekkin alueelle.ei tarvii meidänkään enää ajaa +100 km lähimpään penkkiin.olipa tuossa jonkinlaisen penkkipäivän järjestämisestä puhetta kun markoa näin,VILLE tietänee asiasta enemmän.
Todennäköisesti väärässä.
Vastaa Viestiin