Onko kukaan nostanut ahtoja/syöttöjä?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
J.Toivanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 10609
Liittynyt: 08 Elo 2005, 20:41
Paikkakunta: Kontiomäki

Onko kukaan nostanut ahtoja/syöttöjä?

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

Eli kuten sigun autosta o kyse, käsittääkseni ahdot o tuossa 0.4bar:n luokkia??

Elikkä olisiko mitään järkiohjetta tai jtn muuta sellasta, koska ku ahtoja ruuvataan ylös (arvellaan esim 0.7-1.0 välille) niin missä suhteessa pitää nostaa syöttöjä?

Mistään en ole vielä saanut ohjeita, no en ole käynyt turbohuollossakaan vielä...

sitten vielä, menee 2.0:n turbo miten heittämällä paikalleen? laipalta ottaa varmaan kiinni eniten?

Tämmöstä hölmöä mietin väsyneenä... :oops:
Saab 9-5 2.0T Linear Pro 2006
Avatar
Tero Äijälä
'Senator'
'Senator'
Viestit: 979
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tero Äijälä »

Taitaa tuon ikäisessä mennä niin päin, että kun syöttöä lyödään lisää niin ahdot nousee ohessa(yhtäkuin lastutus/ ohjelmointi). Käyppä kurkkaamassa uutta ohjelmaa voimaa.comin sivuilta.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Lisää syöttöä ja jousi hukkaportin akseliin. Sillä ne ahdot nousee ja voimaa tulee lisää.

Pelkkä syötön lisäys ei lisää ahtoja. Ja jätä se orkkis turbo sinne... :wink:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Tero Äijälä
'Senator'
'Senator'
Viestit: 979
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tero Äijälä »

Kiitos että korjasit vastaustani Juho M-P :worship: Ei ole juuri kokemuksia Opelin dieseleistä, tuo oli vain pienimuotoinen ohje puhdin lisäykseen.
Kaverin rivipumpulla varustettuun Dodge Ramiin asennutettiin syöttöpumppuun uusi fuel plate, ja heposet nousi vaatimattomat 100hp, eli n. 300->400 ,ja vääntö 700Nm->1080Nm, ja kaikki tarjolla 1800rpm. Meinaten puhtia riittää vaikka auto painaakin n.2300kg. Takavedolla ruopii luonnottoman herkästi märällä asfaltilla, siis jopa hankala lähteä liikkeelle yhtään ripeämmin kuin paikallis liikenteen linja-auton, jopa neliveto päällä ylämäkeen ajaessa märällä alkaa ruopimaan vielä 60km/h nopeudessa kun lyö kaasun lattiaan(ohjaamo täynnä käsiä kun vaihdat vielä kaistaa). Muutama OHO! tilanne pukannut kyseisen auton kanssa :D Sen verran testattiin että uudehko R32 Golf ei pärjännyt kiihdytyksessä n.70km/h- 150km/h, pikkuisen jäi koko ajan, mutta sitten tuli rotkessa kierroksen täyteen(2800rpm), ja volkkari meni ohi. Pikkuisen pidempi perävälitys saisi olla. Mutta taitaa olla aika arvokkaita kun etuperänä on Dana 60(käytetty mm. Hemi patojen yhteydessä) ja takana Dana 80(kuormuriperä), ja molemmat pitäisi vaihtaa :(
Avatar
Tero Äijälä
'Senator'
'Senator'
Viestit: 979
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tero Äijälä »

Kiitos että korjasit vastaustani Juho M-P :worship: Ei ole juuri kokemuksia Opelin dieseleistä, tuo oli vain pienimuotoinen ohje puhdin lisäykseen.
Kaverin rivipumpulla varustettuun Dodge Ramiin asennutettiin syöttöpumppuun uusi fuel plate, ja heposet nousi vaatimattomat 100hp, eli n. 300->400 ,ja vääntö 700Nm->1080Nm, ja kaikki tarjolla 1800rpm. Meinaten puhtia riittää vaikka auto painaakin n.2300kg. Takavedolla ruopii luonnottoman herkästi märällä asfaltilla, siis jopa hankala lähteä liikkeelle yhtään ripeämmin kuin paikallis liikenteen linja-auton, jopa neliveto päällä ylämäkeen ajaessa märällä alkaa ruopimaan vielä 60km/h nopeudessa kun lyö kaasun lattiaan(ohjaamo täynnä käsiä kun vaihdat vielä kaistaa). Muutama OHO! tilanne pukannut kyseisen auton kanssa :D Sen verran testattiin että uudehko R32 Golf ei pärjännyt kiihdytyksessä n.70km/h- 150km/h, pikkuisen jäi koko ajan, mutta sitten tuli rotkessa kierroksen täyteen(2800rpm), ja volkkari meni ohi. Pikkuisen pidempi perävälitys saisi olla. Mutta taitaa olla aika arvokkaita kun etuperänä on Dana 60(käytetty mm. Hemi patojen yhteydessä) ja takana Dana 80(kuormuriperä), ja molemmat pitäisi vaihtaa :(
J.Toivanen
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 10609
Liittynyt: 08 Elo 2005, 20:41
Paikkakunta: Kontiomäki

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

Juho M-P kirjoitti:Lisää syöttöä ja jousi hukkaportin akseliin. Sillä ne ahdot nousee ja voimaa tulee lisää.

Pelkkä syötön lisäys ei lisää ahtoja. Ja jätä se orkkis turbo sinne... :wink:
Tahtoo lisää ohjeita, kuulostaa yksinkertaiselta toimenpiteeltä???!! :oops: :no:
Saab 9-5 2.0T Linear Pro 2006
Avatar
Tero Äijälä
'Senator'
'Senator'
Viestit: 979
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tero Äijälä »

Kannattaa varautua myös ahtimen huoltoon kun on auto jo tuon ikäinen ja ahtoja nostetaan ylöspäin, tosin kun sen huollattaa niin se on yhtäkuin uusi fööni.
Avatar
a.tikkanen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 767
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 15:14
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja a.tikkanen »

juu eikä ees maksa paljoo... mistupishi puhaltimen huolto 600€ fin turbolla...
Kaikki alta 244g/km on viherpiiperoita! (Trafin sivuilta loppui asteikko kesken, eli saan ajaa ilmaiseksi! kö?)
Avatar
Tero Äijälä
'Senator'
'Senator'
Viestit: 979
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tero Äijälä »

Turbo ei ikävä kyllä ole ikuinen laite. Voihan sen huollattaa myös sitten vasta kun välykset kasvavat ulos toleransseista, mutta usein siellä on mennyt myös ahtosiivet huonoon happeen ja ahtaminen loppuu.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tero Äijälä kirjoitti:Kannattaa varautua myös ahtimen huoltoon kun on auto jo tuon ikäinen ja ahtoja nostetaan ylöspäin, tosin kun sen huollattaa niin se on yhtäkuin uusi fööni.
Höpö höpö. Noilla vakioahdoilla turbo kestää 500tkm, eikä se korkeammillakaan kärsi.

Nimim. 315tkm 1.2bar vakioturbolla ilman välyksiä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Tero Äijälä
'Senator'
'Senator'
Viestit: 979
Liittynyt: 05 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Tero Äijälä »

Ja tuolta löytyy halpoja föönejä pienen/väsyneen tilalle.
http://www.duhini.fi/index-filer/Page744.htm
X20XER
'Senator'
'Senator'
Viestit: 703
Liittynyt: 23 Loka 2005, 20:55
Paikkakunta: Lohja/Kerava

Viesti Kirjoittaja X20XER »

dieselissä ei ainakaan minun mielestäni kannata alkaa vakioahtimella nostelemaan paineita..
nousee vaan pakopaineet..

isompi ahdin, cooleri ja pumppu niin voi kestääkkin..
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

jyrki.k kirjoitti:dieselissä ei ainakaan minun mielestäni kannata alkaa vakioahtimella nostelemaan paineita..
nousee vaan pakopaineet..

isompi ahdin, cooleri ja pumppu niin voi kestääkkin..

No ei ne pakopaineet heti nouse. Tohtii helposti nostaa sinne 0,7bar ja hieman ylikin.(siis tässä tapauksessa).
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
gt 16v
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 15 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Ristiina

hmm

Viesti Kirjoittaja gt 16v »

Juho M-P puhutko nyt aivan vakio dti:n ahtojen nostosta? ilman lastua tai mitään. Hoidit siis homman oikean kokoisella jousella? Vastaavaa hyötyä??
X20XER
'Senator'
'Senator'
Viestit: 703
Liittynyt: 23 Loka 2005, 20:55
Paikkakunta: Lohja/Kerava

Viesti Kirjoittaja X20XER »

juho taitaa puhua 1.7td:stä..
Vastaa Viestiin