Z22SE Ecotec - Viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Ite otin B Vectrasta tuon imuputken irti paloissa, eli ensin imuäänen vaimennuskotelo pois lokasuojasta. Sen jälkeen se toinen vaimennusputki sieltä puskurin alareunasta ja sen jälkeen se itse imuputki. Oli apparin ajovalokin kokonaan irti ja silti sai pyöritellä ja hampaat irvessä sopivaa väkivaltaa käyttäen repiä imuputken pois. Ilmastoinnin kenno ja syyläri sen verran tiellä että sai vähän jännittää että mikä paikka hajoaa ensimmäiseä.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Iro »

Just noin se mullakin meni,loppui vaan usko kesken...ja tila.
Ja vielä kun pitäisi saada toinen,isompi(ainakin leveyssuunnassa) tilalle :whack:

Kai se sillä väkivallalla sitten? :roll:
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Oliko se isompi imuputki joka sopii tuohon alkuperäiseen koteloon, niin se c vectran 2.2 dieselin imuputki? Pitäisi itse myös laittaa tuo isompi tilalle kun kerran alkuperäinen on otettu pois. Onko tietoa mistä löytyisi tuohon alkuperäiseen koteloon paremmin virtaava paneelisuodatin, k&n on yksi mutta maksaa 70e niin en ole valmis maksamaan siitä niin paljoa.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Iro »

Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

En nyt tiedä sopiiko tänne mutta laitetaan. Eli tuo ensimmäinen laippaliitos cat-bäckin ja oman 2,5" etuputken välilä vuotaa. Ensihoidoksi laitoin pakoputken tiivistystahnaa, joka vähensi vuotoa, mutta ei loppunut kokonaan. No nyt tuntuu että tuo liitos vuotaa yhtä paljon kuin ennen tuon tahnan laittamista, joten nyt olisi tarkoitus tiivistää tuo ihan kunnolla. Paras tiiviste tuohon lienee sellainen 2,5" kartiotiiviste, vai milä nimellä sitä nyt sitten kutsutaan. Ongelma vain on että mistä niitä löytää, pienemmille putkille löytyy ihan paikallisista liikkeistä, mutta tuollaiselle 2,5" putkelle en ole löytänyt mistään, joten vihjeitä otetaan vastaan mistä tuollaisen voi löytää.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Iro »

Lähtihän se imuilmaputki!!
Repi vaan,niin sieltähän se tuli,suurin ongelma oli putken kiinnikkeet jotka tarttui milloin mihinkin.
Raitisilmasuodattimenkotelo yms. tietty ensin alta pois.
C-Vectran putki meni ihan heittämällä paikalleen kun siitä oli nuo kiinnikkeet viilattu pois.
On niissä kokoeroakin:
http://i87.photobucket.com/albums/k155/ ... va0276.jpg
http://i87.photobucket.com/albums/k155/ ... va0275.jpg

PS1:Ensimmäisellä testimatkalla n.300km oli kulutus noussut n.0,6litraa,mutta paluumatkalla pudonnut 0,5 litraa aikaisempiin kulutuksiin verrattuna.
Eli vähän aikaa kesti hakea uudet säädöt.
Lenkit on ajettu vakkarilla samoja nopeuksia noudattaen.
Ilmansuodatin tuli myös tässä hommassa vaihdettua.

PS2:Imuäänet tulivat aika vahvoiksi,kun noita resonaattoreita ei tässä imuputkessa ole,
mutta kuulostavat aika kivoilta 8)
Etenkin 4000rpm:n jälkeen on tullut lisää iloa koneeseen,noinniinkuin persdynon mukaan.

PS3:Kaupunkikulutus on noussut reippaasti,saattaa,johtua siitä,että on ollut kiva polkasta nasta lautaan ja nauttia :hypocrite:
Avatar
JaniPetteriVirtanen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 130
Liittynyt: 01 Maalis 2008, 13:48

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja JaniPetteriVirtanen »

Olikos sulla hintaa tuolle putkelle?

Jos joku viitsisi koota tähän nuo EGR_n tulppaus ja imuputken vaihtoon tarvittavat osat osanumeroineen ja hintoineen.
Opel Kadett C
Opel Astra G Z22SE Sport -01
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Iro »

JaniPetteriVirtanen kirjoitti:Olikos sulla hintaa tuolle putkelle?

Jos joku viitsisi koota tähän nuo EGR_n tulppaus ja imuputken vaihtoon tarvittavat osat osanumeroineen ja hintoineen.
Ei mulla ole hintoja,mutta tuolla on:
http://www.courtenaysport.co.uk/index.p ... oductId=27
mauno ahonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Loka 2008, 21:42
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja mauno ahonen »

tämmönen koonpano on itellä kiinni tällähetkellä. kansi laskettu 0.5mm, venttiilit kiillotettu, seetit muotoiltu ja kanavat muotoiltu ja kiillotettu. kaasuläppäkotelosta jyrsitty kaikki patit pois. kaasuläpältä vedetty isompi imuputki pestävälle vapaavirtaussuodattimelle joka on koteloituna ja siitä imuputki vedetty puskurin sisään, vanhat putket tietty purettu eka pois. bensanpaineen alipaine letku siirretty imusarjaan kaasuläpän alapuolelle. egr venttiili tulpattu yks reikäsellä tiivisteellä. egr:än putki poistettu kannen ja imusarjan välistä ja imusarjaan jäävä egr putken reikä tulpattu niin ettei se törrötä imusarjan sisällä niinkun alkuperänen haittaamassa virtausta. pakosarjan laipan saan maanantaina ja laippaan sovitetaan c20xe:n vakiopeltisarja ja eka katti lentää samalla tallin nurkkaan. peltisarjan jälkeen käyn varmaan putkiston kimppuun mutta mitään pörinä putkee ei aleta rakentaan pelkästään äänien takia vaan itse ainakin haen hyvää hyötysuhdetta ja kunnollisia alavääntöjä. tehoista tai tehon noususta ei oo oikein käsitystä kun ostin auton kone vikaisena ja remontin yhteydessä tein muutokset. eli ei oo oikein minkäänlaista vertailukohtaa vakiomoottoriin kun en sellaisella oo päässy ajamaan. imu ja pakokanavat oli aika perseellään seetien ympäriltä ja pakokanavat oli tosi ahtaat, ei oo enää. niin ja vakio pakosarja on kohdistettu kanteen, siinäkin oli yllättävän paljon hammastusta kanteen verrattuna. täytyy kokeilla laittaa säädettävää bensanpaineensäädintä kun saa peltisarjan valmiiks. onks kukaan käyny penkittämässä näitä koneita? missäs olis hämeenlinnaa lähinnä oleva edullinen penkki? säätäähän tota ei paljon pysty mut näkis todellisen eron vakiokoneeseen.
-91 calibra 22xe
-01 vectra sport caravan 2.2
Antti-89
'Senator'
'Senator'
Viestit: 352
Liittynyt: 14 Joulu 2007, 12:04
Paikkakunta: Helsinki/Sievi

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Antti-89 »

mauno ahonen kirjoitti:tämmönen koonpano on itellä kiinni tällähetkellä. kansi laskettu 0.5mm, venttiilit kiillotettu, seetit muotoiltu ja kanavat muotoiltu ja kiillotettu. kaasuläppäkotelosta jyrsitty kaikki patit pois. kaasuläpältä vedetty isompi imuputki pestävälle vapaavirtaussuodattimelle joka on koteloituna ja siitä imuputki vedetty puskurin sisään, vanhat putket tietty purettu eka pois. bensanpaineen alipaine letku siirretty imusarjaan kaasuläpän alapuolelle. egr venttiili tulpattu yks reikäsellä tiivisteellä. egr:än putki poistettu kannen ja imusarjan välistä ja imusarjaan jäävä egr putken reikä tulpattu niin ettei se törrötä imusarjan sisällä niinkun alkuperänen haittaamassa virtausta. pakosarjan laipan saan maanantaina ja laippaan sovitetaan c20xe:n vakiopeltisarja ja eka katti lentää samalla tallin nurkkaan. peltisarjan jälkeen käyn varmaan putkiston kimppuun mutta mitään pörinä putkee ei aleta rakentaan pelkästään äänien takia vaan itse ainakin haen hyvää hyötysuhdetta ja kunnollisia alavääntöjä. tehoista tai tehon noususta ei oo oikein käsitystä kun ostin auton kone vikaisena ja remontin yhteydessä tein muutokset. eli ei oo oikein minkäänlaista vertailukohtaa vakiomoottoriin kun en sellaisella oo päässy ajamaan. imu ja pakokanavat oli aika perseellään seetien ympäriltä ja pakokanavat oli tosi ahtaat, ei oo enää. niin ja vakio pakosarja on kohdistettu kanteen, siinäkin oli yllättävän paljon hammastusta kanteen verrattuna. täytyy kokeilla laittaa säädettävää bensanpaineensäädintä kun saa peltisarjan valmiiks. onks kukaan käyny penkittämässä näitä koneita? missäs olis hämeenlinnaa lähinnä oleva edullinen penkki? säätäähän tota ei paljon pysty mut näkis todellisen eron vakiokoneeseen.
No helkkari! Ootko ite tehny noi muutokset kanteen vai oliko ennestään?? meinaan vaan et ite tein just samat muutokset kanteen, kaasuläppään ja egr:ään entiseen Astraan! :lol:
Astra G z22se -Steinmetz-
mauno ahonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Loka 2008, 21:42
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja mauno ahonen »

seetit muotoiltiin hämeendiisselissä kisaterällä ja kansitaso oikaistiin siellä kans, kaikki muu on itse tehtyä ja itse tullaan jatkossakin tekeen. koneistuksia on pakko teettää muualla kun ei oo moisia laitteita itellä käytössä. kuinkas paljon se astran koneen luonto muuttu muutoksista? onks sitä penkitetty? noita kansia on tullu tehtyä vuosien varrella muutama kymmen omiin ja kavereitten autoihin. ja jossain vaiheessa aattelin väkertää säädettävät nokkapyörät molempiin nokkiin kun jakopään vaihdossa jäi hyväkuntoiset ylimääräiset rattaat aihioiks. toi mun kone ainakin vääntää alhaalta hienosti, ei tarvi paljon kierroksia käyttää. keskikulutus on ajotietokoneen mukaan ollu vähä alle 8litraa ja pää asiassa lyhyitä pyrähdyksiä kaupunkiajoo. imusarjastakin on suunnitelmia mutta siitä sitten lisää kun pääsen toteuttaan...
-91 calibra 22xe
-01 vectra sport caravan 2.2
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Minkähänlaiset noita vakio nokista sais teettämällä, on vähän tyyriit nuo uudet valmiit "virinokat" niin olisi huomattavasti halvempaa teetättää noista alkuperäisistä vähän paremmat.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
mauno ahonen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 282
Liittynyt: 02 Loka 2008, 21:42
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja mauno ahonen »

mitenköhän käy venttiilin välyksien jos perus ympyrä nokissa pienenee, z22se:ssä on rullakeinut ja tosi pienet hydrauliset nostajat. saman tapanen systeemi kun ohc kansissa, osat vaan paljon pienempiä. ei taida nostajat kyetä säätään välyksiä hiotuilla nokilla. noissa ohc kansissa toi onnistuu kun niissä on nokka omassa pukissaan ja pukkia lasketaan puolet siitä mitä perusympyrästä otetaan pois . eli jos nokasta otetaan 2mm niin pukista 1mm. voihan noihin vakio nokkiin toki hitsata lisää tavaraa ja muotoilla ne sit uusiks mutta maksaa varmaan ihan tarpeeks.
-91 calibra 22xe
-01 vectra sport caravan 2.2
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

mauno ahonen kirjoitti:voihan noihin vakio nokkiin toki hitsata lisää tavaraa ja muotoilla ne sit uusiks mutta maksaa varmaan ihan tarpeeks.
Ei se mahdottomia maksa, mutta hitsattujen nenien laatu voi olla vähän mitä vaan. Mulla on Alfassa hitsatut imunokat ja aina kun on avannut venakopat on harmittanut. :banghead: Pakonokat on tehty perusympyrää pienentämällä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z22SE Ecotec - Viritys

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

mauno ahonen kirjoitti:seetit muotoiltiin hämeendiisselissä kisaterällä ja kansitaso oikaistiin siellä kans, kaikki muu on itse tehtyä ja itse tullaan jatkossakin tekeen. koneistuksia on pakko teettää muualla kun ei oo moisia laitteita itellä käytössä. kuinkas paljon se astran koneen luonto muuttu muutoksista? onks sitä penkitetty? noita kansia on tullu tehtyä vuosien varrella muutama kymmen omiin ja kavereitten autoihin. ja jossain vaiheessa aattelin väkertää säädettävät nokkapyörät molempiin nokkiin kun jakopään vaihdossa jäi hyväkuntoiset ylimääräiset rattaat aihioiks. toi mun kone ainakin vääntää alhaalta hienosti, ei tarvi paljon kierroksia käyttää. keskikulutus on ajotietokoneen mukaan ollu vähä alle 8litraa ja pää asiassa lyhyitä pyrähdyksiä kaupunkiajoo. imusarjastakin on suunnitelmia mutta siitä sitten lisää kun pääsen toteuttaan...
muistaakseni Z20NETissä on vastaavat nokkapyörät mutta ilman kiilauria.eli kellolla tai erikoistyökaluilla paikoilleen ja pultit kiinni.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Vastaa Viestiin