Opel vectra 1.6-2.0. 96-
Tai sitten näin: "Alasakarat näyttää mistä hinataan ja yläsakara näyttää mistä se apu tulee"On 2002-05-21 13:03, Scy wrote:
Tiedättekös mitä se mersun keulamerkki tarkoittaa?
Siinä on avuttomille Mersun omistajille huoltoaikataulu: biili pitää viedä huoltoon aina klo 8, klo 12 ja klo 16.
<font size=-1>[ This Message was edited by: VP on 2002-05-21 13:24 ]</font>
Mahtaisiko tarkoittaa että siinä on jollakin ollut enemmän intoa kuin tyylitajuaOn 2002-05-22 09:10, havericky wrote:
Mitäs tämä sitten tarkoittaa?
Vaan tiedättekö mitä se mersun tähti muuten oikeasti tarkoittaa?
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Juu, tuo Benzin legenda ei edes voi pitää paikkaansa, sillä kolmisakarainen tähti on peräisin Mercedes-merkiltä, jota Gottlieb Daimler valmisti. Mercedes-autojen logo oli siis tuo tähti, mutta ilman rengasta ympärillä. Mercedes-autojen kilpailijamerkillä Benziltä jota Carl Benz valmisti oli logona teksti BENZ ympyrän sisällä jota reunusti seppele. Kun sitten vuonna 1927 Mercedes ja Benz yhdistyivät Mercedes-Benz merkkisiä autoja valmistavaksi Daimler-Benz-yhtiöksi, nuo logot yhdistettiin siten, että kolmisakarainen tähti tuli Mercedekseltä ja ympyrä ja seppele Benziltä. Seppelettä ei käytetty joka paikassa, mutta esimerkiksi jäähdyttäjän säleikön yläreunassa se oli aika pitkään. Tuohon yksinkertaisempaan merkkiin rengas tuli siis Benziltä ja tähti Mercedekseltä.
Tällaistakin nippelitietoa sitä on taas päähän jäänyt, kun tuli muutama vuosi sitten käytyä silloisen Daimler-Benzin (nykyinen Daimler-Chrysler) upeassa automuseossa (vapaa pääsy!).
Näin siis Carl Benzin muisto on katoamassa, seppelettä ei käytetä enää logossa juuri koskaan ja firman nimestäkin Benz poistettiin. Automerkki on sentään virallisesti vielä Mercedes-Benz, mutta Mercedekseksihän sitä kutsutaan (tai Mersuksi puhekielessä Suomessa).
Tällaistakin nippelitietoa sitä on taas päähän jäänyt, kun tuli muutama vuosi sitten käytyä silloisen Daimler-Benzin (nykyinen Daimler-Chrysler) upeassa automuseossa (vapaa pääsy!).
Näin siis Carl Benzin muisto on katoamassa, seppelettä ei käytetä enää logossa juuri koskaan ja firman nimestäkin Benz poistettiin. Automerkki on sentään virallisesti vielä Mercedes-Benz, mutta Mercedekseksihän sitä kutsutaan (tai Mersuksi puhekielessä Suomessa).
Joo, ata varmaan selitti tuon faktoihin perustuen. Oma tietoni kun perustui joskus 90-luvun alussa julkaistuun Aku Ankan Parhaat Sarjat -albumiin, jossa oli muuten loistavaa tietoa autoilun historiasta ja muutenkin Daimlerin ja Benzin ensimmäisten ajoneuvojen ja moottoreiden kehittelystä. (Joo, Aku Ankoista oppii parhaat faktat..
Mutta eikös Mercedes kuitenkin ole naisen nimi, jonka Daimler tai Benz valitsi autonsa tuotemerkiksi. Nainen oli jonkin liikekumppanin tms. tytär, johon jompi kumpi herroista oli tykästynyt.
Mutta eikös Mercedes kuitenkin ole naisen nimi, jonka Daimler tai Benz valitsi autonsa tuotemerkiksi. Nainen oli jonkin liikekumppanin tms. tytär, johon jompi kumpi herroista oli tykästynyt.
Mercedes Jellinek oli Daimlerin autojen jälleenmyyjän Emil Jellinekin tytär. Eli Nizzalainen Jellinek tilasi ensin autot Daimlerilta Stuttgartista ja myi niitä tyttärensä mukaan annetulla Mercedes-nimellä. Sitten kun nämä Mercedes-nimiset autot olivat suosittuja, niin Daimler alkoi käyttää myös samaa nimeä kaikille valmistamilleen autoille.
(en käyttänyt mitään hakuteoksia enkä nettiä tämän tiedon etsimiseen, päästä tuli...)
(en käyttänyt mitään hakuteoksia enkä nettiä tämän tiedon etsimiseen, päästä tuli...)
Eli itse aiheeseen. Vectra B -96 2.0 sport ollut n. viisi vuotta. Havaintoja:
-Öljyä kuluttaa, ei vuoda, eli syö.
-Jääh.nestettä hävittää, ei vuoda.
-hammastanko väljä.
-takajarrut aika ajoin jumissa.(käsijarru)
-sähkövikoja mm.takalasin lämmittimen kun laittaa päälle niin radio alkaa "suhisemaan". Kaukosäätimet nollaantuvat, luistonesto kytkeytyy itsestään pois, ajotietokone herjaa "head light, tail light"(herjannut viisi vuotta!)
-Tankin korvausilmaputki tukkeutui, tankista tuli littana. /tilavuus n.30l, paineilmaa tankkiin ja poks.)
Autolla on ajettu 105tkm ja käytetty uudesta asti merkkihuollossa ja kaikista vioista on kerrottu huoltoon.
Muuten ihan hyvä auto ajella.
Edellisestä listasta unohtui puola joka meni rikki talvella.
Nyt 109tkm, pomppasi katsastuksessa päästöistä, puola syyllinen katin rikkoontumiseen.
Jospa sillä nyt pääsisi 150tkm ilman suurempia...
Opetus: Jos pienintäkään sytytyshäiriötä älä aja. Katin hinta opelilla n.600€
<font size=-1>[ This Message was edited by: Polli on 2002-06-28 09:35 ]</font>
-Öljyä kuluttaa, ei vuoda, eli syö.
-Jääh.nestettä hävittää, ei vuoda.
-hammastanko väljä.
-takajarrut aika ajoin jumissa.(käsijarru)
-sähkövikoja mm.takalasin lämmittimen kun laittaa päälle niin radio alkaa "suhisemaan". Kaukosäätimet nollaantuvat, luistonesto kytkeytyy itsestään pois, ajotietokone herjaa "head light, tail light"(herjannut viisi vuotta!)
-Tankin korvausilmaputki tukkeutui, tankista tuli littana. /tilavuus n.30l, paineilmaa tankkiin ja poks.)
Autolla on ajettu 105tkm ja käytetty uudesta asti merkkihuollossa ja kaikista vioista on kerrottu huoltoon.
Muuten ihan hyvä auto ajella.
Edellisestä listasta unohtui puola joka meni rikki talvella.
Nyt 109tkm, pomppasi katsastuksessa päästöistä, puola syyllinen katin rikkoontumiseen.
Jospa sillä nyt pääsisi 150tkm ilman suurempia...
Opetus: Jos pienintäkään sytytyshäiriötä älä aja. Katin hinta opelilla n.600€
<font size=-1>[ This Message was edited by: Polli on 2002-06-28 09:35 ]</font>
Ei hemmetti.
Miten voi noin paljon olla vikoja -96 mallin Vectrassa vai onko kyse maanantaikappaleesta. Ja vielä noin vähän ajettu.
Itselläni on vuoden -92 A-Vectra C16NZ koneella ja ajettu nyt 190tkm. Ainoa mikä tuossa meni taannoin oli EGR-venttiili.
Harmillista, seuraavaksi autoksi kun olen tässä atvaillutkin jotain 96-97 B-Vectraa, mutta lieneekö nuo ensimmäiset B:t täysin susia sitten.. Oma auto kun on viimeisiä pre-facelift A-Vectroja niin lapsenviat lienee korjattuja..
Miten voi noin paljon olla vikoja -96 mallin Vectrassa vai onko kyse maanantaikappaleesta. Ja vielä noin vähän ajettu.
Itselläni on vuoden -92 A-Vectra C16NZ koneella ja ajettu nyt 190tkm. Ainoa mikä tuossa meni taannoin oli EGR-venttiili.
Harmillista, seuraavaksi autoksi kun olen tässä atvaillutkin jotain 96-97 B-Vectraa, mutta lieneekö nuo ensimmäiset B:t täysin susia sitten.. Oma auto kun on viimeisiä pre-facelift A-Vectroja niin lapsenviat lienee korjattuja..
Ostin 3 vuotta sitten Vectrani, 1.6 GL 16-v, vm-96, sillä oli ajettu n. 64000km, nyt 100000. Ilmeisesti nuo lehtien mainitsemat lastentaudit oli olleet edellisellä omistajalla, minulla niitä ei vaivaksi asti ole esiintynyt. Kuluvia osia mennyt, vakainten puslat, takapönttö, jarrupalat eteen, käsijarrun pientä säätöä. Siinä ne. Mietinnässä nyt, vaihtasko tuoreempaan samanlaiseen. Olen ollut erittäin tyytyväinen autooni. Voisin huoletta laittaa samanlaisen, ehkä hieman isommalla koneella tosin. On meinaan aika hengetön isolla kuormalla tuo ykskutonen. Tosin eipä kyllä kulutuslukematkaan päätä huimaa vaikka ajelis hieman reippaamastikin.