Sivu 28/30

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 19 Loka 2012, 17:06
Kirjoittaja motorsport
Veikkaan, että Reinziä myyvillä tukkureilla olisi pahveja vieläkin. Minullakin olisi yksi ajamaton jouten, siinä vaan on kuparilangan jättämät painaumat liekkirengaspinnassa ja siksi jäänyt hyllyyn.

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 27 Loka 2012, 18:16
Kirjoittaja bart
motonetissä näkyy olevan pari kannentiivistettä saldoilla tuohon. 27-6271 Kannentiiv Opel 3,0 CIH A/B 3,0 CIH (Ei 24V) [1978-1993]

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 25 Marras 2012, 22:49
Kirjoittaja Realsanta
?! kirjoitti:Mulla sama muistikuva,että männissä on ainakin isommat ammeet ja venat pienemmät LE moottorissa ja siihen se mun "tieto"eroista loppuukin.

Tää on tämmönen veri lou pudjet peli ,joten mitään koneistuksia mahdollisen kannen plaanauksen lisäksi tuskin tehdään.
Tällä hetkellä tuo LE kansi + kansitiivari yhdistelmä lienee kustannustehokkain,mutta turhaan ei viittis harrastaa jos osat ei sovikkaan yhteen.

Ja juu rajoittajassa on huuatettu hetkittäin,mutta luulis vakio moottorin kestävän sitä vakio osillakin.
jep le:ssä on 37/42 venat ja ihan jumalaton palotila jos vertaa NE kanteen. LE männissä ei ole edes ventiilin koloja lieväviiste päällä jos joku haluaa tuolaisia mäntiä ostaa löytyy täyssarja

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 25 Marras 2012, 22:52
Kirjoittaja Realsanta
Pohdintaa vapari viri kuutosen pakoputkistossa kuinka pitälle riittää 2.5" putki?

vai olisko paree joku 2x 1.5" putkisto? vai saadaanko jo vääntö/teho häviötä liika jo 2x2" putkistolla?

puhutaan 200-230hv vaparina myörivästä vehkeestä

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 26 Marras 2012, 08:23
Kirjoittaja OCF2945
eikö 6koneisis omegois ainaki oo vakiona joku 2"-2,5" putki

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 21 Helmi 2013, 08:50
Kirjoittaja vecua
mitä nokka-akselia suosittelisitte seuraavaan kokoonpanoon? moottori -77 mantassa,joten päästöjen kanssa ei ongelmaa.sellainen mikä käy hydraulisten nostajien kanssa ja ei vaadi venttiilikolojen syventämistä männistä.koneessa on megasquirt2,m3 suuttimet,hukkakipinä,vanhanmalliset pakosarjat,putkisto ja kantta hieman muokattu,niin ja kyseessä c30ne moottori

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 21 Helmi 2013, 10:01
Kirjoittaja Simo
Enemiltä Y12 tai X1 vaikkapa.

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 25 Helmi 2013, 17:48
Kirjoittaja ?!
Realsanta kirjoitti:Pohdintaa vapari viri kuutosen pakoputkistossa kuinka pitälle riittää 2.5" putki?

vai olisko paree joku 2x 1.5" putkisto? vai saadaanko jo vääntö/teho häviötä liika jo 2x2" putkistolla?

puhutaan 200-230hv vaparina myörivästä vehkeestä
2.5" putki riittää kysyiselle tehomäärälle,riippuen tietysti vaimentimista.
Mihin perustuu 2x2" putken tehon hukkaus? Vakiona(Omegassa) näissä ollut juurikin n.2"ja tupla putkistoa,painoa/hintaa/työtä tulee kyllä nimensä mukaisesti lähes tuplat.

Tuleeko Santalle moottori kentis kaasareilla/läppärungoilla jos 230hv on tavoite? Vai onkos siellä pitkäiskusta kellaria?

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 01 Elo 2013, 22:01
Kirjoittaja KH73
Senun 30NE moottorin perusparannus ja samalla elämäni ensimmäinen R6 CIH operaatio. Moottori ájettu +300tkm ja asennoiduin vähintäänkin pahoin syöpyneeseen kansitasoon ja kunnolla painuneisiin venttiileihin.
Kuva

Männät myös laeltaan kertoivat samaa kieltä kannen ohella, Suuttimet ilmeisen toimivat yksilöt olleet.
Samoin pytyissä ei olakkeita mihin olen muissa samanverran ajetuissa tottonut näkemään
Kuva

Nokka-akseli myös kunnoltaan hyvä, tosin tuossa vakionokassa nosto alle 7mm jos oikein mittasin. Virtasen Maurille jo soittelinkin nokan hionnasta kun on aikaisemmatkin Maurin hiomat nokat hyvin pelittäneet.Homma onnistuu ja hinta erittäin harrastaja ystävällinen vaihtoehto.

Toisena vaihtoehtona Enemin nokkia mietin Y12 ja X5 ja varsinkin tätä X5 versiota kun on kuitenkin vielä hytikoilla toimiva mutta jo 12mm nosto ja 300astetta.Jäykemmät jouset mutta nehän nyt menee kansipurun yhteydessä samalla työllä kun vakiotkin.

Onko kenelläkään kokemuksia tästä X5 nokasta vakiopuristuksilla? Millä kierrosluvulla mahtaa alkaa tällaisessa maamootorissa toimimaan ja kuinka tuo tyhjäkäyntipuoli. Taipuuko vakio moottorinohjaus tarpeisiin ilman muutosta? Jostain luin olisiko ollut tässä topicissa että 30NE puristus olisi 9,4:1
Kansi plaanattava joka tapauksessa niin paljonko kärsii sipaista? 0,5mm,1mm ? mäntiä en ala vaihtamaan.

Mitenkäs näissä koneissa tuo öljynpaine? Onko jotain suurtehopumppua?

Mistä löytyy Suomenniemeltä kansipultit? Motonetti näkyi toimittavat ainakin kannen tiivistettä noin 70e ei hajua valmistajasta ja autoracingilta saa cometicia 186e :lol: :lol: :lol:

Mistä kannattaa etsiä laakereita runko,kk,nokan helat??

Ja saa tarjota suoraankin privalla jos löytyy ylimääräisenä em. osia :thumbsup:

Kaikki kokemusperäiset kommentit erittäin tervetulleita :bye: :bye: :bye:

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 03 Elo 2013, 09:26
Kirjoittaja KH73
Saksanpojan pellisarjan mallia
Kuva

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 04 Elo 2013, 19:54
Kirjoittaja motorsport
Älä laita liian kireätä nokkaa vakioruiskun kanssa. Y12 kanssa saa pelaamaan.

Jos plaanaat, tarkasta ketjunkiristäjän toimintavarat.

Vakio öljypumppu riittää. Valurautainen dieselin pumpunpohja korottaa paineita ja on luotettavampi kuin alkuperäinen alumiininen.

Kansipulteiksi wanhat kovat XZN-kantaiset pultit, ihan käytetytkin menee uusiokäytössä moneen kertaan. Tarkista pituus... niitä on eri pituisia.

Laakereita löytää kutosen sarjoina vaikka saksan ebaystä. Ehkä Suomestakin. Tai yhdistelee neloskoneen sarjoista, samaa mokkoa kuitenkin. Kansipahvin ja imupakosarjatiivisteen saa Viktor Reinziä myyviltä kauppiailta. Muita tilkkeitä sieltä täältä pöpilisteiltä tai mistä vaan.

Tuo yellowstormin peltisarja on kilpamoottoriin. Tuollainen pienviritetty menee alkuperäisellä valusarjalla. Vanhoissa 2-pulttisissa 30E sarjoissa on isommat kanavat kuin uudemmissa.

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 05 Elo 2013, 11:09
Kirjoittaja KH73
motorsport kirjoitti:Älä laita liian kireätä nokkaa vakioruiskun kanssa. Y12 kanssa saa pelaamaan.

Jos plaanaat, tarkasta ketjunkiristäjän toimintavarat.

Vakio öljypumppu riittää. Valurautainen dieselin pumpunpohja korottaa paineita ja on luotettavampi kuin alkuperäinen alumiininen.

Kansipulteiksi wanhat kovat XZN-kantaiset pultit, ihan käytetytkin menee uusiokäytössä moneen kertaan. Tarkista pituus... niitä on eri pituisia.

Laakereita löytää kutosen sarjoina vaikka saksan ebaystä. Ehkä Suomestakin. Tai yhdistelee neloskoneen sarjoista, samaa mokkoa kuitenkin. Kansipahvin ja imupakosarjatiivisteen saa Viktor Reinziä myyviltä kauppiailta. Muita tilkkeitä sieltä täältä pöpilisteiltä tai mistä vaan.

Tuo yellowstormin peltisarja on kilpamoottoriin. Tuollainen pienviritetty menee alkuperäisellä valusarjalla. Vanhoissa 2-pulttisissa 30E sarjoissa on isommat kanavat kuin uudemmissa.
Katuauto kyseessä niin toimivuus tärkein. Tuo Y12 saa olla hyvä tähän moottoriin tässä vaiheessa. Kansi/imupakosarjakohdistukset teen ja sillä hyvä. Onko jousipaineista joku haju missä arvoissa? Kannelle muuten huolto ja seetit uuteen uskoon.

Onko noissa vakio keivuvipoissa joku kulumisraja koska vaihdettava ja onko noissa vippojen nostimeen ottavissa osissa samoin toleranssi xxx mm?
Rullavippoja näköjään saa 62.30e/kpl maailmalta joten kokemuksen ääniä olisi mukava kuulla aiheesta.
Vaparista kun kuitenkin kyse niin kierrosaluekkin aika merkitsevässä roolissa ja jotenkin tuntuu että nämä orginelliosat eivät ole juurikaan sen rajoittimen ylärajan hakemista varten.

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 05 Elo 2013, 11:44
Kirjoittaja motorsport
Y12 periaatteessa toimii vakiojousilla ( n. 90kg aukipaine ), mutta laittaisin varmuudeksi vaikka n. satakiloiset, niin ei pärähdä heti jos kone pyörähtää vähän liikaa. Esim tuosta:

http://www.opel6070club.com/forum/viewt ... =3&t=48269

Vanhat keinut toimii ihan hyvin, jos eivät pidä mitään erityistä ääntä tai näytä huonoilta. Rullakeinuvivut on tarpeelliset vasta hyvin kireässä kilpamoottorissa. Nostimet yleensä vaihdetaan samalla kun nokka, koska ne hioutuvat pareiksi. Mutta hyväkuntoiset käytetyt nostimet voi toimia ihan hyvin uuden nokan kanssa jos budjetti on tiukilla, eikä ole niin "tarkkaa". Hyväkuntoinen tarkoittaa, että nostimen pohja on lievästi kupera, eikä kulunut kupille tai naarmuuntunut kuten joskus näkee.

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 15 Elo 2013, 22:45
Kirjoittaja KH73
Vein kuitenkin aikaisempiin kokemuksiin perustuen Maurille vakio kepin kun oli niin hyvä kunnoltaan.Saa kuitenkin karvan alle Y12 lukemiin ;)

Tuntuu olevan matkalaukkujen rakentajat heränneet pesistään kun sattui juuri Maurilla kädessä olemaan samainen keppi käsittelyyn tullut :D

Koneen orgis nostajat puhdistelin ja tutkin noita kovapalojen pintoja, hyvin olivat pyörineet hyvillä öljyillä kun oli tuo nokkakin priimakunnossa :whack:
Mitään ihmeellistä riskua tai epämääräisyyttä en niistä löytänyt joten laitan niillä nippuun.
Pitää nuo venttiilijouset vielä pahuuttaan puristella lukemiksi.

Löytyykö jostain vehkeestä näihin opelin veiveihin käypäsiä mäntiä joila saisi puristuksia ylöspäin? Tai vaikka kampuraan sopivaa veivimäntäkomboa?

Re: CIH R6 -Koneiden viritys

Lähetetty: 07 Tammi 2014, 22:26
Kirjoittaja KH73
Nostellaas vähän josko joku muukin turaisi näitä ristuksenaikasia malmimöykkyjä :bye:

Vinkkejä pitemmille veiveille ja matalammille männille ? Löytyykö Opelin omista koneista :roll: