Pulmia iskunvaimentimien vaihdossa

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Minun _piti_ vaihtaa munakadettiin takaiskunvaimentimet ja jouset jotta kesärenkaat pyörisivät, mutta loppus konstit kesken.Toisen iskunvaimentimen alimmainen pultti alkoi pyöriä paikoillaan enkä 4 tunnin rempomisella saanut sitä irti. Sitten alko kierrokset nousta pääkopassa ja oli parempi lopettaa ennen ku saan enemmän tuhoa aikaan. pultti aukesi ehkä noin 2-3cm ja jämähti siihen ja pyörii vain ympäri. Olisko mitään toimintaohjeita tähän pulmaan? Koitin lopulta kompurallakin avata pulttia ja kampesin iskaria eri suuntiin mutta laihoin tuloksin.

Peijakas kun aina löytyy jotain ylläreitä, kun ekan kerran otin pölykapselit pois huomasin että joku oli vetänyt rälläkällä vetoakselien päästä muutaman sentin pois niin että siihen ei saa sokkaa.Niin ja renkaissa oli 4:n barin paine kun ostin auton.
JaneZki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 738
Liittynyt: 25 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kätkänperä E-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja JaneZki »

No mulla ei tuu muuta mieleen ku vedät mutterin jollain taltalla halki, toiminu mulla aika monesti!
marttikos
'Senator'
'Senator'
Viestit: 365
Liittynyt: 10 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja marttikos »

Takapyörän vetoakselin sokan puuttuminen on kyllä melkoinen turvallisuusriski.. saattaapi takapyörä joku päivä ajaa yksinään edellesi, kuten minulla aikoinaan Saabin kanssa kävi.
"Ooppelilla pääsee pitkälle!"
Avatar
opelmeister
'Senator'
'Senator'
Viestit: 861
Liittynyt: 13 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Vihtavuori

Viesti Kirjoittaja opelmeister »

Olette aika hurjia jätkiä jos teiltä lähtee E-Kadetista tai Saabista takapyörän vetoakselista sokka :grin:
"Ei se tehon tuotto, vaan sen kesto.." -X10XE-
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Hmm onko siellä jokin mutteri siellä tukivarren sisällä johon se pultti menee? Täytyypi kattella sinne kun saa vain puhtaaksi kaikesta mönjästa jota sinne on kerääntyny 15 vuoden aikana...

Juu ja ne vetarit vois vaihtaa , kun vaan rahavaranto antaa myöten ( uudet maksaa 400e :smile:
MiTu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 381
Liittynyt: 08 Marras 2002, 02:00
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja MiTu »

On 2003-04-04 12:21, Raketti3.1 wrote:
Hmm onko siellä jokin mutteri siellä tukivarren sisällä johon se pultti menee? Täytyypi kattella sinne kun saa vain puhtaaksi kaikesta mönjästa jota sinne on kerääntyny 15 vuoden aikana...
Asconassa ainakin on muistaakseni joku mutterintapainen hitsattu akseliin, jos tuo on irti niin saattaa pyöriä just noin.

t.Mika
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Vetareita saa kyllä romikseltakin, ja se uloin kärki jossa se sokka on ei itse asiassa ole edes vetarin osa vaan se on ulompi vetonivel. Nivelen vaihdolla siis selviää.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 821
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rak »

Jos se pultti tuli pari senttiä ulos niin se on voinut tarttua kiinni siihen holkkiin joka on sen iskarin kumiholkin keskellä.
Kuva
Marko#
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 197
Liittynyt: 22 Loka 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja Marko# »

Leikkaa rälläkällä sellaset pultti poikki ja lyät uudet tilalle. Ei niiden kanssa kannata kauaa leikkiä, hermothan siinä vaan menee...
MME
'Senator'
'Senator'
Viestit: 929
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja MME »

On 2003-04-01 09:38, Opelmeister wrote:
Olette aika hurjia jätkiä jos teiltä lähtee E-Kadetista tai Saabista takapyörän vetoakselista sokka :grin:
Jos pojilla on nelivetoiseksi duunatut kinnerit :wink:
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Juu holkkihan siellä pyörii pultin mukana, taitaa olla jotain terästä kun en saanu peltisaksilla ja taltalla halki. Toinen vaihtoehto olis tietysti pitää se holkki paikallaan ja avata se pultti mutta siinäkään en onnistunu vaikka yritin monilla eri pihdeillä/papukaijoilla sitä pidellä aloillaan.... Tarttee varmaan hommata niin pieni laikka rälläkkään että mahtuu rikkomaan sen holkin sieltä.... Onneksi mun uusissa (sachs) iskareissa ei ole moisia holkki-tsydeemeja, kunhan sais ne vaan joku vuosi sinne vaihdettua . On se niin vaikeeta kun ei osaa :smile:

Noista vetonivelistä, kannattaako vaihtaa molemmilta puolilta saman tien?
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos ei nivelessä ole vikaa niin tuskin kannattaa vaihtaa. Jos menisi "samalla vaivalla" niin mikäs siinä, mutta kun nyt tulisi tuplavaiva ja tuplakustannukset niin vaikea nähdä mitään saavutettavaa hyötyä asiassa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Vastaa Viestiin