Camber kulmien säätö (Kadett)

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Tico
'Senator'
'Senator'
Viestit: 718
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tico »

Minkä lainen homma säätää ite? Vai pystyykö sätämään edes?
Arvot kyllä tiedän minkä sisällä pitää olla, mutta miten tuo säätäminen.
Q5 Quattro
insinöörikö viisas
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja insinöörikö viisas »

ei siinä pysty säätämään laillisin keinoin....
Tico
'Senator'
'Senator'
Viestit: 718
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tico »

Mikähän olis sitten kätevä keino säätää, mielellään semmonen mikä menee katsastuksestaki läpi. Minkäs laisia toteutuksia toiset on tehny?
Toisella puolella niin pahasti cabmer pielessä että just ja just ajo viime kesänä uusilla renkailla, alla oli 155/80/13, nytten kesäksi tulee 205/45/16, mitenköhän käy renkaiten kun renkaan ympärys ja halkasija vähän isonee?
Q5 Quattro
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Onko se auto kolaroitu joskus kun camber on pielessä? Se kai lienee tavallista että niissä on pientä heittoa kun ne "säädetään" tehtaalla valmiiksi, eli laitetaan siihen mihin sattuvat osumaan, mutta harvemmin kai isoja heittoja on.

Meinasin ruveta neuvomaan camberin säätöä samoin kuin Corsassa mutta sittenpä juolahti mieleen että Kadetissahan on eri tyyppinen rakenne kuin Corsassa eli en sanokaan siitä aiheesta mitään.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Tico
'Senator'
'Senator'
Viestit: 718
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tico »

Auto on madallettu (-40mm) niin sen takia menny camber pieleen kuskin puolelta.
Pitää varmaankin jotain kehitellä tohon kulmien säätöön tai kattoa ekana että tarviiko loppujen lopuksi sitten säätää enää.
Kyllä kait joku on tehny kadettiin jonkin näkösen säätö homman?
Q5 Quattro
TUME
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: kiukainen

Viesti Kirjoittaja TUME »

Tota joskus suunnittelin ja ainakin omasta mielestä tuntui kovinkin hyvältä ajatukselta laittaa alapallo pulteilla ja tukivarren reiät soikeeks. Siitä sitten sopii säätää. Vaihtoalapallohan tulee pulteilla kiinni, joten tuskin suikka sitä huomaa jos onpi vähän siirretty..........
Hämähäkkimies
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 95
Liittynyt: 07 Joulu 2002, 02:00
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja Hämähäkkimies »

no huh huh...
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2003-03-28 22:12, Tico wrote:
Auto on madallettu (-40mm) niin sen takia menny camber pieleen kuskin puolelta.
Ei camber mene pieleen madallussarjalla vain toiselta puolelta. Siis vika on muualla kuin madallussarjassa.

Siis muutamia vaihtoehtoja...
- kori saanut kipiää kolarissa tms.
- alatukivarsi saanut kipeää kolarissa tms.
- etutolppa saanut kipeää kolarissa tms
- alatukivarren helat ovat vainaat
- alapallonivelen vaihdossa tehty fiba, alapallo on väärä tai virheellinen

Vika löytyy varmaan myös mitallakin
- muutama ristimitta
- muutama mitta tukivarsista ja tolpista

j.h
Tico
'Senator'
'Senator'
Viestit: 718
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Tico »

Elikkä, auto on käytetty nelipyörä suuntauksessa ja todettu että taka akseli kiero, vaihtoon menossa. Camber kulma on kuskin puolelta sen verta enemmän pielessä että syö renkaan, vänkärin puolella ei syö.
Vänkärin puolelle takapäähän joskus toden näköisesti ajettu kylkeen joten siitä johtuu että takasilta kiero.
Etupäästä ei ole teitoa onko kolhastu johonkin, kun näkyy etulokasuojassa vilkun tyköä paikkailtu.
Taitaa olla ainoa vaihto ehto tehdä säätö tuohon alapallonivelen kiinitys paikkaan. Tuossahan on toi alapallonivel niiteillä kiini tukivarressa. Onko noita saatavana sitten pulteilla kiinni olevanakin?
Q5 Quattro
sjugel
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja sjugel »

Onko noita saatavana sitten pulteilla kiinni olevanakin?

Kaikki tarvikkeena saatavat alapallonivelet kiinnitetään pulteilla.
TUME
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 20 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: kiukainen

Viesti Kirjoittaja TUME »

On 2003-03-29 14:50, Hämähäkkimies wrote:
no huh huh...
Onhan niitä käännelty tolpan pultistakin, ja vois tohon saada jopa coiloverin jonka yläpäätä saa säädettyä. Tottakai saa ajaa camberit persiilläänkin jos tykkää, sehän on vaan uudet eturenkaat joka kevät ja niinku mikroautolla ajais.......
Vastaa Viestiin